#82 40dagentijd - de haan die kraait (met Dick en Evert Jan)

Speaker 1:

Welkom en leuk dat je weer luistert naar geloofsvoergesprek. Je bent beland in aflevering 82 en tevens in het zesde en laatste deel van het 6 Luik over de veertigdagentijd. En dat betekent allereerst dat Pasen nabij is en in deze zesde aflevering ga ik wederom in gesprek met Dick en met Evert Jan. In dit geval staat een tekst centraal uiteraard weer over Petrus en gaat het over zijn daadwerkelijke verraad of verloochening waarbij hij tot 3 keer toe stelt dat hij Jezus niet kent precies zoals Jezus voorspeld had en dan kraait de haan. Goed, daar hebben we het over.

Speaker 1:

Ik hoop dat je weer wat aan zult hebben. Welkom, je bent beland in het zesde en laatste deel van de serie 40 dagen en ik zit weer in het, ja in het kantoor eigenlijk van predikant voorganger dominee Evert Jan.

Speaker 2:

Ja ik mag mezelf dus nu niet noemen, maar even ja ik ben Evert Jan hè en Ja

Speaker 1:

dat verschilt per intro ja.

Speaker 2:

Ja oké nou nee ik dan weet ik hoe dat gaat. Maar we zitten in de inderdaad in de Stinskerk hier. Ja.

Speaker 1:

En weet ik, ja als ik naar rechts kijk dan zie ik daar een indrukwekkende kast die ook volgens mij voor dit doel ook specifiek open is gezet, zodat wij ook alle lectuur daar zien staan.

Speaker 2:

Zeker ja, ik zet altijd me, eerst wat ik doe des ochtends, dat is geen grapje, altijd mijn deur open. Altijd mijn kast open om even Even de de geschriften lucht te geven. Zoiets.

Speaker 1:

Ja. Dat is toch leuk. Ik inkijkje even. Maar en en links die moet ik dan ook even bij zelf mijn naam noemen om consequent te zijn. Links van mij zit ik.

Speaker 3:

Ja, ja dat klopt ook.

Speaker 1:

Ja, goed. Maar ja, als het goed is kennen jullie ons, in ieder geval onze stemmen inmiddels. Ik denk tenminste niet dat je dit 6 luik begonnen bent bij deel 6. Dat kan natuurlijk wel, maar we raden je aan om vooral te beginnen bij deel 1. Dat is dus 6 weken geleden.

Speaker 1:

Vandaag is op het moment dat je dit luistert is het laatste zondag voor de zondag dat het Pasen is hè. Dus over een week vieren we Pasen. We zitten nu nog 1 week daarvoor en we lezen weer een deel uit de Matteüs. Heb jij daar nog wat contexten bij te schetsen eerst even Jan voordat ik ga lezen?

Speaker 2:

Nou ja, ik denk in principe wat wat belangrijk is denk ik om te benoemen. Het is de laatste keer die we nu hebben. Wat Ja. Wel jammer is natuurlijk, maar dat wat in dit verhaal zeg maar we hebben nu eigenlijk een beetje alles gehad. We hebben avondmaal gehad, we hebben voetwassingen gehad, we hebben mensen in de tuin gehad en dit verhaal maakt echt zeg maar je gaat gaat Jezus zeg maar echt alleen het pad.

Speaker 2:

Dus wanneer we Jezus tegenkomen is dat niet meer te midden van zijn vrienden, niet meer in een veilige fijne omgeving, maar echt in een omgeving die je moet zien als zeer vijandig richting Jezus.

Speaker 1:

Want we eindigde de vorige keer eindigde we met dat ze Hem arresteerden en dat zijn leerlingen eigenlijk er allemaal al vandoor gingen.

Speaker 2:

Ja precies. En nu komen we in een beeld dat je dan een beetje kan voor je kan zien dat het heeft iets weg van een een een rechtszaak daar gaan we zo meteen over lezen. Dus dat we gaan ook iets over getuigen en aanklagers en zo en we weten best wel van de van de Joden hoe ze dat hadden geregeld met met rechtszaken en zo. Dit is een beetje een een een afwijking van hoe het normaal gebeurt. Het is een beetje ook opnieuw een beetje in een in het duister in de nacht niet helemaal met de juiste getuigen, geen verdediging voor Jezus.

Speaker 2:

Heel erg gericht op een doel. Vooringenomen. Ja. Dus een schijn rechtspraak. Ja en ik denk dat we ook daarin moeten zeggen dat op basis van het het Oude Testament de Joden best ook een goed ontwikkeld rechtssysteem hadden dat helemaal niet zo oneerlijk is.

Speaker 2:

En als we dit lezen is dat geen weerspiegeling van hoe het zou moeten gebeuren of dat je dan zegt van die die hogepriesters zijn allemaal die hebben helemaal geen interesse in rechtszaken en zo. Maar dit is echt een zelfs voor voor hen echt een nou een ik ik we voelen dat allemaal aan, maar zelfs voor die tijd was dan een idioot iets.

Speaker 3:

Ja. Oké.

Speaker 2:

Maar lees maar dan dan kom ik er vanzelf achter.

Speaker 3:

Dat is een misschien moeten we zeggen het is een lang stuk hè?

Speaker 1:

Ja inderdaad dit is langste langste gedeelte van Ja. Van de 6 afleveringen.

Speaker 2:

Ja, omdat is nou wel goed, want we gaan na dat is, dan moet daar wil ik ook nog iets over zeggen. We gaan dus na dus door die rechtszaak van Jezus gaan we naar een situatie met Petrus, want die volgen we ook al Ja. 6 weken lang. En ik zie zelf dat dat dat wat er met Petrus gebeurt eigenlijk ook bij een beetje als een ja ook een soort van rechtszaak met getuigen en beschuldigingen. Zo zie ik het dus maar ik weet niet of je dat zo leest, maar

Speaker 1:

Nou dat gaan we eerst lezen en dan kunnen we dat daarna over hebben. We lezen in ieder geval weer uit Matteüs. We gaan gewoon letterlijk verder waar we de vorige keer gebleven waren en dat was bij vers 57 uit het zesentwintigste hoofdstuk van het evangelie van Matteüs. En daar staat Jezus verhoord en verloochend. Zij die Jezus gevangen genomen hadden, leidde Hem voor aan Kafas, de hogepriester Hij ging tussen de knechten zitten om te zien hoe het zou aflopen.

Speaker 1:

De hogepriesters en het hele Sanhedrin probeerden een getuigenverklaring tegen Jezus te laten afleggen op grond waarvan ze Hem ter dood zouden kunnen veroordelen. Maar ze vonden er geen, hoewel zich vele valse getuigen meldden. Tenslotte meldden zich er 2 die zeiden: die man heeft gezegd, ik kan de tempel van God afbreken en in 3 dagen weer opbouwen. De hogepriester stond op en vroeg hem waarom antwoordt u niet, u hoort toch wat deze getuigen zeggen? Maar Jezus bleef zwijgen.

