#98 Onze TV-serie eindejaarslijstjes! (met Dick)

Speaker 1:

Hey, goed dat je weer luistert naar Geloofsvoergesprek. Aflevering 98 en natuurlijk ook de laatste aflevering van dit jaar. In deze aflevering hebben Dick en ik het weer over lijstjes maar in tegenstelling tot de vorige aflevering waarin het ging over muziek hebben het in deze aflevering over tv series. Die mogen we ook allebei heel graag kijken. Ook daar is het aanbod overweldigend.

Speaker 1:

En ja misschien ben je geholpen met wat aanwijzingen om kaf van het koren te scheiden. Dus luister vooral met ons mee. Sluit het jaar met ons af. Nee is allemaal veel te dramatisch. Leuk dat je er bij bent en tot volgend jaar.

Speaker 1:

Nou Dikke, dan is hier toch eindelijk het moment dat we de lijst der lijsten, het hoogtepunt van het jaar, gaan bespreken.

Speaker 2:

Ja, ik vraag me ook af of er wel mensen zijn niet zoveel serie, ja die zijn er, maar onder onze luisteraars die zoveel series kijken als wij.

Speaker 1:

Nee, maar wat ik zie ons als een soort pioniers die het kaf van het koren scheiden. Weet je wel, je kunt natuurlijk van alles kijken. Ja, mensen hebben meerdere streaming abonnementen. Je komt om in de keuze. Een beetje wat je wat jij eerder zei ook over muziek met Spotify, weet je wel.

Speaker 2:

Ja, dat mensen die die ipad gingen opgraven omdat Spotify gewoon te veel aanbod was.

Speaker 1:

Nou, eigenlijk heb je hetzelfde met tv streamingdiensten toch? Want je, je kan alles kijken.

Speaker 2:

Ik vind het gewoon bizar. Gewoon het aantal series wat elk jaar ook als die lijst worden gemaakt staat er soms wel eens bij bij die mensen die dan die keuze moeten maken uit hoeveel series die, en die lijst die wordt gewoon per jaar gewoon groter.

Speaker 1:

Ja, er komt zoveel uit dat je gewoon andere, andere factoren moet bedenken op basis waarvan je op voorhand al bepaalde series niet kijkt. Dus ik zeg bijvoorbeeld naar die regisseur heeft een snor, weet je. Die ja, dan kijk ik hem niet ofzo.

Speaker 2:

Ja, moet echt, je moet gewoon regels voor jezelf gaan bedenken, want het is gewoon niet meer erbij te Ja, ik denk dat wij wel redelijke kritische kijkers zijn. Denk dat daar al, vroeger had ik wel eens dat ik films keek en dan zei ik alles onder de 7.5 op IMD

Speaker 1:

kijken. Ja, was jouw snelregel, ja.

Speaker 2:

Terwijl ik er ook achter ben gekomen dat er echt heel veel goede films zitten daaronder, weet je wel. Maar soms heb je bij series, hebben wij volgens mij allebei onze lat wel redelijk hoog liggen, waarin je al heel snel ook, soms wel op basis van de regisseur of op voorhand toch denkt van nou.

Speaker 1:

Ik accepteer ook wel, dat deed ik eerder niet, ik accepteer ook dat ik er wel eens naast zit en dat ik dus 1 aflevering kijk en dat ik dan gewoon denk dit is echt shit. Ik dacht dat dit leuk was of dat dit goede, whatever ik ook maar dacht. En dan gaat hij uit en dan verwijder ik de serie weer.

Speaker 2:

Ja, wij sturen elkaar nog wel eens trailers van series en dan denk ik van ja, het ziet er allemaal wel heel goed uit. Maar dan denk ik na die tijd van, ja, heb ook een beetje het idee dat ik naar de beste dingen van de serie al heb zitten.

Speaker 1:

Alles zat ook in de trailer.

Speaker 2:

Ja, zat wel altijd in de trailer. Of dan zie je die bekende Hollywood gezicht is die dan zeg maar wel heel vaak in beeld komen, je al denkt, dat vind ik eigenlijk niet zo goed teken, weet je wel. Ik bedoel, gaan we hele tijd gewoon inzoomen op zo'n hoofd en dan gaan we dan gewoon de rest van het verhaal, het hele budget is opgegaan aan het salaris van die grote naam. Dat zie je ook echt in serie land.

Speaker 1:

Ja, dus wij, nogmaals, ik zie ons als pioniers die al een soort, voor onszelf al een voorselectie maken. En dan ook nog daar doorheen akkeren door het jaar heen. Ja.

Speaker 2:

En dan

Speaker 1:

echt tot de crème de la crème komen in deze eindejaarslijst.

Speaker 2:

Ja, ja, dat klopt. Ja, ik ben eigenlijk wel, jij maakt altijd de grootste lijst. Dus ik denk dat jij misschien wat meer aan het woord bent, want jij maakt een onderscheid in drama en comedy of mij van met lengte heeft het te maken.

Speaker 1:

Ja, inderdaad. Vroeger kon je, kon je echt zeggen van nou, een serie onder de 30 minuten is eigenlijk altijd een comedy serie. Ja, en een serie langer dan 3 kwartier is eigenlijk altijd een dramaserie. Grofweg kom je daar aardig mee uit. Ja.

Speaker 1:

Maar je hebt sinds een aantal jaren ook wel dramadies. Dramadies, is nog nieuw genre. Het is een leuke serie, toch wel zwaar op de hand. Dramadies, spannende series die dan in een keer een half uur duren. Dus het wordt een beetje mucky zeg maar.

Speaker 1:

Dat onderscheid kan ik niet helemaal mee maken. Dus heb ik maar gezegd, nou inderdaad een speelduur top 10 keer 2. Dus ik heb inderdaad een dubbele top 10, waarbij je dus wel grofweg kan zeggen die series van 30 minuten en korte zijn eigenlijk wel bijna allemaal comedy's.

Speaker 2:

Ja, en misschien mag ik dat niet zo zeggen, maar ik leg altijd iets meer gewicht bij die langere speelduur. Die zie ik meer als jouw top 10 dan die andere. Die vind ik ook, dat vind ik gewoon eigenlijk altijd een beetje smokkelen van je. Dat zal er vast ook, misschien zou je er weer eentje onderuit, maar ik heb niet het idee dat je nou kunt zeggen van die ene top 10 is helemaal, vervangt die andere. Want in dat half uur weet die, zijn ze net zo goed als die.

Speaker 1:

Nee, ik vind, moet ik eerlijk in zijn, ik denk dat dat terecht is. Als ik mijn eindejaarslijst top 10 van dramaseries, dat is eigenlijk de lijst. Ja. En dan voor de comedy liefhebbers heb ik ook nog het neusje van de zalm. Nee, ik vind

Speaker 2:

het altijd heel leuk om, jij doet ook altijd, vind ik ook altijd heel leuk, maar dan moeten mensen straks lezen en zien denk ik, een beetje de tegenvallers, maak ik ook altijd met veel plezier. Dat vind ik ook leuk.

Speaker 1:

Ook die heb ik, die ga je deze aflevering nog niet horen.

Speaker 2:

Nee, nee, nee, moet je ook tegen doen. Zeker niet doen. Maar ik herken me ook heel vaak wel in dat soort dingen. Het is

Speaker 1:

ook af en lekker om er gewoon eentje helemaal af te branden toch?

