#88 Met je tiener naar de kerk?! (met Dick, Len en Wim)
Hey welkom en leuk dat je weer luistert naar een geloofsvoer gesprek en dit is een nummer, een afleveringsnummer waar ik lang naar uitgekeken heb. Je bent namelijk beland in aflevering 88 en vroeger als ik wilde overdrijven dat iets heel veel was dan zei ik als kind altijd 88 en het bekt gewoon lekker en ja nu zijn we gewoon beland bij dat getal, aflevering 88 en in deze aflevering gaan Dick en ik opnieuw in gesprek met Zwager Lennard en zijn vriend dat klinkt toch ook apart weer zo maar goed en met Wim. Lennate en Wim maken samen ook een podcast. Daar maak ik uitgebreid reclame voor in deze opname tot weerzin van Dick, maar goed. Wij gaan het hebben over met je tiener of tieners naar de kerk.
Speaker 1:Hoe leg je aan een tiener uit waarom die mee moet naar de kerk. Moet een tiener mee naar de kerk en waarom dan? Nou, dat zijn simpel gestelde vragen, maar het antwoord daarop is niet eenvoudig. Nou, gaan we het uitgebreid over hebben in deze achtentachtigste aflevering van Geloofsvoergesprek. Veel plezier.
Speaker 2:Welkom bij Geloofsvoergesprek. Zo dit lijkt
Speaker 1:dit lijkt zondagochtend dit. Ja, want je omgaat nooit zo op deze manier.
Speaker 2:Oké, je hebt helemaal gelijk. Begin even opnieuw. Hey, welkom allemaal bij Geloofsvoergesprek. Leuk dat jullie allemaal luisteren. Ik hoor net van Renko dat jullie tussen de 50 en 100 zijn.
Speaker 2:Dat is best een aardige groep. Niet leeftijd hè? Aantal. Ja, aantal inderdaad.
Speaker 3:Ik dacht leeftijd inderdaad. We zitten hier met
Speaker 2:zijn vieren, nog steeds in Deventer. Ik zeg nog steeds voor jullie is dat alweer 2 weken geleden. Ik ben Lennard, naast mij zit Wim. Ja. En daar zit
Speaker 4:Ik. Ja.
Speaker 1:Ja, ik weet niet helemaal goed hoe dit werkt.
Speaker 2:Ik denk ook. Denk dat het iets soepeler zou zijn.
Speaker 1:Ja, we
Speaker 2:zijn hier met zijn vieren. De vorige, als je wilt weten wie is Wim? Nou, vertelt hij in de vorige aflevering uitgebreid, dus luister daar gerust even naar. Dan slaan we dat even over en Lennard, Renco en Dick, die ken je inmiddels wel een beetje denk ik. En we hebben weer een onderwerp mannen, om eens even met elkaar Ik
Speaker 1:heb eerst nog wat anders, gewoon even wat laagdrempeliger. Vorige aflevering hebben jullie helemaal niet van de gelegenheid gebruik gemaakt om even jullie eigen podcast te pluggen. Ik snap dat jullie natuurlijk omkomen in de luisteraars al, dus het is niet noodzakelijk, we kunnen het ook niet onbenoemd laten. Jullie maken, Lennard, jij en Wim maken samen een podcast. Er kunnen natuurlijk nu luisteraars zijn die de vorige aflevering geluisterd hebben en die dachten: wat een leuke gasten samen.
Speaker 3:Heel leuk. Die hadden
Speaker 1:ook leuke dynamiek. Die zouden samen een podcast moeten beginnen.
Speaker 4:Ja, dat hadden nu eerst even moeten overleggen of je dit mag voorstellen.
Speaker 1:Nou, dan knip ik het gewoon uit.
Speaker 2:Oké. We hebben inderdaad een podcast door dik en dun.
Speaker 3:Ach mooi. We zijn echt op reis. Ik wil een beetje afvallen. Ladent wil wat breder worden.
Speaker 2:Zeker.
Speaker 3:Beetje aankomen.
Speaker 2:Ja, mijn trui zit veel te los.
Speaker 1:Maar breder als in spierballen. Zeker. Arie Boomsma. Arie Boomsma.
Speaker 3:Arie Boomsma, je zegt, zit precies tussen ons in, zou je ongeveer kunnen zeggen. Ze willen allebei Arie Boomsma worden. Willen elkaar ontmoeten ergens op die weg.
Speaker 4:Qua uiterlijk hopelijk toch?
Speaker 2:Dus dat is het. Het
Speaker 3:is een hele leuke man Arie Boomsma. Heel inspirerende man.
Speaker 1:Dat beleef ik niet zo, leuk, jullie maken een podcast. Hoeveel afleveringen, hoelang doen jullie dit al?
Speaker 3:Wij doen dit nu 2 seizoenen, Lennard. We zitten in seizoen 2. Ik denk aflevering of 20 zijn online denk ik.
Speaker 2:Zoiets en we willen inderdaad dus even zwaar worden. Nou, dat is een beetje de gimmick hè. Natuurlijk proberen we dat ook, maar dat is vooral de clickbait en ondertussen hebben we het vooral samen over vriendschap, gezondheid, sport, nou ja, dat soort Alles
Speaker 1:wat we op die weg tegenkomen. Exact dat. Al is het gasten toch in de podcast?
Speaker 3:Ja, zeker. Leuk. Eigenlijk een beetje om de keer. We hebben tweewekelijkse podcast, om de keer hebben we een gast.
Speaker 2:Een ervaringsdeskundige of een specialist.
Speaker 1:Nou zonder dat je was zo leuk.
Speaker 3:Het was heel erg. Heel leuk. Je gaat lekker om te stralen. Ja, vind het leuk dat je ons even dit podium geeft.
Speaker 1:Ja, vind het ook een leuke podcast. Ik vind het onderwerp niet interessant genoeg voor mij om elke 2 weken te volgen.
Speaker 3:Want wij stelden nog voor om dat onderwerp ook hier te behandelen, maar jij wilde jij niet.
Speaker 1:Nee, ik het te confronterend. Ik vind het eigenlijk ook wel dat ik moet afvallen en ik denk nou dat wil ik eigenlijk niet te lang bespreken. On air zeg maar. Maar ik vind gewoon een podcast die lekker in elkaar zit. Jullie zijn wel leuk om naar te luisteren.
Speaker 2:Dank je wel.
Speaker 1:Ja, dat vind ik echt. Dus als luisteraars dat nu in deze podcast ook weer denken, dan kan je niet anders dan je ook even abonneren op door Dikkeden. Moest nog even gezegd worden vond ik.
Speaker 2:Ja, je wel.
Speaker 1:Dikke hoop met zijn ogen hier rechts van. Heb
Speaker 4:jij ook nog een podcast? Ja,
Speaker 3:een podcast ja.
Speaker 1:Heb jij ook nog een podcast kwijt?
Speaker 4:Nee, misschien kunnen wij bij jullie nog. Nee joh, mooi.
Speaker 2:Normaal zouden wij dus zeggen hè, wij wij professionals van Door Dikke Dunny zetten we even een knipje, dat doen we niet aan in deze podcast. Oké.
Speaker 1:Oké, Lanette als professional, waar wil je het over hebben vanavond?
Speaker 2:Ja, ik zou het met jullie graag willen hebben over ja, ik zit nu het woord geloofsopvoeding zit in mijn hoofd. Ik denk nou dat vind ik niet zo'n,
Speaker 1:dat is heel saai. Nee,
Speaker 2:geen klik beter. Hoe noemen we dat? Kinderen en de kerk. Dat bekt wel lekker, dat allitereert. Kinderen en de kerk.
Speaker 3:Want wat is je probleem?
Speaker 1:Ja, het beest is duidelijk.
Speaker 4:Geen kinderen
Speaker 1:en kerk Oké,
Speaker 2:nou ik heb heb hem inderdaad een probleem. Ik heb namelijk 2 kinderen en die nee wow, daar zat nog een dat was halverwege de zin hè? Je moet echt wat aan
Speaker 1:je intonatie doen nu dan.
