#85 De rol van muziek in de kerk (met Dick en Adri)

Speaker 1:

Hey, welkom en leuk dat je weer luistert naar geloofsvoer gesprek. Je bent beland in aflevering 85. En in deze aflevering ga ik, Renco, in gesprek met uiteraard Dick en dit keer als gast hebben we Adri. En Adri is een goede bekende van me. Hij is muzikant onder andere.

Speaker 1:

Hij is ook leraar, maar in de kerk ken ik hem als muzikant en ook als coördinator van het muziektam en hij blijkt er nog veel meer van te weten dan ik eigenlijk op voorhand dacht. Nou, dat leverde volgens mij best een heel aardig gesprek op over dit onderwerp. Dus ja, ik zou zeggen veel luisterplezier. Ja, goedenavond. Voor ons is het avond en een bijzondere dag want wij nemen vandaag, Dick en ik althans, wij nemen vandaag 2 afleveringen op.

Speaker 2:

Ja, we hebben al eens eerder 2 afleveringen opgenomen, maar niet eentje in de ochtend en dan des avonds nog eentje.

Speaker 1:

Precies en ook nog met een verschillende gast. Ja. Want we hebben wel eens vaker meer 2 afleveringen opgenomen, dat was dan met Zwager Lennard in de comfortabele podcast studio in Deventer. Klopt. Of met Evert Jan hebben we ook 2 afleveringen achter elkaar steeds opgenomen.

Speaker 2:

Ik noem dat er is voor voor speciale mensen denk ik.

Speaker 1:

Ja, ja precies. Dus vandaag is het bijzonder, bijzondere dag, want ja, zoals al duidelijk is, ik zit hier uiteraard weer met Dick aan dit keer weer mijn eigen keukentafel, maar we hebben ook een gast vanavond weer. Een Trommelgeroffel en dat is?

Speaker 3:

Abri Berends.

Speaker 1:

Adriaan, leuk dat je er bent. Dit is

Speaker 3:

trouwens de eerste keer dat

Speaker 1:

ik hem echt on-air gebruik. Dat is leuk.

Speaker 3:

Ik vond het mooi. Het past ook wel bij mij hé zo Het past ook wel bij het onderwerp wat we geselecteerd hebben staan.

Speaker 1:

Nee, dus leuk dat je er bent Adry. Uit Dalsse ben je naar Zwolle gekomen, dat wordt gewaardeerd.

Speaker 3:

Zeker, de berekening komt nog hé.

Speaker 1:

Ja, is natuurlijk maar een tikkie. Ja. Wij kennen elkaar omdat wij, ja, het wordt niet, het is niet meer zo origineel, maar ja, we zitten bij elkaar in de kerk. Ja, dat klopt precies. Ja, het wordt duidelijk dat de de gasten vijver waar we in hengelen wel grotendeels samenvalt met met onze kerkgemeente, mijn kerkgemeente althans.

Speaker 2:

Maar jij bent, jij bent serieus ook gewoon een actieve lobbyist. Hè? Je gaat gewoon iedereen af. Volgens mij op verjaardagen duurt het ook. Gewoon iedereen aanspreken.

Speaker 1:

Nou misschien, Adry, hoe hoe hoe heb jij dat ervaren? Hoe ik jou benaderd heb voor de podcast?

Speaker 3:

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik eigenlijk geen idee heb wanneer je mij vraagt. Dat is dat is goed hé? Ja, organisch

Speaker 2:

gewoon in een bijzin.

Speaker 1:

Precies, ja, ja, Oké, maar in ieder geval het is gelukt. Je hebt, jij jij zag er ook niet Je vond het ook niet spannend van tevoren zijn vol met bravoure. Nee. Nou dan heb je natuurlijk nog

Speaker 3:

niet zoveel afleveringen geluisterd, want dan had je geweten

Speaker 1:

dat het wel degelijk spannend kan worden.

Speaker 3:

Nee, dat je krijgt mij niet zo gauw hoofdkasten met dit soort dingen. Echt niet.

Speaker 1:

Dat komt wel in de gaten.

Speaker 2:

Ja. Maar dit kan er ook

Speaker 1:

wat van. Dus misschien met zijn tweeën Misschien

Speaker 2:

moeten we even vragen op een kop stoven.

Speaker 1:

Het het onderwerp wat we voor vanavond bedacht hebben is muziek. Nou dat is natuurlijk zoals jullie al voordat we gingen opnemen al zeiden, kan je natuurlijk alle kanten mee op hé. Dat moeten we iets verder afkaderen en toen zijn we eigenlijk op 2 varianten gekomen. 1 is het met muziek, de muziek in de kerkdienst hé, muziek maken, wat voor soort muziek, wat voor genre, hoe Wat wil je met muziek? Wat wil je met muziek?

Speaker 1:

Nou daar kan kunnen jullie misschien veel meer over vertellen dan ik, dus dat vind ik super interessant. En het tweede is als we eraan toekomen of je wat wat onze wat de impact van muziek is op ons geloofsleven als die impact er is. Dat veronderstel ik dan een beetje als muziekliefhebbers aan tafel, maar wat doet muziek met je in je in je geloof? Nou Adry, die tweede parkeren we even.

Speaker 3:

Helemaal goed.

Speaker 1:

Maar als het gaat om muziek maken in de kerk hebben we in jou een een kennis inhoudelijke deskundige hoe noem je zo iemand? Iemand die wel wat weet waar waar hij het over heeft want jij jij maakt muziek. Kan je daar eens iets over vertellen?