Speaker 2:

Ja, Ja, maar ook gewoon diezelfde zin waarmee je eraan begint en dan gewoon diezelfde teleurstelling ook. Ja, dat is ook niet erg. Ja, maar

Speaker 1:

dat wordt ook bij het pionieren, die teleurstelling verwerken.

Speaker 2:

Dat je dacht van nee,

Speaker 1:

dit is het echt niet.

Speaker 2:

Ik hoopte dat, dat ook, ik hoopte dat het goed zou zijn, maar nee. Ja,

Speaker 1:

wordt vooral moeilijk als je dus al, zeg maar, al 3 seizoenen erin zit, weet je wel. En je moet, dan moet je echt van goede huize zijn om dan dat vierde seizoen bij grof vuil te zetten.

Speaker 2:

Ja, dat is echt heel

Speaker 1:

moeilijk. Meestal worstel ik met dezelfde kant.

Speaker 2:

Ja, wordt bij thuis ook vaak verweten. Dan zeg waarom kijk je dit nog? Ja, ik zei ja, ben ooit begonnen met seizoen 1. Je zit nu in seizoen 5. Ja, weet het.

Speaker 2:

Het is, ben blij dat van de BBC'ers zeg ik dan maar 6 afleveringen weet je wel, dat soort dingen. Maar goed, dat ik dat wel moet zeggen. Dat zegt al dat ik op voorhand al blij ben dat het niet veel afleveringen heeft. Ja. Maar hoe krijg

Speaker 1:

je dat dan? Ja, je het heel goed vindt zou je zeggen nou meer aflevering is beter.

Speaker 2:

Ja, dit is echt gewoon, gelukkig maar 6. Ja. Alsof iemand mij ook dwingt weet je wel. Ja, pistool tegen je over. Ja.

Speaker 1:

Ja, maar ja dus top 10 hè. In, nou we doen dit nu voor het vijfde jaar of zo denk ik hè. Dus als mensen dit interessant vinden en op zoek zijn naar hè, wat in dat enorme aanbod van series, wat zou ik nou eens kijken? Dan hoef je niet alleen naar deze eindejaarslijst te kijken. Je kunt ook die van vorig jaar natuurlijk erbij pakken.

Speaker 1:

Ja. En dan proberen wij natuurlijk goed te onderbouwen waarom mysterie het kijken waard is. En ja, ik zit er met een schuin oog op jouw telefoonscherm te kijken en je hebt net als bij je muzieklijst heb je een soort longlist.

Speaker 2:

Ja, heb voor alles opgeschreven wat ik in 2024 had gedaan en toen snel dik gedrukt. Maar toen kwam ik niet uit het team. Het is nog een beetje, kan wel, ik weet er bijvoorbeeld een paar series als Ik heb de Penguin, dat is van HBO. Dat is een soort, ik weet dat het ook niet helemaal jouw genre is, om dan een soort superhelden spin-off. Dat is nooit heel erg denderend.

Speaker 1:

Ja, goede recensies hè. Ja, en Confarrel toch?

Speaker 2:

Speelt dat wel? Ja, maar je zou zeggen dat gaat vooral over zo'n Hollywood-naam, het gaat vooral om hem. Maar ze hebben verrassend genoeg daaromheen niet te superhelden achter gemaakt, waar ik echt zou ik wel afgehaakt zijn.

Speaker 1:

Batman komt er ook praktisch niet in voor.

Speaker 2:

Nee, gelukkig dus dat moeten ze ook niet doen. Ik denk dat dat ook de populariteit wel versterkt heeft, dat mensen ook wel een beetje klaar zijn met die superhelden. Dus, maar het is een soort, ja mensen gingen het vergelijken met Sopranos, dan dacht ik nou, is wel een hele hoge lat hè, alleen omdat het zich afspeelt met gangsters ofzo. Denk, ja, foei. Maar het was heel zwartgallig.

Speaker 2:

Het was echt gewoon, er gebeurde allemaal dingen met hoofdpersonages waarvan ik dacht, nou jullie durven. Dus dat was echt sterk. Als je mij weet te verrassen, nou ja, dat ons als veel kijkers, dat vind ik altijd een aanbeveling.

Speaker 1:

Ik had de pinguïn dus. Ja, de pinguïn.

Speaker 2:

Pinguïn. ESBL serie. Ja, Riply. Ze waren net Netflix, waarvan ik wel wit, traag. Ik zei tegen jou van niet eentje die je heel snel aan vrienden zou aanraden.

Speaker 2:

Ik vroeg nog naar je. Maar hij was zo apart qua toon. En ik merk als je dus veel kijkt dat je dan zeg maar dingen die heel erg apart zijn, maar, die gewoon echt, waarvan je denkt, goh, was ik nou weer naar te kijken? Dat kan heel slecht zijn, want dan denk je dat is gewoon een beetje gimmickie, zeg maar, gewoon echt raar doen om het raar doen. Maar dit werkte wonder wel in het verhaal en in het tijdsbeeld waarin het zich afspeelde.

Speaker 2:

En ja, gewoon een geweldig hoofdrolspeler.

Speaker 1:

Hoe heet hij ook alweer?

Speaker 2:

Ja, hij is de hot preest uit.

Speaker 1:

Ja, de hot preest uit, hoe heet dat

Speaker 2:

ook alweer? Fleecack. Feedback. Ja, maar hoe hij nou, ik ben even zijn naam kwijt, gewoon hele fijne.

Speaker 1:

Het is wel mooi dat als jij de hot preest uit, ik weet precies

Speaker 2:

waar je naar refereert. Nee, echt.

Speaker 1:

Feedback, dat is trouwens ook echt een gave serie.

Speaker 2:

Maar hij draagt zich in. En ik bedoel, het staat er valt toch vaak ook wel met die hoofdrolspeler van wat je er ook allemaal omheen doet als je hem gelooft of wel of niet gelooft, dan ben je bereid om ook nog trage dingen tot je te nemen. Of kan ik soms ook als ik denk van zit hier meer in het vat, maar het komt er misschien nog niet helemaal uit, maar ik ben nog wel benieuwd wat er het derde aflevering komt en dat het dan uiteindelijk pas na 6 of 7 afleveringen zich uitbetaalt. Ik heb daar wel wat geduld voor. Ja.

Speaker 2:

Ik denk als mensen die graag in de eerste aflevering cliffhanger willen hebben of tease of zo, weet je dan, dan was deze serie gewoon te traag. Ik heb wel geduld voor. Ik denk van, is hier, is hier zich iets aan het ontvouwen.

Speaker 1:

Niet alleen het tempo is eruit, ook de kleur is eruit, maar het boeit toch nog.

Speaker 2:

Het boeit toch nog, ja, Snap. Ja, dat vond ik. Maar ik besef me wel, dan blijf ik, wat ik ook al tegen jou zei, ik denk niet dat dit eentje is die je heel snel aan iedereen kunt aanraden. Maar als je houdt van gewoon eens een keer wat anders. En zowaar op Netflix, waar we allebei niet heel erg fan van zijn.

