#87 Kerkje spelen (met Dick, Len en Wim)
Welkom terug, hoop ik, bij geloof voor gesprek. Leuk dat je weer luistert naar aflevering 87 alweer. En dit is een aflevering waar we in totaal nu met 4 zijn. Dus Dick en ik gaan in gesprek met Zwager Lennard. Die hebben jullie door de jaren heen vaker voorbij horen komen.
Speaker 1:Maar Lennard maakt ook een eigen podcast. Daar hebben we wel eens schaamteloos reclame voor gemaakt. Doen we deze aflevering trouwens ook weer. Maar Lennaert maakt een eigen podcast met zijn beste vriend Wim. En ik vond, wij vonden dat het tijd werd dat Wim ook eens ten tonele zou verschijnen in Geloofsvoer Gesprek.
Speaker 1:Nou, na een lange reclamecampagne, nee dat is onzin. Wim vond het hartstikke leuk, dus geen probleem. We gingen naar de podcast studio van de in Deventer en namen daar 2 afleveringen op met zijn vieren. Waarvan dit de eerste is. Dus over 2 weken volgt er nog eentje met hetzelfde gezelschap.
Speaker 1:En in deze eerste aflevering gaan we het hebben over kerkje spelen. Nou als dat geen teaser is, dan weet ik het ook niet meer. Dus veel plezier.
Speaker 2:Welkom bij Geloofsvroeggesprek. De podcast waarin we in gesprek gaan over, nou raadt het al geloof. We zitten hier vandaag in Deventer en we zitten hier met zijn vieren. Ik ga gewoon een rondje maken. Ik ben Lennard, naast mij zit Wim,
Speaker 1:Dick, Remco. Leuk, leuk man. 4 mannen, wat een heftige opname. Door elkaar praten, onder tafel, kleine schokjes uitdelen.
Speaker 3:Ja, je begint al nu.
Speaker 4:Als we in Deventer zijn, zijn we altijd met zijn vieren toch?
Speaker 1:Ja, we hebben alleen je vader Lennard. Jouw vader hebben
Speaker 2:we ingewisseld voor een wat jonger exemplaar. Ja, misschien kan dat jongere exemplaar zich heel even voorstellen.
Speaker 1:Hij heeft ook meer tattoos dan je vader. Ja, niet
Speaker 2:veel meer ja.
Speaker 3:Nou dan heb jij hem in zijn vader gehoord.
Speaker 2:Nee, dat klopt.
Speaker 3:Ik ben Wim, ik ben 38 jaar, een beetje jonger inderdaad. Ik kom uit Elburg opgegroeid, heftig. Nee, dat is heel leuk. Inmiddels op mijn eenentwintigste hier naar Davis te komen wonen, Getrouwd, 4 kinderen. We kerken hier bij een baptisten gemeente aan de Vingel.
Speaker 1:Wat een baptiste, voor wie dat niet kent? Als ik nou 3 kerken bezoek, waar herken ik een baptistenkerk aan? Kort antwoord?
Speaker 3:Ja, even, ik denk een evenredige gemeente. Het zit
Speaker 1:hem vooral in
Speaker 3:de leer, zitten er wat dingen die het specifiek baptiste gemeente maken. Oké. Volwassen dood bijvoorbeeld. Oké. Maar dat zul je niet elke zondag zien, dus daaraan zul je het niet herkennen.
Speaker 1:Nee. Ja. En wat typeert jou nog meer Wim? Tattoos? Tattoos een beetje.
Speaker 3:Ja, Jezus groot.
Speaker 1:Ja, ik zag het al ja.
Speaker 3:Ja, dit is het verhaal trouwens van Jezus die, je ziet het niet hè, podcast, is nog even een beetje uitleg, Jezus die op een op de boot de storm laat laten rusten en dat was altijd mijn, ik ben lange jongerenwerker geweest. Dat was lang mijn voorbeeld van eigenlijk wilde ik een beetje Jezus zijn in het leven van jongeren waar het stormde.
Speaker 1:Wauw. Ja, grote woorden misschien. Had je toen die tattoo ook al of kwam die later?
Speaker 3:Nee, die heb ik tijdens dat proces, ja, ja.
Speaker 1:Ik zag het al met de kompas, dus ik had al zo'n kompas.
Speaker 3:Pas dit is een beetje de serieuze arm en dit is een beetje Busglytje, is ook een belangrijke.
Speaker 1:Busglytje, ja. Dit is een beetje de grappige arm.
Speaker 3:Ja, precies en ik heb vandaag trouwens, heel tof, ik heb gepedeld vandaag en ik heb altijd geroepen, want ik ben een man van grote woorden, dat als ik me 100 wedstrijden gepedeld had, dan zou ik een pedel racket tatoeëren. Jee. 101 vandaag, dus ik moet een afspraak gaan maken.
Speaker 4:Heb lang getwijfeld of je die honderdste wilde spelen?
Speaker 3:Nee, zeker niet.
Speaker 4:Honderdste? Ik zou
Speaker 1:het me denken. Cool hè?
Speaker 3:Ja heel vet. Gewonnen 3 0.
Speaker 1:Tegen Lennate dan ook of?
Speaker 3:Nee, ook niet tegen Lennate dit keer.
Speaker 2:Ik heb Wim meegenomen min of meer. Wim en ik zijn collega's. Wim en ik zijn vrienden. We maken podcasts samen, we padellen samen, we kerken ook regelmatig samen. Ik zei net tegen Wim, volgens mij zie ik jou vaker dan mijn vrouw.
Speaker 3:Ja, dat zei je net. Zo kwam je net binnen op kantoor. Wel een beetje frustrerend zei je,
Speaker 1:uiteraard. Was dat voor je vrouw frustrerend of voor wie was het frustrerend?
Speaker 2:Ik zei het met een gefrustreerde
Speaker 4:toon inderdaad.
Speaker 2:Ik denk dat het voor allerlei partijen frustrerend is. Maar we hebben een onderwerpje voor deze aflevering hadden Wim en ik hadden die ingebracht en we hebben bovenaan de inbreng hebben we neergezet kerkje spelen.
Speaker 1:Kerkje spelen.
Speaker 2:Ja wat wat bedoelen we daarmee?
Speaker 3:Ik denk jullie vroegen ons natuurlijk hebben jullie leuke onderwerpen waar we het over kunnen hebben.
Speaker 1:Ja leuke inderdaad.
Speaker 3:Of ja leuke, dan voorbij. Nee, maar Lenent en ik heb het hier vaker over gehad dat wij wel eens het gevoel hebben, volgens mij, mij aan, ik heb de laatste jaren steeds meer het gevoel als ik in de kerk zit van wat doen we hier eigenlijk? Wat ben ik eigenlijk aan het doen? Waar ben ik eigenlijk? Het is zo'n andere plek als waar ik doordeweeks mij begeef en dat is helemaal niet zo erg, er wordt andere taal gesproken.