Speaker 2:En die kinderen die zijn inmiddels 13 en 15 en die neem ik probeer ik ongeveer elke week mee te nemen naar de kerk, maar die willen niet naar de kerk.
Speaker 1:En en welk probleem is dat? Ze moeten wel mee van jou?
Speaker 2:Ze moeten mee van mij. Misschien nog wel meer van mijn vrouw dan van mij. Dus dat levert ook nog wel eens wat spanning op tussen mij en mijn vrouw. Maar inderdaad ik ook ik vind dat ze wel dat het wel goed voor ze is om naar de kerk te gaan, ja. Dus ik ik verplicht ze daar wel eens toe, maar dat dat dat staat me dan ook weer ontzettend tegen en ik heb het nu even heel specifiek over de jeugd in de kerk.
Speaker 2:Daar kunnen we het, dat dat is een focus die we de hele tijd kunnen hebben, maar we zouden ze wat mij betreft ook breder kunnen trekken over hoe ga je sowieso om met het geloven in het gezin en hoe wil je dat de kinderen daarin meenemen, zeg maar. Ja. En het lijkt me logisch dat als we het hierover hebben, dat de luisteraar even een idee heeft van hey, wat voor vaders zitten hier aan tafel, hoeveel kinderen en welke leeftijden denk ik. Dus ik zei net, wij hebben 2 kinderen, 13 en 15, 2 jongens zijn dat. En Wim?
Speaker 3:Ja, heb 4 kinderen, 3 meiden, 1 van 15, een meisje van 10 en een meisje van 9 en een jongen van 13 en eigenlijk vind ik ook dat we ook Thisa moet ik benoemen. Er is een pleegdochter die inmiddels 18 is, uit huis is, maar die heeft ook 3 jaar bij ons gewoond.
Speaker 1:En als we dat rondje maken, ik dan nog wel even benieuwd naar. Lennard, jij gaf ook aan dat er nog een beetje verschil zit in hoe jij dat beleeft en hoe jouw vrouw dat beleeft. Is dat bij jou ook zo Wim? Zitten jullie op 1 lijn?
Speaker 3:Ik zit redelijk goed op 1 lijn. Oké. Ja. Ik zou niet nu dat verschil kunnen benoemen, dus voor mij is dat er niet echt. Nee.
Speaker 3:En jullie dan?
Speaker 4:3 kinderen. Oudste wordt zondag 8. Dan hebben we nog eentje van 5 en nog eentje van 2. Dus allemaal heel jong mijn vrouw is ik zeg heel vaak katholiek dan denk altijd dan snappen mensen wel van dat is dat wat dat betekent maar dat betekent gewoon niet een hele frequente bezoeker ook maar ik niet zo heel veel met het geloof bezig Er zat vast wat katholieken tegen de schenen schoppen, maar wij hebben wel een heel andere geloofsbeleving. Ook wat betreft moeten en wat we allemaal, hoe vaak je daarmee bezig zou moeten zijn of wat voor rol het in je leven zou moeten spelen.
Speaker 2:Ja. Oké. Ik
Speaker 1:heb 2 kinderen. Eentje wordt deze maand 10, dochter en een zoon die wordt deze zomer 12. Dus die gaat na de zomer naar de middelbare school. En ik verschil ook best wel wat van mijn vrouw als het gaat om eigenlijk wel vergelijkbaar aan dik. Dan zal ik wel wat katholiek zijn.
Speaker 1:Ja, vrouw is niet katholiek. Niet dat dat heel relevant is hier nu, maar het is wel een verschil. Ik ga best wel vaak ook met de kinderen. Ik ga soms alleen naar de kerk omdat ik dan de kinderen even een break geef. Soms omdat ze daarom vragen.
Speaker 1:Soms omdat ik denk dat dat goed voor ze is. Ik ben wel iemand die het prima vindt om naar de kerk te gaan. Ik ga daar eigenlijk wel met plezier heen. Dus ik vind het ook prima om dan Ik ben het door de jaren heen prima gaan vinden om dan ook gewoon soms alleen te gaan. Ik ga ook regelmatig met alleen mijn kinderen.
Speaker 1:Dus dan is mijn vrouw niet mee. Dus dat valt me dan ook op hè. Dus dan ben ik er wel, maar dan mijn vrouw niet. En we gaan ook soms met ze vieren. Maar het komt nooit voor dat bijvoorbeeld mijn vrouw met alleen kinderen gaat hè.
Speaker 1:Als ik er een keer een zondag niet zou zijn.
Speaker 3:Jij bent daar wel een stabiele factor in.
Speaker 1:Ja, ja en zelfs ook een stimulerende drijvende factor in. Ja, dat is wel
Speaker 2:ja, klopt. En ik gok dat wij drieën en dan bedoel ik ikzelf, Renco en Dick, ook allemaal als kind in de kerk hebben gezeten en dat is voor jou niet het geval Wim.
Speaker 3:Nee, ik ben op mijn zestiende zelf. Ja, met kerst gingen wij bijvoorbeeld naar de kerk, weet je wel, dus ik was niet helemaal onbekend met de kerk. Nee, ben echt zelf gegaan, Dus echt met vrienden uiteindelijk.
Speaker 2:Ja en dat was van je vanaf je 16 ongeveer.
Speaker 3:Ongeveer 15, 16.
Speaker 1:Dan misschien nog een rondje dan even kort. Ben ik wel even benieuwd naar. Herkende jullie iets van wat Lennard beschrijft? Ja, Daar kijk het ook heel ernstig over.
Speaker 3:Ja, nee, hier hebben we het ook vaak over. Dat is een thema in ons leven nu wat speelt en ik herken dat ook dus vooral bij mijn oudste kinderen. Dus dan gaat het om Eva en Noa die van 15 en 13 jaar
Speaker 1:Ja, middelbare school leeftijd.
Speaker 3:Ja, middelbare school leeftijd. Ik merk, de kijker is best een goed georganiseerd instituut als het gaat om kindergroepen en leuke dingen. Die jongste kinderen hebben het best wel leuk. Die zitten heel vaak niet in de dienst, want die hebben een eigen clubje en dan doen ze leuke dingen.
Speaker 1:Maar dat geldt niet meer voor
Speaker 3:die oudste. Dus die zitten vaak in de dienst en dan zit ik ernaast en ik merk nu dat ik dus veel meer zo'n kerkdienst ga beleven en ga luisteren en daar ga zijn en dat ik echt vanaf het begin tot het eind bezig ben met hoe zij daar zitten. Omdat ik me heel bewust ben van ik neem hun mee en ze moeten mee. Vaak strijd.
Speaker 1:Ik
Speaker 3:denk misschien wel het meest bij de jongen. Noah gaat het minst graag naar de kerk.
Speaker 2:Bij de jongen bedoel je de man?
Speaker 3:Sorry, de
Speaker 1:jongen. Ja, zij jongen jongen jongen
Speaker 3:Nee sorry, die gaan met heel veel plezier mee. Nee, bij de jongen, de jongen Noa. En de oudste die
Speaker 1:gaat Maar die mag af en toe de livestream doen.
Speaker 3:Je merkt als ze wat mogen doen wat ze leuk vinden, dan vind ze het leuk. De oudste zingt in het bandje. Die doet 1 keer in de maand, 1 keer in de 5 week zoiets, mag ze zingen. Dat gaat ze ook en vindt ze leuk. Als ze wat te doen hebben in zo'n dienst, ze hebben een rol, vinden ze het leuk.
Speaker 2:Oké, zullen we voordat we verder op de inhoud, even het rondje afmaken. Dick, vind jij het herkenbaar?