Speaker 1:

Nee. Toegankelijk hè, dus veel mensen hebben een Netflix abonnement. Ik betwijfel of ik eigenlijk series in mijn lijst heb die op Netflix staan. Misschien wel. Ik heb de JinX gekeken.

Speaker 2:

Had ik al in seizoen

Speaker 1:

1 en stond al een keer eerder in de lijst. Totaal onverwacht kwam er een tweede seizoen. Het gaat over een man die verdacht wordt van moord op meerdere vrouwen.

Speaker 2:

En waar gebeurt toch?

Speaker 1:

Waar gebeurt, ja. Het grappige, het heel aparte is, zij maken ook daadwerkelijk die serie met in de hoofdrol die man zelf.

Speaker 2:

Precies, dat was het al zo'n

Speaker 1:

totale mindfuck, dat is niet de acteur. Het is gewoon die kerel zelf. Die werkt mee aan zijn eigen serie. En dan in die laatste aflevering. Ja, is best wel dark, Want het gaat over gewoon over moorden.

Speaker 1:

En hij is dan een multimiljonair. Hij is echt steenrijk. En nou goed, dat was eigenlijk al een verrassing destijds. En deze tweede seizoen zag ik totaal niet aankomen. Ik ga het dus ook niet verklappen, maar er zijn waren weer wendingen in die zaak.

Speaker 1:

Want die zaak loopt dus ook echt. Die rechtszaak. En dus die die serie en die werkelijkheid lopen dan zo, die grijpen in elkaar. Ja, het is niet het einde van seizoen 1. Ja, die, dat was echt wow.

Speaker 1:

En dan kwam die afstiteling en dacht je echt

Speaker 2:

Ja, nou ja, zulke dingen kun ook maar

Speaker 1:

1 keer doen natuurlijk. Ja, dat had je nu in tweede seizoen niet. Maar ik heb wel echt weer, met evenveel afgrijzen als spanningen weer naar zitten kijken.

Speaker 2:

En ik had het idee dat het niet heel erg gedramatiseerd hoefde te worden, want het verhaal an sich is al zo sappig eigenlijk. Ja,

Speaker 1:

en hij is ook gewoon heel markante, ja, ik kan er nog allerlei andere woorden kunnen kiezen, maar gewoon een markante kerel. Heel vernieuwend dus ook omdat de serie en de werkelijkheid in die tijdslijnen, die lopen dus in elkaar over. Want je had zeg maar een serie die ging over de werkelijkheid, kwam die werkelijkheid en die ging, maar die werd ook werkelijkheid door die serie.

Speaker 2:

Hebben live becomes art en art clive en bla bla. En

Speaker 1:

dan ook maar een andere, om het meteen maar door te pakken. Ja, ik kijk veel BBC Earth series. Ja. Met mijn kinderen. Al jaren.

Speaker 1:

Ik heb ook een kast hier met allemaal een hele bloemenverzameling. Ja, Ben ik ook trots op. Ja, en planet earth, de allerbekendste daarvan ook nog eens. Je hebt ook nog Frozen earth of Blue Earth volgens mij. Maar Planet Earth, dat is toch eigenlijk de allerbekendste.

Speaker 1:

Ja, die kwam met een derde deel.

Speaker 2:

Die heb je nog maar net bekeken toch?

Speaker 1:

Nee, dat was Frozen Earth.

Speaker 2:

Ik had toen haal ik ze door de war.

Speaker 1:

Ja, vond het gewoon passend om een keer zo'n natuurserie, er toch Niemand maakt ze zo mooi als BBC en met David Attenborough met zijn

Speaker 2:

Marcante stem hebben we weer Marcant.

Speaker 1:

Prachtig en die beelden, het is echt, ik vond het echt geweldig om naar te kijken.

Speaker 2:

En dat is wel verrassend omdat het dus gewoon series met een echte verhaallijn enzo, dus gewoon van die plek afduwt.

Speaker 1:

Ja, ik vond het gewoon, ik heb er zo van genoten dat ik dacht, is net als dat ik een instrumentaal muziekalbum in mijn muzieklijst Zo voelt het ook een beetje.

Speaker 2:

Nederlandstalig, ben er heel raar aan het doen dit jaar. Gaat dat doen met je Renko?

Speaker 1:

Ja, ja. Wat heb jij nog meer in de aanbieding?

Speaker 2:

Eentje die wij volgens mij allebei hetzelfde hebben. Was dat true detective seizoen 4?

Speaker 1:

Ja, zeker.

Speaker 2:

Die true detective.

Speaker 1:

Night country.

Speaker 2:

Ja, nee, die kenmerkt zich. Je kunt eigenlijk elk seizoen wel weer opnieuw instappen, want er zit niet echt 1, zitten soms wat, noem je dat, van die taai-ins van die verwijzingen naar vorig seizoenen, die is prima.

Speaker 1:

Ja, noem je een anthology serie, hè? Dus dat eigenlijk elk seizoen op zichzelf staat.

Speaker 2:

Ja, volgens mij ook gewoon elke keer ook nog andere regisseur. Andere Andere cast. Maar de soort gemene deler is dat het wel ook wel wat zwaar is, een beetje creepy ook altijd vaak, er zitten wat van, is het nou bovennatuurlijk of niet, speelde vooral in seizoen 4 een grote rol van hoe, hoe bovennatuurlijk gaan jullie het maken, was het wel heel Spannend toch? Ja.

Speaker 1:

Wat spannend hé.

Speaker 2:

Waar ik heel, heel goed, wat ik heel erg kan waarderen, maar wat ik super eng vind is ook, zijn zeggen die geïsoleerde plekken in in dit geval Antarctica gewoon. Geweldig. Weet je, hebt van die films als de shining met dat hotel wat alleen in die bergen staat.

Speaker 1:

Hotel Overlook.

Speaker 2:

Ja, hebt Alien waarin met die tagline van in space no one can here screenen. Ja, ik ben er bij zulke dingen. De kippenvel staat me nu al. Ik denk ja, zo is het ook. Je bent alleen, weet je wel.

Speaker 2:

Er is gewoon niemand ook in de ruimte, in zo'n hotel op Antarctica. Je kunt nergens, je moet het bij deze mensen doen en dat zijn geen lieverdjes en er verdwijnen mensen. Ik vind gewoon

Speaker 1:

En Jordy Foster, is wel wat gerimpelde was toen we haar vroeger in films zagen. In Panic room zag ik haar toen volgens mij. Nou, vast nog andere

Speaker 2:

Nee, maar zeker. Echt wel iemand ik vind het landschap al het tamelijk onherbergzaam maar die niet ja dat is hoe laat maar die problemen voor jullie die kunnen daar zeg maar eigenlijk het innerlijke leven van die mensen die weerspiegelde prima de buitenwereld en ontknoping en ik weet nog wel een keer dan gaan ze ergens een donkere ruimte binnen.

Speaker 1:

Is dat zo? Zat zo, echt

Speaker 2:

wel letterlijk. Dat eng? En

Speaker 1:

daarna naar bed?

Speaker 2:

Ja, het was verschrikkelijk, Maar heel goed, het is gewoon bijgebleven. Ik dacht gewoon bam, ik dacht meteen die

Speaker 1:

gaat erin. Ja, heb precies hetzelfde. Ik heb hem zelfs in de top 3 staan. Ja,

Speaker 2:

echt sterk.

