#72 Hoe de Bijbel (niet) te lezen (met Dick en Irma)
Ja, wat leuk dat jij er weer bent. Wat leuk dat ik er weer ben. Wat leuk dat Dikke weer is. En in deze aflevering hebben we ook weer een gast en niemand minder dan Irma. Die ken je natuurlijk niet, maar het is wel leuk om haar even zo aan te kondigen.
Speaker 1:Irma die gaat met ons in gesprek over hoe nou in vredesnaam die Bijbel te lezen. Hoe moet je dat nou vooral wel doen? Hoe moet je dat nou ook misschien wel helemaal niet doen? Daarover geeft zij in onze kerk een vijfdelige serie, een aantal avonden om hier op in te zoomen en het leek ons ook een leuk onderwerp om in deze podcast te bespreken. Nou met Dick erbij en zijn studie achtergrond is dat natuurlijk een formule voor succes.
Speaker 1:Dus ja, het werd een heel leuk en informatief en leerzaam gesprek. En ik hoop dat jij dat ook oeuvreert aan het einde van het luisteren van deze leuke aflevering. Geef veel plezier. Ja, aan deze vertrouwde, inmiddels vertrouwde keukentafel. De podcast keukentafel zit tegenover mij, Dick.
Speaker 1:Yes, goedenavond. Ja, we nemen deze intro voor de tweede keer op, dus ja daar gaat er wat enthousiasme verloren.
Speaker 2:Ja, nee ik kon niet meer opbrengen helaas.
Speaker 1:Belangrijker nog is dat ook aan tafel een gast zit en niemand minder dan Irma. Irma. Ja. Wat leuk dat je er bent Irma.
Speaker 3:Ja vind ik ook.
Speaker 1:Je bent een fervente podcast luisteraar. Klopt. Waaronder Geloofsvoergesprek.
Speaker 3:Ook.
Speaker 1:En het werd tijd dat je ook eens met de microfoon hè dat je soort aan de andere kant kwam te zit kwam te zitten.
Speaker 3:Ja leuk.
Speaker 1:Ja dus nou dat gaan we dan vanavond proberen Ima wij kennen elkaar. Het is misschien goed om even kort toe te lichten. Wij kennen elkaar al wel. En ik kennen elkaar nog niet. We wonen weliswaar allemaal in Zwolle, maar wij zitten ook bij elkaar in de kerk.
Speaker 3:Dat klopt, ja.
Speaker 1:Daar kennen we elkaar van. Ja, Maar er valt nog veel meer Ja, hebben samen in de kerkenraad gezeten. Ja. Is echt wel zo'n incrowdwoord, de kerkenraad, maar het 'het bestuur van de kerk'. Is dat nog de abstracte, denk ik?
Speaker 1:Nee, nee, dat is goed.
Speaker 2:Jullie hebben leiding gegeven aan de kerk.
Speaker 1:Ja leiding gegeven aan de kerk.
Speaker 3:Ja, Renko doet het nog steeds en ik ben afgehaakt.
Speaker 2:Renko doet het weer, hè? Ja, dat
Speaker 1:is echt wel heel drastisch. Ik ben afgehaakt.
Speaker 3:Nee, maar ik ben gestopt afgelopen zomer.
Speaker 1:Ja en nou dat is misschien een leuk bruggetje dan, want je bent gestopt, want je bent ook nog wel iemand die graag mag leren en studeren. Klopt. Kun je iets vertellen over de studie die je volgt en gevolgd hebt?
Speaker 3:Ja, nou ik heb eigenlijk wilde ik altijd al vanaf dat ik jong was iets met theologie doen. Ik wilde dominee worden maar in mijn omgeving was dat er niet
Speaker 1:Dat zat er niet in?
Speaker 3:Dat zat er niet in, een vrouw dominee. Dus ik had dat gewoon al aan de kant geschoven. Maar dat bleef altijd wel een beetje in mijn hoofd van ik vind dat heel interessant en leuk zoveel te ontdekken. Dus jaren geleden ben ik met theologie begonnen aan het Evangelisch College, dus dat kan je heel makkelijk in deeltijd doen.
Speaker 1:Oké.
Speaker 3:Maar dat was nog 32 uur per week, dus dat redde ik niet naast mijn werk.
Speaker 1:De studie was alsnog 32 uur per week?
Speaker 3:Ja, dat was gewoon echt best wel veel. Dus het is een deeltijd, je moet een deeltijd naar school, maar het was nog best wel heel erg Ja.
Speaker 1:Dus dat
Speaker 3:heb ik anderhalf jaar gedaan, maar ik werkte toen 32 uur, dus dat was niet heel leuk. En toen ben ik op een gegeven moment gaan kijken wat kan ik nog meer doen. En ze boden ook een sprekersroute aan samen met het baptistenseminarium. Dus dan doe je wel een aantal theologievakken, maar ook hoe breng je dat dan over op hoorders, zeg maar. Op mensen die luisteren in een kerk of in een groep.
Speaker 1:We hebben wel eens Bert in de podcast en Bert gaat, is niet een, heeft geen predikantenopleiding gehad, voor zover ik weet althans, maar hij gaat, hij spreekt ook in diensten, gaat voor in diensten, leidt diensten en dat is eigenlijk wat jij ook wel eens doet.
Speaker 3:Ja ik mag dat een aantal keer per jaar in onze kerk doen. Vorige week voor het eerst keer in Utrecht gesproken. Wauw. Vond ik ook heel leuk. En mag over een half jaar weer terugkomen, dus dat is echt saai.
Speaker 3:Ja dus dat en dat vind ik gewoon heel leuk om te ontdekken van ja die Bijbel, hè, dat is natuurlijk een heel dik boek en ook best wel een ingewikkeld boek vind ik. Ja. Van en wat kan je ja wat kunnen wij daar tegenwoordig mee en en wat ik dan heb ontdekt om dat dan met anderen te delen. Ja.