Speaker 4:We zijn nog te jong voor, dus die gaan nog lekker mee met het kinderwerk, zoals je dat noemt. Het niet het jeugdwerk, maar het kinderwerk, aangezien ik natuurlijk als jongerenwerker werk met jullie kinderen, niet specifiek echt met jullie kinderen, zie ik natuurlijk het belang van vooral support van ouders, maar ik zie ook de afwezigheid van de jongeren ook bij mij. Dus ik weet ook heus wel waar ik sta in prioriteiten van de jongeren. Dat is vaak plaats 10, en sport en weet ik veel wat allemaal. Dus, wel in dat opzicht ben ik wel aan het opvoeden met alvast vooruitkijkend van ja, dit ga ik straks ook allemaal krijgen.
Speaker 1:En wordt op voorhand al wel verkend
Speaker 4:voor een Plus, ik vind ook wat van die ouders die dan zeg maar, ik denk ik organiseer iets, maar ik heb jullie wel nodig om die kinderen daar te krijgen als ik het aan hen overlaat dan zitten geen zitten geen zitten geen tienen ja dat is gewoon zo dat zijn jullie nu echt niet enige in
Speaker 2:en dan en dan heb je het niet eens over de zondagochtend maar zelfs over de jeugd
Speaker 4:ja weet je gewoon ja of of mij ik hoor natuurlijk ook die dingen als van dat er gewoon wordt gedobbeld van, nou ja, weet je, je gaat wel mee naar de jeugddienst, maar hoef je volgende week niet. Je gaat wel mee naar club op vrijdag, maar hoef je je hele weekend niet mee, weet je. Dat soort afwegingen, dat hoor ik natuurlijk gewoon bijna op basis.
Speaker 3:Dat gewoon
Speaker 4:de praktijk. Ik ben af en toe een beetje te laconiek, omdat ik merk van ik ben er heel veel met werk mee bezig, dan laat ik het thuis vieren. Maar het moet allemaal wel van mij komen, ik dan dus geen zin in heb om ook nog in mijn eigen tijd eigenlijk daar ook nog mee bezig te zijn. Maar ik zie ook wat er gebeurt als Mijn kinderen die hadden bijvoorbeeld sommige verhalen kennen ze ook helemaal niet goed. Zei ik pas ook nog een keer, wat is met Jozef?
Speaker 4:En toen kreeg ik een verhaal over de Rode Zee. Die open, nee dat niet. Maar het was wel heel erg dat ik dacht van ja, maar weet je wat wel goed hieraan is? En wat ik wel moet doen is in ieder geval dat wat meegeven. Weet je wat ze er later mee gaan doen is een tweede.
Speaker 4:Maar dat speelt dus allemaal mee ondanks dat mijn kinderen nog veel te jong zijn om nu al echt een impact te hebben of wat je waar jullie mee te maken hebben. Maar ik kijk ook wel een klein beetje met angst en beven vooruit.
Speaker 1:Remco. Mijn jongste dochter, zij heet gewoon Lotha trouwens. Ze kunnen gewoon bij naam noemen. Lotha gaat er eigenlijk wel met plezier mee. Je hebt inderdaad bij ons in de kijker heet dat een bijbelgroep.
Speaker 1:Dus in het begin zijn ze gewoon in de dienst. Dan begint natuurlijk die vreselijke saaie preek voor kinderen. Dus dan daarvoor zijn ze al afgetijd naar hun eigen huis.
Speaker 4:Ik heb trouwens ook wel het idee dat meiden, maar dat is meer wat ik observeer, makkelijker meegaan ook als ze tiener zijn naar jongens. Misschien moeten het zomaar zo bij hebben. Misschien is het voor jongens ook wel minder te doen.
Speaker 1:Zou kunnen. Ja, Lotte gaat eigenlijk wel met Ik zal niet zeggen dat ze mij uit bed haalt op zondagochtend om naar de kerk te gaan, maar die moppert niet, die verzet zich niet en die gaat opgewekt naar
Speaker 4:de kerk. Je staat er nog met de fiets kleiner, dus ga 90 met de auto.
Speaker 2:Gewoon principieel hè?
Speaker 4:Ik vind het
Speaker 1:ook belangrijk dat als ik door de week de auto neem, dat ik dan niet hypocriet ben op zondag. Dan heb ik op zondag ook.
Speaker 3:Op de fiets de fietsendagen.
Speaker 1:Ik heb ook een zoon, Choa. Die wordt van het zomer 12 en die is wat moeilijker. Moeilijk om hem mee te krijgen. Dat gaat nog wel. Is ook omdat er in onze kerk op dit moment, dat noemen we een programma rocksolid Dat is van de yout fr Christ.
Speaker 1:Dat is kerkland. Veel gegeven. Ja, bestaat er super lang al. Heel veel kerken hebben er wel ervaring mee. Maar dat wordt dus ook tegelijkertijd,
Speaker 4:eigenlijk is er
Speaker 1:een parallelle kerkdienst. Dus Joa gaat mee en ik zet hem af bij een lokaal, want onze kerk is in een school, gewoon ergens een soort aoelaatje En daar gaat hij heen met allemaal met allemaal allemaal tieners. Allemaal. Dat zijn er dan een stuk of 10 of zo max denk ik. En dan heeft hij gewoon zijn eigen dienst.
Speaker 1:Dus als dat er is, gaat het eigenlijk best wel oké. Ik vind er niet altijd even veel zin in, maar het is ook niet zo dat hij al een keer gezegd heeft nee. Hij gaat nog wel mee. Maar ik merk al wel dat ik in mijn agenda staan wanneer dat Rock solid, want dat is niet elke zondag, dat is namelijk om de zondag. Ik voel al wel, ik doe heel erg mijn best om te zorgen dat die zondagen, dat dat programma er is, dat wij er dan ook zijn.
Speaker 1:Dat hij daarheen kan en ik merk al dat ik dus zonder dat hij daar echt actief naar solliciteert, al een soort onderhandeling aan het doen ben, dat ik dus op die andere zondagen Dat gaat hij regelmatig niet, ook wel eens wel. Dan zegt hij dus ook dat wil hij niet, heeft hij geen zin, is saai. Dus eigenlijk wat ik jullie ook hoorde zeggen. En wat ik dat tot nu toe opzeg is: niemand heeft beloofd dat altijd alles leuk moet zijn. Er is ook wel eens iets saais waar je heen gaat en daar is dan dit een voorbeeld van.
Speaker 1:Ik houd mijn hart vast hoelang ik die kaart nog kan spelen, maar tot nu toe Als ik dus niet elke zondag meeneem, dan tot nu toe op deze manier. Maar wat Dick net zei, daar sluit ik me wel bij aan. Extrapoleer naar de komende jaren hoe dit nu gaat en hoe denk dat dat zich zal ontwikkelen. Dan zitten wij precies op die plek waar jullie nu zitten, omdat jullie kinderen oud zijn.
Speaker 2:Exact hetzelfde. Want stopt die Rock solid na de zomer voor hem of is dat een programma wat nog doorgaat als hij op de middelbare school zit?
Speaker 1:Ja, dat is volgens mij van 10 is 11 tot 14 minuten.
Speaker 4:Oké, nou ja.
Speaker 1:Dus is natuurlijk even de vraag of de mensen die dat geven of die dat ook lang genoeg gaan geven, dat weet je ook nooit natuurlijk. Maar dan zou dat probleem alsnog in ieder geval op die veertiende komen. Misschien daarvoor wel, dat hij dat programma niet meer leuk genoeg vindt of dat hij pertinent al oorlog strijd voert op al die andere zondagen. Dus ik ja, dus ik ben allemaal meer op dit moment.
Speaker 3:Ben nu niet zo bewust van. Jullie zeggen van ik met angst en beven zie ik die, het is mij een beetje overkomen of zo.
Speaker 4:Ja, dat is zo goed.
Speaker 3:En dat is misschien ook wel lekker, eigenlijk alles in mijn leven overkomt altijd. Nee, gekheid maar de, onze dochter Eva was 10 toen ze huilend om half 10 of zo naar beneden kwam. Ze had in haar bedje bijbel zitten lezen. Is helemaal niet per se het voorbeeld wat wij geven, wij lezen helemaal niet zoveel bijbel eigenlijk. Maar zij zat naar bijbeltje te lezen, een jongere bijbel geloof ik.