Speaker 1:

En nog een andere die we volgens mij ook allebei gekeken hebben is Blue Lights.

Speaker 2:

Ja, al heb ik die dus niet onderstreept omdat ik me gewoon bijna niks kan herinneren van seizoen 2. Die heb ik dus dit jaar nog gezien. Maar ik, die is bij Seizoen 1, super sterk, ook een plotwending waarvan ik al wist in seizoen 1, is zo goed, dit kunnen jullie niet herhalen in seizoen 2, dan wordt het ook weer een En dat, dat gemis dat je zoiets sterks had, zo'n hart, zo'n iets waar zeg maar, het gaat natuurlijk over een team van agenten die, door die, door gebeurtenis zeg maar, hechter wordt of in ieder geval een soort ontwikkeling doormaakt die toch een beetje afwezig blijft in seizoen 2, waardoor je Ja, ik

Speaker 1:

heb in seizoen 1 en 2 dit jaar gekeken, op basis van jouw ben ik aan 1 begonnen. Toen kwam eigenlijk 2 uit en ben ik gewoon direct doorgestoomd.

Speaker 2:

Ja, dus misschien heb je het iets meer in sfeer van elkaar.

Speaker 1:

Ja, dat denk ik wel, ja. Dus ik had niet zo'n break ertussen. Maar ja, ik vond het, ik vond het ook echt wel een spannende serie. Ja. Als ze dan die die die wijken ingaan.

Speaker 2:

Klopt, Waar

Speaker 1:

iedereen de politie uit. Kotst.

Speaker 2:

Je hebt ook echt het idee, je durft ook alleen maar naar binnen als je zeg maar met 3 van die soort pantserde wagens meeneemt, want anders durf je als gewoon politie gewoon sommige wijken gewoon niet in. En je hebt ook het idee dat het gewoon echt zo'n weerslag is van hoe het daar nu is. En je voelt dat verleden van Ierland ook zo door tot in die stenen van die alles.

Speaker 1:

Ja, en eentje die er dicht tegenaan zit. Ja, ik hou er eigenlijk niet zo van om zeg maar een volgend seizoen ook weer in de eindejaarslijst te hebben, Want dan wordt het een beetje voorspelbaar, maar responder heb ik begrepen.

Speaker 2:

Ja, moeten nog kijken, maar dat.

Speaker 1:

Martyn Freeman, ja,

Speaker 2:

eerste was heel sterk.

Speaker 1:

Hij speelt dan een agent, een dirty kop die, ja, die helemaal eigenlijk van de rails raakt en metalen.

Speaker 2:

En Londen ook zo, hij is een nightkoppel. Wat was het? In ieder geval zijn grote stad die je helpt. Dus helemaal die stad die zeg maar net zo druk als zijn hoofd. Dat dat had ik ook hele tijd.

Speaker 2:

Ja, die oproepen zijn ook al elke keer weer bizar. En hij is al bizar. Ja,

Speaker 1:

Ja, het is echt, ja, ik dacht, seizoen 1 vond ik echt heel sterk. En ik dacht na het seizoen 2, dat wordt, ja, een beetje wat jij misschien over Blu-Lights zei, van, ja, dat kun je eigenlijk niet goed toppen of matchen. En toch vond ik seizoen 2 ook weer heel aangrijpend. En hij is gewoon een briljant acteur. Hij zet daar, dat personage wat hij neerzet is zo geloofwaardig.

Speaker 2:

Ja klopt, kan ook heel goed verbeelden dat er van alles in zijn hoofd afspeelt zonder dat je dat dat natuurlijk ziet. Maar dat je, je vult dat zo in. En dat doet hij heel

Speaker 1:

erg knap. Dus die staat er dus wederom in. En ja, ik

Speaker 2:

moet ook altijd natuurlijk

Speaker 1:

wat gekkigheid erin hebben. Maar dat valt eigenlijk nog wel mee dit jaar. Ik kijk ook altijd natuurlijk Oost-Europese nageestige series. Die heb ik wel weer gekeken maar hebben niet de lijsten gehaald. Ik heb wel Hidden heb ik er in staan.

Speaker 2:

Hidden? Ja,

Speaker 1:

Wels, wat is dat, hoe zeg je dat in het Nederlands? Dat is een aparte, Whale, nou ja, ergens in een deel van het Verenigd Koninkrijk speelt het zich af.

Speaker 2:

Zeggen ook niet whale's, dus wils ofzo.

Speaker 1:

Het eerste seizoen was eigenlijk niet zo goed. Was vooral een beetje naar. Ook heb ik met Sarah gekeken, die zat onder de deken, die haakte af. Het was ook echt, het ene aflevering, die was ook lang en alleen maar naar. Dus het is totaal normaal dat je daar zou afhaken.

Speaker 2:

En waarom ben je verder gaan kijken?

Speaker 1:

Ja, ik vond die vrouw, die hoofdrol, die vond ik wel sterk. En ik had gelezen dat ook de verdere seizoenen echt, die kregen echt goede recensies. Dus ik dacht volgens mij moet ik even door de zure appel heen. Sarah die taaide af. Volstrekt begrijpelijk.

Speaker 1:

Die aflevering in seizoen 1 die was ook gewoon lang en naar en totaal normaal dat je daar aftaait. Dus ik ben ook heel principieel geweest in mijn eindejaarslijst zie je staan hidden seizoen 2 en 3.

Speaker 2:

Ja. Precies. Dus ik raad je ook

Speaker 1:

aan om seizoen 1 gewoon over te slaan, want anders sta je bij die aflevering af.

Speaker 2:

Nou ja, aan de andere kant, ik ben completitist. Ik zal wel alles kijken. Ik ben nu, ik zag in jouw lijst, daar stond industrie seizoen 3 en ik ben nu met seizoen 1 begonnen waarvan ik ook online las, daar haakte mensen heel veel af omdat het wel heel erg jargon was en heel erg de zuidas van ja Londen maar gewoon heel die bankwereld en eigenlijk ook geen enkele moeite doet om daar proberen dat op een of andere manier toegankelijk te maken voor mensen die daar niet een vrij onsympathieke cast ook met die allemaal dingen doet waarvan je denkt, een narcist ja, precies dat woord wilde ik net gebruiken. Gewoon echt alleen maar met zichzelf bezig zijn, ook een beetje van die vervelende millennial-achtige types, weet je wel. Je denkt van navelstaarder tot en met inderdaad, met hun probleempjes en zo van ja, nou ja.

Speaker 2:

Maar ik heb gehoord dat seizoen 3 dus echt wel

Speaker 1:

Ja, nou, daar ben ik het dus mee eens. Ik vond het ook leuk om te zien dat jij begonnen bent, want ik heb eerst had ik hem een keer in de marge heb ik hem een keer genoemd volgens mij. Industrie kwam ook eerder in de zomer uit, wat ook wel qua eindejaarslijst niet de meest perfecte tijd is. Maar ja, nu seizoen 3, ik dacht, is nu well earned, hij moet er nu in. Ja, ik vond 1 en 2 ook al goed, maar 3 next level John Snow van

Speaker 2:

Ja, ja, Harrinkon.

Speaker 1:

Ja, precies, die zit erin, dus dat kan voor vrouwen nog een extra reden zijn om te kijken.