Speaker 1:En levert die zo'n studie, het natuurlijk een inkopper eerste klas, maar levert zo'n studie niet veel meer vragen op dan antwoorden? Ja toch? Dus ik denk ja jij glimlacht tegenover mij, want jij hebt natuurlijk ook een studie gedaan religiewetenschappen.
Speaker 2:Ja, maar de BijbelExergese was volgens mij maar 1 vak of zo, denk ik, over die 4 jaar. Dus ik heb daar minimaal wat over gehad. Oké. Dus als ik echt ga grasduinen in teksten heb ook niet de bronteksten, ik ben ook niet het Grieks of iets dergelijks machtig. Dan geef ik al snel het hoedje over aan iemand anders.
Speaker 1:Kan dan naar Irma bij deze?
Speaker 3:Nou ja, ik vind het gewoon wel heel leuk, maar ik ben natuurlijk ook geen echte theoloog. Dat besef ik me ook wel.
Speaker 1:Theoloog light.
Speaker 3:Ja ferry light. Mij Inlyase is al zo very good. Ja maar nee maar wat ik dan leuk, ik ik vind vond het heel ontspannen want heel veel mensen zeiden als je dat gaat studeren hè dan geloof je straks niet meer of. En ik vind juist doordat ik in die studie dat was echt wel kom je met mensen van allerlei geloofsja wel allemaal christenen maar met van hè Ja. Van alle kanten in aanraking zeg maar.
Speaker 1:Die heb je ook nog in veel soorten en maten zeg maar die Ja.
Speaker 3:En het is zo relaxed want ja ik denk God is zo groot, wij snappen er toch eigenlijk misschien wel een heel klein stukje van. En het geeft ook wel ontspanning dat ik niet alles hoef te weten. En dat niet alles wat ik vroeger dacht dat het allemaal zo was of zo was. Dat het misschien helemaal niet precies zo is. En dat betekent niet dat ik niet meer geloof of minder geloof, maar dat het wel wat voor mij heeft het ontspanning gebracht.
Speaker 3:Dat ik niet alles zo zeker weet. Ja. En dat vind ik dan ook leuk om te ontdekken van hé dan wel te kijken van waar is ja aan wie is de Bijbel geschreven en wat voor soort Bijbelboek is iets en nou wat wat wat zegt het dan aan ons want wij zijn eigenlijk niet de eerste lezers van de Bijbel zo is het natuurlijk best in mijn jeugd is het best wel gedaan alsof die Bijbel alleen voor mij geschreven was,
Speaker 1:zeg maar. Dan klap je open en dan kan je direct wat
Speaker 3:mee, nu, in
Speaker 1:het hier en nu. Ja. Het is nog wel even leuk om te noemen dat je ook in die kerk, waar we allebei lid van zijn, dat jij ook op het moment samen met onze dominee Evert-Jan, die ook een al eerder in deze podcast was, die we ook nog terug gaan vragen wat mij betreft, dat jullie met zijn tweeën een reeks van 5 avonden voorbereid hebben. Dat loopt nu en dat gaat ook over dit onderwerp hè. Dus iedereen in onze kerkgemeente die kon zich opgeven daarvoor en hoe heet het ook, de rode lijn in de bijbel?
Speaker 1:Nee of heb ik dat zelf gehad?
Speaker 3:Worteld, nee we hebben als jaarthema in de kerk geworteld in wat dan ook.
Speaker 1:Puntje puntje puntje.
Speaker 3:Zwolle, de Bijbel nou. Dus we hebben dit geworteld in het Oude Testament. Dus in grote lijnen 5 avonden het Oude Testament en van hoe lees je dat dan? Hoe lees je een boek uit hè een verhaal lees je anders dan een psalm. Dat is meer poëzie, dat is meer een niet, een profetie.
Speaker 3:Dus over de toekomst wat er gaat gebeuren met het volk lees je weer anders. En hoe kan je dat dan lezen? En hoe was het toen bedoeld en wat kunnen we er nu mee?
Speaker 1:Is dit dan ook iets wat vooral uit jouw hoed komt? Want dit sluit dan heel goed aan bij die verandering die je net zelf beschreef. Eerder had ik meer het gevoel van zo ben ik ook opgevoed. Dit is hoe je het leest, dit is wat er staat en kan je er in het hier en nu mee en daar ben je wat anders naar gaan kijken onder andere door die Is dat ook wat je wilt overbrengen iets van die ontspannenheid en wat je wilt overbrengen in die Dat
Speaker 3:hoop ik, dat hoop ik ja.
Speaker 1:Ja precies.
Speaker 3:Ja en ik weet niet of het nou per se uit mijn hoed kwam zeg maar. Maar ja even die andere ik raakte in gesprek sowieso over van hè hoe kunnen we mensen in een gemeente toerusten om iets meer toerusten is ook wel
Speaker 2:een ingewikkeld woord. Ja moet uitleggen
Speaker 3:en moeten de bellers ja dat ik denk ineens dit echt van die talen taal die je niet moet gebruiken. Maar hoe kunnen we mensen een beetje aanmoedigen om in de Bijbel te lezen? Wat wat is hè wat wat wat kunnen mensen daar zelf mee?
Speaker 1:Wat je op gaat doen?
Speaker 3:Een beetje op weg helpen? En bij ons is laatste jaren best wel in mijn beleving heel veel over praktische dingen gegaan van hè
Speaker 1:In de kerk.