Speaker 3:Mij de bijbel, mij de bijbel van Belle. Ik kwam huilend beneden, was geraakt door een stukje bijbeltekst en zei ik wil me laten dopen. Heb je dat? Baptisten?
Speaker 4:Ja precies. Daar ligt het voor te oprapen.
Speaker 3:Ik dacht ook, ik weet nog dat ik We waren helemaal verbaasd. Het was ook voor ons helemaal geen aanleiding. We hadden niet bij het eten een goed gesprek gehad. Er was niet een dienst geweest. Het was echt, kwam echt, ze was echt geraakt door iets wat ze had meegemaakt in haar bedje zeg maar.
Speaker 1:Best wel een bijzonder moment.
Speaker 3:Super bijzonder moment. Dus ik weet nog dat wij des avonds om half 10 gefacetimed hebben naar onze dominee en gezegd hebben van ja, want ik wist ook helemaal niet zo mag dat wel? Is is 10 jaar dan volwassen doop
Speaker 1:voordat je iets toezegt of zo geloof ik
Speaker 3:weet ik weet echt niet misschien wil de dominee facetimen dan dus ik had hem hij is geappt en we mocht facetimen dus wij samen zijn half snikkend nog op mijn schoot weet je wel en die vraag neergelegd en hij was heel mooi, mooier kon hij echt niet reageren zo van hij gaf alleen maar aan wat mooi dat je dit wil en nou ik ga dit bespreken maar volgens mij moeten we dit gewoon gaan doen en uiteindelijk is ze ook gedoopt dus op tienjarige leeftijd, maar dat ontstond, dat ja, overkwam ons ook zeg maar, een soort van en nu bij Noa, ons zoontje is dat heel anders. Die is veel kritischer op, die weet het eigenlijk allemaal niet zo goed wat hij gelooft en hoezo is dit het dan en die vindt de kerk allemaal maar niks en wat doen we daar en dat heb ik helemaal niks aan, weet je wel.
Speaker 1:Maar is het dan, is er wel een verschil wat mij betreft tussen, ben ik het eens of kan ik me vinden in wat er daar verteld wordt of is het de vorm die mij totaal tegen staat omdat ik het bijzonder saai vind of wat dan
Speaker 2:ook.
Speaker 3:Het is een combi van dat alles denk ik.
Speaker 1:Oké, Maar ik vind het nog wel een interessante toevoeging dat hij ook inhoudelijk zeg maar zich misschien wel af begint te zetten of allerlei vragen begint te stellen over ja, dit gaat er niet meer met de paplepel
Speaker 3:Dat vind ik echt
Speaker 1:wel leuk, die gesprekken. Daar kan je ook wat mee natuurlijk. Dat zijn op zich prima vragen lijkt mij. Zou zeggen: niemand van ons heeft de garantie dat onze kinderen ons geloof zullen overnemen, toch? Ik zie dat niet als een gegeven.
Speaker 1:Dat kan alle kanten opgaan.
Speaker 2:Wat we wel kunnen doen is
Speaker 1:dat gesprek voeren. Dus die vragen, daar kan je misschien meer mee dan iemand die zegt: Ja, die kerk Nou,
Speaker 4:wel eens vaak gezegd dat zeg maar wat erger is, is zeg maar iemand die anti God is, daar kun je altijd nog het gesprek hebben over God en wat hij daar dan wel of niet goed aan vindt. Maar dat dat de huidige generatie, wat ik zorgwekkend vind, die vindt er gewoon allemaal niet zoveel van. Weet je wel? Net zoals ik niks vind van sneakers. Sneakers of sneakers of want ja, heb daar gewoon geen mening over.
Speaker 4:Het is helemaal gewoon echt niks. Ik bedoel, ja, moet ik het een keer proberen? Ja, is goed. Ook niet. Over 3 jaar ook Ook goed dat heel veel mensen zo naar het geloof kijken.
Speaker 4:Het interesseert ze gewoon echt werkelijk waar geen ene fluit. Gewoon die achteloosheid. Als het je niks meer doet, als in ook het zorgt ook niet eens meer voor dat je hart nog
Speaker 1:Je wordt er ook
Speaker 4:niet boos van? Nee, nog wel goed. Dat is nog wel lekker. Dan zit wat. Dan kun je in ieder geval ergens tegen afzetten.
Speaker 4:En dat is ook al een beetje wat ik dan met mijn geloofsopvoeding, dat ik in ieder geval denk van, ik wil je in ieder geval iets geven waar je straks lekker ook nog tegenaan kan schoppen als je dat wil. Dan heb je in geval wat. Dan heb je nog, in plaats van een of andere vaag palet waar je ook zo met 1 trap zo doorheen, weet je er is niks weet je dus ik bedoel echt boos om zijn is nog ieder geval nog wel iets erbij voelen
Speaker 3:hey want jij zegt net van ik je merkt echt dat die die kiddo's niet eens meer echt ook naar mij toe komen als ouders ze dan ook nog niet stimuleren zeg maar daar zitten wij zitten ze aan die andere kant
Speaker 1:ja jij bent die niet stimulerende ouders
Speaker 3:nee wij bij ons doen ze we hebben niet een standaard 1 keer in de 2 weken jeugdavond of zo in de kerk maar we hebben 1 keer in de 4 weken ofzo doen ze een hele avond iets leuks eten ze samen Maar onze kinderen gaan ook al naar een soort club van een andere gemeente
Speaker 1:elke week. Daar heb je minder
Speaker 3:vragen en die van jullie trouwens ook. Elke week? Elke week is dat. Dat is heel goed georganiseerd, Vrijgemaat Kerk hier in Deventer. Je hebt een hele grote, je
Speaker 1:hebt een hele grote basisschool. Vrijgemaakte bestaat niet meer hè? Dat niet meer. Nee, is ook de 3 GK noemen
Speaker 4:ze het.
Speaker 2:Kan dat wel?
Speaker 1:Ja, oké. Dat kan, de vrijgemaakte kerk is gefuseerd met de Nederlands Gefemeerde kerk. Dat ben ik, dus vandaar dat ik toch even wil noemen de vrijgemaakte kerk.
Speaker 2:Die is no more. 3 gereformeerde kerken zijn het.
Speaker 1:Ja, maar we raden helemaal af
Speaker 4:nu. Vrijgemaakte kerk gefuseerd met jullie of andersom?
Speaker 3:Dat is de vraag wel. Gekheid, maar die hebben, dus daar gaan ze heen. Die kennen elkaar dus allemaal van een, want volgens mij is de nummer 1 waarom gaan jongeren naar de kerk of gaan ze naar zo'n jeugdclub is vrienden. Want die ontmoet je daar en die gingen dus allemaal naar die andere club. Dus wilden zij er ook heen, hebben we contact gezocht, mogen ze daarheen?
Speaker 3:Ja, dat mag. Super blij mee. Dus wij, ik heb een deal gemaakt met mijn kinderen. Als je daarheen gaat, hoef je van mij niet naar de jeugd van eigen kerk. Maar wat is het gevolg daarvan?
Speaker 3:Dat ze dus ook, ze hebben geen vriendjes, ze voelen zich dus lony op die zondagochtenddienst, want ze kennen echt niemand. Ja, dat stimuleert dat
Speaker 1:Maar je hebt eigenlijk jezelf
Speaker 4:Ja. Nou ja daar moet je dus met ouders in gesprek van wat wil je dan hè ik bedoel nijkerk bijvoorbeeld mozaïek een van de dependalen 6 dat is best wel groot als afgeleide van dus die trekt ook al die andere kerken licht dus van inderdaad ik zie heel weinig bij ons in de kerk, want die gaan daarheen. Dan is het wel aan ouders van: gaan we dus met zijn allen lopen klagen dat de jongeren hier niet meer zijn? Of neem je ook je verantwoordelijkheid dat we daar met zijn allen ook een steentje aan bij te dragen hebben? Prima, jullie, ik vind het ook niet erg als ze ergens anders naar de kerk gaan.