Speaker 3:Er zijn andere vormen, zelfs hele andere mensen als waar ik mij doordeweeks mee begrijp. Alles is anders aan die plek en het is, het voelt soms zo dat het zo afwijkt, zeg maar, dat ik denk, wat doe ik hier?
Speaker 1:Maar het klinkt alsof het je ook bevramed, zeg maar, alsof je, ik bedoel,
Speaker 3:anders kan het niet want
Speaker 2:jij zegt alles is anders. Dat kan natuurlijk ook een reden zijn voor mensen om er juist wel
Speaker 1:naartoe te gaan.
Speaker 3:Dat klopt, dus dat is ook dat is ook niet per se een waardeoordeel maar meer een vraag die, daar ben ik me nooit bewust van. Ik ben als mijn zestiende of zo ben ik naar tot geloof gekomen, 1617. Eigenlijk door christelijke vrienden, 3 meiden, 3 jongens, 3 hele leuke meisjes.
Speaker 4:Dat helpt. Dat helpt heel erg, dus dan ga
Speaker 3:je mee in jeugddiensten en nou heel leuk. Uiteindelijk de Alpha-cursus gaan doen en daar echt een keuze gemaakt van hey, wil ik, hier wil ik bij horen, dit wil ik geloven. Eigenlijk ook nooit meer daarover getwijfeld over die basis en ik heb wel een hele weg afgelegd in al die opsmuk daaromheen, zeg maar. Waaronder de Ja, dat eigenlijk.
Speaker 1:Maar dan de titel kerkje spelen, daar zit natuurlijk ook iets in alsof het er niet helemaal toe doet alsof het afleidt. Er zit iets in van waar makkelijk van afleiden door dingen die
Speaker 3:je Het zit regelmatig ongemakkelijk. Oké ongemakkelijk ja dat ik me niet thuis voel ofzo
Speaker 2:ja en met kerkjes spelen bedoelde ik ook dat we eigenlijk van alles aan het optuigen zijn met zijn allen dus we stoppen heel veel tijd en energie aan die zondagochtend dat we dan 2 uurtjes of anderhalf uur bij elkaar zijn en daar hebben heel veel mensen heel veel energie ingestopt en dan vraag ik me af of dat in verhouding staat met met met nou ja wat het oplevert zeg maar
Speaker 1:Is het dan Ik vind het leuk om nu een vraag te stellen. Krijg vast ook weer 10 terug zo meteen. Maar wat wat zou het op moeten leveren? Wat zou een kerkdienst als het als het als het iets op moet leveren, laten we even veronderstellen dat we opbrengsten zijn. Hoe zien die er dan uit?
Speaker 1:Want dat is natuurlijk wel een interessante vraag dan. Wat wat verwachten we dat een kerkdienst, maar welke aard dan ook, wat die oplevert?
Speaker 4:Wat hebben we, we halen nu ook 2 dingen door elkaar hè? Kerkje spelen en kerkdienst Dus ik denk een kerkdienst, dat is die zondagochtend ding van van half 10 tot 11. Maar ik als ik kerkje speel dan dan bedoel ik delen paletten weet je dan bedoel ik ook al die andere dingen dus hebben het over kerkdienst waar ik ook ongemakkelijk kan zitten daar daar ben ik het al mee eens maar de kerk an sich vind ik nog wel
Speaker 3:heel en ik zit ook in die kerkdienst zit ik nog
Speaker 4:Ja, precies, dus dat is ook niet zo sterk. Nee, maar ik dacht wel van voordat we dat doen, want ik denk inderdaad die kerkdienst aan het begin daar knelt bij heel veel mensen wat, maar dat we dat soms verwarren met of de kerk an sich niet een rol heeft te spelen. Misschien is de vorm gewoon niet goed,
Speaker 3:snap je? Ja, maar wat ik wel merk is dat het wel heel Ik kom uit een relatief kleine gemeente.
Speaker 1:Wat is klein nog?
Speaker 4:Hoeveel leden?
Speaker 3:Nou, we hebben heel veel vrienden en relatief weinig leden. Dit is typisch Baptisten. Baptisten, je mag lid worden bij de Baptisten gemeente als je volwassen gedoopt bent. Als je dat dus niet bent en je erkent je kinderdoop als doop, prima, maar dan ben je vriend.
Speaker 1:Dat is wel een formele status die
Speaker 3:je kan hebben. Formele status mag je eigenlijk alles doen behalve stemmen over, mag je geen raadslid geloof ik worden en ook niet stemmen wie er raadslid worden en zo, dat
Speaker 1:soort dingen. Oké.
Speaker 3:Dus die zitten nog wel in de, in de statuten staat er wat over, maar dat is echt wel typisch wat is er in, zeg maar en wij hebben op dit moment meer vrienden dan leden, maar ik ik gedenk op een Lennard helpt me, ik ben heel slecht in getallen zien, maar ik denk dat er op een zondagochtend zo'n 100 man zit. Ja, max. Max hè, ik denk minder 80 of zo. Ja. Echt zoiets.
Speaker 1:Nou, voor de beeldvorming. Ik denk dat in mijn kerk misschien 100 150 zitten. Oké,
Speaker 4:nou dan zitten
Speaker 1:er Van deur, maar niet dat je denkt van wauw. En ja Dick, ik denk dat jouw kerk voller zit.
Speaker 4:Ja, ligt eraan. Ik ga natuurlijk in Zwolle naar mijn eigen kerk. Dat is de gereformeerde, dat een mega kerk. Die zit volgens mij totaal voor 4 en half 1000 of zo.
Speaker 1:Mij Meerdere kerkgebouwen dan.
Speaker 4:Ja, precies. En Nijkerk heeft volgens mij, als alles vol zit kunnen er ook 800 in. Zitten natuurlijk niet altijd. En Wezep is wel wat kleiner, maar zit je toch ook wel op toch ook wel hoger denk ik.
Speaker 1:Ja, want die laatste 2, dat zijn de plekken waar jij Waar ik werk, ja precies. Ja, ik
Speaker 2:ga de laatste tijd meestal waar Wim ook naartoe gaat, maar waar ik nog lid ben, daar zitten denk ik 200, 250 mensen.
Speaker 3:Oké. Wat er dan, maar weet je, mijn punt wat ik wilde maken is dat als het gaat om, je hebt relatief kleine gemeente en er zijn allerlei dingen die moeten gebeuren om die bijvoorbeeld die zondagochtenddienst met elkaar weet je ik ik doe live stream daar kijken 5 mensen naar maar ik doe de livestream elke zondag met geluk 5 dan is iemand die het geluid doet dan is er iemand die de beamer bedient dan is er een teampje die wat liedjes zingt en instrumenten. PowerPoint maakt. PowerPoint maakt, koffie zet. Ik denk dat je zo voor zo'n zondagochtenddienst zo'n 25 mensen voor zo'n zondagochtenddienst die allemaal een rol hebben, een taak en dat is heel tof, gaaf, maar dat is al
Speaker 1:een kwart van
Speaker 3:de gemeente die daar druk mee is. Dus het vraagt best wel effort of zo in een relatief kleine gemeente, omdat
Speaker 4:Ja, dat is ook wat we zeggen natuurlijk van we steken niet te veel moeite daarin. Want als je dit ook zo opnoemt, dan denk je inderdaad wel. We hebben dit natuurlijk gebaseerd op, dan zouden we niet te veel doen, op een podcastserie van Albert Smelt, die probeert ook een soort iets thuis te creëren, want hij vindt het ook niet in zijn kerk. En dan zie je dat hij dus waar gaat hij als eerst aan mormelen? Dat is die ochtenddienst.