Speaker 3:

Ja dat kan ik. Ik ben eigenlijk toen ik klaar was met mijn opleiding heb ik een jaartje in Engeland gezeten. Ik heb toen daar een opleiding gedaan om beter te worden in mijn instrument, in dit geval drumstel. En daarnaast een stuk bijbelstudie te doen en daar ook wat te leren over muziek in de kerk bijvoorbeeld en hoe je dat vorm kunt geven en dat soort zaken. Vervolgens terugkomend naar Nederland, getrouwd en in Zwolle in de kerk gekomen bij jullie.

Speaker 3:

En al vrij snel kwam ik daar in aanraking met nou ja, het muziekteam om het maar zo te zeggen. Ja. En ik ben daar eigenlijk ingestroomd om het maar zo te zeggen als drummer van de band.

Speaker 1:

En zo ben ik Er was een vacature.

Speaker 3:

Nou, dat weet ik dus niet meer precies hoe het gegaan is maar op de een of andere manier sommige dingen, ik heb mijn geheugen als een 7 aftoer Maar ik weet in ieder geval nog dat ik op een gegeven moment in de band terecht kwam.

Speaker 2:

Of stond er zo een keer het drumstel gewoon leeg op het podium?

Speaker 3:

Nee, nee, dat niet. Nee, maar we hadden toendertijd een drummer in de gemeente en dat was prima. Maar ja, er was altijd vraag naar muzikanten natuurlijk. Ik had eigenlijk stiekem hoop dat ik de tweede drummer zou zijn, want in voorgaande ervaringen kom je al gauw van ja je bent toch gauw de enige drummer in de kerk dus ben je altijd de klos om te spelen weet je wel. Dus ik dacht dat is mooi dus ben ik een tweede drummer dus dan kunnen we mooi afwisselen maar al vrij snel nadat ik gestart was stopte de handen ermee, toen was ik alsnog de enige.

Speaker 3:

Die zag zijn kant schoon. Ja, die zag zijn kant schoon. Ja, ja, terecht hoor.

Speaker 2:

Maar heb je toen ook al meteen verteld dat je dat dat jaar in Engeland en zo Ik denk super interessant dat je dat als Je

Speaker 1:

brengt natuurlijk veel meer mee dan alleen en

Speaker 2:

dat je bekwaam

Speaker 1:

bent op dat drumstel.

Speaker 2:

Ja, is zeker, ik zou zeggen uniek.

Speaker 3:

Ja, heb ik niet zo bewust gedaan. Heb ik expres ook niet bewust gezegd destijds, want ik wilde niet gelijk in een rol gedrukt worden zeg maar. En ik wou eerst gewoon eens even lekker genieten van het feit dat ik met een band mag spelen en dus ja nee ik had ook niet de behoefte om gelijk vooraan te gaan staan en te zeggen nou maar jullie doen het allemaal niet goed, dat moet zus of zo weet je wel. Bovendien voelde ik me daar ook helemaal niet capabel voor op dat moment. Dus nee ik heb daar gewoon lekker van genoten om muziek te maken en gaandeweg ja dan ontwikkelen zich dingen en kwam op een gegeven moment de muziek coördinatie die stopte ermee en ja dan moest iemand het over gaan nemen en toen ben ik dat samen met een ander gaan doen.

Speaker 1:

En dat is met Onno. En Onno is een keer in de podcast geweest.

Speaker 3:

Ja dat mag bij naam ja. Ben altijd voorzichtig met namen hoor, maar Onno en ik hebben toen inderdaad samen de muziek coördinatie opgepakt en dat was eigenlijk het moment dat ik dacht van ja nu kunnen we kan ik in ieder geval vanuit mijn expertise die ik daar heb geleerd, dan kan ik ook dingen meenemen en zijn we ook gaan pionieren zeg maar.

Speaker 1:

Ja Wat leggen zij uit dan aan hoe pionier je dan met muziek in de kerk? Waar sta je daaronder? Wat doe je dan?

Speaker 3:

Nou kijk, je moet je voorstellen dat in die tijd wij nog een redelijk ja hoe noem je dat authentieke gemeente waren qua liturgie.

Speaker 1:

We zitten eind jaren 70. We zitten ongeveer.

Speaker 3:

Ja zoiets. 2012? Oké. 13? 14 ergens in die buurt ik weet het niet eens

Speaker 2:

Ik hoor gewoon een heel diplomatieke antwoord

Speaker 3:

van de ja.

Speaker 2:

Ik vond echt wel netjes.

Speaker 3:

Ja ja.

Speaker 2:

De luisteraar prikt hier gewoon prima uit op wat bestaat van dit.

Speaker 3:

Nou ja maar laat laten we wel zijn weet je je hebt natuurlijk gewoon geen liturgie dat kun je ook doen en we zien wel waar het naartoe gaat.

Speaker 1:

We moeten even uitleggen wat liturgie is.

Speaker 3:

Ja dat is misschien wel een goede. Liturgie wil zeggen de volgorde van van dingen doen in een dienst zeg maar.

Speaker 2:

Ja alles hè van begin tot einde.

Speaker 3:

Ja, van nu nu. Van het welkomstwoord wat jij net deed tot de eerste vraag die jij stelde tot aan straks de afsluiting die je van de podcast gaat doen. Een soort van liturgie.