Speaker 4:Dat vind ik zelfs, hoe raar het ook is dat ik in dienst ben bij een kerk, vind ik het gewoon prima als ze het ergens anders vinden. Maar als we het wel belangrijk vinden, dan verwacht ik dus ook van jullie als ouders dat je zegt van: ik vind ieder geval dat je 1 activiteit maakt, maakt niet uit wat voor deal jullie sluiten, dat we dan die afspraak wel maken, omdat we achteraf niet kunnen zeggen van: ik snap niet waar onze jeugd heen is. Want dan denk ik, ja, dat snap ik wel. Dat hebben we gewoon zelf laten doen. Dus wat willen we nou?
Speaker 4:Wat willen we nou met deze kerk? Willen we die straks gewoon, Ja, dat moet je dan onder ogen zien. En ouders moeten dat zelf ook beseffen, want die staan er net zo in als ik. Die denken: ach, laat allemaal maar lopen. De kinderen bepalen zelf en dat is natuurlijk niet zo.
Speaker 4:Niet op een
Speaker 1:bepaalde leeftijd. Nee, ik zeg dat is leeftijdsgebonden natuurlijk. Er zijn natuurlijk ouders die zeggen van nou als je 16 bent dan mag je zelf kiezen. Ja, ga je natuurlijk niet meer. Als ik toen ik 16 was zelf mocht kiezen dan ging ik niet.
Speaker 1:Of je moet Ja, jij wel. Ja, Wij hadden er al 16 jaar op zitten joh. Dank je wel. Jij komt wel fris binnen.
Speaker 3:Ja, het is eigenlijk hele suffe diensten. Vergadering, echt veel suffer kon je niet hebben. Qua gewoon even absoluut niet hip, niks, hele wollige taal, heel
Speaker 1:moeilijk. En toch, Ik
Speaker 3:vond dat dus ook wat.
Speaker 1:Je bent in dat opzicht denk ik eerder een uitzondering dan een regel. Denk ik wel. Veel jongeren zullen op zestienjarige leeftijd, als ze de keuze krijgen Stel je voor dat je een deal maakt, je gaat gewoon altijd mee. Als je 16 bent mag je kiezen. Dan kan ik weer een briefje geven.
Speaker 1:Weer een deel taart af. Omdat je op zestienjarige leeftijd nou eenmaal niet denkt, of over het algemeen niet denkt, wauw dit is gaaf om omheen te gaan, tenzij al je vrienden daar zitten. Maar dat heb je jezelf om zeep geholpen, Wim. Ja, heb ik inderdaad zelf om zeep geholpen. Daar
Speaker 3:ben ik me bewust van deels, zeg maar. Dat is tegelijkertijd ook weer. Ik ben ook al heel blij. Dat is naar die andere club waar ze al die vrienden wel zien. Dat wordt ik bedoel, En
Speaker 1:de vraag is natuurlijk ook, is dan de winst als hij wel in de kerk zou zitten? Wat is de winst? Wat brengt dat op? Wat levert dat op? Waarom zou je dat willen?
Speaker 3:Nou, die commitment kaart, een beetje plichtsgetrouw ofzo, vind ik ook. We horen gewoon ergens bij. Het hoeft niet altijd leuk te zijn. Alles moet altijd wel leuk zijn of zo. Dat vind ik ook niet altijd nodig.
Speaker 3:Dus ik vind het ook dat ze dat wel mogen leren en dat ze ook als je ergens bij hoort dat je ook wat doet. Vind ik leuker, jongeren die koffie schenken of die gewoon iets een rol Je merkt dat helpt echt al. Ze een rol geven in die dienst daar wordt het ook sowieso al wel veel eigener van
Speaker 4:maar ik vind ook gewoon jammer als je dan bedenkt als je die jongeren zeg maar echte vrij hand laat dat is ja dat is een beetje het lastige dus je bijvoorbeeld ook we hebben weer die podcast van de heilige huisjes sfeer als een beetje als uitgangspunt gebruikt en Albert Smelt woont in Zalk. Dat is een klein dorpje naast Zwolle. Wat je gebeurt als je dat laat kiezen, natuurlijk dat al die dorpen gewoon lopen. Want de grote dingen zitten in de Mosjik, in Veenendaal, Amsterdam zitten ook. Weet je, die dorpen eromheen, dat is natuurlijk niks.
Speaker 4:De COZ
Speaker 3:zit nog, is er Zwolle.
Speaker 4:Zwolle ook, ja precies. Dus ik vind het schadelijke effect is wel als we zeggen van laat de kinderen maar kiezen. Aan de andere kant kun ook inderdaad vragen van wat heb je eraan als je ze in zalk houdt? Ik denk echt, we rollen die Ja, je kunt je afvragen van is dat dus niet gewoon
Speaker 3:Of is dat oké?
Speaker 4:Is dat oké? Ik heb ook
Speaker 1:een iemand gehoord
Speaker 3:die zei van het enige wat je kan doen als ouders is je kinderen op inspirerende plekken Ja. En of dat nou God version is, wat vroeger wat ik heel tof vond. God version. Of ik had hele leuke jeugdgroep Advontys, is in Oldebroek of all places en daar gingen we altijd heen. Dat was hele Elke week gingen er jongeren op DTS, weet je wel.
Speaker 3:Een hele actieve jeugdgroep. DTS. Ken je dat niet noemen?
Speaker 1:Is super classication.
Speaker 3:In het buitenland werden uitgezaagd en daar. Dat is een echt hebje.
Speaker 1:De vraag is of je dat dan doet als je je kind vooral wil leren dat hij ook naar saaie dingen moet gaan.
Speaker 3:Ja, nee, ja, dat echt helemaal niet leren, maar dat ik vind dat eigenlijk wel, als we het hier over hebben vind ik dat ook wat waar, toch?
Speaker 1:Ja, ik stel die vraag oprecht. Het is flauw als ik hem stel, dan ontwijk ik hem zelf ook als ik hem aan jou stel, maar ik probeer te denken van wat willen we dan? Dus wat is het waar dat dat. Jouw zoons, Lennard, het lukt je wel. Ze stoppen hun verzet.
Speaker 1:Of in ieder geval tijdelijk. Ze gaan gewoon mee mee op zondag. Ze zitten naast jou. Hun gedrag is binnen de perken. Hoeft niet de hele tijd zeggen hou nou je kop eens of wat dan ook of doe je telefoon eens weg of juist zeg je hier heb je een telefoon, dan heb je wat te doen.
Speaker 1:Uiteindelijk is die kerkdienst, ik denk dat we gewoon dat hardop kunnen zeggen, kerkdienst is niet gericht op die tiener die op de middelbare school zit. Klopt. Tenzij je dus echt een telomade iets hebt wat speciaal voor hun gemaakt is, dat nou tijdens de ochtenddienst is of op een ander moment. Maar we kunnen volgens mij hardop zeggen dat de reguliere kerkdienst is totaal niet gericht op die jongeren. Dick, mag ik dat zo zeggen?
Speaker 4:Of je moet dus naar Doorbrekers of naar, ik zou, de evangelische kerken lijken nog het meest in de buurt te komen. Jij zou. Ik wilde hem juist andersom stellen. Ik dacht wat als jouw kinderen zeggen van ja, ontmoeting dan zeggen helemaal niks. Ik ga, wij gaan naar de VZ en jij denkt ja, ja daar hebben ze naar hun zin.
Speaker 4:Moet jij je overschrijven naar de VZ?
Speaker 1:Ja, ik zou dat denk ik serieus overwegen. Ja? Ja. Ja, ik denk dat ik me ik de time being dan zeg maar. Ik zou best bereid zijn best wel zelf wat op te geven om aan te sluiten bij mijn kinderen.
Speaker 1:Wel met het idee dat doe ik dan een aantal jaren en daarna ga ik misschien dat ik denk, nou het is eigenlijk supertof hier, ik blijf hier gewoon. Maar ik zou dat aanvankelijk doen met de insteek om daarna dan gewoon weer terug te keren naar de plek waar ik me fijn voel zeg maar. Maar ik zou best bereid zijn denk ik om een paar jaar elders te buurten om mijn kinderen, solidair te zijn met mijn kinderen. Maar het gaat best wel ver.