Speaker 1:

De hogepriester zei: 'Ik bezweer u bij de levende God, zeg ons of u de messias bent, de Zoon van God.' En Jezus antwoordde: 'U zegt het, maar ik zeg tegen u allen hier: vanaf nu zult u de Mensenzoon zien zitten aan de rechterhand van de Machtige en hem zien komen op de wolken van de hemel.' Hierop scheurde de hogepriester zijn kleren en hij riep uit: 'Hij heeft God gelasterd, waarvoor hebben we nog getuigen nodig? Nu hebt u met eigen oren gehoord hoe hij God lastert. Wat denkt u? Ze antwoordde: 'Hij is schuldig en verdient de doodstraf.' Daarop spuwden ze hem in het gezicht en sloegen hem. Anderen stomten hem en zeiden: 'Proverteer dan maar eens voor ons, messias.

Speaker 1:

Wie is het die je geslagen heeft?' Petrus zat buiten op de binnenplaats. Er kwam een dienstmeisje naar hem toe dat zei: 'Jij hoorde ook bij die Jezus uit Galilea.' Maar hij ontkende dat met klem, zodat allen het konden horen. Ik weet niet waarover waar je het over hebt. Toen hij wilde weggaan naar het poortgebouw zag een ander meisje hem. Ze zei tegen de omstanders die man hoort bij Jezus van Nazareth.

Speaker 1:

En opnieuw ontkende hij en zwoer. Echt, ik ken die man niet. Even later kwamen de omstanders naar Petrus toe. Ze zeiden jij bent wel degelijk 1 van hen trouwens. Je accent, zo je accent, je accent verraad je.

Speaker 1:

Daarop begon hij te vloeken en bezwoer hun 'Ik ken die man niet' en meteen kraaide er een haan. Toen herinnerde Petrus zich wat Jezus gezegd had. Voordat er een haan kraait, haan gekraaid heeft, zul je mij driemaal verloochenen. Hij ging naar buiten en huilde bitter. Dat was 'm.

Speaker 2:

Ja, dat was

Speaker 1:

Ja, Petrus die die heeft geen topdag.

Speaker 2:

Nee, dat kan je wel stellen, ja.

Speaker 1:

Goed, ja, maar goed, dat is dan beginnen we meteen bij het einde. Maar we hebben het natuurlijk over Petrus in deze podcastserie. Het lijkt me zeer confronterend om om dan die haan te horen kraaien.

Speaker 2:

Ja, en je weet misschien ook meer omdat je het weet en je weet dat Jezus het weet en misschien dat het stomme van Jezus van Petrus is vind ik, en dat vind ik ook het pijnlijke, het meest is dat hij had waarschijnlijk voor deze dag hij best een prima beeld van zichzelf. Hij was de rots. Jezus kon op hem bouwen en en hij snapte een beetje van wat Jezus ging doen. En in de afgelopen weken hebben we heel vaak gehad dat dat beeld echt gewoon verbrijzeld wordt. En dit is toch wel het diepe ja ook voor Petrus het dieptepunt.

Speaker 2:

Ik vind dat het het het stuk dat je dan echt onder ogen moet komen van ja maar ik heb een ik heb gewoon echt mijn vriend gewoon ook ook verraden. Mijn leermeester ik denk dat dat is niet alleen iets wat je verkeerd doet aan een ander maar dan dat je hele ik denk dat je hele zelfbeeld dan ook gewoon verbrijzeld is.

Speaker 1:

Ja en en het was ook al voorspeld hè. Dus er is kennelijk, Hij heeft ook niet wetende dat het zou gaan gebeuren, het was al voorspeld, is het hem niet gelukt om het te voorkomen, om om hem Jezus niet te verraden. Dus dat dat lijkt me nog het het tekende eraan, het nare eraan dat je het was je voorzegd. Zelfs en zelfs met die kennis heb je er precies gedaan wat voorzegd werd.

Speaker 2:

Ja, ik ik denk ook soms wat heeft Petrus dan gedaan? Waarom ga je dan eerst vlucht hij weg? Want dat hiervoor dan werd Jezus gevangen genomen en Jezus is of Petrus weggevlucht, maar heeft zoiets van nou ik wil toch zeg maar misschien nog een beetje dat dat wat van zijn zelfbeeld overeind is blijven staan. Ik wil toch in de buurt blijven, dat ik een beetje kan zien. Niet zozeer heel, nou wel een beetje verborgen, maar weet je.

Speaker 1:

Hij volgde hem tot op de binnenplaats van het paleis. Hij

Speaker 2:

volgde Ja precies. En dan ben je daar dan en dus dan denk ik van waarom wat bezielt je zeg maar om dat te willen doen. Maar dat dat misschien dat hij dan nou ja.

Speaker 1:

Nou daar staat hij. Hij wilde zien hoe het zou aflopen.

Speaker 2:

Ja dus en ja, dan denk ik dat is, dan ben je toch wel niet meer zeg maar heel heldhaftig bezig. Maar toch nog, ik ga toch wel daarheen en nou, het gaat toch weer fout.

Speaker 1:

Ja, want en dan hebben we eigenlijk een onderbreking waarbij we dat schijnproces waar je net al even iets over vertelde, Evert Jan, met die getuigen en de excuus die ze vinden om Jezus de dood te veroordelen. Dan aan het einde schakelen we eigenlijk weer terug naar Petrus. Ja. Hè want Petrus maakt die zogenaamde rechtszaak volgens mij niet direct mee. Daarvoor zit hij, dat meen ik op te maken uit het verhaal, daarvoor zit hij eigenlijk te ver weg.

Speaker 1:

Hij zit op de binnenplaats van het paleis, tenzij dit de auto niet open plaatsvond, maar

Speaker 2:

Ja dat daar daar zijn de meningen over verschil verdeeld. Wat kon die mee, het kan zijn dat dat het een bepaalde plek was waarin het wel een open lucht was binnen een gedeelte, zodat dat je op de binnenplaats zat dat je het misschien voor een deel kon Nou ja. Meeluisteren. Het kan ook zijn dat hij daar helemaal niks van meekreeg, omdat hij te ver weg zat. Dus ja dat dat

Speaker 1:

Ja dat zullen we gewoon niet weten.

Speaker 2:

Nee, maar in dit geval is het vooral dat hij zeg maar hij wou daar in de buurt zijn en daar zit Ja. En er is eigenlijk ook weinig interactie tussen die 2 scènes op dit

Speaker 1:

punt. Ja, precies. Begint ermee en dan hebben we die rechtszaak en daarna gaan we eigenlijk weer terug naar het perspectief van van Petrus. Maar wat jij net al aangaf over dat proces. Ze waren op zoek naar een valse getuigenverklaring, dus niet op zoek naar een getuigenverklaring, maar op voorhand al op zoek naar een valse getuigenverklaring op grond waarvan ze hem ter dood konden veroordelen, maar vonden er geen.

Speaker 2:

Dus Dat zou dus eigenlijk als rechtzakken hè? Het Sanhedrin dat dat is ik ik heeft het verbaast me dat jullie nog geen belletjes hebben laten rinkelen bij het het woord Sanhedrin.