Speaker 3:Uitingen in de kerk hè ja. En nu van nou laten we eens gewoon eens naar die Bijbel kijken en gewoon de grote lijnen bekijken met elkaar. En dan van nou als je zo'n Bijbelverhaal leest, hoe kan je dat dan lezen? Waar kan je op letten? Afgelopen keer hadden we het bijvoorbeeld over vertellingen, over verhalen van kan je eens in al die mensen verplaatsen?
Speaker 3:Wie is de verteller? Dan zie je dat zo'n verhaal heel anders leest als dat je dat gewoon in 1 keer doorleest.
Speaker 1:Ik denk alleen al het besef, ik ben ook wel benieuwd hoe dan in zo'n studie die jij gevolgd hebt, ook gewoon in jouw persoonlijke geloofsleven, hoe dat het besef alleen al dat je niet de eerste doelgroep bent, dat heb ik heel erg onthouden van die eerste avond, dat je dat zei. Je moet je realiseren, dit is niet in eerste plaats voor ons geschreven. Het is ook wel voor ons, maar wij zitten in een totaal andere wereld, totaal andere tijd. Dat weet je natuurlijk ergens wel. Toch vond ik het een Ik weet niet, het klonk als een wijze iets van realiseer je dat.
Speaker 1:Je bent niet
Speaker 2:Ik denk, volgens mij heb ik die Bijbel nooit gelezen. Heb het altijd gewoon een heel lastig iets gevonden. Gewoon ondoorgrondelijk, veel verschillende type tekst ook.
Speaker 3:Ja, dat is het, ja.
Speaker 2:Je zit net lekker in een oorlogs verhaal in Richteren of zoiets dergelijks en je gaat daarna in 1 of ander hoog filosofische gehalte. Ik had vooral als jongen iemand dacht ik wel echt van Bijbels staat natuurlijk voor Biblia-boeken, dus je kunt heel duidelijk zien dat het allemaal zijn bij elkaar gevoegd, die eigenlijk allemaal weer wat anders zijn, waardoor ik het eigenlijk niet op mij van toepassing vond. Het was gewoon heel anders dan elk ander boek wat ik las.
Speaker 1:Ja. Werkte dat dan ook vervreemdend?
Speaker 2:Ja, ik vind het nog steeds. Ik heb een tijdje zwangerschapsverlof van iemand overgenomen en toen heb ik de Samenbijbelezen Groep overgenomen.
Speaker 1:De wat voor Bijbel lezen?
Speaker 2:De Samenbijbelezen.
Speaker 1:De Samenbijbelezen, oké.
Speaker 2:Ja, en dat was een groep die probeerde in 2 jaar, of ik probeerde het niet, dat deden ze ook gewoon, in 2 jaar de Bijbel te lezen. Dus vrij hoog tempo moet je dan doen. Ja, wou
Speaker 3:zeggen, dan moet je aardig wat lezen.
Speaker 2:En dan pakten ze echt elke dag 1 stukje het Nieuwe Testament en dan zetten ze daar een Nee, eerst het Oude Testament, dat was een beetje, dat is vaak het taaie gedeelte vond ik zelf. En dan het Nieuwe Testament, dus je las gewoon 2 gedeeltes. Maar dat wou gewoon echt 7 keer. Dus elke dag moest je wel goed lezen. Dus ik heb als een razende ben ik door
Speaker 1:Ja, ik heb je wel een keer horen verzuchten daar volgens mij over.
Speaker 2:Dan zit ik er
Speaker 1:ook 2 dagen achter of zo en dan wordt het meteen
Speaker 3:Dan houd je het ook niet meer in, nee.
Speaker 2:Nee, nou dat snap ik. Ik ben wel zo iemand die dat dan alsnog gaat doen, maar ik vraag me dan wel af of Maar dit ging denk ik wel minder dan jij doet, Irma.
Speaker 1:Nog gespierd is op dit punt, dan waar jij dat wel over hebt?
Speaker 2:Ja, maar kwalitatief, maar dat is misschien straks weer terug voor Irma, dat ik dan Ik haalde er wel bepaalde lijnen uit, maar er nog zoveel meer in. Ik had 1 voorbeeld en dan kaart ik de vraag weer terug. Ik zou een kindermoment doen in de kerk en die dominee belde mij op en die vroeg aan mij van: Dikke, wat ga je daar eigenlijk mee doen? Het thema was al bekend. En hij vertelde ik wil iets gaan doen met Isa Ake en Rebecca en die gaan trouwen.
Speaker 2:En dat huwelijk staat over een verbond tussen hemel en aarde. Dus ik dacht ik moet dat kindermoment doen, dacht ik. Dit is wel heel pittige materie. Maar ik denk nou ja, ik wil wel een beetje op hem aansluiten. Dus ik dacht weet je wat, ik duik er nog even in dat verhaal.
Speaker 2:Nou ja, toen kwam ik achter een soort opbouw van die tekst die ook nog een keer gespiegeld geschreven was. Dus dan staat de ware boodschap in het midden, maar dan de eerste en laatste regel en de tweede en de een na laatste regel. Die was allemaal zo te doen. Ik dacht, ik vind het verhaal al moeilijk als eerste laag. Als tweede laag van het hele verhaal van dit gaat natuurlijk ook over Jezus en over het hemel en aarde.
Speaker 2:Maar er ook
Speaker 1:nog derde
Speaker 2:laag in. En dat was zeg maar meer literair. Dus ik dacht, jeetje, die als dit zeg maar voor 1 1 klein stukje geldt, dan
Speaker 1:Heb het maar voor het kindermoment
Speaker 2:Ja ja ja ja die kon ik allemaal weer doen, maar ik weet nog en toen wist ik niet dat we dit gingen opnemen, dat ik dus wel dacht van ja ik heb die Bijbel denk ik op allerlei verschillende manieren gelezen, maar er komt gewoon elke keer weer een nieuwe laag
Speaker 3:Ja dat soort bij.