Speaker 4:En dan vertelt hij ook over dat het gaat allemaal wat krukkerig en zo. Dat vind ik dan ook grappig, omdat je daar klaarblijkelijk zit. Daar het eerste waarvan je denkt, daar ga ik aan sleutelen. Dat kan echt laagdrempeliger. Daar kunnen we minder mensen.
Speaker 4:Daar hebben we geen dominee voor nodig. Daar begin je als eerste af te breken. Dan hebben ze het daarna nog wel over dat samen zijn. Wat vind je dus belangrijk? Of waar hebben we het dan over?
Speaker 4:Dan wordt kerkelijk, daar blijktlijk kunnen we het op zo'n moment dus niet moeilijk om over die Ik vond het wel grappig dat ze dan alsnog op zondag gaan afspreken, maar dat had dan ook praktische voordelen.
Speaker 1:Dan is iedereen vrij.
Speaker 4:Ja, precies. Dus ja, goed. Je zult ook wel weer een beetje teruggetrokken worden, want die structuren bestaan niet voor niets, maar
Speaker 1:Maar is het Wim, jouw ongemakken, is dat dan dat je denkt, hé, we hebben een, we zijn als gemeente, hebben we een soort, we hebben iets te bieden. We hebben een soort potentie. We kunnen, we kunnen hele mooie kerkdiensten organiseren voor onszelf, maar we zouden ook al die tijd en energie in heel andere dingen kunnen steken en bijvoorbeeld veel meer van betekenis kunnen zijn voor andere mensen. Is dat waar een deel van jouw ongehoorders? Daar zit
Speaker 3:een deel van mijn ongemak in, denk ik. Ik denk letterlijk gezien in onze gemeente, denk ik, stel je nou eens voor, als alles zou kunnen, waarom zouden we niet het gebouw verkopen? 2 huisjes, 1 huisje kopen of huren in de, weet ik veel, in een wijk waar, kleine huizen in de wijk waar we gewoon van betekenis kunnen zijn in de wijk en we doen 1 keer in de in de maand komen we bij elkaar met een grote dienst en dan huren we een aula of zo van een school of een andere kerk. Daar zou je je comfortabeler bij voelen. Dat weet ik niet, maar dat is een gedachte die wel eens langs gaat en dat ik denk, hoe kunnen we niet veel meer van betekenis zijn dan iets optuigen en dan vind ik dan zo'n livestream is een typisch ding wat in corona ontstaan is en dat zij nog blijven doen en ik vind het echt best wel leuk om dat te doen, want ik heb wat te doen in die kerk.
Speaker 3:Zit daar en ik heb een rol en ik, prima Noa, mijn zoontje, gaat ook mee en die heeft dan ook een rol. Die vindt het dan ook in 1 keer leuk. Dan kijk ik de statistieken elke zondag begin ik met statistieken bekijken, vind ik dan leuk en dan Nou leuk. Ja, dan zie ik 5 mensen gekeken en dan ga je, kun je nog dieper die statistieken induiken en dan 3 van die 5 minder dan 10 minuten.
Speaker 1:Ja, dat is wel heel compact.
Speaker 3:Dat zijn waarschijnlijk 3 mensen uit de muziekdienst die even gekeken hebben, begint het goed, weet je wel.
Speaker 1:Dan dient die vraag zich natuurlijk wel aan hè van wat zijn we hier?
Speaker 3:Wat doen we eigenlijk? Waarom doe ik dit eigenlijk? Dus doe ik dit omdat ik dat leuk vind of doe ik dat omdat ik dan een rol heb, weet je wel? Of doen we dit Nou,
Speaker 2:jij zegt van zouden we niet veel betekenisvoller kunnen zijn en maar dan ik daar daar voel ik dan heel veel voor hè dus als jij zegt we verkopen het gebouw en we gaan in de Volksbuurt een huisje kopen en kijken wat daar nodig is. Heel leuk.
Speaker 3:Zou het maken zijn.
Speaker 1:Precies, lijkt me echt vreselijk, ga verder.
Speaker 2:Ergens denk ik dan toch, wil je niet Kijk, als je gelooft, dan wil je inderdaad het liefst op 1 of manier van betekenis zijn, maar verwacht je dan niet te veel dat dat op die zondagochtend moet gebeuren? En is het niet veel meer de bedoeling dat je gewoon de hele week probeert op 1 of andere manier van betekenis te zijn en is de zondagochtend dan niet een moment van reflectie van hey, hoe ben ik de hele week bezig met betekenisvol zijn en goh hoe doe jij dat, dat je daar met elkaar over kan praten, dat je een preek hoort waar je weer door geïnspireerd wordt en dat je weer die nieuwe week in kan gaan zeg maar. Snap je wat ik
Speaker 4:bedoel?
Speaker 3:Ja, zeker. Dit is dit is die kern van de vraag die Renko net stelt. Wat moet dan zo zondagochtend op of überhaupt kerk opleveren? Want als ik dit zou roepen in de oude, in mijn oude gemeente in de vergadering, die zeggen ho ho, wat zijn jullie lekker bezig? Maar het gaat toch om God?
Speaker 3:Het gaat toch om een eredienst voor Hem?
Speaker 1:Exact, dat woord schoot mij ook te binnen. Als ik in mijn gemeente al te vrij zou praten over hé, wij komen op zondagochtend bij elkaar en we zouden dat ook een andere invulling kunnen geven, dan is er wel vrij snel iemand die zegt ja, we komen niet zomaar bij elkaar. We hebben een dienst tot eer van God. Daar zit ook altijd een bepaalde eerbied omheen en een soort rust. Eerbiedigheid is denk ik het beste woord.
Speaker 1:En toch heel wat anders dan toevallig op zondagochtend niks te doen hebben en dan maar samenkomen en kijken of we het leuk kunnen hebben met elkaar. Dus die kerkdienst en die kerks zijn natuurlijk wel 2 verschillende dingen maar die kerkdienst daar manifesteert die kerk zich natuurlijk wel voor een heel groot deel. Dus ze zijn niet hetzelfde, maar ja, jij, Dick, Dickke, kijk naar jou, jij bent natuurlijk als jongerenwerker ben je natuurlijk is die kerkdienst 1 moment, maar jij hebt daaromheen Jouw werk is door de week, zeg maar. Maar voor mij als lid, ik ben dan, zit dan weliswaar in de in de raad ook van die gemeente, maar mijn gewoon als lid van die gemeente is die kerkdienst is is zeg maar het hoogtepunt. Ik weet niet of dat dat Die lat haalt dat niet altijd, kan ik je vertellen dat het een hoogtepunt is.