Speaker 4:En daar dan ook je rol in te pakken. Dus niet alleen je kinderen brengen, dat vind ik ook dat je dan eigenlijk ook zo ver dat dan word je ook gewoon onderdeel van die dus dan ja zou ik ook zeggen van de spuw daar dus ook een rol in die kerk niet louter als consument maar
Speaker 1:ja ook lastig denk ik best wel groot stap en ik zou denk ook nog wel mijn kinderen voor de voeten werpen als dan vervolgens niet uit verf komt weet je wel Ik ben helemaal overgestapt en dat wil je alsnog niet. Terwijl, dan kan je natuurlijk een tiener, kan je dat tegen hem gebruiken, maar dat is wel wat ik dan zou denken. Ik wil huis en haard verlaten van jou. Vervolgens ben je nog steeds met zo'n hangsick je in de kerk.
Speaker 3:En je kunt je afvragen, moet daar dus niet iets gebeuren die zondagochtenddienst is niet voor de tieners. Dan zou het niet wel voor de tieners moeten zijn. Afgelopen zondag zitten wij in de kerk. Jij zat er, ik zat die livestream weer te Ja, jij is Lennon, Ja, ja sorry Lennon zat bij ons in de kerk en ik zat achterin en op een gegeven moment was er kabaal boven, de kinderen zijn boven en ik wist dat Anne die had kinderdienst en die zag ik allemaal stokken die was, ik zag al, die is herdertje aan het spelen of zo met kleine Ik zag al 3 mensen opstaan in dienst, gaan we er wat van zeggen? Ze gingen naar boven.
Speaker 3:Ik zag even zo die scène zich afspelen daar. 3 mensen die een beetje chagrijnig daar die ruimte binnen komen. Kan het niet wat stiller, al die kinderen lekker als schaapjes rond. Eigenlijk zonde, want zouden we niet, dat gaat toch een beetje om hun ofzo, weet je wel, waarom zijn wij dan, nou
Speaker 1:ja Wie is dan maatgevend hè, wie is dat de norm dan?
Speaker 3:Misschien zouden we allemaal als schaapjes zo lekker rond Nee, maar moeten we die kinderen en die jongeren niet veel belangrijker maken?
Speaker 1:Ja, denk het wel en ik ben zelf in onze gemeente ook 4 jaar lang jeugdouderling geweest en ben ik ook niet professioneel, ik ben gewoon echt een amateur eerste klas, maar ik ben wel met deze vraag bezig geweest. Hoe kan je nou ervoor zorgen dat die tieners iets omhanden hebben, iets te doen hebben, een aanleiding hebben, iets kunnen doen wat ze wel leuk vinden? En dan die kerkdienst zeg maar gedogen, De livestream bediener bijvoorbeeld. Ja, en dan kom je al, ja dan kwamen er ideeën van ja, we kunnen ze wel Wij kijken in een aula, dus we moeten altijd zondagochtend eerst alle stoelen klaarzetten. Zoals een kerk opbouwen en daarna weer inpakken zeg maar.
Speaker 1:Ja, die tieners kunnen wel de stoelen Ja, die tieners zitten natuurlijk helemaal niet meer te wachten hè, om om half 9 stoelenvaar te zetten. Echt, geen hond heeft daar zin in. Dus koffie
Speaker 4:Het is ook nooit een idee van hen hè. Is altijd voor hen bedacht. Je hebt ook niet aan de tieners gevraagd wat willen jullie graag doen.
Speaker 1:Er zijn
Speaker 4:anderen die bedenken.
Speaker 1:Heb dat rootje wel gemaakt. Ik heb die vraag ook wel gesteld. Ik heb gewoon geen antwoord op.
Speaker 4:Nee, dat is een paar.
Speaker 1:Klopt. Daar komt gewoon geen antwoord op.
Speaker 4:Wat wil je doen? Dat geldt trouwens ook voor twintigers hè? Laten we dat ook niet vergeten.
Speaker 1:Weten we gewoon niet. Dus ik ben het wel met je eens Wim. Ik denk dat we een heel eind kunnen opschuiven richting jonge mensen, richting tieners. Tieners heeft totaal niet als uitgangspunt tieners. Allemaal gewoon veertigers of zo.
Speaker 1:Dit is een beetje de hardcore groep waar we op richten. 10 is totaal niet. Dus ik denk ja, we zouden nog een heel eind op kunnen schuiven. Maar ik moet wel zeggen, ik worstel wel met de vraag hoe dat er dan uit zou komen te zien. Ik weet het niet goed.
Speaker 4:Nou en ik doe me denken, we hebben toen een lezing gehad over bottom-up kerk en dat was van Tabita van Krimpen. Dat was een jonge theoloog, dus vaderlandse, die had een boek geschreven over twintigers. Die waren onderbelicht. Die zie je nooit in kerkbesturen. Waar zijn ze?
Speaker 4:Nou, een heel pleidooi waarom die dan een rol moest hebben, want hun onderwerpen kwamen ook niet in de preek naar voren, dus kom op twintigers. En toen waren er een paar mensen in de zaal en ik was het daar wel mee eens. Die zeiden: dit doen we dus heel vaak. Die twintigers moeten in actie komen en dan organiseer je een avond in de kerk en dan gaan een brainstorm avond doen. Hoeveel mensen denken dat daar komen opdagen?
Speaker 4:3 of zo? Ook heel vaak als we graadje
Speaker 1:van honderdtwintiger.
Speaker 4:Ja, precies. Dan gaan we dus opschuiven, maar je weet dan altijd, en dan ben je dus die hele kerk aan het omgooien voor die groep, dan is het nog maar de vraag of ze komen. Ik ben helemaal voor het jeugdwerk, dat is natuurlijk beter mijn werk, maar je vraagt je wel af of je dan niet iets verkeerd doet door altijd maar mee te bewegen met de jongste generatie die natuurlijk ook leeft bij de korte prikkels en zo, weet je wel, dus opschuiven ja, maar inderdaad tot hoever en en en voor wie doe je het dan en en wat is dan de
Speaker 1:Misschien maar helemaal kappen met dat het dat proberen vorm te geven op zondagochtend want ook dat alleen al is natuurlijk natuurlijk een moment in de week waarbij je niet aansluit bij
Speaker 4:het weekend. Ja, dat is misschien nog wel een van de grootste.
Speaker 1:Denk ik ja als ze dan naar zo'n club gaan zoals zoals die kinderen van jullie
Speaker 3:Is dat
Speaker 1:dan niet kerk? Nou ja,
Speaker 3:en het is ook niet
Speaker 1:Hoe erg is het als ze niet meegaan op zondag? Want je kunt
Speaker 4:Ik zou zeggen als jullie dat aan mij zouden vragen inderdaad van is dit dan genoeg? Dan zeg ik ja. Ik ik vind echt niet dat daarnaast nog een keer naar een zondagochtenddienst. Ik vind als jullie kinderen daar naartoe gaan, doen ze met veel plezier elke week, chapeau. Dat vind ik serieus, dan kunnen we nog 3 keer op zondag naartoe gaan.
Speaker 4:Dat vind ik echt goed hoor.
Speaker 3:Ik ga deze ze niet laten laten. Nee, maar dat is toch Nee, dat is waar ik, en ik, mij is er nog een hele essentiële vraag, ook nog volgens mij gaat het niet per
Speaker 1:se over Ik luister altijd geloof vroeg
Speaker 4:gesproken. Ik ben
Speaker 3:1 van die 100.
Speaker 4:Shit. Je krijgt er je kopje band.
Speaker 3:Ja, het, en het gaat ook over thuis hè. Welk voorbeeld ben ik dan hierin? Ik vind het ook wel heel lekker om op die zondag, dus zij zien dat ook, dat ik op de zondag eigenlijk liever ga wandelen met Lennard dan dat ik die dienst bezoek. Dat zien zij ook hoor, dat krijgen ze ook mee en daar ben ik ook best wel eerlijk over eigenlijk.