Speaker 1:Ja. Maar dus we moesten net en ik keken elkaar even lachend aan net omdat die eerste avond ging over ten eerste over verbond. Ja. Verschillende soorten van verbonden en ging ook letterlijk over die structuur waar wat jij nu net zei, begin en einde. In het midden staat het Ik zie
Speaker 3:je dat ik niet helemaal onzin heb verteld, hè?
Speaker 2:Nee, in het midden staat eigenlijk het punt wat gemaakt
Speaker 3:moest Ja, dat is midden en dan het eerste en laatste.
Speaker 1:Ja, dat is even heel leuk. Dat sluit precies aan op die avond.
Speaker 2:Nou, merk ik wel bij mijn werk. Dan vind ik dat te ver gaan. Moet je maar naar een verdiepingsavond gaan. Dan denk ik voor kinderen hoeft dit ook niet.
Speaker 1:Nee, voor kinderen helemaal niet.
Speaker 2:Maar ik wil wel vaak wel de symboliek natuurlijk vertellen. Het best wel lang duurde dat ik gewoon veel Bijbelverhalen Kijk, aan de ene kant geloven we ook dat Jezus echt op het water heeft gelopen, maar later besefte ik ook dat dat niet zo heel veel uitmaakt of dat nou deed of niet, omdat het over vertrouwen gaat. Dat heeft best wel lang geduurd voordat ik wist dat ik dat ook zo mocht lezen.
Speaker 1:Is dat ontspannenheid wat jij bedoelt?
Speaker 3:Ja, dat is precies wat ik bedoel. Of die schepping bijvoorbeeld wel of niet zo gebeurd is, maakt me helemaal niet uit of zo.
Speaker 1:Of Jona nou wel een nieuwe
Speaker 2:altis heeft gezeten, Ja, van wat wordt hier nou Ja.
Speaker 3:En dat betekent niet dat het niet gelooft dat het zou kunnen, maar of dat nou precies zo is gegaan.
Speaker 1:En was dat voor jou eerder dan anders?
Speaker 3:Ja, was wel echt anders.
Speaker 1:Als ik
Speaker 3:Was ook echt überhaupt daarover nadenken was al eng of zo. Dat deed je niet. Tenminste ik deed dat niet hè. Ik bedoel ik hoor jou wat anders zeggen, maar ja.
Speaker 1:Maar waarom was dat
Speaker 3:Ik ben best wel eens wel heel nee ik ben gewoon heel best wel zwaar christelijk gereformeerd opgevoed.
Speaker 1:Het
Speaker 3:was een degelijke christelijk gereformeerde kerk, niet zoals hier in Zwolle.
Speaker 1:Een degelijk is dan een eufinistisch voor
Speaker 3:Ja, zwarte Ja, wat nu dan misschien nou net niet maar wel Conservatief? Ja heel conservatief ja.
Speaker 1:Heel conservatief ja oké. Hebben vandaag gestemd dus Ja. Dus dat denk ik. Ja. Dus dan zitten we ook in termen van progressief, conservatief.
Speaker 1:Ja.
Speaker 3:En bij ons thuis was dat niet zo, maar in de kerk wel hè. En catechisatie en dat was altijd best wel heel, hè dus catechisatie de les die je krijgt over de Bijbel of van de dominee was best wel strak. Waarbij je bepaalde vragen waren gewoon zo duidelijk van als je zo dacht ja die discussies waren er gewoon niet. Dat kon niet.
Speaker 1:Maar dat is dat hellend vlak dan wat wij wel eens langs laten komen hier. Alsof je door die vraag al te stellen, kom je in een voorland van allemaal nog moeilijkere vragen waar misschien geen goed antwoord op te geven is. Ik vond het altijd wel wat gemakzuchtig, dat ik dacht: ik ben nieuwsgierig, maar die nieuwsgierigheid wordt in plaats van beloond afgekapt. Terwijl ik zou zeggen: als iemand nieuwsgierig is in die Bijbel, dan zou je die toch in de eerste plaats moeten belonen? Ja,
Speaker 3:van onderzoek het maar of zo. Niet van het is alleen zo, maar ga het maar onderzoeken. Dan
Speaker 2:kunnen we die vraag natuurlijk ook aan jou stellen. Jij hebt je opgegeven voor die avond van IRMA, dus jij wilt ook iets met die Bijbel?
Speaker 1:Ja, die Bijbel neem ik vooral via audio tot me. Een aantal jaren geleden kon je zo'n audioboek kopen. Dat waren dan allemaal liefhebbers die in een ietwat luidruchtig restaurant audiofragmenten inspraak spraken. Die waren allemaal achter elkaar gezet en dan kon je de hele Bijbel door. Heb ik, daar heb ik wel 2 jaar over gedaan volgens mij, maar dan heb ik hem letterlijk helemaal van voor naar achteren gelezen en nu ben ik weer opnieuw begonnen.
Speaker 1:Ik ben nu volgens mij bij de psalmen.
Speaker 3:Oké.
Speaker 1:Maar het heeft ook echt alweer een paar maanden stil. Ik doe dit eigenlijk vaak als ik aan het wandelen ben, dan heb ik meer de rust en wandelen heb ik ook al een paar maand niet gedaan. Dus dat dat correleert met elkaar. Maar goed, dus ik probeer die Bijbel wel zeg maar te beluisteren in mijn geval en dan vooral als ik daar veel tijd achter elkaar in stop, dus ook of in een aantal weken vrij veel dat doe, dan denk ik op een gegeven moment wel van hé hé interessant, dit valt op' of ik denk ook wel eens boring, weet je wel. Er zitten ook stukken in die je nu echt super saai vindt, maar er zitten er zitten ook dingen in die herhaald worden en dingen die net anders herhaald worden.