Speaker 2:

Ja, sowieso die mensen zijn gewoon allemaal, zeg maar, te mooi om, ja, Dat is wel een beetje, dat ben ik ook een mankle van deze serie. Maar goed, daardoor kijkt het wel lekker weg, omdat het gewoon mooi, het ziet er allemaal mooi uit. Die mensen zijn alleen mooi, de vormgeving is mooi, de muziek is hip. Het is allemaal wel

Speaker 1:

qua production value doet het een beetje denken aan succession, wat ook gewoon

Speaker 2:

ijzersterk was. Ja, ben ik dan ook wel gevoelig voor als het er gewoon allemaal heel slikken uitziet.

Speaker 1:

Ja, nou dat is bij Industry een soort suits, weet je wel, met allemaal alleen maar mooie mensen die ook tijd hebben om elkaar op te wachten bij de deur. Je kan gewoon een telefoon pakken, maar die hoofdrolspeler in de suit stond ook altijd bij de hotdogkraam toevallig net iemand op te wachten. Dan maakte ik altijd het grapje tegen Sarah van ja, voor hetzelfde geld staat hij daar gewoon anderhalf uur. En dan haalt die man de tijd vandaan.

Speaker 2:

Ja, precies. Dat kan gewoon allemaal. Dat kan af. Heerlijk. Of ze hebben altijd van die privé momenten waarvan je denkt, nou volgens mij hebben jullie dat niet in onder zulke mooie omstandigheden weet je wel.

Speaker 2:

Altijd weer, ziet altijd goed uit.

Speaker 1:

Alles is te gepolijst, maar goed. Industrie, zeker kijken. Jouw beurt.

Speaker 2:

Ja, ik had nog Kin. Ja. Is een EASE serie. Moet je echt kijken, snoeihard weer. Iers, ik weet niet Groot-Brittannië,

Speaker 1:

Engeland heeft. De eerste muziek kwam ook al voorbij eerder in de, ja,

Speaker 2:

ja, ik denk dat, zeg maar, het ligt er maar aan hoe die andere delen van Groot-Brittannië zich Engels scharen. Maar ik merk nu dat die andere, zowel de Schotten, daar ken ik ook wel leuke series van als Ieren, als de Wilzen serie, dat die beginnen zich ook allemaal een beetje te mengen in dat geweld van BBC, want BBC zie ik dan toch wel echt als Engels, Engels. Ja, ja. Maar Kin is echt heel goed, echt gewoon. Ik heb erg getwijfeld of

Speaker 1:

ik hem leuk genoeg zou vinden, maar dit klinkt wel als een aanmoediging.

Speaker 2:

Ja, ja, is echt, ik vind ook hier bij de Projectie Value speelt zich af in Cardiv, dat zal dan weer bij ons zijn. Nee, dat kan dan niet. Maar goed, ieder geval onder een soort stadion, dus die hangt dan echt wel als een soort schaduwhitted over die straat waar ze wonen. En dat vind ik heel symbolisch, heel, er is iets groots aan de hand. En die serie ongeleide projectielen, daar hou ik van, weet wel, die domme beslissingen maken, waardoor er allemaal weer afleveringen.

Speaker 1:

Nee, dit is toch een keer weg te kauwen.

Speaker 2:

Ja, je het heel erg vindt, en ook niet heel veel seizoenen. En ik had nog een Nederlandse serie. En de Joodse Raad.

Speaker 1:

Nu krijg ik nu krijg ik al een veeg onderuit pand denk ik.

Speaker 2:

Nou, ik denk, kijk, snap het wel hoor, want heel veel Nederlandse series zijn niet om naar huis te schrijven, maar als je toch bekijkt, ik heb een aantal jaren bijvoorbeeld het jaar van Fortuyn of met de, ik weet niet hoe die, over de Bijlmerramp de vorige, het zijn zeg maar van die echt van die dingen die wel meer aan je zouden moeten appelleren omdat je gewoon een Nederlander bent. Dus die dingen die zich daar plaatsvinden, zoals de Joodse Raad, het gaat gewoon over Nederland in plaats van dat je allemaal naar problemen zit te kijken over de troubles in Ierland, prima. Maar laten we wel wezen, echt dichtbij komt het niet, want wij waren, we zaten er niet middenin. Maar met die Bijlmerramp, daar komen dingen voorbij waarvan je dat dan toch gaat relateren aan jezelf. Joodse raad, ik bedoel, dat wij de tweede wereldoorlog hebben meegemaakt, maar de opa en oma's van ons.

Speaker 2:

Wij weten dat het

Speaker 1:

dicht op huis natuurlijk.

Speaker 2:

Ja, ja, heel vaak, dus komt elk jaar wel 1 echt goede serie voorbij waarvan ik denk van ja, maar die zegt ook wat over ons land. En als je dat heel goed doet, het jaar valt Fortuyn bijvoorbeeld ook voor echt een prachtige weerspiegeling van zoals ons klimaat er nu uitziet en een soort voedingsbodem voor zo sterk gespeeld. En omdat ik er toen bij was met zijn opkomst, in ieder geval alive, levend, heel sterk. En de Joodse Raad is natuurlijk de oude, maar het mooie aan die serie is dat zeg maar, de Joodse Raad was toentertijd, de Joden dachten nog, er is nog wel een mogelijkheid om met die Nazi's te onderhandelen. Ja.

Speaker 2:

Dat was de Joodse raad en die komen dan in van die beslissingen van ja, weet je wel, mogen wij 500 mensen aanwijzen en als we die hebben gedaan, want die willen de Nazi's nou eenmaal graag, en bewaren we die andere 6 luisteraars.

Speaker 1:

Ja, en

Speaker 2:

dan moest je ze ook nog bijna allemaal zeg maar zelf die namen aanwijzen op een lijst van nou die kan wel die en en elke keer dat soort dilemma's worden dan heel goed in beeld gebracht. En onder andere even Jan noemde het, toen was het mij, ik denk met Pasen toen we de podcast noemde, toen keek hij het ook en ik dacht, ik hoorde heel veel mensen dit kijken en ik dacht, dit is nou echt zo'n serie van, goed dat we dit hebben gedaan, pijnlijk stukje geschiedenis in Nederland, dilemma's waarvan je denkt van ja, hoe zou ik dat nou doen? Ja. Echt sterk.

Speaker 1:

Ja, ja, ik kan nu natuurlijk valse

Speaker 2:

beloften Nee, dat ga ook zeker niet doen. Ik stel ook mensen die dus dit luisteren.

Speaker 1:

Andere mensen, meer

Speaker 2:

dan naar jou toe van, ga dit echt kijken, want echt

Speaker 1:

de Joodse raad.

Speaker 2:

De Joodse raad,

Speaker 1:

ja. Waarschijnlijk te vinden op NPO dan?

Speaker 2:

Ja, ja. En mijn laatste is nog, want dan ga ik gewoon lekker de rest aan jou laten is, ik ben gewoon een game serie begonnen op aanraden van volgens mij de Volkskrant die zei je moet vol oud.

Speaker 1:

Ja, van Amazon die

Speaker 2:

game te filmen. Jij hebt hier vast gegamed, nam ik aan. Nee, nee,

Speaker 1:

heb niet gedaan.