Speaker 1:

Ja dat is waar ja.

Speaker 2:

Want ik ik ik bedoel eerlijk gezegd ik ik ik ik heb zo'n gevoel bij Sannee erin. Maar ik had ook zoiets van ja hoe ik ga er vanuit zo meteen zeggen Dick en Remco die zeggen van wat is dat dan precies? En dan denk ik van hoe ga ik dat precies uitleggen? Want ik het zo helder zat het me ook niet. Het is ook een beetje gevoel.

Speaker 1:

Ik heb ver ver en over ja deze hebben we wel laten, deze hebben we laten lopen ja.

Speaker 2:

Ja ik weet

Speaker 1:

het Kan jij eens uitleggen wat het Sanderhyd erin is?

Speaker 2:

Nou wat een scherpe vraag is dat.

Speaker 1:

Spontaan hè? Maar ik moet,

Speaker 3:

ik moet ook heel eerlijk zeggen dat ik zelfs nu hem opwerpt nog niet denk maar

Speaker 1:

dat is zo echt iets heel belangrijks.

Speaker 3:

Ik denk dat is gewoon de raad van

Speaker 1:

Maai nou het

Speaker 3:

gras weer voor het

Speaker 2:

evertje al? Ja, voor geen antwoord geven.

Speaker 1:

Nou ik

Speaker 2:

vind het wel een belangrijk antwoord.

Speaker 3:

Oké oké heel goed.

Speaker 2:

Het is, Sander erin is is los van een een raad met oudsten, is het ook een heeft een bepaald bepaald legaal gezag. Dus het is een een raad die je had verschillende Joodse raden met allemaal het het recht ook om rechtspraak spreken.

Speaker 1:

Uh-huh.

Speaker 2:

Om dus uitspraken te doen en het Sanhedrin waar ze nu dan zijn is zeg maar het het hoge gerechtshof van de Joden. Oké. Een beetje zo kunnen we het een beetje zien. Ja. Dus als we het gaan hebben over leeg hè dit dit is een rechtszaak.

Speaker 2:

Dan is dat denk ik wel nou Sanhedrin is zeg maar

Speaker 1:

ook High Profile.

Speaker 2:

Ja, high Profile. En ze hebben ook echt dat ja, het is ook de hogepriester zitten erbij, ik bedoel.

Speaker 1:

Maar het is toch interessant dat je dan op zoek gaat naar valse getuigenverklaring? Fals, dat kan dus alles zijn. Ja. Want het hoeft niet waar te zijn. Dus je gaat op zoek naar valse getuigenverklaring en je vindt er geen.

Speaker 2:

Vond ik een

Speaker 1:

hele opvallende.

Speaker 2:

Ja, maar het moet wel plausibel zijn hè? Dat is het stukje ja, je wil Jezus ergens op kunnen pakken wat wat je zo meteen bij de ik bedoel bij de Romeinen kan zeggen kijk dit heeft hij gedaan hè? Dat in dat dat dat ze dan denken ja dat is wel dat dat geloven we wel en nu mag Jezus dood. Want dat is 1 van de dingen die het Sané erin niet mocht doen van de Romeinen. En dat is mensen ter dood veroordelen.

Speaker 1:

Oké.

Speaker 2:

En ze willen natuurlijk dat dat merken we al de hele tijd. Ze zijn heel erg bang voor dat de Joden zo meteen niet alleen tegen de Romeinen in opstand komen, maar ook tegen hen als gevestigde orde. Dat dat zij aan de kant worden gezet. Dus moeten ze ook ervoor zorgen dat Jezus echt als misdadiger kan worden neergezet zodat de Romeinen denken nou ja weet je maak hem maar dood.

Speaker 1:

Ja ja dus dus die van zijn getuigenverklaringen die moet nog wel enig houtsnijder zijn. Maar die moet wel plausibel zijn, aannemelijk zijn, anders dan anders bereik je dit niet.

Speaker 2:

Nee, jij bedoel je kan hem ook gewoon nu neerknuppelen. Dan is wel overleden, dan is dood, maar dat is zeg maar dat en dan dat dient zijn doel ook niet.

Speaker 1:

Nou uiteindelijk melden zich dan 2 getuigen die dan verklaren dat Jezus heeft gezegd ik kan de tempel van God afbreken en in 3 dagen weer opbouwen. Het komt mij bekend voor. Waar waar vinden we dat elders?

Speaker 2:

In de Bijbel. Nee op

Speaker 3:

die als die met die op de marktplein als die die met die die die handelaren van dat plein heeft afgeschopt dan daarna komt hij in gesprek met die mensen en dan zegt hij van ja ik kan dit en dan zeggen mensen van nee ze vragen om legitimering van Jezus waarom heb je dat gedaan? En dan nou ja dan legitimeert hij dat onder andere met dit.

Speaker 1:

Dus 2 toehoorders.

Speaker 3:

Maar ik vind het, ik vind het sowieso gewoon zo'n ja, ik denk, is dit nou de basis waarop je iemand kan veroordelen op deze uitspraak? Zo heel heel zwaar klinkt hij niet weet je wel?

Speaker 2:

Nou het zit natuurlijk al, het schuurt eraan. Dit dit na deze uitspraak zeggen ze het niet. Het is natuurlijk een uitspraak uit Johannes 2 waar je naar refereert.

Speaker 1:

Ja dat heb je gewoon net opgezocht hè? Dat zagen we wel.

Speaker 3:

Eventjes aan het Dat is

Speaker 2:

een kans. Ja. Dus morgen mag ik een kool zout gebruiken als het niet helemaal de juiste referentie is.

Speaker 3:

Dat

Speaker 2:

heeft Jezus echt gezegd en aan de ene kant is het, het neigt al een beetje naar een beetje een een oproerkand, want de Bijbel of de de de tempel zeg maar kapot. Maar rond de tempel zijn de afgelopen 200 jaar in Israël bij hen in die tijd al heel veel oorlogen door ontstaan. Dus het is natuurlijk het het het is al een heel gevoelig onderwerp die termen.

Speaker 3:

Symbolisch betekent het natuurlijk.

Speaker 2:

Symbolisch er zijn de even achtergrondinformatie. Destijds er is een tijd geweest waren ze was waren de Joden wel zeg maar zelfstandig een een koninkrijk. En 1 van de dingen die iets van een opstand weer heeft veroorzaakt en zo was dat de Romeinen zeg maar gingen dan hun eigen varkens offeren in de Joodse tempel. Daar kwam dus een opstand van en later zijn er ook weer is er ook een hele grote groep schriftgeleerden ook weer vermoord en zat dat het bloed zeg maar door over de hele tempel heen was verspreid. Echt zijn daar er zijn dus heel in er zijn dus gruwelijke dingen gebeurd in die tempel waardoor het ook echt het is echt heel gevoelig.