Speaker 1:Dus het roept ook wel wat vragen op, dus maar ik merk dat als je, hoe ik gewend ben om die Bijbel te lezen, als ik kijk naar hoe het in de kerk gaat, als je een dominee die bereidt een preek voor, hebben vaak een stukje tekst uit het Oude Testament, vaak ook een stukje tekst uit het Nieuwe Testament. Hoeft niet altijd hè, maar dat is wel hoe ik het het vaakst zie en ja je hebt niet zo vaak een preek over een aantal bijbelboeken achter elkaar of zo of of een heel aantal hoofdstukken uit 1 bijbelboek achter elkaar dat dat ik ken dat helemaal niet. Als je dus zelf wel vrij veel achter elkaar de Bijbel leest of luistert in mijn geval, dan denk ik 'hé, dat is eigenlijk op een of manier levert dat nog weer een ander soort inzicht op soms of een soort nieuwsgierigheid van 'hé, er valt nog meer over te zeggen als je gewoon eens 1 zo'n Bijbelboek pakt of 1 Bijbelboek in relatie tot het Bijbelboek ervoor of erna. Waarom zit het in deze volgorde? Lang antwoord, maar toen deze cursus dus voorbij kwam dacht ik ja, die gaat daar volgens mij over.
Speaker 1:Van hé, wat is nou eigenlijk die grote lijn in dat, in dit geval dan het Oude Testament.
Speaker 3:Mhmm.
Speaker 1:Dus ja toen dacht ik ja dat nou dan wil ik daar bij zitten. Ja zodoende eigenlijk. En de tijd zal uitwijzen of ik er veel wijzer van word, maar ik vind het onderwerp.
Speaker 2:Ik denk dat ik denk zeg maar altijd het lezen van een Bijbel is heel vaak dus een particuliere aangelegenheid, dus je doet het alleen. Ja. Terwijl ik het mooiste vind, merk ik ook als ik vaak met jongeren of of iets anders dat het dan een soort wisselwerking wordt. Hoe heb jij dat nou gelezen? Of dat je zo'n ervaring waarvan je dacht 'ik vind wel wat van deze tekst, maar dat gevoel laat je dan maar even zo'.
Speaker 2:En dan ga je daarna in gesprek met iemand die zegt 'God had ik nou precies hetzelfde, ik kwam daar ook niet uit'. En dat vind ik het mooie aan dat Bijbellezen. Als ik het thuis alleen moet doen, is het heel taai. Maar als je het op zo'n verdiepingsavond doet Dus volgens mij moet je Bijbellezen eigenlijk echt het beste als het gewoon het liefst in interactie met anderen.
Speaker 1:Waar kan ook de interactie met de dominee op zondag ook onder scharen? Dat vind ik, dat is namelijk
Speaker 2:Ja, maar dat is wel een beetje zenden. Dus daar kun je niet heel veel terug of sta je wel eens op en zeg je van nou, nu kun je even
Speaker 3:Elke week, elke week staan.
Speaker 2:Kun je even dit even toelichten, want dit is
Speaker 3:zo Hand omhoog?
Speaker 2:Dit is wel een heel onduidelijk stuk en dan gaat hij
Speaker 1:er Gevereerd hè? Dus Bij Lenin in de kerk kan dit, maar bij een Grefperkerk
Speaker 2:Nee nee, maar ik bedoel het is alsnog iemand kiest een tekst uit Ja. En en je doet het gewoon met zijn of haar uitleg.
Speaker 1:Het is wel meer dan wanneer je het helemaal alleen doet. Het is niet interactief, dat is een verkeerd woord. Maar ik bedoel, als je het echt alleen leest, moet je het alleen verwerken en er alleen wat van vinden of wat bij voelen. We Ik heb er nog niet voor geleerd. Kijk, als een predikant dat voorbereidt, vind ik het nog steeds af en toe heel saai.
Speaker 1:Maar er zit ook regelmatig eentje bij dat ik denk ja, oké, dat zet me dan aan het denken op een manier waarvan ik dan vermoed dat me dat zelf niet gelukt zou zijn.
Speaker 2:Nee nee nee, ik denk als ik bij Irma zou zitten en die zou dan een verhaal vertellen of die bereidt dan de avond voor. Nou en en en dan neem ik aan dat er dan eventjes ruimte voor de zaal is en en dan kan ik direct reageren op wat er gezegd wordt of om verduidelijking vragen. Ik dan de
Speaker 1:Ja, dat vind ik even interessant, want ik ben dan bij zo'n avond. Ik aarzel dan op een gegeven moment wel, merk ik. Echt?
Speaker 2:Ja.
Speaker 1:Ik aarzel wel om echt hardop te zeggen wat ik denk. Bijvoorbeeld op een gegeven moment zei ik iets over, gebruikte ik het woord overinterpretatie. Dat ik dacht van we lezen nu een tekst en er wordt zoveel betekenis aan toegekend, dat ik dat ik op een gegeven moment dacht ja dit voelt gewoon geforceerd. Alsof we het, we willen het er zo graag inlezen dat als iemand daar dan een vraag over stelt, ja maar waar staat dat dan? Ja nou ja, je moet het dan misschien net anders zien of zo, dan denk je ja oké maar nu zijn we dus.
Speaker 3:Dat herkende ik ook heel erg.
Speaker 1:Misschien zijn een stap te ver gegaan in wat we er graag in willen lezen. En dan wil ik haar nog even terug naar het woord ontspannenheid. Ik vind ook de constatering, ja dit is gewoon ook een verhaal wat niet prima, kom ik daar weer toch weer op terug, niet primair voor ons zo geschreven is dat wij het optimaal zouden begrijpen. De eerste doelgroep was een andere groep mensen. Ik weet niet, dat geeft ook een bepaalde Kijk, als je het altijd, ik heb veel woorden nodig.