Speaker 1:Maar dus ja, die kerkdienst, verwacht ik het toch wel van.
Speaker 4:Nee, nee, nee, daar heb je gelijk in. Ik speel wel een beetje vals, want inderdaad vaak op zondag denk ik nu even niet, weet je wel. Dan ben ik al blij dat ik gewoon vrij ben. Dan wil ik eigenlijk gewoon liever in bed blijven liggen, waren niet dat mijn kinderen anders nooit naar de kerk gaan, dus dan ga ik alsnog. Maar ja, maar misschien is het een beetje wat Wim ook zegt.
Speaker 4:Weet niet, het brengt mij ook niet altijd wat ik dan, daar hebben we het natuurlijk eerder over gehad, wat moet dat dan nog opleveren? En als je mij dan eerlijk vraagt, ook gewoon al die elementen die dan samenvallen, zou dit dan de ultieme vorm moeten zijn? Dat weet ik ook niet. Ik denk ook gewoon, ik zie diezelfde mensen ook allemaal worstelen met, ja, heel veel mensen doen het ook plichtsgetrouw. Dat vind niet altijd een hele denderende reden om het allemaal in elkaar te Dus iedereen doet het heel goed hoor, maar het allemaal Ik weet niet, als je gewoon heel eerlijk en iedereen zou gewoon echt durven te zeggen wat hij wil.
Speaker 4:Dat vraag ik me wel af als je met zo'n microfoon door de kerk gaat van Nou, zit u hier nou omdat je er nou gewoon
Speaker 1:De beste vorm vindt.
Speaker 4:Ja, zit je hier te eren van God? Ik denk dat zelfs heel veel mensen dat nog wel moeilijk met ja te beantwoorden hebben. Ga je zo van huis van nou ja, ik ga God eren? Ja, misschien dan wel de oudere generatie wel trouwens.
Speaker 1:Nee, ik niet. Ik ik nee, ik ga niet zo naar de kerk. Ik stap niet op de fiets of ga in de auto eigenlijk vaak moet ik eerlijk zeggen.
Speaker 4:Dat is ook ook al super leuk om Ja,
Speaker 1:in de kerk ben je altijd de meest afgestraft als je met de auto komt hè.
Speaker 4:Dan zeg ik het nog maar een keer on-air.
Speaker 1:Bij ons in
Speaker 3:de kerk ga je, als we pech hebben, lange kerkdienst, dan loopt het uit en dan is het na 12 uur weer parkeergeld betalen.
Speaker 1:Is dat een stimulans om de dienst kort te houden of op de fiets te gaan? Zie die bed ook wel eens. Ja, ja. Maar ik even nog even reageren naar die naar die podcast. Daar daar daar de gast in die podcast die opperde van hé, je hebt eigenlijk om om kerk te zijn heb je eigenlijk helemaal niks nodig.
Speaker 1:Sterker nog, was er 1 hier Zonneveld die zei eigenlijk, je moet zo min mogelijk hebben. Eigenlijk alles wat er moet gebeuren om bij elkaar te komen zou iedereen moeten kunnen doen. Ja. En er zou geen geld moeten zijn in de zin dat er een ergens een bankrekening van die kerk is of zo.
Speaker 3:Dat er iemand een dienst levert of zo. Zo zegt het geloof ik. De kerkdienst zou overal moeten kunnen zijn.
Speaker 1:Je zou Geen betaalde krachten. Je bent gewoon lid en iedereen die zich een beetje voorbereid, die kan ook een praatje houden en die preek die hoeft ook helemaal niet zo zo zo lang of diep te gaan. Iedereen kan preken. En iedereen kan preken inderdaad. Dus hij hij had, hij gebruikte ook een aantal keren het woord verdienmodel.
Speaker 1:Alsof alsof ja, in zijn optiek heeft elke georganiseerde kerk zeg maar een verdienmodel. Dat zie ik niet zo, maar wat hij natuurlijk wel, daar vond ik wel scherp op scherp zet is, hij zet daar natuurlijk een totaal ander model tegenover. Het staat diamatraal tegenover zeg maar de georganiseerde, geïnstitutionaliseerde kerken zoals wij die zeg maar zien staan. Tenminste, nou, ik kijk in een school aula. Dus voor ons verwacht je niet van dat daar een kerk zit, maar de meeste kerken zitten nogal in een kerkgebouw en hij is het eigenlijk weg ermee, weet je wel.
Speaker 1:Dat hebben we allemaal niet nodig. Als je een kerkje wil spelen, hè, was het om even terug te grijpen op die titel. Prima, je verzamelt gewoon een paar mensen en je je hebt wel wat met elkaar. Misschien heb je zelfs wel iets met elkaar rondom God en en en misschien zal blijken dat een paar mensen gaandeweg afvallen omdat die toch niet wat met God hebben, Maar prima, weet je. En elk jaar gewoon evalueren.
Speaker 1:Niet te groot maken. Je moet toch helemaal niet mikken op groei, want het past niet in die woonkamer, weet je wel. Dus dan houdt het ook al meteen op. En als je te
Speaker 3:hard groeit, maak je lekker 2 groepjes
Speaker 1:van Spitsen? Prima, nog een huiskijk erbij. Regel het En zijn pleidooi was dus heel erg van iedereen, je moet voorkomen dat mensen consumenten worden. Dat sprak mij wel aan. Dus niet dat mensen alleen maar kunnen afnemen met een rij.
Speaker 1:Als je lid bent dan dan ben je niet alleen maar luisteraar. Neem
Speaker 2:het wat mee.
Speaker 1:Ja, de ene keer doe je de koffie en de andere doe je beamer om dat rijtje van jou weer mee af te gaan. Overigens een rijtje wat ik 1 op 1 uit mijn kerk zo ken hè. Echt 1 op 1. Al die taken. We hebben een heel rooster ervoor weet je wel.
Speaker 1:Dus heel herkenbaar. Maar toen ik dat luisterde, toen dacht ik ja, is allemaal prachtig mooie Renezonnefeld, maar ik vind het eigenlijk wel lekker dat ik regelmatig in die kerk kan zitten en gewoon alleen maar kan luisteren. Ik vind het heerlijk. Ik vind eigenlijk, eigenlijk vind ik het wel lekker dat we het zo georganiseerd hebben dat er een predikant betaald wordt om mij zeg maar iets te leren over God of over over de bijbel of over wat, hoe je het ook maar wil formuleren. Ik vind dat eigenlijk wel lekker.
Speaker 1:Dat betekent dat iemand er verstand van heeft. De ene keer komt dat beter uit de verf dan de andere keer, maar er heeft daar iemand voor geleerd.
Speaker 3:Heeft zich verdiept. Heeft zich in verdiept.