Speaker 1:

Daarom is dit dus ook aanstootgevend op zijn

Speaker 2:

Ja, maar niet een valse getuigenis, maar nog steeds heeft Sanhedrin nog niet zoiets van

Speaker 1:

Nee precies, want hij de hogepriester spoort Jezus wel aan om zich te verweren, wat Jezus niet doet, maar dan maakt maakt Jezus het eigenlijk erger, als ik het zo mag zeggen, door dan te antwoorden op die vraag of Hij de Messias is, ja of nee. Dan zegt Hij eerst 'U zegt het', maar dan zegt hij maar ik zeg u, ik zeg tegen u allen vanaf nu zult u de Mensenzoon zien zitten aan de rechterhand van de machtige en hem zien komen op de wolken van de hemel waarop dan die hogepriester zijn kleren scheurt. Dus dat is natuurlijk altijd zo'n zo'n visueel theatraal teken van kan rauw zijn volgens mij. Als er heel erge dingen gebeuren, dan scheuren mensen hun kleren. Zo zie ik dit ook.

Speaker 1:

Die hogepriester kan bijna niet geloven wat hij hoort, de godslastering, dat Jezus zichzelf die Mensenzoon noemt of daar op zijn minst op hint. Hij scheurt zijn kleren en voilà, daar is dan de legitimering voor zijn ter dood veroordeling. Ja. Door hem zelf gegeven.

Speaker 2:

Precies en ik ik denk ook dat dat het het stukje van hogepriester ja wij staan natuurlijk een beetje vanaf, wat verder vanaf, maar op het moment dat het verhaal geschreven en verteld werd, dan hebben mensen ook gelijk in beeld. Het is ook echt een een een statushouder en in met met voorgeschreven kledij. Dus het is ook niet iemand die gewoon willekeurig een een zijn kleren uit kapot scheurt. Maar denk aan dat ja als de de paus dat doet of onze koning dat zou doen.

Speaker 1:

Ja of zo'n hoger recht in zijn toga

Speaker 3:

in stukken.

Speaker 2:

Die toga in stukken. Ja bedoel dat dat En hoewel hij het echt bedoeld als

Speaker 3:

je het een soort

Speaker 2:

van waarschijnlijk een frustratie er gebeurt er iets krijgt bij in zijn gevoel een climax of zoiets, maar uiteindelijk vind ik het beeld ook heel tekenend dat eigenlijk het recht hier ook echt wel keihard verscheurd wordt. Van dat hier recht en rechtvaardigheid, dus het menselijke recht wat een goede, wat goed is om dat te hebben, maar dat ons menselijke recht en wat rechtvaardig is echt van elkaar wordt gescheurd, wordt kapot gemaakt. Wauw. Ja, mooi hè? Bedoel, niet bedenkingen moet trouwens het is, dit is, dit raakt mij nu ook voor het eerst zeg maar op zo'n manier.

Speaker 1:

Ik vermoed dat we dit dan vanmorgen ook in de preek gehoord hebben. De tijdslijnen lopen natuurlijk nu bijzonder, want we mij nemen deze podcast op voordat je de preek maakt. Maar dat ja, die verwachting heb ik dan nu. Dus spreek ik maar gewoon even uit.

Speaker 2:

Nou ja, oké. Dat het is een omgekeerde spoiler dan of

Speaker 3:

Ja, het wordt heel ingewikkeld.

Speaker 2:

Ja, wordt

Speaker 3:

even als je dat nu gaat verwerken in zijn preken, dan kunnen mensen als ze deze podcast luisteren weer terug luisteren. Ja, wordt heel ingewikkeld ja.

Speaker 2:

Dat wordt heel ingewikkeld. Maar dit is wel

Speaker 1:

Ik vind het interessant om te lezen dat Jezus eigenlijk zijn eigen, het klinkt een beetje raar om het zo te zeggen, maar Hij roept eigenlijk de veroordeling over zichzelf af. Het is uiteindelijk niet het getuigenis van een ander. Het is niet het vals getuigenis van het ander. Het zijn zijn eigen woorden die eigenlijk de hoge priester over de streep trekken zeg maar en hem de legitimiteit geven om die veroordeling uit te spreken of in ieder geval daar op de hint want daarna vraagt hij aan de omstanders: Hij heeft God gelasterd, we hebben helemaal geen getuigen meer nodig, jullie hebben het allemaal gehoord en jullie waren er allemaal bij. Dit hint er trouwens wel op dat mensen dat proces wel dus konden meemaken, want hij spreekt wel een menigte aan.

Speaker 1:

Daarna dan zegt iedereen hij is schuldig en hij moet dood. Ja. Dus hij heeft het zelf voltrokken door Ik ben benieuwd wat zou er nou als eerste nou ook hier helemaal gezwegen had?

Speaker 3:

Of of gedeëscaleerd. Ja.

Speaker 2:

Ja, nou ja kijk de hij heeft de vorige keer gehad over dat hij iets deëscaleerd terwijl eigenlijk dat doel is van het Sanhedrin en nu zien we eigenlijk dat hij spreekt nu wel de waarheid en opnieuw helpt hij eigenlijk in dit onrechtvaardige gerechtshof door de waarheid te spreken. Ja. En die waarheid is nou net toevallig datgene wat hen helpt om hem dan weer onterecht te veroordelen. Dus dat is een beetje.

Speaker 1:

Ja, en dan ben je weer terug bij wat Jezus vorige week benadrukte, dat gebeurt wat in de geschriften geschreven staat.

Speaker 3:

Ja, een soort van onvermijdelijkheid ofzo.

Speaker 1:

Onvermijdelijkheid, ja. Noodlottigheid. Dit moet gebeuren. Dus Jezus, dat licht zie ik dan ook zijn antwoord. Hij, ik denk dat Jezus weet dat als Hij deze woorden spreekt, dat Hij, dat het een soort olie op het vuur is.

Speaker 1:

Want men zit natuurlijk heel erg op die godslastering en als Jezus dan dit antwoord geeft, dan zal die zich denk ik gerealiseerd hebben dat

Speaker 3:

Ja, maar terwijl het wel, wat Evert Jan zei, wel de waarheid is. Ja. Ik bedoel hij hoeft daar niet dingen voor te zeggen die niet kloppen. Hij zei

Speaker 1:

Nee nee maar daarom zeg ik, heb ik kunnen, had ik kunnen zwijgen?

Speaker 2:

Ja, het stond ook al vast. Het begint, is niet zozeer dat het nu eindigt met dan gaan ze, nu gaan ze hem veroordelen. Het begint eigenlijk al. Ze hebben eigenlijk de keuze gemaakt om hem te dood. Nu niet zozeer om hem terecht te stellen of hem te beschuldigen, maar

Speaker 1:

Uit de weg te ruimen eigenlijk.

Speaker 2:

Ja het begint gewoon, ze willen hem dood. Dus weet je daar kunnen we niet zo heel veel meer aan doen. Nee. Dus het is niet zozeer dat dat ze hem nu gaan doden om de waar, omdat hij de waarheid spreekt. Het is hij het is misschien ook meer dat hij nu hen vertelt waar ze mee bezig zijn.