Speaker 1:Die Bijbel, hoe ik opgegroeid ben, die Bijbel is een heilig boek. Ja. En dat is het woord van God. Het is nog net niet van een wolk afgevallen, zullen maar zeggen, op de kansel.
Speaker 2:Ja, zeggen we altijd voor de Islam, hè? Die geloven dat de Godaan zo ongeveer naar beneden is gevallen.
Speaker 1:Hoe ik opgevoed ben, zit dat daar best wel dicht tegenaan eigenlijk. Dus al die vragen over hoe moeten we dat zien? We hebben het te denken over genres en dit moet je niet letterlijk zien en dit dan wel en waarom dat dan wel en dat dan niet. Nou als je dat voor geleerd hebt valt er volgens mij heel veel zinnigs over te zeggen, maar de de terug even naar die avond. Ik aarzel dan omdat ik denk kijk ik zit hier met een hele club mensen die allemaal hun eigen opvoeding en ja hoe zeg je dat, ervaring met die Bijbel meenemen en ja ik wil ook een ander niet voor het hoofd stoten, tegelijkertijd
Speaker 3:Maar daar is het juist wel voor denk ik ja.
Speaker 1:Ja ik vind het dan lastig omdat ik ik dans er dan een beetje omheen soms omdat ik af en denk ik ja.
Speaker 2:Ja, dan moet ik eerst zeggen en moet Irma worden
Speaker 3:Dat wel interessant, want ik denk dat dat juist ook het idee is van afgelopen keer kon jij niet, maar toen was was dat al wel meer, hè. Het was natuurlijk de eerste avond ook een beetje wennen. Ja. Dat we ook gewoon al een gesprek kregen tijdens de avond dat mensen vragen stelden en mensen gingen op elkaar reageren. Dat was eigenlijk heel erg leuk.
Speaker 3:Ook omdat niet niet dat we het allemaal met elkaar eens waren of het op dezelfde manier lazen, maar wel van leerzaam om hier ook eens zo naar te kijken of zo naar te kijken.
Speaker 2:Ja al al denk ik wel dat je inderdaad altijd aan het zoeken bent van hoe ver mag je gaan met
Speaker 3:Dat klopt ja.
Speaker 1:Exam Ja. Hoe ver hoe hoe vrijuit kan en wil en mag ik hier praten?
Speaker 3:Ja. Hè?
Speaker 2:Dus ik had ook wel. Dat dat voorbeeld had ik met we hadden ik deed een lezing met een predikant die hem nu met Emiritaat is, dus met met pensioen. Ja, dokter met pensioen. En of het haar ervarenheid was. Ik weet het niet, maar op een gegeven moment hadden we het over de Emma'sgangers.
Speaker 2:Dat is zo'n bekend verhaal dat als Jezus dan overleden is en 2 mannen lopen al toppend over een of andere weg en dan voegt zich een derde man en dat blijkt dan later Jezus te zijn. Nou, dat verhaal is prima op 1 laag te lezen. Maar op een gegeven moment zei ze: wat als die mannen dat was voor mij een eyeopener op dat moment Jezus helemaal niet fysiek zagen, maar dat het meer een soort geestelijke manifestatie was. En toen ging ik dat helemaal uitwerken. Dus ik ging dat hele verhaal lezen met dat beeld van haar.
Speaker 2:En toen gaf ze zelf ook al toe dat ze misschien wat kregen met dat lege graf. Maar de spielereid die ze deed met die tekst, die mij iets zei van stel je voor dat je nou heel veel moeite hebt met die opstanding ook al is dat een cruciaal kenmerk. Maar als je deze tekst nou eens leest als gewoon Jezus kwam terug maar dan meer in een geestelijke hoedanigheid. Toen dacht ik in 1 keer, als ik nou alles zo zou gaan lezen.
Speaker 3:Ja, ja.
Speaker 2:En toen en dat.
Speaker 3:Dat wordt dan weer spannend.
Speaker 2:Ja, heel spannend, maar ook heel leuk omdat je ik ik ga elke tekst ga ik dan omdat ik uit nieuwsgierigheid Ja. En en dat is denk ik ook wat jou drijft Ja. Ga je alles lezen en dan kun je alsnog het idee na 3 regels verwerpen van ik vind het toch te ver gezocht. Maar het is de pure en en dat heeft met die ontspannenheid van je te maken. Je dan in 1 keer iemand echt doet.
Speaker 2:Maar zij gaf ook zoveel ruimte dat je gewoon zegt Jezus is misschien niet fysiek opgestaan, dat ik dacht wow, dat is veel ruimte, weet je Ja. Maar dat kon. Maar dat is aftasten, hè?
Speaker 3:Ja, is aftasten, ja.
Speaker 1:Je voelt ook op, dat vind ik wel leuk dat dat zei, Dick net, van je voelt op een gegeven moment dan ook wel wanneer je denkt: oké, dit, hier staat voor mij ergens wel een piketpaal of een lijn dus je kunt nog ruimer interpreteren of nog vrijer in zijn je kunt zeggen nou ja die opstanding weet je ja dat dat is wel zo opgeschreven maar ja is dat allemaal zo? Het hoeft niet meteen de volgende stap erover nadenken, het leidt niet automatisch tot de volgende stap waar je het ook allemaal gelooft. Het is natuurlijk die nieuwsgierigheid werkt 2 kanten op. Die nieuwsgierigheid werkt ook naar de kant op wat als het allemaal onzin is? Dat is ook nieuwsgierigheid en ik vind dat ook die nieuwsgierigheid, die moet tot op zekere Ik zou hem niet misschien aanjagen bij mijn kinderen of zo, maar aan de andere kant denk ik, ja weet je, ik ben er niet naïef in.