Speaker 1:

Ja, ja, soort een soort index inhoudsopgave van zo'n kerkdienst. Ja. Dat bidden is er een onderdeel van. Ja. De preek Ja.

Speaker 1:

Is er een onderdeel van.

Speaker 2:

Jullie jullie zijn trouwens 1 van de weinige gemeenten dat je ook kunt volgen op dat scherm waar we, waar je dan bent. Dus er loopt ook zo'n Ja. Je gaat die elementen die komen ook gewoon heel erg in beeld. De helft van de de kerken of meer dan de helft die gooit het 1 keer online en dan dan ben je het waarschijnlijk vergeten als je begint. Dat is maar goed ook, want ja.

Speaker 2:

Ik vind jullie dus binden ook wel een beetje kat op het spek, zeg ik zo, dat je dan soms kunt zien van ja, moet allemaal.

Speaker 3:

We moeten nog 2 dingen. Dan zijn we klaar zeg.

Speaker 1:

Dan moet ik denk aan Johan, mijn zoon die is 11, dat hij dan bij opwekkingslieden er dan als hij dan een nieuw lied zag en dan zag je

Speaker 3:

je slide Een van 12.

Speaker 1:

Dan sluit hij mij aan en dan keek hij mij aan zo pap. Maar

Speaker 2:

dan kun je bij jullie ook nog zien dat er nog 3 opwekkingsliederen gekomen zijn.

Speaker 3:

En als je dan geluk hebt, heb je ook nog een muziekteam op het podium staan die zeer langzaam speelt, dan ben je echt de klos weet je wel.

Speaker 1:

Maar goed we zitten hier een beetje, we dwalen een beetje af.

Speaker 3:

Ja we dwalen

Speaker 1:

een De liturgie is nu in ieder duidelijk wat dat is.

Speaker 3:

Ja dus waar ging het eigenlijk ook weer daarvoor over?

Speaker 2:

Dat er eerst in 2012 een authentieke

Speaker 3:

Authentieke liturgie, ja. Dus dat wil eigenlijk praktisch zeggen we doen iets en we zingen iets, we doen iets en we zingen iets, we doen iets, enzovoort. Nu moet ik zeggen dat we dat nog steeds best wel kunnen, maar er ontstaat wel wat meer vrijheid de laatste jaren. Soms zingen we in plaats van 1, 2 of 3 liederen tegelijk.

Speaker 1:

Die nu

Speaker 3:

in de Ja, dit is al best wel een overwinning. Plus het feit dat er echt wel een volgorde in zit als het welkomstwoord en de foto's en de groet heb je echt aan het begin van de dienst. Dus gegroet allemaal en

Speaker 1:

dan worden we welkom eigenlijk gegeten. Ja in de naam van Jezus. Dus dat stukje daar zit een

Speaker 3:

soort van vaste volgorde in maar ja dat is tegenwoordig niet meer per se heel vast. Dus als er eens een keer een voorganger gek zou willen doen en die zegt van weet je wat wij gaan de preek helemaal aan het begin van de dienst doen, ja dan kan dat.

Speaker 1:

Ja, ja precies. Dus oké er zijn er ook misschien nee er zijn zeker weten ook kerken waar waar die flexibiliteit er niet is. Waarbij die liturgie dus die inhoudsopgave van zo'n kerkdienst

Speaker 3:

veel vastligt. Ja,

Speaker 1:

volledig vastligt. Dus je hebt gewoon een aantal slots zullen we maar zeggen waar liederen in passen en jij als coördinator van de muziek, je hebt contact met de met de voorganger die heeft die bereidt de preek voor dus die heeft een bepaalde bedoeling met die dienst en die deelt dat dan met jou?

Speaker 3:

Ja, dat is dus de laatste jaren gaat dat wat meer zo dat je dus voor zo'n dienst contact zoekt met een voorganger en dat je dus eigenlijk in overleg met elkaar gaat kijken wat is het thema, wat is de Bijbellezing zeg maar, waar gaan we over lezen en dat wij als muziekteam wat meer die vrijheid krijgen van dat wij daar liederen bij zoeken die passend zijn bij de flow van de dienst.

Speaker 1:

Dus het is niet meer die predikant die dat dicteert, die dat voorschrijft en jullie voeren het uit jullie hebben wel meer de vrije hand daarin.

Speaker 3:

Ja, kan nog wel gebeuren hoor. Sommige predikanten vinden het wel fijn om gewoon ja dit heb ik echt zo bedacht, hier heb ik over nagedacht, deze liederen moeten het echt zijn.

Speaker 1:

Je wordt en die predicant wordt dan gewoon niet meer uitgenodigd daarna.

Speaker 3:

Nee, precies dus dat is Ja, is

Speaker 2:

dat natuurlijk ook ook historisch gegroeid hé? Ik begreep kijk die die bandjes in de kerk dat is natuurlijk een vrij nieuw fenomeen. Ja. En daarvoor was het gewoon een orgel. Dan dan bepaalde je gewoon ja, ik weet niet hoeveel invloed de organist had, maar ik denk

Speaker 3:

Volgens mij bij mijn weten 0.

Speaker 2:

Ja, precies. Die kreeg die

Speaker 3:

kreeg gewoon de liturgie doorgestuurd van tevoren hé ergens in die week voordat de dienst plaatsvond en dan had die tijd om thuis even te oefenen als hij dat prettig vond. En op zondag voerde die dat uit.