Speaker 2:

Ja, jullie zijn bezig momenteel met de Messias die jullie ook zeker in als de hoge priester zou een beetje wel wat besef daarvan moeten hebben. Dat jullie zijn momenteel bezig met jullie eigen messias aan doop maken.

Speaker 3:

Ja. Ja en en ja precies.

Speaker 1:

We hebben niet het idee dat dat kwartje valt zeg maar.

Speaker 3:

Ik ik weet dat volgens mij is dat later in Matteius dat ze dan volgens mij pas bij het kruis beseffen van wij moeten nu wel bewakers straks bij die, bij het graf gaan neerzetten. Want dan beseffen ze in 1 keer dat er eigenlijk dat stel je voor dat het wel allemaal, ze hebben hele tijd geprobeerd natuurlijk dit in de in de kiem te smoren natuurlijk door dit allemaal in het geniep te doen. En hoop ze dat ze deze messias gewoon ergens een voetnoot in de geschiedenis laten zijn. Totdat ze gaandeweg steeds meer ontdekken dat ze dus mee hebben geholpen, en dat ze van die voetnoot eigenlijk een soort uitroepteken hebben gemaakt. Maar dat lijkt ook inderdaad ook weer een heel langzaam besef, eigenlijk net zo'n beetje met Petrus van 'wacht even, wij zijn gewoon een onderdeel van dat grote geheel, zeg maar'.

Speaker 3:

Dat is heel raar om te lezen eigenlijk.

Speaker 2:

Ja, ik weet ook niet als we allemaal dat besef gaan krijgen, want

Speaker 3:

Mhmm.

Speaker 2:

Hè nu hebben ze Jezus dood gemaakt. Maar op het moment dat dus duidelijk wordt dat na zijn dood en opstanding en het niet voorbij is, gaan ze nog steeds met deze zelfde argumenten ook achter andere christenen om die dood te maken. En nou daar gaat dus niet dat daar gaat de veertigdagentijd niet over, maar dit dit dit onrecht dat dat blijft ook doorgaan.

Speaker 1:

Ja ook nadat hij over opgestaan is weer uit de dood.

Speaker 2:

Ja, worden mensen vastgezet. Ja. Best bruut.

Speaker 1:

Ja. Oké dan nog even terug naar Petrus waar deze hele serie over gaat. Dus misschien wel passend om daar ook weer te eindigen. Hij zit dan buiten op die binnenplaats. Ik heb ook zo'n je hebt zo'n tv serie The Bible heet het volgens mij ook gewoon.

Speaker 3:

Of de Tjose?

Speaker 1:

Nee, The Bible. Dan heb je van daarna. Er is nog een tweede seizoen gekomen. Het eerste seizoen gaat ook over wat we hier lezen en het tweede seizoen gaat dan over hoe de apostelen de wereld ingaan om het goede nieuws te verkondigen. Dus als ik dit lees, soms je maakt er een beeld van in je hoofd.

Speaker 1:

Ik moet zeggen dat die televisieserie mij heel erg geholpen heeft. Ik zie Petrus letterlijk zitten, omdat ik hem dat, omdat ik dat in die serie heb gezien.

Speaker 3:

Ik vond het trouwens, ik vind het, ik heb dit altijd al een heel beeldende, en herkenbare situatie gevonden trouwens hoor. Ja. Even los van de de serie die jij noemt. Ik dacht dat ik net ook toen we het aan het lezen waren dacht ik dit heb ik dit heb ik wel ook toen ik al jonger was dacht ik ja zo werkt dat weet je. Dat je iets kunt zeggen en dan toch het tegenovergestelde doen.

Speaker 3:

Ik had al, ik had al vroeger het besef dat dat wel zoals dit ook dat je soms vanuit angst toch dingen zegt die helemaal ja ik tegen de borst stuiten.

Speaker 1:

Terwijl je eigenlijk al weet, terwijl je ze uitspreekt dat het allemaal Ja ja

Speaker 3:

ja dat je misschien omdat je al vroeger ook al snel geconfronteerd worden dat ook mensen die zichzelf vrienden noemen of andere mensen die na aan het hart staan toch dingen kunnen doen die ja andere mensen kwetsen waarvan je denkt jullie je kon het toch goed met elkaar? Waarom waarom doe je dit weet je wel?

Speaker 2:

Is dat dan iets dat je dan vooral herkent zeg maar in de wereld? Want of of dat je dan denk ook echt denkt van ja dit dit is ook herkenbaar in mezelf. Ik vind dat 2 verschillende dingen.

Speaker 3:

Ja alle alle 2. Dat ik dat ik het bij anderen zag, maar ook bij mezelf dat ik ook wel ook niet altijd durfde te zeggen. Ik denk dat Peters zo geconfronteerd worden met het feit dat je ook heb je voorgenomen om iets te doen dat je dan toch het tegenovergestelde kunt handelen. En dat ik dacht dat dat is, dat zou dat zou mij ook kunnen overkomen. Maar dit ga ik absoluut niet doen.

Speaker 3:

En dan word ik geconfronteerd met druk van buitenaf of in in het geval van Peters volgens mij ook wel dus angst. Nou ja dan dan

Speaker 1:

Ga je voor de bel ga je voor de bel?

Speaker 3:

Ja ja dan dan dan dan ik weet ik weet niet. Ik moet dan denk ik ook heel snel aan de Tweede Wereldoorlog en zo dat ik dat dat is natuurlijk al een beetje een cliché argument, maar dat ook mensen echt angst om zelf maar niet opgepakt te worden buren opgave of wat dan ook. En daar ik nooit van gedacht van dat waren hele slechte mensen. Ik denk altijd nee dat zijn echte mensen. Ja.

Speaker 3:

Beetje om je eigen hartje te redden dat je dan echt van allerlei rare dingen zegt.

Speaker 1:

Dat was denk ik hier ook aan de orde, want hij het antwoord op die eerste keer dat hij, dat hij aangesproken wordt, hij ontkende dat met klem zodat allen het konden horen. Dus ik ik zie me zo voor hem, hè dan ben ik weer terug bij die serie hoor, maar dan zie je hij gaat staan en hij verheft zijn stem en hij

Speaker 3:

Ja precies. Alsof je een hele goede grap hebt verteld en dan ook nog wil dat iedereen het ook om je heen nog even

Speaker 1:

Ja, maar ik vind het zelfs wel een beetje neigenaar als je iets met zoveel overtuiging ontkent, dan heb je dan wordt het ook verdacht. Ja Dan heb je kennelijk een reden hè? Anders had je ook je schouders op kunnen halen, zeg je nee joh, waar heb je het over?

Speaker 3:

Ja, dat was sterk.