Speaker 2:

Maar echt een goed uitgangspunt. Weet je wel, er is een soort atoomoorlog geweest. Iedereen leeft in bunkers en ja, wat beveelt zich eigenlijk nog op de oppervlakte. En dat weten wij als kijkers eigenlijk net zo min als die mensen die in die kluizen onder de grond zitten van, op een gegeven moment verdwijnt er iemand en die vindt zich klaarblijkelijk boven de grond, maar iedereen is bang gemaakt met hele enge verhalen van ja, wat is er eigenlijk nog overgebleven aan mensheid en figuren die zich daar nog bevinden.

Speaker 1:

Hij kreeg hele goede recensies, wat eigenlijk de gouden regel brak, namelijk dat elke game verfilming, of het nou een film of een serie is, is eigenlijk gedoemd te mislukken.

Speaker 2:

Ja, en dan Last Averse

Speaker 1:

Ja, Last Averse was wel eigenlijk al, ja, ik het zeg.

Speaker 2:

Ja, maar dit was nog maar de tweede. En klopt, ook hierbij, het zag er heel gelikt uit, maar ik was ook eens dat, ik hou wel van een quest of queeste, weet ik hoe je het eruit ziet. Dat je, ja, je moet gewoon van A naar B en ook allemaal obstakels, maar B is duidelijk in, Lastiffist doet het ook hè?

Speaker 1:

Ja, ja, Je trekt door een verdorven landschap heen met allemaal gevaren.

Speaker 2:

Net een of ander raar ding waarvan jij gewoon niet meer precies weet hoe het werkt, maar daar moet je naartoe. En jij volgt die, eigenlijk ben je, jij kijkt met die personages om de hoek en je weet ook niet wat er om de hoek is. En dat is eigenlijk het uitgesplit van de serie.

Speaker 1:

En dat doet het kennelijk heel goed dan.

Speaker 2:

Ja, er zijn wat voorwaarden om dat te doen. En dit world building hebben we het altijd over. Als je gelooft dat dit kan bestaan of dat deze wereld op zichzelf gewoon geloofwaardig is, ga ik een heel eind in.

Speaker 1:

Precies, als je erin kan stappen, dan kan je ook mee met de condities die erbij horen.

Speaker 2:

Dat ik niet denk van, dit is een acteur of dit heb je uit de computer getrokken. Dat weet ik allemaal wel, maar als ik dat gewoon, suspension of disbelieve, als ik bereid ben om dat gewoon opzij te schuiven. Ja. En ik ga gewoon helemaal mee in al die rare dingen die je naar me toe werpt, dan doe je het goed.

Speaker 1:

Kijk wat het nou was.

Speaker 2:

Ja, was best wel super ver. Nou ja, maakt niet uit. De inhoud sterk.

Speaker 1:

Ja, ik vind niet alle seizoenen van FARCO even Nee,

Speaker 2:

volgens mij van tevoren was vrij matig dacht ik.

Speaker 1:

Ja, die vond ik niet zo boeiend. Het is 12 uur, dus je hoort nu

Speaker 2:

dat

Speaker 1:

onze telefoons het uitstekend doen. Maar ja, FARCO, ja, ik ik het is natuurlijk altijd absurdistisch, waar je naar zit te kijken. Er zitten personages in, ook hier zit er weer 1 in. Ja, het is een vreemde vogel in het kwadraat dat je denkt, wat? Beetje zo'n no country for old men personage zit erin.

Speaker 1:

Maar ja, het is natuurlijk soms wat naar geestig. Maar dat wordt met een soort aparte luchtigheid dan gebracht, absurde dialogen.

Speaker 2:

Ik weet nog dat de film misschien, weet je dan nog, gewoon de film waar dit allemaal op gebaseerd is. Precies, zeker. Ik stuurde wel op gegeven moment wordt zo like zo in zo'n boomstreader gestopt. Dan denk je, dat klinkt echt gruwelijk voor woorden. Maar eigenlijk als je die scène ziet, schiet je eigenlijk gewoon in de lach, ondanks dat het een heel luguberig gedeelte Ja,

Speaker 1:

ik heb dat beeld ook nog voor me. Dan zie je die been dus zo uitzitten. Ja, precies.

Speaker 2:

En die politie staat er zo bij. Hij wil nog uitleggen wat, ja, dat doen is. Maar dat hoeft natuurlijk al niet weer. En dat trekt die serie, althans de seizoenen die ik zag, moeiteloos die rare mix van toch een beetje horror-achtige gewelddadigheid, toch een beetje op een cartoonies.

Speaker 1:

Ja, ja. En ik vond dus dat het in het laatste seizoen echt heel, heel goed gelukt is.

Speaker 2:

Ik heb namelijk

Speaker 1:

met heel veel plezier gekeken. Je hebt nog wat in het verschiet. Ja. Jij gaat het nog kijken.

Speaker 2:

Ja. En wat was jouw nummer 1?

Speaker 1:

Ja, die heb ik nog niet genoemd. Nee. De rest hebben we aardig behandeld al. Ja, mijn nummer 1 is een beetje obscuur.

Speaker 2:

Ja, ik zie want ik volg jou natuurlijk, dus ik weet wel hoe de voorkant eruit ziet, maar ik heb eigenlijk geen idee waar het over gaat.

Speaker 1:

Nee, ja, heet Halt en Catch fire. Ik heb dit jaar alle 4 de seizoenen gekeken. Die staat bij mij op 1. Het gaat over een stel jonge mensen, knappe koppen, technisch gezien knappe. Dus het speelt zich af in het tijdperk de opkomst van de computer, de personal computer, en ze schrijven daar dan wat software voor.

Speaker 1:

Ze worden daar een soort van succesvol mee. Ze ontwerpen een computer en dan gedurende seizoenen vordert dat zo. Je ziet die technologie steeds verder ontwikkelen.

Speaker 2:

Niet zoals die BBC-serie die ook een beetje die, hoe heet die, die crowd, IT crowd of hoe heet het?

Speaker 1:

Nee, dat is natuurlijk echt een comedy is, de IT crowd. Is echt een cult classic.

Speaker 2:

Ja, ja, maar dat is niet zo zelfde soort.

Speaker 1:

Nee, dit is echt een dramaserie, Halt en Cashfire. Het gaat dan over 4, 5 hoofdpersonen die gewoon, ja, zijn gewoon echt goede acteurs. En ik was gisteren reclame aan het maken toen ik naast Lennet mijn zwager zat. En toen zei ik ja deze serie, waarom is die nou goed? Omdat, hè, dus je hebt dat decor van dat tijdperk zeg maar.

Speaker 1:

Maar je niet alles wordt gezegd. Heel veel wordt ook niet gezegd. Het gaat heel erg over de relaties gewoon tussen die mensen en hoe in hoeverre ze wel of niet geloofwaardig gedrag vertonen. En eigenlijk is alles geloofwaardig. En die dynamiek die wordt zo goed opgebouwd, je op een gegeven moment, zeker in seizoen 3 en 4, dan gaat dat zich uitbetalen.

Speaker 1:

Weet je wel, net als bij de Wire op een gegeven moment. Die spanning die neem je mee van die vorige seizoenen. Het is niet eens het plot wat nou geweldig is. Ik bedoel, het tijdperk van de opkomende computer, dat zal ook al de helft doen aftaaien. Het is allemaal maar decor zeg maar.