Speaker 1:Heeft daar door de week tijd voor gemaakt. Heeft niet een praatje waar ik 2 keer doorheen blaas. Nee, als het een beetje predikant is, dan heeft dat wat inhoud. Ik vind dat wel lekker. Ik kan gaan zitten.
Speaker 1:Ik ga luisteren. Dus ik dacht ja, is allemaal mooi om zo'n huis te kijken, dit en huis te kijken, dat te kneuterig, geen geld en dit en dat. Maar ik dacht ja, man, chaos denk ik dan, weet je wel? En Lennart, dit is lange set-up voor jou want vroeger kwam ik wel eens bij jou in de kerk en toen hebben daar al eens eerder over gepodcast. Wij zijn ik als gereformeerde kerken zijn we natuurlijk vaak goed georganiseerd en is het allemaal gestructureerd en hebben het over liturgie hè, liturgie.
Speaker 1:De volgorde van alle elementen in de dienst. Ik ben daar dus ook aan gewend geraakt en ik vind het dus ook lekker. Dus dat wat Reinier er tegenover zet, dat jou helemaal niet aan. Nee, ik denk alleen maar weet je, dat gaat dan 3 jaar goed. Weet je wel?
Speaker 1:Daarna valt het uit elkaar.
Speaker 2:Ja, precies. Jullie hebben er alles aan gedaan om iets niet uit elkaar te laten vallen. Terwijl wat wat is wat is het waarom is dat een probleem als iets uit elkaar zou gaan vallen, snap je? Waarom zou je iets aan alle kanten willen beheersen en willen kaderen zodat het goed blijft lopen? Denk Haal je dan ook niet wat weg door dat te doen?
Speaker 2:Snap je wat ik bedoel?
Speaker 1:Wat zou je dan weghalen?
Speaker 2:Nou, spontaniteit, ruimte voor dingen die die schuren. Ja, laten we
Speaker 1:de geest er ook even zijn. Ja hoor.
Speaker 4:Ik weet niet waar die het over heeft, maar Geeft net even.
Speaker 2:Ja, ik zie ik zie dat toch anders denk ik, ja.
Speaker 4:Nou, ik vond ik vond mijn grootste bezwaar, maar ik weet niet of jullie dat ook hadden. Ik dacht dit zijn allemaal assertieve mensen. En die Zonnevelt is een, die kan mooi praten, hoogopgeleid. Ik ben dacht, maar is de kerk ook niet een plek waar mensen, zeg maar, bij een clubje, die dat niet durven op te richten, die niet zichzelf aanmelden bij zo'n groep, die overal een beetje tussen wal en schip vallen? Daarvoor is de kerk toch, die zo zondag des ochtends zo'n beetje achterin de kerk gaan zitten zonder te praten weer weggaan.
Speaker 4:Wat hij suggereert is een soort groep voor mensen die zelf wel een beetje op de schouders kloppen van kijk, als we sociaal zijn en lekker samen eten uitdelen en we doen maar wat we willen en we harken en we eten lekker biologisch eten. En ik dacht wat voor dacht wat voor een Dit klonk een beetje zo snobbistisch, weet je. Ik dacht van de kerk is er nou juist voor die hele grote groep van jong, oud en niet van Wat was het voor hem, met 30 tot 50, die allemaal een beetje genoeg samen elkaar zo. Wat fijn dat we hier zitten.
Speaker 3:Ik dacht, de is
Speaker 4:toch veel meer dan dat.
Speaker 3:Kerk Dat
Speaker 4:is mijn pleidooi van kerk.
Speaker 3:Echt wel eens we hebben er zelfs wel eens over gehad door de jaren heen en moeten wij niet op zondagochtend gewoon lekker met de gezinnen zoeken we nog een paar gezinnen erbij die we graag mogen en dan gaan we gaan we kerkje spelen dan gaan we bij elkaar komen en niet precies hoe, maar in ieder geval samen eten en misschien wel al bidden misschien wel een stukje lezen of ander. Lekker een podcastje luisteren. Ja, lekker dit doen weet je wel en dan nou dat is ook een soort kerkje spelen als we nu doen, maar dan ergens vind ik dat dus aantrekkelijk ergens denk ik ja maar ook helemaal niet want ik vind het, waar leer je nog dan? De kerk is voor mij ook een plek waar ik, ja, gewoon met tante Bep, waar ik me dood aan erger, bij wijze van spreken, die ik normaal nooit zou opzoeken maar daarnaast zit en me daar tot te verhouden heb en dat is ook een zuster uit de kerk
Speaker 4:die Alpin Smelt heeft ook van die voorbeelden dat hij als gitarist waar hij allemaal mee moet werken, maar van die kosters die hem allemaal en allemaal mensen, je moet zeg maar echt soms echt people skills hebben om je zeg maar gewoon in de kerk zeg
Speaker 1:maar dat is nou in de kerk
Speaker 3:toch en vergeven en zo dan leer je in de kerk en
Speaker 4:dat zeg ik toch en dan weet je wel nog ja
Speaker 3:ja ja en dat en dat kreeg je niet helemaal als je als je zo'n clubje welgestelde bij elkaar
Speaker 4:nee en ik nou ja die flexibiliteit sprak me ook aan hoor laten we niet helemaal dit idee afbranden maar ik dacht wel van het wordt in het wordt echt van zo'n genoegzaam echt dus
Speaker 1:ja wel leuk dat je van tevoren deze kaart op de borst hebt gehouden dik want ik vond het heerlijk om je even dit allemaal te horen eruit te horen knollen.
Speaker 4:Jij hoorde nog een beetje bij de saaie kant. Ik heb nu nog een mooie kaart. Ja,
Speaker 1:nee. Sterk wel. Ja. Ik ik ik lijk me dus kennelijk meer druk te maken over continuïteit. Waarop Lennet net zei van ja, wat is daar het probleem dan van eigenlijk?
Speaker 1:Stel je voor dat het kortstondig is. Ja, is dat dan erg? Dan begin je toch weer daarna weer wat nieuws? Of heb je een tijdje niks of zo? Dat zou natuurlijk kunnen.
Speaker 1:Ja, ik vind het Ja, ik ik ik ben gewoon een kerel die gewoon over dingen nadenkt en dan het dan ook lang doet daarna. Snap je? Het zit ook in niet Jij kent mij, Lennet. Ik ben ook niet een heel impulsief persoon. Dus deze gedachtes heb ik niet alleen over de kerk, maar ook over heel veel dingen.
Speaker 1:Je kunt veel beter iets goed overdenken en dan daarna doe ik het 10 jaar, weet je wel. Totdat ik op een gegeven moment denk waarom deed ik dat ook alweer? Maar goed, dat soort momenten heb ik ook wel. Dus ik zit ook niet zo in elkaar dat ik het lekker vind om in een immer bewegende, in mijn ogen wat chaotische omgeving Dat is helemaal niet aantrekkelijk voor mij. Ik vind het vreselijk.