Speaker 1:

Maar door het zo krachtig te ontkennen en dan ook nog zodat iedereen het kan horen, dat maakt het verhaal ook krachtiger en daarmee ook de uitkomst pijnlijker. Omdat hij het zo, zoals wat jij net zegt, ik Kennelijk kunnen er situaties zijn waarin je toch precies het tegenovergestelde doet van wat je hoopt dat je zou doen. Ja. En dan ook nog eens een keer met een hevige stem zodat iedereen het kan horen. Wat moet die man zich dan

Speaker 3:

Ja nee verderop gaat hij zelfs nog, dat vond ik zo frappant hoe ik het las, dat hij gewoon ook nog gaat zitten vloeken staat er volgens mij Ja

Speaker 1:

ja ja ja.

Speaker 3:

Dan doet hij, dan dacht ik even wow, dat is echt wel zelfs de overtreffende trap alsof je zeg maar in plaats van te schreeuwen ga je nu ook nog

Speaker 1:

Ja, want hij ontkent dan hè, zodat iedereen het kan horen. Vervolgens wordt hij nog een keer aangesproken, ontkent hij nog een keer en dan die derde keer dan reageren ze eigenlijk. Dat zijn mensen die hem dus die ontkenning hebben horen uitspreken, want dan zeggen ze je bent wel degelijk 1 van hen hè. Dus ze ze pakken hem eigenlijk op die leugen. Dus het is niet dat hij weer een nieuwe groep heeft die even moet overtuigd moet worden dat hij Jezus niet kent.

Speaker 1:

Nee, het zijn diezelfde mensen en kennelijk moet hij dan nog even een versnelling hoger. Hij moet nog meer uit de kast trekken. Dus hij denkt misschien nou als ik nou ga vloeken.

Speaker 2:

Ja misschien ja dat misschien dat hij wel meetellen is geweest. Ik dacht ik ga de eerste keer gewoon lekker sterk zijn want dan heb ik het 1 keer gezegd dan haal ik de 3 niet.

Speaker 1:

Ja dat ja.

Speaker 2:

Dat dat in het achterhoofd.

Speaker 1:

Dat wel ja.

Speaker 2:

Ja ik ik weet niet hoe hoe steekhoudend het is, maar ik ik ik vind het niet onvoorstelbaar, maar dat je echt die die sterkte hebt. En dan als derde keer is echt soort van nou laten we gewoon nu echt gewoon even klaar mee zijn hiermee. Ja. Dat je het begint ja hij hij ik zie het echt wel ook echt in het verlengde zeg maar dat als je dus een beeld wil vormen zo'n vuurtje en dan met met waar je Petrus en die mensen dan aan zitten met op de achtergrond zie je dan een beetje in wazig beeld dan dat dat dat dat proces gaan en op het moment dat dus dat hij begint te vloeken en echt zegt ja ik kende Jezus niet. Hij begint te zweren van echt het is echt een soort van een

Speaker 1:

Hij zweert ook inderdaad.

Speaker 2:

Hij zweert ook echt zo van ik ja ik vind het echt stuk van ja ik zweert op mijn moeder dat sowieso zo'n lading heeft dat hier. Van hè op zo dat echt ik wat wat me ik zweert op wat me lief is.

Speaker 1:

Ik ken die man niet.

Speaker 2:

Ja en dan en ik vind dat een beetje diezelfde wilde chaos van wat er op de achtergrond afspeelt. Dat is echt het moment waarin waarin ik denk dat Petrus en

Speaker 3:

Dus jij ziet een soort parallel, omdat ze deze situatie misschien wel parallel aan elkaar liepen in plaats van achter elkaar misschien wel tegelijkertijd

Speaker 2:

Ik ik als basis van chronologie zou ik daar niks van willen zeggen, maar als beeld voor voor wat gebeurt hier nou precies zie ik, zie ik die parallel.

Speaker 1:

En dat is wat jij ook al hintte voordat ik ging lezen toch? Dit dit punt?

Speaker 2:

Ja ja precies dit punt. Dus dat je en ook want ik ik zie dat die bij het schijnproces dan verwilderd het echt dat ze uiteindelijk beginnen ze hem te slaan en zo dat je echt ik ik vind een bepaalde beestachtigheid vind ik dat hebben.

Speaker 1:

Ja slaan.

Speaker 2:

Dat is echt soort van echt hun bijna soort van alsof ze daarin hun hun ware aard laten zien dat ze zeg maar hun kleren hè letterlijk zeg maar afscheuren zodat je

Speaker 3:

Ja dat is dan eigenlijk ook een soort combinatie van dat dat dat het bouwt allemaal op. Het wordt ook steeds emotioneler weet je wel door je rechtspraak dat dat associeer ik toch met rustig blijven, dingen afwegen, maar het wordt steeds dramatischer, steeds meer grotesker inderdaad. Ja. Je ook zo denkt van ik ik vind het heel erg een zwakte bot hè? Dat je als mensen dan zich helemaal verliezen in die emoties en en die menigte neemt dat dan inderdaad ook zo over.

Speaker 3:

Dat ik denk dat heeft helemaal niks te maken met kalm, rustig alles afwegen, voor en tegens. Nee hoor, zitten nu nu is het spel op de wagen en nu gaan we gewoon ook

Speaker 1:

schuin. Tegen dat decor Evert Jan zie jij dan Petrus bij dat

Speaker 2:

Ja hij verliest zijn controle. Hij hij begint te zweren. Hij begint te vloeken en hij zegt van ik ken het niet en en Ja dat is ja dat is

Speaker 3:

wel mooi. Dat zou zou ik ook wel 1 tafereel ik zie dat nu ook wel zo vormen zoals je dat schetst. Dat zou zomaar 1 tafereel kunnen zijn. Dat in die chaos dat ook misschien daardoor Peters ook wel misschien opgehitst wordt om om nog die laatste keer nog ook nog die trap die stap overheen te

Speaker 1:

Nog meer stelling namen.

Speaker 2:

Ja we verliezen namelijk denk ik hier wel echt alles wat wat we ook geloven dat goed is hè? Wat recht, eerlijkheid, liefde. Ik denk Beheersing. Zelfbeheersing. Ik denk dat als je gaat kijken zeg maar met van wat is hetgene wat we als mensen, als we cultuur proberen te maken, met elkaar iets moois, als we samenleving iets moois proberen te maken.

Speaker 2:

Dan denk ik dan willen we altijd daarin iets creëren dat is wat iets een weerspiegeling is van zoals God het bedoeld heeft. Met de schepping. En ik denk dat dat allemaal nu echt keihard verloren gaat. Dat hier zie je omdat dat wat opgebouwd is

Speaker 3:

aan de Ja, ik denk dat inderdaad cultuur probeert juist dit te kanaliseren. Ja. Dus deze emoties zitten wel in de mens, maar cultuur probeert dit nou juist te omvatten en misschien tegen te houden. Nu zijn is dat zeg maar gewoon helemaal los.

Speaker 1:

En dan op dat hoogtepunt, heb dus zo'n dat beeld nu bij mij geschetst eventjes Jan en dan op dat

Speaker 3:

Dat doet het goed hè?

Speaker 1:

Ja, ja, inderdaad en dan op dat hoogtepunt als hij dus die woorden die hij hij vervloekt en zweert en dan zegt hij dus ik ken die man niet En dan zie ik zo dat dat dat alle audio wegvalt weet je wel. Bij wijze spreken het beeld zwart-wit wordt en dan zie je alleen die haan in kleur en die hoor je dan kraaien.