Speaker 1:Als ik hem niet cultiveer of stimuleer, die nieuwsgierigheid, dan gebeurt dat elders nog.
Speaker 2:Ik ben wel benieuwd, Irma. Weet je nog wanneer dan de eerste teksten waren die je in die ontspannenheid las, waarvan je dacht dat bij jou ergens een keer kwam? Toen je misschien voor het eerst losliet, wat je altijd van thuis had meegekregen, maar dat je eerst een tekst tot je nam en je dacht als ik het nou
Speaker 3:Nou dat gaat bijvoorbeeld natuurlijk over de vrouw in de ambt, hè. Dat de vrouw, hè, wel of niet, hè als je dat letterlijk leest.
Speaker 1:Een ambt, moeten we even uitleggen.
Speaker 3:Ambt, dat is op het moment dat ik het zeg denk ik ja. Dus hè een vrouw als ouderling of dus dat is dus in het bestuur van de kerk zeg maar.
Speaker 1:Geven aan de
Speaker 3:Leiding geven aan de kerk, hè. Dus of als voorganger in een kerk, dus dat je uit de Bijbel mag vertellen of delen, preken. Nou als je dat dan anders leest van je moet het ook zien in de in de cultuur van toen. Maar ook inderdaad de verhalen over de schepping of hoe dat precies gegaan is. Gewoon ja, ik denk dat dat dat dat de grootste dingen zijn waar ik in het begin, ik denk 15 jaar geleden had ik nog een zelf nog een heel ander standpunt over een vrouw en nu ga ik wel in de kerk En
Speaker 2:ben je die teksten toen ook expres gaan opzoeken? Van nu ga ik ze eens een keer tegen het licht houden
Speaker 3:met mij. Ja maar dat zijn natuurlijk ook teksten die je dan altijd wel bezig houden van want het mag eigenlijk niet. Hè? Zo zit dat zo diep in je hoofd. Het mag eigenlijk niet.
Speaker 2:Het wordt geworteld dan hè?
Speaker 1:En dan
Speaker 3:ga je kijken van wat is de context en zo. En ik weet wel sinds die tijd vind ik het ook heel ingewikkeld als iemand zegt ja misschien is dit een beetje, is het een Bijbelgetrouw Christen. Dat is ook zo'n leuke term, Ja. Van Bijbelgetrouw dat is Juist als je helemaal Bijbelvast letterlijk, nou er wordt vaak mee gesuggereerd ja als je Bijbel vast bent of Bijbelgetrouw dan ben je zeker niet voor de vrouw in ambt of zo. Of net als dominee.
Speaker 1:Het claimt objectieve gans die
Speaker 3:die er niet is.
Speaker 1:Zeer discutabel is op
Speaker 3:zijn minst. Ja, want er zou natuurlijk ook heel veel andere dingen doen die wij allemaal niet doen, van hele oude wetten en zo, je ook niet allemaal na kan leven, het ook een hele andere cultuur en een hele andere tijd was.
Speaker 2:En en en ik weet nog die podcast met Thomas Kwartier, weet je wel, met Andries Knevel.
Speaker 1:Ja, waar we toen nog een half uur over
Speaker 2:ja, waarin waarin Andries Knevel dus maar maar met Bijbelversen dat hoor je ook vaker, met Bijbelversen bleef iemand om de oren slaan van nou ja, En dan dat Thomaskwartier heel vaak terugkaatstte: 'Maar waar staat dat dan dan? Wat zegt dat nou?' Mensen verwarren ook wel eens gewoon met het gewoon een paar verzen uit je hoofd oplepelen: Is dat Bijbelvast zijn? En dan merk ik dat ik dus meer op de lijn zit van Thomas X, die dan ook hierbij weer denkt van wat wil die tekst zeggen? En is het nou zo belangrijk dat ik nou precies weet of het nou in Thessalonicenzen 3 staat of 5? Nee, maar Annelies Knevel leek wel een beetje in het kamp te zitten van het maakt heel veel uit waar het staat, want het heeft namelijk een reden dat het daar staat.
Speaker 2:Daar zul je ook niet aan tornen.'
Speaker 1:Daar heb ik
Speaker 2:ook moeite mee.
Speaker 3:Dat vind ik ook lastig.
Speaker 1:Maar dus à la Thomaskwartier daarnaar kijken en dus meer ruimte bieden soms ook voor interpretatie. Niet in ieder geval niet zo van nou kijk, je leest het, hier staat het, dus dat betekent met onze taalbagage die we nu hebben in deze tijd, ja betekent dat dat. Dus heel kort door de bocht. Als je daar veel meer ruimte biedt dan moet je ook accepteren dat mensen daar die ruimte die biedt jou ruimte maar die biedt een ander dan ook ruimte. Dus dan ga je, loop je meer het risico dat je uit mekaar loopt daar.
Speaker 1:Dat je zegt nou ja, dat zie ik heel anders en ik zie dat zo. Dus het zet in dat opzicht de deur op een kier en ik vind, wil ik even de brug slaan naar een Godsbeeld. Jij noemde dat in het begin ook even, eigenlijk meteen in het begin al zei je iets van ja, God is zo groot, we kunnen dat toch niet helemaal begrijpen. Dus niemand begrijpt het helemaal, dus dan ben ik ook iemand die het niet helemaal begrijpt en misschien zei je daar, vul ik je misschien onterecht aan dan ook wel mee van ja op sommige sporen neem ik misschien wel een verkeerde afslag. Maar aan de andere kant ja als je, laat ik het zo zeggen, God nou een hele grote berg is weet je wel, we staan allemaal aan de kant van die berg en en we nemen soms omwegen en en uiteindelijk ploeteren we wel allemaal omhoog.