Speaker 4:Aan de andere kant bijvoorbeeld, jullie hebben ook nog, ik weet niet of jullie het nog gaan doen, jullie hebben zo'n superleuk idee om die kerk allemaal te gaan bezoeken in Jullie hebben wel andere onderwerpen waar jullie heel enthousiast van worden. Waar ik zeg, ik werd enthousiast van het idee toen Lennet dat ging pitchen. Weet je, waarin je kinderen dan wel op een andere manier, misschien worden ze niet die zondagochtend, maar er zijn er zijn vast wel genoeg andere momenten waarin je toch wel iets
Speaker 3:Ik weet zeker als ik mijn kinderen zou zeggen van, Leonard en ik, willen een podcastje maken en we gaan elke maand een kerk bezoeken in Nederland en dan gaan we gewoon kijken hoe dat is, een gekke maffe kerk. Zouden ze geweldig vinden.
Speaker 4:Ja, maar het is ook lachen als je je kinderen mee zou nemen, dat zeggen we even nu on-air, waarin jij ook meteen kinderwerk, jeugdwerk kan testen. Jullie zitten dan gewoon in de diensten, laat je hen ook eventjes gewoon lekker kritisch zo even het jeugdwerk even Ik gooi
Speaker 3:even mee.
Speaker 4:Ja, precies. Of ze vanmorgen camera's openen.
Speaker 1:Maar dit
Speaker 4:kan echt niet, weet je wel. Ze werken nog met kleurplaten.
Speaker 3:Week, we hadden een verjaardag. Lennard, jij was er ook en mijn schoonouders kwam me lunchen. Noah was jarig. Hele dag visite. We hadden op een gegeven moment, de visite was allemaal weg des avonds.
Speaker 3:Toen zegt Noah op een gegeven moment tegen mijn vrouw Anne, doet altijd alleen maar aan tafel bidden als er visite is. Jij doet dat anders nooit. In ieder geval niet zo lang en uitgebreid. Ja, dat is even, dat is helemaal waar. Dus wij keken elkaar ook aan.
Speaker 3:Toen Anne wilde nog even, ja wel, ja nee. Kan ik ook niet meer die. Gewoon incasseren? Ja, gewoon incasseren. Dus het gaat ook wel over thuis.
Speaker 3:Hoe heb je, weet je, ja.
Speaker 1:Toch ja ja kinderen voelen dat voelen dingen ook onuitgesproken dingen voelen ze natuurlijk heel goed aan mijn kinderen voelen bijvoorbeeld ook aan zeker mijn oudste die voelt wel aan dat ik vaker en met veel meer plezier naar de kerk ga dan mijn vrouw. Ja, er gaat natuurlijk een moment komen dat ik die kaart op mijn bord dat gaat gewoon gebeuren. Als ik hem mag zou ik het ook doen.
Speaker 4:En Lennet, is dat bij jou ook zo dat je dan zeg maar toch wel, dat je toch moet bekennen dat je gezicht dan toch altijd iets meer op onweer staat, dat ze dat misschien dus ook wel aan jou zien.
Speaker 2:Ja, dat denk ik wel ja. Ja, alleen al omdat ze dus de vraag stellen maar waarom moeten we dan mee? Dat ik daar gewoon niet een een mooi antwoord op heb. Dat dan dan val ik al door de mand, vind ik.
Speaker 1:Maar dat is toch eigenlijk wel heel
Speaker 2:treurig hè?
Speaker 1:Dat we dus niet in staat zijn om die volstrekt legitieme vraag van jullie tieners en ook mijn tieners straks, die gaat ook die vraag stellen. Waarom moet ik mee? Dat je dan met je bek tot tanden staat, dat is toch de slechtste reclame die je eigenlijk maar kan maken voor de kerk. Als je niet gewoon die banale vraag fatsoenlijk kan beantwoorden.
Speaker 3:Daar gaan we nat. Keihard?
Speaker 2:Ik ik begin dus met van nou, maar je kan ook dingen het kan je kan dingen leren en dan maar dan zeggen zelfs nou ja, ik snap geen ene reet van die. Wat ik snap niks van.
Speaker 1:Ik pak je gewoon volop aan joh. Precies.
Speaker 2:Dus dus dus
Speaker 3:En leuk om anderen in de kerk te zien. Ja, maar hoezo? Die zie ik doordeweeks ook nooit. Dus waarom zou ik die dan
Speaker 4:Ja, en als je wat wil leren tegenwoordig hoef je ook zeg maar met, heb je zeg maar met 3 klikken heb je zeg maar 40 jeugdprogramma's ook gewoon online, weet je wel. Dus het is ook gewoon
Speaker 2:Ik zie dus, ik
Speaker 1:zie Lelatt in een soort swamp zitten zo. Hij zakt steeds verder weg. Ja, maar je kan ook
Speaker 4:Ja, maar wij allemaal hè, bij de bedoel, we pakken nu niet Lennate aan. Dit is ook Wij, wij hebben gewoon Wij zitten zelf in diezelfde rol, weet je wel.
Speaker 2:En tegelijkertijd ben, moest ik ook naar de kerk. Vroeger had ik daar ook geen zin in en denk ik toch dat ik blij ben dat ik altijd naar de kerk ben geweest.
Speaker 1:Is dat niet zo van zwanger zijn en bevallen lijkt me echt was echt vreselijk maar nu ik er klaar ben, was eigenlijk viel eigenlijk best wel mee.
Speaker 3:Ja, is super dubbel. Dit is hetzelfde wat jij zei in de vorige aflevering Het zit ook gewoon een beetje in mijn persoonlijkheid. Dat ik loyaal ben, weet je wel. Wij hebben dit ook wel eens hier beneden aan een lunchtafel op ons kantoor met collega's en daar zit ook een collega bij die altijd naar de kerk moest en die totaal daardoor is afgehaakt. Die echt daar helemaal klaar is met de kerk.
Speaker 1:Omdat we gewoon tegen haar in streken, zeg maar. Ja. Ja, ja, dus ik vind het ook wel wat wel een wat romantische, dat is daarom waar ik dat bevalt erbij haal. Ik vind het ook wel een wat romantische uitleg. Ja.
Speaker 1:Snap ik. Twijfel bijna. Is dat echt zo? Ben je blij? Je kunt zeggen: je moet misschien wel blij zijn omdat je nog gelovig bent.
Speaker 1:Dus dat voelt heel consistent om te zeggen: nou het is wel super cool dat ik altijd gewoon ben blijven gaan, ook al wilde ik niet. Maar ja als je misschien als je er langer voor gaat zitten en je denkt ja shit ik heb wel heel veel zondagen. Ik heb heel vaak ik zat in Windesheim, het plaatsje Windesheim in de kerk. Ja ik ik kan me nog precies vertellen hoeveel balken daar op
Speaker 3:plafond Ja dat mooie kerkje,
Speaker 1:die heb ik 88 keer geteld. Ik was nu niet aan het luisteren naar wat daar verteld werd. Ik was alleen maar mijn tijd aan het doden. En kun je zeggen, was dat dan mooi dat ik erbij was?
Speaker 4:Heb wel privé redenen, die gaan mijn kinderen niet pakken, denk ik. Maar ik vind bijvoorbeeld bijbelkennis, moest vroeger zat ik ook op catechese, weet je, dat is zo'n soort school van de kerk na school, verschrikkelijk, nog meer school. Maar ik heb daar zoveel van die verhalen, net wat ik het dus erg vind dat mijn kinderen dat door elkaar halen, dat ik weet niet, las dat boek van Ongelooflijk van Susan Zon erop, die heeft het over wat zou er met de toekomstige generaties zijn die dan naar Bach of Beethoven luisteren, die naar een schilderij krijgen van Rembrandt en niet meer weten waar dit Bijbelverhaal op slaat. Die niet meer, die zien een oude man en een zoon en whatever, weet je lees op zo'n bordje, dat zegt ze niks. Dat voor mij dat allemaal resoneert.