Speaker 2:

Dus ik denk dat die predikanten die dan zeg maar daar die niet gewend zijn om dat te overleggen die die die komen misschien dus uit dat soort hebben dat soort achtergronden of zijn helemaal niet bekend met de muzisteams die veel flexibeler zijn.

Speaker 1:

Maar dan toch nog even terug, want we kunnen niet met droge ogen hier beweren dat pionieren dat dat dan gelijk staat aan 2 liederen achter elkaar.

Speaker 3:

Dat is niet pionieren hoop ik. Nee. Dus

Speaker 1:

wat is dat dan wel?

Speaker 3:

Nou kijk we hebben aan het begin eigenlijk het er wel over gehad van ja in hoeverre kun je als muziek team zeg maar in samenspraak met zo'n voorganger een dienst voorbereiden. Wat jij net al zei Dick, vroeger was het gewoon je krijgt van de voorganger een liturgie dit zijn de liederen, succes ermee. Naar wij krijgen geen liturgie meer maar wij krijgen een thema en wij willen in overleg met de predikant of de voorganger willen wij graag een dienst samenstellen.

Speaker 1:

Maar het maakt het ook moeilijker, want je hebt er meer invloed op, dat is denk ik positief, dat je wat meer vrijheid kan ervaren, maar je moet ook samen een bepaalde toon raken. Het moet wel kloppen denk ik dan.

Speaker 3:

Ja dat is ook soms heel ingewikkeld want ik zei het net voor de tijd al toen we voordat we begonnen met de podcast hadden we het even kort over, maar soms krijg je dus een bijbeltekst en een strekking van ik wil ik wil deze dienst die kant op met mijn met mijn preek. En dat is dan alle informatie die je krijgt en dan moet je dan een voor de hele dienst liederen bij zoeken. Je wilt natuurlijk niet op 1 thema 7 liederen gaan uitzoeken.

Speaker 1:

En hoeveel liederen zingen we in een kerkdienst?

Speaker 3:

Ja gemiddeld 6 7 liederen ergens in die buurt zeg maar.

Speaker 1:

En en en wat voor een repertoire? Dus wat voor een wat voor voorraad aan leader hebben jullie dan? Ik bedoel kunnen, aantal leader kan je gewoon al, die hoef je misschien niet eens meer te oefenen. Af en toe eens probeer je wat nieuws, maar ik kan me voorstellen dat je als muziekteam ook niet elke keer een heel nieuw repertoire wil aanboren, dus je zult een beetje mixen of hoe hoe zit dat?

Speaker 3:

Ja, dat dat vind ik een hele leuke vraag want daar vind ik nog een verschil in tussen als je het mij persoonlijk vraagt als als individu zeg maar of dat ik ook rekening moet houden met een kerk. Kijk persoonlijk denk ik hoe breder het repertoire hoe beter zeg maar. Maar je hebt gewoon heel simpelweg met een gemeente te maken die ook mee wil kunnen zingen dus je wilt ook niet een hele dienst hebben met allemaal onbekende liederen want dan zit de gemeente je ook aan te gapen en van ja het leuk maar

Speaker 1:

ik

Speaker 3:

ben hier niet voor een concert gekomen of zo weet je wel. Dan ga ik wel naar een concert.

Speaker 2:

Nee dan kom ik op het aspect van waarvoor dient die muziek dan. Ja. Ik ik had een keer een band en die die vroeg best wel veel geld en en die had in een in een hadden ze die had ze zelfs meegeleverd. Helemaal mooi. Dat je zo'n vooraf zegt van ik wil alleen maar blauwe M&M's in de kleedkamers ook.

Speaker 2:

Maar dat zie je bij die echte grote artiesten. Dus dit was ook van ja, we willen een kleedkamer. Ik dacht maar we zitten in de kerk. We hebben geen kleedkamer. Je kunt wel in de oppasruimte gaan zitten.

Speaker 2:

Ja, allemaal van die dingen. En die zeiden we willen 3 eigen nummers, want dit was dit was ook hun inkomen zeg maar. Daardoor kreeg je het hele rare dat het dat het zo'n luister iets werd en dat mensen wel dachten, maar daarvoor is dus de kerkdienst niet. Het is niet om je eigen want dat dat is een concert, weet je? Daar ging het inderdaad fout.

Speaker 2:

Maar wij hebben het toen een keer Ik heb ik vond achteraf ook wel mijn eigen fout, hoor. Ik heb dat gewoon ook toegelaten waardoor je dat hele rare effect kreeg dat mensen dachten, maar we zitten hier nu naar de moed, meezingen Dat is

Speaker 1:

ook een fundamenteel onderdeel dat mensen mee kunnen doen, mee kunnen zingen. Ik bedoel, dan kun je alsnog ervoor kiezen om niet mee te zingen natuurlijk.

Speaker 3:

Is dan een keuze.

Speaker 1:

Dat is dan een keuze, maar in principe moet de melodie moet te doen zijn. Ik bedoel ik houd er zelf ook altijd wel van dat dat er dan op de beamer ook notenbalken getoond worden want als je alleen tekst hebt dan ja als je hem kent dan is dat geen probleem hé. Als je een classic zingt, prima. Ja, heel veel liever is het wel lekker als je die melodie erbij hebt.

Speaker 3:

Ja, dat klopt.