Speaker 1:

Het is, het zijn die inter, ja die connecties tussen die hoofdpersonage die zo, het zijn zulke echte mensen geworden. Ja. Dat alles, je ziet, je kijkt naar heel veel dingen worden niet gezegd, maar die voel je toch. Je voelt ze wel binnenkomen en ik denk dat is knap hè, dat je dus als regisseur dingen niet wil. Je hoeft het niet on the nose nog even uit te leggen hè zoals de Amerikaanse series nog wel eens kunnen doen.

Speaker 2:

Ook personages die keuzes maken die je dan logisch gezien vanuit hun karakter, daar hebben het ook heel vaak over van echt characterdriven, dat je gewoon denkt van, ja, alles wat je ziet denkt, ik kan het ook bijna voor je invullen hoe je gaat reageren op. En dat zie dan ook weer speelt worden in de serie.

Speaker 1:

Dat is wat hier gebeurt. En ja, ik heb ook gewoon een paar keer, ik kijk het vaak in de trein, dus dan moet ik altijd een beetje opletten. Maar ik zou er zo een paar keer kunnen huilen. Het was echt echt

Speaker 2:

geen reden om juist niet in de trein te gaan kijken, maar gewoon even lekker hier thuis

Speaker 1:

Ja, op een gegeven moment heb ik soort serie, die heb ik gepromoveerd tot treinserie. Dan kan ik er ook wel naar uitkijken om dan zo lekker in de trein met Noise Canculation en ik zonder mij af van de medereiziger en ik ga even helemaal op in die serie, maar dan merk ik af en toe van ik moet wel eventjes oppassen dat ik niet

Speaker 2:

Ik zou dat juist zeggen als je dan zeg maar een treinserie hebt, dat vind ik dan niet per se een hele goede kwalificatie. Ik denk dat zo'n serie er tussendoor doet.

Speaker 1:

Nee, zo moet je dat niet uitleggen. Nee, het is juist dat ik helemaal afgezonderd ben en helemaal dedicated.

Speaker 2:

Dat niks zeggen, want dan zou ik hem dus op een gegeven moment van een treinserie promoveren naar de bank. Ja,

Speaker 1:

nee dat snap ik wel dat je dat zegt. Dat, oké, maar moet je mij eens een keer zeer in de trein zien kijken weet je wel. Ben gewoon helemaal,

Speaker 2:

ja dat weet ik, ik ben ook heel benieuwd. Ik zit nu ook inderdaad, zit toch regelmatig in de trein. Wat voor type ben jij dan? Je bent die zonderling die dan helemaal achterin zit.

Speaker 1:

Maar het helpt ook dat je, ik weet niet je dat kent, als jij bent weet ik een liefhebber, jij luistert veel muziek op je koptelefoon. Ja. En ik kijk deze serie dus ook met doppen in. Dus dat is toch ook nog weer een andere dimensie dan op de bank, vind ik.

Speaker 2:

Nee, dat is waar. Ik weet niet zo goed het Nederlands woord ervoor, dat is dat immersive. Ja. Waar je er heel erg in opgaat zo. Wordt er meer ingezogen, omdat je dan zeg maar auditief gewoon in een soort klein kamertje lijkt te zitten.

Speaker 1:

Precies. Dus dat zou ook nog een partner kunnen zijn. Maar ik heb er erg van genoten van deze serie.

Speaker 2:

En waar kun je die kijken? Ja,

Speaker 1:

staat, het is van EMC, Amerikaanse netwerken. Ik heb geen idee eigenlijk.

Speaker 2:

We kopen hem in Nederlands,

Speaker 1:

Ik weet eigenlijk zo niet waar ik hem.

Speaker 2:

Volgens mij wordt hij dan weer in Nederland soms aangekocht door, want we hebben hier geen EMC in.

Speaker 1:

Nee, hebben ook niet een andere streaming diensten waar je dan een abonnement op kan nemen.

Speaker 2:

Nee, we hadden eigenlijk wel, nu we het over streaming diensten hebben, niet zoveel Apple TV terwijl ik hoor dat is de nieuwe HBO wordt gezegd.

Speaker 1:

Ja, ja, ja, nee, ik kijk wel shrinking weer. Ben ik echt letterlijk nu aan het kijken.

Speaker 2:

Dat vind ik

Speaker 1:

echt met Harrison Ford die dan.

Speaker 2:

Ja, ja, ja zeg ik.

Speaker 1:

Ja, echt, die stond vorig jaar ook in mijn lijstje. Je had er wat mij betreft zo weer ingekund.

Speaker 2:

Echt leuk. En dan hebben het nog over die slow horses, daar hoorde ik ook. Ja. Staat er dus ook van hen.

Speaker 1:

Je moet nog kijken. Dus die, krijgt goede recensies, maar

Speaker 2:

Maar kun je dat dan beamen van dat Apple? Lees Ik

Speaker 1:

heb er nog te weinig van gezien.

Speaker 2:

Maar ze hebben gewoon iets, ik begreep dat hun aanbod is niet zo heel groot, maar zij lijken een beetje die wat die ons, waar we eerder met die iPad over hebben, gewoon wat we produceren is gewoon kwalitatief Ja,

Speaker 1:

ik denk dat ik van wat ik ervan gezien heb ben ik het daar wel mee eens, maar ik ben nog nog niet aan zoveel series van Apple begonnen. Dus ik kan nog niet helemaal zeggen of dat over de volle breedte of ik dat onderschrijf.

Speaker 2:

Nou, ik ben benieuwd. Bedoel, zou ook leuk zijn als we gewoon een keer konden zeggen van gaat dat, want wij kijken allebei wel graag is bio, maar sinds merkstraft hebben geplaatst, wat breder zijn gaan doen, heb ik wel het idee van oeh, die gaan ook, ik zie ze soms ook series nu erin doen, dat ik denk, de lat ligt op bepaalde gebieden

Speaker 1:

wat Ja, wat verwaterd zou je kunnen zeggen. Ze maken nog steeds hele goede series, maar je moet wat meer zoeken. Voorheen kon je zeggen nou HBO Originals, dan was het altijd raak, hè. Ja. Dat is nu niet meer zo.

Speaker 1:

Maar goed. Tot slot, het oog op de tijd, nog een paar uit mijn 30 minuten lijstje. Ja. Want die heb ik dan ook nog.

Speaker 2:

Veel Brits hè?

Speaker 1:

Heel veel Brits. 8 van de 10 zijn Brits.

Speaker 2:

Ja, zag die One Day, dat is bijvoorbeeld, dat is volgens mij wel dus weer een Netflix.

Speaker 1:

Dat exact ja. One Day, als je Netflix hebt, kijk One Day. Ik vond het echt, echt

Speaker 2:

Ja, ken die van de actrice ken ik nog weer uit een andere serie.

Speaker 1:

Ja, uit de ziekenhuis

Speaker 2:

serie. Ja.

Speaker 1:

Hem kende ik ook, Dexter. Hij speelt ook in het tweede seizoen van die absurde serie op zo'n eiland met allemaal van

Speaker 2:

die van die rijke lui. Hoe heet het ook alweer? White Lotus.