Speaker 3:

Ik ik zag zelfs ik, maar dat staat niet in de Bijbel, maar ik zag zelfs nog even Jezus zo nog even opzij kijken weet je alsof die dan heel kort even zo oogcontact heeft van weet je dit is gewoon Ja. Maar dat dat zou ik als filmmaker denk ik gemaakt

Speaker 2:

worden Ja dat kan misschien dat de zon dan zo opkomt dat in 1 keer dat die 2 scènes 1 worden, omdat alles in 1 het het in het daglicht staat. Alles is nu onthuld. We weten nu wat de ware aard is van iedereen. Ja. Het is aan het licht gebracht en natuurlijk de haan Ja.

Speaker 2:

Kraait in de ochtend.

Speaker 1:

Die kondigt dat aan eigenlijk.

Speaker 2:

Die kondigt dat aan. En dat je echt ziet van hey dit nu zijn we eigenlijk is het ook een punt waarop alles en iedereen eigenlijk ontmaskerd is. Nu gaat er ook niet heel veel dit verhaal gaat ook niet heel veel meer nieuws zich ontvouwen aan.

Speaker 1:

De hoop, de hoop vervliegt hier ook naar mijn idee. Als ik dit dit lees, dan denk ik ja nu nu is het ook klaar. Nu nu nu gaat ook Er komt niet nog een wending waarbij toch nog alles goed komt. Ik bedoel dit dit verhaal ademt voor mij ook uit. Het nu gaat ook gebeuren waarvan we allemaal hoopten dat het hè als lezer waarvan je hoopt dat niet zou gebeuren, het gaat toch gebeuren.

Speaker 2:

Nou en ik denk dat dat terecht is en ik denk ook dat dat de bedoeling ook is van het verhaal. Je kan nu echt, er zit geen sprankje hoop meer in dit verhaal. Dit is echt gewoon de niet van de vrienden, niet van de kerk, van de ja niet van de kerk bedoel ik, maar gewoon de de de Joden van de gelovigen.

Speaker 3:

De rechtspraak.

Speaker 2:

Niet van de Romeinen, niet van de rechtspraak. Behalve dan van Jezus. Die staat, die is in het hele verhaal van Petrus echt overeind gebleven als eentje als je daar je je hoop op vestigt, heeft dat nog op geen enkel punt gebroken. En ook hier nu in dit deze als het zo donker lijkt in deze hele situatie, is is denk ik Jezus de enige waar Hij nu nog aan kan vasthouden als als je wil dat dit verhaal goed afloopt.

Speaker 1:

Nou ja, dat kan dan nog steeds. Goed dan wel tussen aanhalingstekens.

Speaker 2:

Ja, goed zonder zonder te veel kwaad. Ja. Ja.

Speaker 1:

Ja en dan komen we eigenlijk ook natuurlijk richting Goede Vrijdag. Deze podcast luisteren we dan in de week daarvoor, maar wat er dan waarvan we net zeiden ja, de hoop vliegt eigenlijk nu zal gebeuren waarvan we eigenlijk hopen dat er dat niet zal zou moeten gebeuren of hoeven gebeuren, waarvan Jezus zelf zegt dit moet gebeuren. Het is ook echt dat dit het is onvermijdelijk dat dit gebeurt. Ja, dan als opmaat zeg maar naar de naar de opstanding die we met Pasen vieren heb je dan daartussen nog de Witte Donderdag en de Goede Vrijdag. Wat is tot slot kan jij daar nog wat over zeggen Evert Jan als brug naar Pasen wat is Witte Donderdag?

Speaker 2:

Nou ja, in de het verhaal van Petrus zitten we nu op Witte Donderdag.

Speaker 1:

Dus is Witte Donderdag? Oké.

Speaker 2:

Ja dit nou ja het wordt de ochtend luidt dan Goede Vrijdag in. In Witte Donderdag is het laatste avondmaal. Morgen zo meteen gaan we naar Goede Vrijdag. De de de haan heeft gekruid. En Goede Vrijdag is dan de dag waar alles zich ontvouwt.

Speaker 2:

Waar Jezus die u gaat dan naar pilaters, eventjes van ja ik heb zo nu geen niet echt een heel goed idee wat die jullie nu precies allemaal aan het doen zijn, maar er komt ook weer zo'n opstootje zo van ho dat wil ik niet. Weet je wat, prima we maken hem, maak hem maar dood. Ik was mijn handel in onschuld. Dus even van ik ik ik het gebeurt eigenlijk niet iets wat rechtvaardig is, maar doe maar. Ja.

Speaker 2:

Onder lieve vrede. En dan wordt hij ook gedood, wordt gekruisigd. En opnieuw dan denk je van ja dit is weer een beetje het einde van het verhaal en de

Speaker 3:

Dat is allemaal

Speaker 1:

nog op Goede Vrijdag dit wat je doet?

Speaker 2:

Dit is op Goede Vrijdag ja dan lijkt dan denk ik ook nou dit is een beetje, dit is echt wel heel definitief. En dan wordt hij uiteindelijk in een graf gelegd. Dat doen ze ook nog op Goede Vrijdag, want sabbat zaterdag is voor de Joden natuurlijk een rustdag, dan ga je dat al dat soort dingen allemaal niet doen. Nee. En dan is de stille zaterdag waarop eigenlijk heel weinig gebeurt en je eigenlijk merkt dat dus nou dat het het verdriet echt overhand heeft.

Speaker 2:

Het ook ongeloof over wat er nou precies gebeurd is en Het is ook

Speaker 1:

allemaal heel snel gegaan eigenlijk dan hè?

Speaker 2:

Ja wij doen er 6 weken over, maar dit is echt in een paar dagen tijd is Ja. Gebeurt dit. Ja. Dus dit is ook gewoon dat dat is echt wel een goed excuus voor de leerlingen dat je dit is zoveel dat over elkaar heen buitelt. Dit dit kan je niet bevatten.

Speaker 1:

Dus ja precies dus de onze aan de ene kant onze vereenzelviging met dat de leerlingen dat grote verhaal maar niet zien en aan de andere kant soms onze verbazing over zien het nou nog niet. We zitten soms aan beide kanten heb ik gemerkt in deze opnames. Al met al, als je dit zo achter elkaar zet en je plotelt zo een beetje weg in de tijd, dan gebeurt er ontzettend veel in een hele korte tijd. Dus ja, ik denk daar dan vooral bij als leerling was dat ook niet bij te benen. Je moet constant geconfronteerd worden met best wel extreme omstandigheden dan ben je niet even in staat misschien om dat eens rustig te overdenken of.

Speaker 2:

Nee. Ja. Nee en ik denk kijk we hebben nu ook heel erg over gepraat. Veel samen en ik denk wat ik ook weet je wat we heel veel hebben horen terugkomen. Ik heb het ook deze aflevering weer een paar keer ook vanuit jullie gehoord.