Speaker 2:

Dan ben wel afhankelijk van de beameruis trouwens maar dat Ja

Speaker 3:

en en alles wat er beschikbaar is natuurlijk. Ja. Maar goed als je het hebt over bekende liederen wat voor jou bekend is kan voor dik onbekend zijn en andersom. Dus je je hebt gewoon met heel veel variabelen te maken als het gaat om nieuwe muziek zeg maar.

Speaker 1:

Dus dus jij moet jezelf eigenlijk wel wat temperen?

Speaker 3:

Ik moet mijzelf regelmatig temperen ja, maar maar aan de andere kant

Speaker 2:

Het is ook pionieren zeg maar in een smalle zin van het woord denk ik ook.

Speaker 3:

Ja, is absoluut waar. Aan de andere kant probeer ik ook juist wel veel nieuwe muziek aan te leveren en dan is dat niet per se nieuw als in het is afgelopen jaar uitgebracht, wel nieuw als in hey deze hebben we in de kerk eigenlijk nog nooit gezongen. Of wij branden ons nog niet zo aan deze stijl bijvoorbeeld of aan deze artiest of aan nou noem het allemaal maar op zeg maar.

Speaker 2:

Waar houd je dan die inspiratie vandaan?

Speaker 3:

Ik probeer altijd veel muziek te luisteren als ik aan het werk ben zeg maar. Nu ben ik docent in het dagelijks leven. Dus het is niet zo dat ik bij leerlingen dan opzadelt met mijn muziek smaak zeg maar.

Speaker 1:

Dat gaan ze gewoon ingooien. Dat

Speaker 3:

zou ook nog een optie zijn. Nee, maar ik heb naast mijn lessen ook nog andere taken in het onderwijs en ik heb het geluk dat ik een eigen werkplek heb binnen de school zeg maar. Dus meestal als ik aan het werk ben zodra ik op mijn stoel zit gaat de koptelefoon op en druk ik op play en dan gaat mijn Spotify verder zeg maar. En daar probeer ik altijd zoveel mogelijk nieuwe muziek te luisteren die ik dus eigenlijk nog niet ken en dat doe ik eigenlijk doordat spotify heel fijn zo'n tool heeft ingebouwd die mij voorstellen doet van muziek van hey misschien is dit interessant voor je en misschien is dat interessant dus

Speaker 2:

Dus iedereen klaagt over dat algoritme maar jij gebruikt het algoritme.

Speaker 3:

Ik gebruik het echt keihard want ik vind dat zo fijn dat ik gewoon ook ja een beetje breed georiënteerd blijf hoewel ook dat is een relatief begrip natuurlijk want ja

Speaker 2:

Met al Renko's muziek smaak kom je waarschijnlijk niet Nee

Speaker 1:

die kom ik dus niet tegen Nee die daar niet tussen.

Speaker 3:

Nee die zit daar absoluut niet Nee

Speaker 1:

die wordt wel een beetje een bubbel gevaar hé. Dus

Speaker 3:

Ik heb trouwens overigens wel eens over nagedacht van hoe kunnen we Renko nou eens een keer bedienen in een dienst weet je wel?

Speaker 1:

Kan niet.

Speaker 3:

Nee, nou ja, het zou het zou niet eens haalbaar zijn, want wij we hebben gewoon de de de tools daar niet voor. Dus het gaat het gaat er denk ik niet gebeuren, maar

Speaker 1:

Ik heb die verwachting ook niet. Ik snap ook dat dat dat mijn muziek smaak daarvoor iets te obscuur is in

Speaker 2:

Maar toch een gitaarsolo. Dat zou misschien een paar Die

Speaker 3:

heb jij nog wel eens een keer.

Speaker 1:

Ja, die is er wel eens en nu ga ik je misschien toch verrassen. Ik vind dat soms ongemakkelijk. Ja? Ja, omdat ik ik ik heb ook erover na zitten denken waar zit hem dat dan in hé en het het voelt toch een beetje exotisch een gitaarsolo in de kerkdienst. Terwijl ik ik vind een gitaar een heerlijke instrument hé en ook een gitaarsolo kan ik heerlijk van genieten, maar ik geniet er dus niet van omdat ik omdat het een beetje out of character is zeg maar hé.

Speaker 1:

Ik ik Echt? Ja, dat lukt mij niet goed. Ja, is best wel jammer want het het ik word eigenlijk wel op mijn wenken bediend daar, maar het lukt me niet goed om ervan te genieten omdat ik omdat ik het het is te ja,

Speaker 3:

het

Speaker 1:

is te afwijkend of zo waardoor ik Is toch wat ik gepakt ben of zo dus.

Speaker 2:

Nee, dat is raar want ik was toch Ik zeg maar Adri kende ik nog niet, maar ik heb Adri aan het werk gezien in de goede vrijdag dienst afgelopen keer en er werd gefloten. Wat ook een raar out of character element is. Er werd een een harmonica of mondharmonica bespeelt wat ook heel erg out of character is en dat vind je dan allemaal wel oké, maar dan een gitaar solo wat dan perfect op jouw terrein ligt. Dat is dan Waarom is die dan Waarom is dat dan weer de vreemde eend? Die snap ik niet helemaal.

Speaker 2:

Ja, jij misschien ook niet, maar

Speaker 1:

Nou ja, die gitaarsolo die moet natuurlijk ook helemaal kloppen vind ik dan hé. Dus

Speaker 3:

die hé

Speaker 1:

als je een hoge noot pakt en je zit, hij zit er net naast dan

Speaker 3:

Ja, dat is jammer. Dat is gewoon een gemiste kans.