Speaker 1:Dus voor mij geloort het niet. Het heeft geen aantrekkingskracht. Waar ik wel op aansloeg, wat je net zei, dat voorbeeld van nou we zoeken gewoon ook andere gezinnen op en zo en dan gaan we bij elkaar zitten. Daar zou ik wel, dan zou ik mijn lidmaatschap van die club en wie ik dan ben als individu zal wel meer met elkaar samenvallen dan wat ik nu heb nu ik lid ben van die kerk. Ik ben, ik schuif wel eens wat een beetje op naar rechts of naar links ten opzichte van als ik helemaal alleen ben zeg maar.
Speaker 1:Of ik ben onder vrienden of onder mensen die dicht bij me staan. Dus ik weet niet of dat is wat jij net bedoelde met het woord ongemak, maar dat is wel wat ik af en toe ervaar. Dat ik denk ja, ben Renko, maar ik zit wel iets naast mijn zwaartepunt zeg maar, als ik het zo moet uitdrukken, in die kerk. Soms irriteert me dat. Aan de andere kant denk ik ja, maar bij elke groep mensen zal je toch een beetje naar elkaar toe moeten, weet je wel?
Speaker 1:Als je, als ben je geen groep. Als iedereen helemaal met zichzelf wenst samen te vallen, dan heb je allemaal groepen van 1. Dus als je zegt ik ben een groep van 200, ja, dan Bep, weet je wel, die zit dan naast je Wim. Bed, leuk voor jou dan. Maar maar dat kan overal, kan allerlei scheidingsvormen aannemen.
Speaker 4:En ook maar ook een beetje commitment toch hè? Dat niet dat jullie zeg maar eerst met met zijn drieën aan tafel zitten en volgende week kan het weer een zijn en dan weer 4 ik zal helemaal lijp van worden joh ik bedoel dat ik u er helemaal niks van op aan dat iedereen maar gewoon kijkt van ach deze zondag heb ik een keer zin ach weet je en dan na 3 maanden niet of zo ja ik snap ook wel wat meer samenvalt met je eigen leven, dan kan het ook heel comfortabel zijn. Maar het voelt ook iets van: ik wil ook wel op jullie kunnen bouwen. Als ik vragen heb, dan moet ik klaarblijkelijk wachten totdat Wim mij weer in het land is. Zou ik ook heel raar vinden.
Speaker 4:Ik weet niet of je daar de kerk voor nodig hebt als ochtenddienst, maar wel ook continuïteit. Ik vond net dat zo'n mooie samenvatting, dat je zegt van eigenlijk zou die zondag elke keer weer zo'n plek moeten zijn, weer even reflecterend op alles wat je gedaan hebt. Dat gebeurt bijna nooit zo, heel eerlijk gezegd.
Speaker 3:Precies, stilgezet wordt bij
Speaker 4:Ja, maar dan die continuïteit toch ook wel. Of je het nou altijd komt opdagen, maar dat ik in ieder geval weet dat die plek er is.
Speaker 1:Ja, ik heb toch het idee dat jij nu nog een betoog gaat houden waarom het toch allemaal wel wat chaotischer kan of misschien wel moet zelfs.
Speaker 2:Ja, maar nee. Ik zit daar, ik twijfel een beetje, want ik zit te denken aan chaotisch.
Speaker 4:Maar
Speaker 3:Maar Geotisch is helemaal niet het punt. Jij noemt het nu chaotisch, ik ben
Speaker 1:beetje op de markt. Het
Speaker 2:is ook het woordje.
Speaker 1:Dacht wel
Speaker 2:even wat je wil gaan zeggen Wim. Bij het woord chaotisch, weet je nog Wim, dat wij wij zitten al langer. We hebben ook, wij hebben eerder bij elkaar in de kerk gezeten. Waren we er wel allebei lid van. Dat was een heel kleine evangelische gemeente.
Speaker 2:Ik denk echt 40 mensen of zoiets. Ja en dat dat was wel eens chaotisch
Speaker 3:Kneuterig ook. Het heeft iets heel, ik vind het iets heel leuks. Ik, wat je weghaalt wat mij betreft met een vaste dominee die van a tot z het woord doet en
Speaker 1:helemaal
Speaker 3:die spontaniteit vind ik dan een leuk woord als chaotisch, maar die spontaniteit van van tante Bep die altijd wel even iets zegt over de bloemen waar die heen gaan, vind ik heel lekker, want het gaat altijd fout en die zegt het altijd, denk ik altijd, wat moeten mensen dan niet denken die hier zitten, maar het is ook heel leuk, het is echt tante Beb, snap je wat ik bedoel? En zo zitten er wel zo, en dat was in die alggemeente waar wij waren ook, maar er gebeurde soms ook dingen dat je denkt van ik schaam me dood. Wat gebeurt hier nu? Wat onveilig voor mensen.
Speaker 1:Ook
Speaker 2:dat, want er kwamen wel eens mensen die dakloos waren, weet ik nog. Op een gegeven moment kwamen die elke week en er moest elke keer heel goed opgelet worden dat die niet de avondmaal wijn meenamen of in 1 keer opdronken en dat soort gekke
Speaker 3:dingen. En die gast die altijd meer wou preken. Ja? Die ging dan staan, die had ook nog even zijn punt. Ja,
Speaker 2:ook veel te fel. Dus dan was, dan was er iemand aan het preken en dan ging die gewoon staan.
Speaker 1:Maar in Genesis!
Speaker 2:Dan begon die
Speaker 4:te schreeuwen door de kerk. Ja, dat was wat hè.
Speaker 1:Maar kijk, het aardige is natuurlijk wel, dit weet je nog. Dus wat, je kunt ook andersom beginnen. Wat heb ik er nou eigenlijk aan gehad dat ik in mijn kerkelijk leven nooit van dit soort verstoringen heb gehad, zeg maar. Ik heb altijd een ordentelijke dienst gehad. Wat is daar dan wat is daar dan de winst van hè?
Speaker 4:Is dat dan beter? Elbismelt heeft ook zo'n voorbeeld dat ze dan willen ze in die huiskamer dan willen ze toch zo'n kaarsje aanbreekt en dan zegt hij dan omschrijft hij dat zo heel mooi. Hij zegt zo zo niet heilig, zo verkeerd, zo fout. En toen dacht ik, die fout heb je wel nodig, want ten eerste ga je nadenken van waarom branden we in vredesnaam dit kaarsje? Waarom doen we dat op dit moment?
Speaker 4:Waarom lukt dit niet? Dit voelt niet heilig. Dan kom je eigenlijk in zo'n vaste liturgie kom je er gewoon nooit achter, want dat doen we al 100 jaar en niemand heeft zich afgevraagd totdat iemand dus een keer zijn ja zijn fikkers brand of het is helemaal niet veilig of wat dan ook dat vond ik wel sterk dat dacht ik kom je echt achter van dit werkt niet
Speaker 3:we hadden 2 weken geleden stond kruis in brand Echt waar. Een soort sluiting. Er moest een licht achter de Ja, mooi. Ja, op de livestream kun je het ook zien.