Speaker 1:

Ja, ja. Speelt hij ook een rolletje in. Maar heel veel Britse, hè. Dus ik

Speaker 2:

snap dat we moeten het vooral ook

Speaker 1:

niet al te lang over hebben. Maar er zitten een paar parels bij. De Peap Show. Ja, weet je, dat is een Britse cult classic. 9 seizoenen Awkwardness.

Speaker 1:

Ja, ik vind dat heerlijk. Die heb ik weggekauwd. Dat was prima. Ghost stond vorig jaar al. Ja, heeft ook een Amerikaanse remake gekregen.

Speaker 2:

Ja, maar hij heeft ook op PPC First gestaan. Dus hij is in Nederland ook wat iets makkelijker.

Speaker 1:

Ja, hij is inmiddels afgelopen. Dat is 5 seizoenen.

Speaker 2:

Dus te pruimen. Ik dacht wat is het voor een goedkope uitziende.

Speaker 1:

Nee, wat is die ook. Het is echt wel hilarisch.

Speaker 2:

Ik heb

Speaker 1:

echt wel hard op zitten lachen. Ja, en ja, op 1 him en hur. Zegt ook nooit iemand wat. Ik heb gewoon op een gegeven moment een keer zitten zoeken wat zijn nou de beste Britse comedy's? En dat lijstje ben ik eigenlijk, daarom zit er ook zoveel Britse comedy's nu in mijn eindejaars lijst.

Speaker 1:

Ik dacht ja, is wel terecht. Dit is mijn, het is mijn smaak dit. Ja, ik daar eindeloos zo.

Speaker 2:

Ja, heb ook hier zitten ook. Weet je nu, ik heb ook het idee dat je nu weet je soort great dikker bent in de kelder. Weet je, je zit nu gewoon zeg maar met van die obscure platen waarvan iemand zo'n archivaris zegt ja, volgens mij hebben we daaronder nogal wat series liggen die zich maar gewoon voor de echte liefhebber. En daar zit jij nu in te

Speaker 1:

Ja, dus het is ook goed dat we hier niet te veel tijd aan besteden, want het wordt een beetje protserig. Maar Gavin en Stacey zegt ook nooit iemand wat. Maar onder de Britten echt een hele bekende serie. Er komt nog een een Christmas special uit deze kerst. De aller allerlaatste.

Speaker 1:

Ja, die worden miljoenen Britten wordt die gekeken. En ik sta niet alleen hier in mijn.

Speaker 2:

Nee, de Britten zijn ook gewoon, ik kijk die serie All Creatures Great and Small. En die ben ik ooit begonnen. Dat is er zo eentje waarvan ik denk, nou ja, goed. Maar dan kijken die Britten ook aan masse. En dan denk ik, ja, zelfde, ze hebben zo van die, beetje van die grove humor, hè, dat is de Brit aan de ene kant.

Speaker 2:

En aan de andere kant zijn ze zo traditioneel en zo corny, zo belegen ook, weet je wel. Zo alsof de tijd daar stil gestaan heeft. En in die.

Speaker 1:

Dat weten ze heel goed te mixen.

Speaker 2:

Ja, hele rare, ja, is inderdaad heel Brits.

Speaker 1:

Ja, ik heb nog Alma's Not Normal van

Speaker 2:

een stuk. Ja, dat is een

Speaker 1:

Ja, die is ook echt, heb ik me echt goed mee vermaakt. En tot slot wil ik nog eentje noemen. Op de vijfde plek heb ik Flowers staan. Nou, daar zou je ook nooit naar kijken op basis van een titel niet, op basis van het voorkantje niet. Die Olivia Koolman speelt in, speelt de hoofdrol.

Speaker 1:

Die zagen we ook in het laatste seizoen van The Bear bijvoorbeeld weer. Ja, en dan dit is zo'n serie die zo, gaat dan, die is donker, echt donker, donkere Britse humor. Maar hij gaat helemaal van de rails. Er zit ook 1 of andere Aziatische personage in die dan ook zo'n heel overdreven accent heeft. Hij wordt helemaal dat clichébeeld wat je hebt van een Aziaat in Europa.

Speaker 1:

Er wordt helemaal uitgemolken. Het is echt heel Ongemakkelijk tot een to the max zeg maar. En ik kan alleen maar grijnzend achter mijn tv zien.

Speaker 2:

Mogen wij hierbij ook concluderen dat eigenlijk zeg maar deze top 10 die je nu opnoemt, dat is wel echt voor de liefhebber liefhebber.

Speaker 1:

Ja, dus daarom dat One Day kan je gerust kijken. Maar inderdaad Ghosts, Bob's Burgers is ook een hele Amerikaanse animatie serie. Die is nu al in seizoen 15 ofzo bezig. Ik heb er een aantal seizoenen van gekeken. Kijk samen met Joa.

Speaker 1:

Ja. Altijd lachen, giergebrullen. Ja, ja, denk dat je gelijk hebt.

Speaker 2:

Ik vind het wel een aanbeveling, maar ik vraag me af of ze wat minder gepokt en gemazelde luisteraars die besluiten om deze blogs nog even wat erop na te slaan.

Speaker 1:

Ja, die moeten gewoon vooral die drama top 10 lezen.

Speaker 2:

Dat je me ook wel een beetje bang bent. Als ze zo'n serie van jou aan

Speaker 1:

Ja, wat ik doe om het dat om de voorselectie gemakkelijker te maken. In mijn top 10 zet ik ook het netwerk erbij waar je de serie vindt. Dus als je overal BBC ziet staan, dan kan je zeggen nou, die laat ik even gaan. En als ik dan een Netflix logootje zie, dan denk ik ja, die ga ik effe kijken. Weet je wel, dus zo kan je alle enige schifting maken.

Speaker 1:

Goed,

Speaker 2:

interessant. Ik heb nog wat ook nog wat dus wat werk te doen. En ik weet ook altijd hoe tof jij dit altijd vormgeeft. Dus ik ben eigenlijk ook wel heel erg benieuwd hoe dit eind december is dan, dan alle.

Speaker 1:

Ja, zeker. Op de valreep van het jaar komt deze online. Dus deze podcast staat eerder online dan de lijst zelf, maar net tussen kerst en oud en nieuw zet ik hem online. Dus gaat het lezen. Alleen natuurlijk die van mij, zeker ook die van Dick.

Speaker 1:

En laat ons een beetje het voorwerk doen. En hopelijk hebben jullie als luisteraar wat aan de voorselectie die wij maken.

Speaker 2:

Ja, en als je durft, post ook je eigen top 10 in de comments. Lijkt me echt heel vet.

Speaker 1:

Ja, nou ja, ik denk dat wij dan nu moeten zeggen tot volgend jaar. Ja,

Speaker 2:

tot dan.

Speaker 1:

Inderdaad, op naar volgend jaar en ook op naar die magische grens van 100 afleveringen geloofsvoergesprek. Wij zijn erbij en we hopen dat jij er ook weer bij bent. Tot dan!

Makers en gasten

Dick
Host
Dick
Podcaster en schrijver voor geloofsvoer.nl
Renco
Host
Renco
Podcaster en schrijver voor geloofsvoer.nl
#98 Onze TV-serie eindejaarslijstjes! (met Dick)
Uitgezonden door