Speaker 1:

Dat hoor je. Het is best wel precair zo'n gitaarsolo. Dat gaat regelmatig goed.

Speaker 2:

Het gaat

Speaker 1:

ook weleens niet goed. Ik weet niet of iedereen het opvalt of dat ik gewoon een schanquet ben, maar ik denk dan wel eens weet je wel. Dat zou ik ook hebben in een concert hé als daar iemand een keer een noot mist, dan ja, dan moet ik even toegeven als

Speaker 3:

ik echt naar een metal concert ga dan hoor je die solo niet zo.

Speaker 2:

Of je zit midden in die pit, dus dan überhaupt hoor je niks.

Speaker 1:

Dan moet ik zorgen dat mijn bril niet van mijn hoofd wordt maar

Speaker 2:

Vorig keer gaf je die aan mij, weet

Speaker 3:

je dat nog? Dat weet

Speaker 2:

ik Dikke hou je die bril vast en toen ging hij naar voren.

Speaker 1:

Ja, ja, was vorige week nog in de Metal festival en toen heb ik dat, heb ik dat ook weer gedaan. Was met met Derk trouwens, waar die ook wel eerder in de podcast is geweest. Dus het is inderdaad een beetje raar, maar ik

Speaker 3:

wil er eigenlijk niet te

Speaker 1:

lang bij stilstaan, want ik heb er niet echt een zin om antwoord op te geven merk ik. Maar het zegt me het het zegt wel iets dat ik kennelijk zo geconditioneerd ben in die bandbreedte van wat ik in de kerk verwacht. Ik kom uit een behoudende hervormde kerk waar echt alleen orgelspel van mij bekend was. Dus toen ik in deze gemeente kwam werd dat al verbreed en ik weet zeker dat sinds jullie muziekcoördinatie doen dat dat nog verder verbreed is want we hebben het pionieren wat mij betreft niet alleen over welke liederen, welke genres boor je aan, maar ook hoe breng je de liederen die we al kennen ten uitvoering hé. Je telde net dik over fluiten en over de mondharmonica.

Speaker 1:

Nou, zo hebben ze in de afgelopen jaren allerlei dingen geprobeerd waardoor eigenlijk bestaande hele bekende soms wel sleetse liederen toch weer nieuwe energie krijgen.

Speaker 2:

Ja, en en ik bedoel het ook positief. Het klinkt wel alsof je zegt, alsof die dingen worden gebruikt om het te gebruiken, maar het heeft ook vaak echt Althans dat idee had ik hem natuurlijk maar 1 keer gezien, maar echt in dienst van een nummer. Dat is natuurlijk altijd een beetje van die krachtpatserij wordt van kijk ons, we zijn allemaal multi instrumentisten. Misschien is dat

Speaker 3:

het dan

Speaker 1:

wel dat dat me dat dus niet goed lukt om zo'n gitaarsolo ten dienste van zo'n nummer te zien. Dat hoeft niet wat over de solisten te zeggen. Dat zegt meer over wat mijn bandbreedte binnen die kerkmuren kennelijk is. Terwijl ik daar buiten En

Speaker 3:

toch vraag ik me dan af hè, Renko, want ik kan me ergens indenken dat dat zo is in onze diensten. Als jij datzelfde nummer dan hoort van de opwekking versie om het maar zo te zeggen, heb je daar dan hetzelfde mee? De zelfde versie dan? Ja, maar dan echt gewoon de opname van opwekking bijvoorbeeld, want het zijn vaak opwekking nummers waar zo'n

Speaker 1:

geloof echt nooit. Nooit. Ik

Speaker 3:

zou je eens moeten doen en dan eens kijken hoe je er dan naar luistert. Want ik kan mij best voorstellen en daar hebben we het ook over gehad voor de tijd. Ja ja eigenlijk wat dat betreft wel. Nee maar we hebben ook al heel veel nieuwe leuke dingen besproken, maar ik kan me ook voorstellen dat de kwaliteit van de band om het maar even zo te zeggen dat die daar ook heel erg in meespeelt en wat je heel vaak ziet in kerken en ik denk dat wij daar niet anders in zijn in onze gemeente is is dat je toch vaak te maken krijgt met muzikanten die dit naast hun baan doen die hier geen professionals in zijn die echt wel goede muzikanten kunnen zijn want ik ik ik heb geen klagen over onze muzikanten binnen onze gemeente. Maar toch dat blijf je wel horen en dan komt dat inderdaad toch wel soms over zo'n solo als in ja er moet nog een solo hier.

Speaker 3:

Jee, nou nu maak ik nog een foutje ook, gut, weet je

Speaker 1:

wel dat. Snap je wat ik bedoel? Misschien dat ik daar wat van voel. Van die spanning, ik dus ook niet dat het niet helemaal zeg maar natuurlijk loopt, maar omdat het in die kerk context gebeurt, toch een beetje out of character dus en niet alleen voor mij maar kennelijk misschien ook wel voor de band, voor het bandlid zelf. Overigens hoeft het niet alleen een gitaar te zijn,

Speaker 3:

dat kan ik niet anders Nee nee nee, maar ik merk dat bij mezelf bijvoorbeeld ook hè. Nou ja ik zei al ik ben de drummer van de band. En ik weet nog dat toen ik begon dat ik standaard bang was te hard te spelen. En het laatste wat je als drummer wilt is jezelf in moeten houden achter je drumstel. Dat maakt je echt best wel onzeker om het maar zo te zeggen.