Speaker 4:Maar dat heb ik niemand gezien. Jammer.
Speaker 3:Op een gegeven moment was het echt allemaal rook en achter het kruis vandaan. Echt in de fik gaan.
Speaker 2:Van die led lampjes. Led lampjes zitten achter ja.
Speaker 1:Zou in geïnformeerd eigenlijk nooit gebeuren dit hè? Nee. Is ondenkbaar. Nee, is dan natuurlijk onzin.
Speaker 3:Ja en waar word ik nou Ik zit nog Ik ga toch terug naar jouw vraag van waar word ik nou, waar zit die onrust ofzo? Waar zit dan nog, ik heb dat boek net gelezen van David de Vos, Rouw.
Speaker 1:Overgelezen? Ik heb het nog niet, of niet gelezen?
Speaker 3:Nee, heb hem gelezen. Über gehyped trouwens. Het is echt
Speaker 1:Kan je het aan?
Speaker 3:Best oké boek, het is best gematigd. Er wordt gedaan alsof het heel heftig is.
Speaker 1:Ja, alsof hij de wereld op zijn kop zet.
Speaker 3:Ja, hij gebruikt eisen om een man van groot te worden, net als ik. Dus hij zegt, nep en dat soort termen, maar dat klinken dan gelijk heftig, maar het valt echt heel erg mee. Hij inspireerde mij wel dat hij, wat ik leuk vind aan dat boek is dat hij een niet-christelijke schrijver heeft laten schrijven. Dus dat is de auteur ook van, heeft het in de biografie over Gordon geschreven. Want hij zegt eigenlijk komt hij tot de conclusie in een soort noodtoestand in zijn leven waarin eigenlijk een beetje de vaste grond wegvalt en hij eigenlijk niet zo goed meer weet.
Speaker 3:Wat hij zegt is al die opsmuk die we continu overal opbrengen, een soort geestelijk taaltje dat we gebruiken en eigenlijk niet echt zeggen waar het op staat zeg maar, dat zullen we echt weg moeten halen. Die opsmuk zal er echt af moeten als we relevant als kerk willen blijven.
Speaker 1:Nou, dat kan ik alleen maar echt aan en opzeggen.
Speaker 3:Nee, daar kan ik volgens mij ook alleen maar aan, dus dat was ik helemaal mee eens en hij zegt hoe mooi is het dan als iemand van buiten mijn wereld mijn verhaal gaat beschrijven. Daarmee wil ik laten zien dat ik mijn opsmuk echt weg wil halen.
Speaker 1:Dat vond
Speaker 3:ik een sterk verhaal. Hij gaat er in zijn leven door mij en dat, misschien is dat soms wat me restoort aan de kerk. Die
Speaker 1:opsmuk. We hebben een keer een opname gemaakt dik, ik weet niet hoe je dat noemde. Het vloerkleed, de kerkmat. Nee, kerk, de kerk deken heet die volgens mij. Alsof er zo'n die opsmuk.
Speaker 1:Alsof er zo'n deken over ligt die met een bepaald, het zit voornamelijk in taal. Denk ik ook. Hoe dingen, in 1 keer woorden gebruiken op zondag die we op maandag tot en met zaterdag niet gebruiken en ook wel een beetje het gehalte van de mantel der liefde en vooral ook geen conflicten. Dus dus heel liefdevol, alsof altijd liefdevol spreken altijd te prefereren is boven gewoon een keer zeggen waar het op staat en dat dat doe je in het verdere van de week doe je dat niet. Maar op zondag?
Speaker 3:Dat is precies wat ik bedoel. Dan in 1 keer wel. Ik weet niet of het mantel de liefde is of dat het soms ook angst is voor elkaar de maat nemen of zo. Daar zijn we in kerk ook nog wel eens toe geneigd denk ik.
Speaker 1:Alsof je dan geen recht van spreken zou hebben ofzo. Bedoel je dat? Dat ik, als ik jou ergens op aanspreek, dat ik dan bang moet zijn dat jij mij 3 keer 3 draaiende oren teruggeeft ofzo?
Speaker 3:Ja, zoiets ja. Of dat we, we zijn snel geneigd te oordelen. Als ik dat alleen al kijk even bij zo'n boek. Als je YouTube opent David de Vos rouw, dan zie je 38000 filmpjes waarom die vrees ik van het pad en een valse profeet is geworden en weet je wel, dat dat zit natuurlijk in de kerk zit dat wel, dat doen we wel met elkaar.
Speaker 1:Ik denk hoe rustig, die man schrijft gewoon boek weet je wel, lees het of lees het Hij
Speaker 3:zegt helemaal geen bizarre dingen, hij is heel duidelijk, maar of je nou, snap je, dat doen we met elkaar, weet je. Hoe lekker is het als gewoon een voorganger ook, of wie er dan ook staat, gewoon zegt dat hij deze week ook gewoon porno heeft gekeken en daar open over is ofzo, snap je? Die opsmuk van dat of anders benoemen of in een ander taaltje, ja, dat zijn allemaal wel eens Snap je? Dat? Die is
Speaker 1:Ja, of bijvoorbeeld de oorlog in Gaza waar ook zo omvloers over gesproken wordt, tenminste in mijn kerk. Dat ik gewoon denk, jemig, gaan we nou echt nog Israël blijven verdedigen? Zien we niet dat getal elke keer oplopen? Het zijn allemaal mensenlevens hè. Het zijn allemaal vrouwen en kinderen en mannen.
Speaker 1:Iedereen gaat daar helemaal kapot en dood en wij blijven maar in een soort algemene, veilige technologie blijven we eufemistisch verwijzen. We bidden voor alle gevallenen. Door de weeks we ons toch ook, noemen we dingen toch ook gewoon bij naam en in de kerk, dat is dan misschien we elkaar vinden. Wim zit daar iets overheen? Eigenlijk gewoon ronduit ergerlijk vind.
Speaker 3:En dat voelt voor mij als speler, maar misschien ben ik daar niet helemaal, is dat niet helemaal terecht.
Speaker 1:Hey, we zijn bijna er rond Millenet. Zit jij eigenlijk ongemakkelijk in de kerk? Ja. Om vergelijkbare redenen of andere redenen?
Speaker 2:Ja, ook om vergelijkbare redenen en ik zat nog heel veel te denken over dat chaotische of georganiseerde. Voor mij voelt het als het verschil tussen een een camping of trekken met een tentje door de natuur of een all-inclusive aan de Turkse kust of zo. Dat ik bij die all-inclusive hoef ik niet na te denken wat ik ga eten. Ik weet op het programma staat dat ik morgen naar het waterpark ga en woensdag ga ik dit doen enzovoort. Net als in een kerk waar je niet hoeft na te denken of je gaat zitten of gaat staan.