Speaker 4:Dat ik al die dingen, dat ik die bagage heb gekregen, ook al was het supersaai, moest ik al die dingen doen, maar dat ik dat allemaal weet als ik muziek luister en er worden referenties gemaakt naar Delilah of Samson, weet je wel. Dan denk ik: wat is dat verhaal met die vossen die door die graanvelden heen alles in de fik deden, die haren eraf, weet je wel. Dat ik dat allemaal zo kan oplepelen. Ik vind dat voor mezelf, kan me dat, en ik voel me ook op mijn gemak in de kerk. Dus maakt niet uit of ik nou in Italië ergens doe of zo.
Speaker 4:Ik ben, kom hier al zo lang. De kerk is voor mij gewoon, dat heeft al die jaren erin geslepen, voel me daar nooit ongemakkelijk. Maakt niet uit of ik nou voor het eerst in een kerkgebouw kom. Ik denk, maar.
Speaker 1:Maar je zegt dat is ook deels het resultaat van gewoon heel vaak zijn gegaan.
Speaker 4:Ja, maar ook mijn interesse dus. Daarom neem ik deze podcast ook nog op. Ik ben dit gewoon leuk gaan vinden, maar ik weet nu al, het is zo'n privé reden. Mijn kinderen kunnen echt zeggen, ja, poehja, weet je, ik kijk naar de schilderijen, dan snap ik er geen reet van. Ja, dat is ook, maar ik denk wel dat ik vanuit mijn passie
Speaker 1:Maar dat ook niet erg vinden dan, hè?
Speaker 3:Nee, nee,
Speaker 4:Maar in mijn datgene wat ik mooi vind, vanuit die passie kan ik ze wel vertellen. En of ze dat nou gaan overnemen, dat weet ik niet. Maar ik denk dat ik daadwerkelijk heel geloofwaardig aan hen kan vertellen waarom dat voor mij waardevol is en waarom dat voor mij resoneert. Maar meer kun je denk ik niet doen. Dus zeg maar gewoon heel dicht bij jezelf houden en vertellen waarom het voor jou wat doet, ook al denk je echt van jeetje wat een particulier voorbeeld.
Speaker 4:Ik denk dat dat nog wel voor de kinderen het meest waardevol is.
Speaker 3:En die verhalen, jij zegt ook al was het saai, die verhalen hoeven toch niet saai?
Speaker 4:Nee, ook dat niet. Nee.
Speaker 3:Ook in vorm kunnen we dat
Speaker 4:wel even Je kunt als schaapjes Je hoeft niet te vertellen over een
Speaker 3:een Nee, je kunt allerlei workshops doen. Je kunt weet ik veel. Je kunt allerlei leuke vormen bedenken hoe die kerk echt wel minder saai hoeft te zijn voor jongeren.
Speaker 4:Ook voor tieners. Is steeds super relevant. Ja, precies. Denk over tieners.
Speaker 1:Er zitten wel op dikste werkveld. Daar ervaar je ook wel eens de grenzen zeg maar. Welke ruimte je krijgt om daar dus allerlei vormen. Je kunt daar als jeugdwerker van alles nog wat bij bedenken maar je hebt ook nog zoiets als een kerkgemeenschap die gewoon op een gegeven moment je wel te kennen geeft. Ja dit was niet oké.
Speaker 1:Het Titus vonden we het misschien wel prachtig hè, maar dat ken ik dat dan niet mee hè. Er zijn volwassenen die dat niet oké vonden want die hebben bepaalde ideeën over hoe dat hoort te gaan. En dan denk ik ja maar dan zijn we dan straks blij dat ze allemaal in de kerk zitten en dan? Wat heeft dat dan gebracht? Dan zitten ze daar braaf.
Speaker 1:Hebben ze afgeleerd om hun klep open te trekken. Ze klagen niet meer. Ze maken geen ongein meer. Ze zitten er. En wat hebben we dan?
Speaker 1:Ja, ik denk dat we nog steeds met lege handen staan. We hebben gewoon iemand geleerd hoe die zich moet voegen.
Speaker 3:Conditioneerd, het belletje grijpt. Levert niks op.
Speaker 1:Gaat daar iets vanuit? Kijken ze daar later op terug? Lennard die zegt nou het was allemaal mooi dat ik altijd mee moest. Dat denk ik echt niet.
Speaker 2:Nee, ik
Speaker 3:hoop gewoon niet.
Speaker 4:Ik ben een veeg uit de pan hier. Nou,
Speaker 1:ik hoop
Speaker 4:niet dat jouw zoon zit luisteren.
Speaker 1:Was een beetje flauw. Sorry. Dat mag ik misschien bij moet stellen. Ik ervaar dat wel zo. Dat we We willen graag tieners, we willen ze zien.
Speaker 1:En als we ze niet zien, zeggen nou, er zijn maar weinig tieners. Ik zie die tieners helemaal niet. Nee, vind je het raar. Dit is toch niet een dienst Dit vindt hier toch geen bal aan? Daar kunnen we toch gewoon hardop zeggen?
Speaker 1:Ik vind er totaal geen moeite mee. Dan moet je dus ook niet raar opstaan te kijken als ze er dan niet En als je dan zegt: fijn dat ze er allemaal zijn, dan moet je niet denken dat ze het allemaal ontzettend naar hun zin hebben, maar dan zijn ze gewoon gezwicht. Natuurlijk zijn er ook wel een aantal tieners die gewoon echt wel aanhaken. Het is echt niet zo dat iedereen met een lange sik naartoe gaat. Maar durf ruiterlijk toe te geven dat de kerkdienst op zondagochtend niet iets is waar hij naar uit zal zien, weet je wel.
Speaker 1:Dat stadium zullen we voorlopig niet gaan bereiken met elkaar en dat heeft hij af en maar te accepteren en ik heb af en toe te accepteren dat hij niet meegaat om diezelfde reden. Ik denk dat dat ja, veel anders wordt het niet denk ik.
Speaker 3:Pannenkooi op de zon ochtend in de kerk. Misschien is dat te ver.
Speaker 1:De titel voor de podcast Pannenkooi. Zal ik die weer laten? Ja, ik heb nog een
Speaker 2:heel lijstje maar door tijd is bijgevlogen.
Speaker 4:Hebt ook op
Speaker 1:zijn minst een antwoord Ik
Speaker 3:voel me wel verlicht. Ik me verlicht. Ik denk die kinderen van ons gaan elke week naar die club. Prima. Weet je wel, check.
Speaker 3:Wij kunnen hoeven niet meer te zeggen, jij moet de strijd alleen aan met je vrouw.
Speaker 1:En dan wordt je, die verlichting wordt dus gebracht in geloofsvloeggesprekken.
Speaker 3:Dat is geweldig, heerlijk.
Speaker 4:Ik ben verlicht door een geloofsvloeier.
Speaker 1:Ik ben helemaal vol gegeten, want ik voel me licht. Ja, ik neem nog wat nootjes. Ik ik vond het heel leuk. Ik ook. Zou het
Speaker 2:nog een tijdje volhouden
Speaker 1:nog, ja, we hebben een soort ongeschreven regel dat we niet lang willen maken, maar dat was niet.
Speaker 4:Ik zei altijd van onder de 40 minuten. Ik heb daarna geen zin om daar podcast aan te doen.
Speaker 1:Ja, dan vliegt de tijd ook voorbij in zo'n opname. Voor je het weet ben jij eigenlijk alweer over die 40 minuten heen maar ja om er nou weer minuten uit te knippen dat leek mij eigenlijk zonde en ik ben er eigenlijk ook te lui voor want dan moet ik die hele 40 minuten ook weer luisteren dus ik herken het maar gewoon. Ik ben er in ieder geval tot hier gekomen en ik waardeer het dat je weer geluisterd hebt hopelijk vond je het ook weer een leuke aflevering en ben je er over 2 weken ook weer bij maar in ieder geval wel tot dan