Speaker 3:

Wat maakt dat ik mij dus ook minder uit achter mijn drumstel, want ik zal minder snel een veel doen omdat ik dan een crèche moet gebruiken, een bekken, voor de mensen die het niet weten wat dat is. Dat ik dan af moet slaan op een bekken en dat is het luid, dat is hard, dat wil je niet in de kerk. Dus dan moet ik toch maar minder veels doen. Dus ik zit alleen maar saai en ritme te slaan weet je wel. En dan dan kom je zo neerwaartse spiraal en dan eigenlijk doet dat afbreuk aan de kwaliteit van zo'n nummer vind ik.

Speaker 1:

Maar dat tempereer dat dat is altijd het tweede voorbeeld van waar je jezelf dan tempert.

Speaker 2:

Ja. En maar dat is dus ook precies mijn punt waarvan ik denk dat ik zo'n gitaar solar er eigenlijk wel graag in wil. Want ik vind het is allemaal zo keurig. Weet je het het Ja. We hadden het ook al van luister dit is muziek thuis in de auto.

Speaker 2:

Nee. Ik heb echt van die bands

Speaker 1:

Jij ook niet toch?

Speaker 2:

Nee dat doe ik ook niet. Maar ik heb heel veel bands die ik luister dat is per weet je die zanger kan niet zingen. Het is allemaal het klinkt alsof ze zeg maar 3 dagen van tevoren hebben geoefend voordat ze als op een cd pleurden. Maar weet je wel energie spelt er vanaf, spontaniteit weet je. En ik ik ben daar ben ik heel erg van.

Speaker 2:

Dat ik gewoon blij ben als ik een keer een iets anders hoor in de dienst. Of dat er iemand een keer wel durft om zo'n solo te doen. En dan ben ik misschien net niet de muziekpurist om dan helemaal te horen of het fout of goed is. Maar ik ik waardeer die poging, omdat omdat de rest is allemaal zo keurig. En ik heb echt af en toe behoefte aan die ene amateur die eigenlijk veel te weinig uren in die solo heeft gestopt.

Speaker 2:

Maar wel echt gewoon die poging heeft gedaan waarvan ik dan gewoon ook ergens krijgt die van mij ook nog die credits, omdat ik dan denk van je hebt gewoon op dinsdagavond naar je werk. Heb jij nog even 3 uur op solo solo zitten oefenen? Je kinderen allemaal krijsen van pap doe dat niet. En toch heb jij dat gedaan, omdat je graag dat op zondag op dat podium wilt doen. En als het dan niet perfect is, dan denk ik maakt niet uit.

Speaker 2:

Ik vind het gewoon heel cool dat je dat doet. En dat is dat zo kijk ik er meer naar. Maar het ik snap wel heel veel andere mensen luisteren op een andere manier naar muziek. Zoals ook heel veel mensen graag meer Sky Radio achtige dingen ook gewoon willen horen en niet mijn muziek. Ik heb er gewoon hoofdpijn van als we daar überhaupt aan beginnen.

Speaker 1:

Maar ik vind het dus ook echt wel jammer dat ik niet op die manier zoals jij het nou net beschrijft naar zo'n solo kan luisteren in de kerk dan.

Speaker 2:

Ja, verbaast me het ook wel dat je dat dan daarom ja ik ik snap dan ook, ik denk van jij bent ook wel het is ook allemaal niet binnen de lijntjes. Dus dan is toch lekker als ik hier iemand probeert en dan hoop ik eigenlijk zonder die onzekerheid dan maar een keer te hard meppen. Dan ik dat wel waarderen.

Speaker 3:

Dan kom ik toch nog even terug op waar we het net over hadden, de liturgie. Dat vind ik nog steeds een moeilijk punt en daar heb ik ook geen antwoord op. Maar ik denk dat muziek eigenlijk ook niet altijd op de juiste manier wordt ingezet in een dienst. Want wat je nu toch nog vaak ziet is we doen iets, we zingen een liedje. En ik vind persoonlijk dat muziek een is.

Speaker 3:

En een beleving duurt over het algemeen wat langer dan 2 of 3 minuten wat een gemiddeld nummer is zeg maar. Dus als jij in een beleving wilt komen dan heb je daar tijd voor nodig om tot dat punt te komen om daar echt helemaal voor te kunnen gaan zeg maar. Als jij een film gaat kijken dan zijn dat meestal geen films van 5 minuten maar films van anderhalf uur. En dan tenminste een goede film die heeft echt wel 15 misschien wel een kwartier nodig om jou in het verhaal te slepen zeg maar om jou echt vast te grijpen om vervolgens niet meer van die film los te kunnen komen.

Speaker 1:

Maar daarmee zeg je we we laten wat liggen daar dan?

Speaker 3:

Denk ik wel. En daar zie je dus in dat sommige gemeentes daar heel erg mee aan het uitproberen zijn door te zeggen nou we gaan gewoon een blok van muziek doen en dan gaan we daarna gaan we een preek doen en dan gaan we weer een blok van muziek doen en dan is de dienst klaar.

Speaker 1:

Dus niet zo gefragmenteerd? Nee. Ja dat zie je dan meer bij die

Speaker 2:

bij die charismatische evangelische diensten.