Speaker 2:Je hoeft niet, je wordt niet gevraagd wil jij een keer het avondmaal voorbereiden, want dat is gewoon, dat doet gewoon iemand. Dat is geregeld. Dat is allemaal geregeld en ik kan het erg waarderen als je kerk bent dat je zelf proactief moet zijn en dan het liefst niet over 'hey, wie doet de beamer' of zo, maar veel meer in wat voor inhoud heb ik heb ik nou te brengen en en daarover na te denken, zeg maar. En dat lukt mij denk ik eerder in een kerk die niet tot in de puntjes helemaal georganiseerd Ja,
Speaker 1:100 punten ja sowieso dat lukt je daar, dat lukt je in een, denk ik in een doorsnee gereformeerde of hervormde kerk zal het niet snel lukken. Dus ik kijk even naar Dick maar.
Speaker 4:Nee, nee,
Speaker 1:dat denk ik niet nee.
Speaker 4:Je moet dat lang van tevoren hebben aangevraagd. Is een formulier. Die spontaniteit die moet jij regisseren.
Speaker 2:Om even jouw vraag te beantwoorden. Zit ik ongemakkelijk? Ja, ik zit ongemakkelijk en dat komt vooral denk ik omdat de kinderen die wij hebben, die zijn inmiddels in de puberleeftijd en die sleep ik met tegenzin mee naar de kerk en ik kijk nog steeds vaker door hun bril naar de dienst en dan denk ik: ja, wat doen we hier inderdaad met elkaar en je krijgt het ook niet meer gladgestreken zeg maar nou nee ik ik kan het ik kan het als ze als ik ze des morgens voordat we naar de kerk gaan moet uitleggen waarom ik het zo belangrijk vind dat ze meegaan dan sta ik vaak met mijn mond vol tanden
Speaker 4:Dat is wel een goede teaser voor onze volgende aflevering. Ja,
Speaker 1:maar nog even Dick, jij hebt het werk van de kerk gemaakt. Dus ik hoop eigenlijk dat jij dat Minder ongemakkelijk hebt.
Speaker 4:Nou, nee, nee, ja, ik dat wel dat ik ik ik gebruik even het woord discrepantie. Gewoon van er zit er zit iets in mijn privé leven, in mijn werkleven wat dan wat ik dan dus scheidt. Wat raar is natuurlijk, omdat je in de kerk werkt. Maar bijvoorbeeld als ik het over muziek heb. Ik ben niet iemand die dan dus, daar hebben het vaak over gehad, geen opwekking thuis.
Speaker 4:Ik zit niet in de auto, dat draai ik nooit. En als ik heel eerlijk gezegd muziek draai, dan is het de helft van de tijd dat ik thuis de opmerking krijg van God, die zingt vals of die gitarist aan hard. Dat ik wel denk van wat ik dan echt mooi vind, dat komt werkelijk waar voor geen meter overheen met welke boeken ik lees. Doe dus doordeweeks doe ik eigenlijk hele andere dingen en zonder ga ik me toch anders gedragen. Dat is dus zeker waar.
Speaker 4:Dus er is iets, maar ook wij stonden op het bevrijdingsfestival. Het was al het eind van de avond en er stonden zeg maar nog een paar andere dertigers en allemaal biertjes gedronken. Ik stond daar en toen dacht ik goh, wat een mooi moment. Gewoon allemaal mensen een beetje dansen, beetje biertje drinken. En toen dacht ik heel vaak van dit soort momenten heb ik heel weinig in de kerk.
Speaker 4:Dat ik dan om me heen kijk en denk ik nou die dit is nou de plek die ongeveer samenvalt met wie ik ben. Ik voel me hier echt gelukkig. Dan had ik eventjes Zondagavond stond ik daar gewoon met een paar mensen die ik heel graag mocht op een plek waar ik heel graag was. Licht euforisch door de alcohol, neem ik aan. Maar toch weet ik, toen dacht ik, dat Ik weet nog dat ik terugliep en dacht ik, waarom heb ik dit niet vaker in de kerk?
Speaker 4:Het lijkt wel alsof ik zeg, ik kan ook zeg maar, ik zit denk ik meer met tranen in mijn ogen naar gewoon ik noem even seculiere bands te luisteren dan ik dat heb in een in een kerkdienst waarin waarin ook alles wel samen kan vallen hoor maar het is toch het voelt inderdaad alsof ik elke keer in een aparte wereld stap. En dat is, dat wordt straks ook het bruggetje naar die kinderen. Ik denk dat daar wel een, het zijn echt wel 2 verschillende werelden waar ik instap. Wat ik niet heel moeilijk vind. Maar dat ongemak, ik herken dat wel.
Speaker 1:En voor wie nu tot slot denkt van nou, dat soort momenten zou je echt helemaal nooit in de kerk kunnen beleven. We hebben natuurlijk vorige keer een aflevering opgenomen met Adri die ging over muziek in de kerk en dat je juist ook diensten kunt hebben waarbij je denkt hey, je klikt op een of andere manier zonder dat je het heel duidelijk kan aanwijzen, klikte alles in elkaar en dacht je, wauw, het was echt goed om hier te zijn. Die momenten heb Ja, tuurlijk. Misschien van dezelfde orde als van wat je net beschreef, maar het is Maar
Speaker 4:ik zou willen dat zeg maar de kerk een representatie is van je leven en van je gevoelens die je zeg altijd hebt en niet helemaal los staan van de rest van je bestaan. Soms voelt dat wel zo, alsof die 2 dingen die eigenlijk je zou een christen moeten zijn de hele week, maar het voelt toch alsof je een soort 2 levens leidt die je dan heel geforceerd op elkaar probeert te drukken.
Speaker 1:Ik zie hier het ongemak. We hebben het niet opgelost, Wim.
Speaker 4:Dat klopt.
Speaker 3:Het hoeft ook niet. Ik zit nog steeds in die kerk, ik zit nog steeds achter mijn live filmpje vaak. Die kerk is voor mij ook inderdaad veel meer dan die zondagochtend alleen.
Speaker 1:We gaan het hier, dit is geen teaser naar de volgende aflevering maar die had Ben het al wel gedaan.
Speaker 2:De eerste tijd van borrelnootjes enzo. En voor de mensen die benieuwd zijn naar de podcast die wij geluisterd hebben waarin Albert Smelt praat met Renny Zonneveld, dat heet heilige huisjes. Goed
Speaker 3:en ja mannen, dank je dank
Speaker 1:je wel en zometeen voor ons in ieder geval op naar de tweede ronde. Yes, doei doei. Ja, dat kan je wel horen, hè? Dat die Wim al vaker gepodcastst heeft. Hartstikke leuk om een keer met hem een aflevering op te nemen.
Speaker 1:Tenminste ja, voor jou nu 1, Maar ja, ik weet natuurlijk dat er nog 1 in het pad zit. Over 2 weken verschijnt die online en als je deze leuk vond, dan moet je zeker ook de volgende beluisteren. Daar gaan we in gesprek over ja, die tieners, Die tieners meenemen naar de kerk. Wat daar lastig aan is en waarom dat dan lastig is. Daar gaat het volgende keer over.
Speaker 1:Hopelijk tot dan.