Speaker 2:

Dat het heel makkelijk is om jezelf ook te vereenzelvigen ook met die leerlingen. Het het zo met het ongeloof als met de vragen die er zijn als ook met het verlangen hè naar een goed einde dat dit goed uitkomt met Ja. Ook het vertrouwen hebben op Jezus en tegelijkertijd ook niet helemaal weten hoe dat precies gaat. Omdat het leven wat grittiger is dan je misschien zelfs zou willen. En ik denk dat daarom ook in die veertigdagentijd ook heel belangrijk is om ook dit ook zelf te beleven.

Speaker 2:

En dat dat dat we daarom ook ook in de kerk hadden hebben gezegd van in op op witte donderdag of op Goede Vrijdag Dat we dan ook zeggen van dit is, dit willen we ook echt samen ook zelf meemaken. Dat we daarom ook hebben op op ook naast de zondag ook altijd zeggen we gaan, we hebben nog een extra dienst in de week. Sommige kerken hebben zelfs een hele week van maandag tot en met vrijdag elke avond.

Speaker 1:

Vesperdienst hè?

Speaker 2:

Vesperdienst 6 in de stille week noemen ze dat dan. Ja. En omdat je uiteindelijk ook je bijvoorbeeld wij gaan, wij vieren dan op vrij goede vrijdag het goede het goede avondmaal. Wij

Speaker 1:

Op goede vrijdag.

Speaker 2:

Op goede vrijdag. Zo. Oké ik word even heel Zeuwachtig. Heel zenuwachtig nu. Nee.

Speaker 2:

Nee, maar ik keek op goede vrijdag vieren we ook dan met Avondman. We hebben zoiets van ook een andere dienst in de week, omdat we ook zelf deel willen zijn van dit verhaal. Omdat we ook geloven dat dat terecht is.

Speaker 1:

Ja, nou ik ik persoonlijk vind ook die diensten ja, een van de hoogtepunten klinkt zo ongepast, maar in in mijn geloofsbeleving is die 40 dagen tijd die mondt uit in dat in die avondmaalsviering op Goede Vrijdag. En en en ja die kijk met Pasen ben je vrij en dan komen we in de kerk en dan zegt de dominee ga meemaken wat jij gaat zeggen, maar dan wil dominee beginnen met de heer is waarlijk opgestaan hoor ik dan hè? En

Speaker 2:

Dat dat ja dat had ik wel, dat had ik de in in de eerste, dat heb ik vorig jaar gehad. Ik mijn ervaring is dan zeg je dat had ik in de evangelische kerk gelegen, dan zeg je die heer is opgestaan en dan geeft iemand anders een antwoord en zegt van de heer is waarlijk opgestaan. Ja ja. Betekent dus vorig jaar echt nou ik heb het,

Speaker 3:

ik heb dat in het in

Speaker 2:

de kerk al eventjes benoemd vorig jaar en toen konden we dat heel netjes doen.

Speaker 1:

Ja ja maar voordat we daar zijn het we die opstanding vieren hebben we in ieder geval nog die avondmaal viering of misschien ga je wel naar versper diensten of geef je op een andere manier invulling aan. Er is in ieder geval tot slot een uitnodiging vanuit onze kant om deze 40 dagen reeks nog verder door te maken, door te leven in eigenlijk die laatste week in aanloop naar Pasen. Dus voor zover je dat nog niet van plan was, bezoek eens op Goede Vrijdag een kerkdienst.

Speaker 3:

En niet een kerkdienst.

Speaker 2:

Ja, want Derk had daar dan ook een, die wou ons ook een advies geven.

Speaker 3:

Ja die we willen gewoon zeg Ja

Speaker 1:

dat zei je net ook Derk?

Speaker 2:

Ja dat zei ik absoluut.

Speaker 3:

Praat er gewoon overheen. Oké. Maar nee dat klopt. Het is niet zomaar je moet niet naar random een kerkdienst gaan. Je moet niet naar van Evert Jan gaan

Speaker 1:

natuurlijk. Ja

Speaker 2:

hij wil,

Speaker 3:

hij wil dat niet zelf zeggen, maar wij gewoon het is dus ook gewoon niet een kerkdienst. Dit is gewoon ergens maar gewoon 1 plek waar je moet zijn.

Speaker 1:

Ja. Alle gekke top een stokje. Misschien tot dan. Ja. Voor nu in ieder geval Dick en Evert Jan en mezelf bedankt voor deze reeks.

Speaker 1:

En wie weet Evert Jan mogen we jou nog een keer weer verwelkomen in de podcast.

Speaker 2:

Nou altijd. Ik vond het fijn er om

Speaker 3:

Ja neem ik Dit is helemaal groen. Ik ik had ook elke keer als ik nu weer naar huis fiets, toen dacht ik dat ik dit gewoon ook een heel leuk project vind. Daarmee ben ik echt serieus. Evertjan kan altijd goede inzichten waar ik altijd weer wel een beetje thuis op na kan kauwen. Dus ik hoop ook dat de luisteraars dat hadden, maar ik vind het echt gewoon heel prettig.

Speaker 3:

Ik vind het Ik ook wel jammer dat het is afgelopen. Voelt inderdaad gewoon een week te vroeg eigenlijk.

Speaker 1:

Ja. Nou ten opzichte van vorig jaar. Vorig jaar hadden we 4 afleveringen en nu hebben we er 6. Ja. Wie weet wat toekomst.

Speaker 1:

Voor nu dank je wel. Ja. En daarmee is aflevering 82 van Geloofs Voergesprekken alweer afgelopen en ook het 6 Luik over de 40 dagen tijd is hiermee afgelopen. Misschien ben je wel aangehaakt bij deze podcast naar aanleiding van die 40 dagen reeks en denk je nou dat is eigenlijk wel leuk deze podcast blijf dan vooral luisteren. Abonneer je gewoon in je podcast app en mis geen aflevering meer.

Speaker 1:

Een andere mogelijkheid is dat je je abonneert op onze nieuwsbrief. Dan krijg je 1 keer in de paar maanden een nieuwsbrief waar onder andere ook de podcast opnames in staan. Op die manier zit je wat minder dicht bij het vuur zou je kunnen zeggen, maar hoef je toch te missen. Je kan ons ook volgen op Twitter en op Facebook als dat de plek is waar je zit. Dus ja, je wordt volgens mij op je wenken bediend.

Speaker 1:

Voor nu ook namens Evert-Jan en Dick enorm bedankt voor het luisteren naar deze en hopelijk waarschijnlijk ook de vorige afleveringen van deze 40 dagen tijd en we hopen je over 2 weken weer tot onze luisteraar te kunnen rekenen. Tot dan.

Makers en gasten

Dick
Host
Dick
Podcaster en schrijver voor geloofsvoer.nl
Renco
Host
Renco
Podcaster en schrijver voor geloofsvoer.nl
person
Gast
Evert-Jan
Predikant in de kerkgemeente van Renco
#82 40dagentijd - de haan die kraait (met Dick en Evert Jan)
Uitgezonden door