Speaker 1:

Nou dat wou ik dus

Speaker 3:

zeggen want ik zei net al ik heb in Engeland gezeten voor een jaar. Onderdeel van deze school was dat wij werden uitbesteed aan gemeentes in de stad daar. Ik kwam toen in een baptisten gemeente. En wat ze daar deden was dat we nou ik denk wel een half uur tot 3 kwartier aan het van begin tot tot dat moment zongen. Liederen deden.

Speaker 1:

Wauw, dat klinkt best heftig.

Speaker 3:

Ja, klinkt het wel maar dat was het niet want nou wat ik net al zei, je komt in zo'n beleving en dan denk je misschien nou dat klinkt als bijna een half concert zeg maar. Maar dat was het ook niet, want het was daar echt lekker provisorisch. Gewoon zoals het bij ons in de gemeente ook gaat qua muziek.

Speaker 2:

Het was wel, ze noemen dat ook Worship, hè. Zo noemen wij onze muziek eigenlijk helemaal niet. Ik bedoel aanbidding. Ik bedoel er zit eigenlijk ook in dat woord dat je dat eigenlijk al meer gebruikt als ja, wij wij luisteren naar liedjes en zij hebben Worship. Dat is toch wel een een verschillend Het

Speaker 1:

ligt ook wel een beetje in welke uit welke bronnen je put hè? Bedoel als jij een behouden gemeente bent, zul je misschien een groot deel uit psalmen en gezangen zingen en dan laat ik de berijming nog maar even in het midden. Dus welke versie je dan gebruikt, of dat archaïsch is of een beetje hedendaags, maar dat zijn natuurlijk niet per se of heel veel van die liederen zou ik niet kwalificeren als aanbiddingsliederen. Maar heel veel psalmen zijn van heel andere aard dan aanbidding.

Speaker 2:

Ja. En toch heb ik ook wel eens ook bij bij toen nam men een predikant en die ging met emeritators. Die ging met pensioen En die ja, die had het Veluws mannenkoor en het Urk mannenkoor uitgenodigd. En die die doen het ook niet voor 2 nummers weet je wel. Dus die willen dan Flink, ja.

Speaker 2:

En en die deden dus wel zo'n blokje met echt de parel hemel poorten en zo weet je wel. Echt van die van die classics die daar worden gedaan. En ergens bracht het mij dat op plekken waarvan ik daadwerkelijk gewoon met tranen in mijn ogen stond, omdat ik het gewoon en ik zou van mijn leven lang niet Ik zou ze ook niet los willen horen, maar het was ook hier bij de de flow. Ja ja, dus Dus je zou het ook met psalmen kunnen zou ik zeggen.

Speaker 1:

Ja, maar dat denk ik ook wel, maar waarom ik dit aankaart is dat ik het soms lastig vind dat die blokken met liederen die heel nadrukkelijk dat ook als bedoeling in zich hebben. Dat je dus tot een bepaalde emotionele ontvankelijkheid komt of in ieder geval ja ik weet niet, nou jullie mogen je best doen om allemaal

Speaker 3:

te Nee ik snap wat je bedoelt.

Speaker 1:

Er zit een soort opbouw in. Dat kan je over veel individuele opwekkingslieden al zeggen en zeker als je zorgvuldig achter elkaar programmeert. Tja en dan gebeurt er even helemaal niks omdat ik het SD kaartje niet op tijd leeggemaakt had, dus die was vol. Dus ja, het was even sleutelen, maar hier volgt een tweede poging van het slot. En daarbij valt Adrian nogal met de deur in huis, maar dat ligt natuurlijk niet aan hem.

Speaker 1:

Maar hij heeft het over de psalmopnames van Sons of Korra.

Speaker 3:

Die snappen wat er in de Bijbel staat zeg maar.

Speaker 1:

Oké.

Speaker 3:

En daar is een melodie op verzonnen. Maar Sons of Korra die heeft gezegd van we gaan gewoon van letter a tot letter z van psalm 38 gaan gewoon uitzingen. En dat hebben ze op muziek gedaan. Dat is echt eigenlijk wel heel gaaf om te horen. En ja, jij zei al Dick van ja dat doet mij wat als je dan toch zo heel veel psalmen hoort.

Speaker 3:

Dat is gewoon gaaf.

Speaker 1:

We gaan eventjes naar een kort fragment luisteren. Ja, natuurlijk zeiden zeiden wij hier nog allemaal hele interessante leuke en gevatte dingen over. Alleen ja, die technische problemen die bleven maar aanhouden dus de opname is verder weg. Nou ja, het is niet anders. De tijd zat er toch bijna op en Adri was ook al ongeveer uitgepraat veronderstelden we maar.

Speaker 1:

Dus hiermee is aflevering 85 van Geloofsvoergesprek tot een einde gekomen. De volgende keer sluiten we natuurlijk even weer netjes met elkaar af. Inmiddels is de SD-kaart ook opgeschoond en kan er weer uren aan audio bij opgenomen worden. En voor nu, jij dankjewel voor het luisteren en graag tot over 2 weken.

Makers en gasten

Dick
Host
Dick
Podcaster en schrijver voor geloofsvoer.nl
Renco
Host
Renco
Podcaster en schrijver voor geloofsvoer.nl
person
Gast
Adri
Vriend van Renco
#85 De rol van muziek in de kerk (met Dick en Adri)
Uitgezonden door