Speaker 1:Ja dan kun je je afvragen hoe erg is het dan ook als je Ik blijf terugkomen op dat die nieuwsgierigheid, die belangstelling voor die Bijbel en voor God, dat die die essentieel is. Die moeten eigenlijk vol de ruimte krijgen en dat gaat dan hand in hand denk ik met vertrouwen dat dat dat zoekproces ja ook ook geleid wordt of zo? Misschien weet ik eigenlijk niet eens of ik dat wel echt geloof, want je kunt natuurlijk ook een bijzondere kijker erop kijken of je kunt zeggen nou ja het is mij zo vaag geworden allemaal, ik hang het hele geloof aan de wilgen. Het kan allemaal gebeuren. Moet je het dan achterwege laten?
Speaker 2:Ik ben misschien iets klassieker, dan zou ik wel het liefst toch wel een eerma hebben. Kijk, voor mij mag je best wel interpreteren wat er losgaat, maar enige duiding of context geven, zegt ook Andries Knevel ook de hele tijd. Misschien is het soms wel handig als je wat meer weet, hè? Voordat je die nieuwsgierigheid Je zegt van we gaan allemaal naar de top, maar als je het helemaal loslaat, dan ben ik bang dat iemand 3 bergen verderop belandt, weet wel, en niet naar diezelfde top toegaat. Dus volgens mij interpreteren, maar ik bedoel, is wel handig om te weten dat de lijn van David Jezus voortbrengt of dat het verbond Abraham ook weer terugkomt bij Weet je, ik vind dat soort lijnen die haal je er niet zo snel uit als je niet iemand hebt die daar
Speaker 1:Nee, nee.
Speaker 2:Dus ik om dat helemaal vrij te laten, daar wil ik dan
Speaker 1:Voor mij persoonlijk betekent dat ook altijd iemand opzoeken die er meer verstand van heeft hoor. Dus Ja. Omdat ik zelf het een zeer moeilijk boek vind en daar dan ook gewoon ik loop ook vast. Ik kom er gewoon niet uit. Ik ik heb die
Speaker 2:Ja, klonk net meer van nou ja weet je wel pak dat boek.
Speaker 3:We komen er toch wel.
Speaker 2:Lees er maar in wat je erin wil lezen.
Speaker 1:Als je dus op zo'n avond bent, ik aarzel dan dus om dus helemaal mijn harten te spreken. Dat heeft hiermee te maken dat ik denk van ik zoek daar ruimte of ik heb daar bepaalde gelatenheid in, het me eigenlijk niet zo heel veel uitmaakt op dit onderwerp of ik dit letterlijk moet lezen. Dit is voor mij een non-issue. Dan denk ik, dat durf ik eigenlijk niet zo goed hardop te zeggen, omdat ik toch bang ben dat ik voor iemand anders
Speaker 3:Dat je anderen gekwetst of dat het anders kapot maakt of zo?
Speaker 1:Ja, dat voor een ander is iets heel wezenlijks en dan zeg ik ja weet je, dat boeit me eigenlijk niet. Voor mij is dat echt bijzaak. Ja, vind ik dan dat vind ik dan wel lastig terwijl ik het ja dat is puur interpersoonlijk dan. Het zou mij theologisch gezien als je het zo moet zeggen niks uit maakt het mij weinig uit dat die ander dat niet met mij eens is, dat hij dat heel anders ziet.
Speaker 3:Dat maakt ja dat heb ik ook inderdaad niet. En dat vind ik ook van zijn studie leuk, iedereen die ziet het echt anders. En dat maakt op zich ook helemaal niet uit, als je maar het onderzocht hebt en met een onderbouwde mening komt. Dat is natuurlijk in zo'n studie belangrijker dan in het misschien wel in het geloofsleven. Ja ook wel denk ik.
Speaker 3:En ik denk dat het ook mooi is als je die verschillen leert verdragen of zo. Ik ben best wel gewend van in in een kerk of vroeger iedereen moet hetzelfde denken. Dat is natuurlijk niet zo. Ik bedoel als de basis dat je Nee maar ik bedoel dat je hetzelfde geloofde in God, Jezus, in de Heilige Geest of de basis dingen dat dat hetzelfde is. Maar dat dat de 1 het liefst zo zingt of zo de Bijbel leest of denkt ja daar gaat het uiteindelijk niet om.
Speaker 3:Maar dat je samen ontdekt want ik denk dat het dat God zo groot is inderdaad dat ook al die aspecten erin zitten. Ja dat is dat is het leuke Hoe bedoel het eraan.
Speaker 1:Uiteindelijk allemaal wel uitkomt op kanten van die Bijbel die allemaal op zich het onderzoeken waard zijn. Soms als je net in de geslachtsregisters uitkomt dan niet
Speaker 2:zo. Iets minder.
Speaker 3:Ja, iets minder ja.
Speaker 2:Kun je ook teveel uitleggen?
Speaker 3:Ja dat denk ik wel. Ik denk dat je ook niet alles, ik bedoel zeker in een in een kerkdienst of zo als je dan gaat spreken dan, ik had het er pas nog met iemand over. Ik heb nu een preek over Hosea 11 gemaakt, dat is een profetenboek. Daar ga ik volgende week over preken bij ons in
Speaker 1:het Kleine kleine profeten.
Speaker 3:Kleine profeten ja. Nou als je ziet wat ik daar aan onderzoeken heb gedaan dat wil je niet weten. Dat is zit wel denk ik 100 uur in misschien wel meer. Maar dat ik denk er komt in die preek misschien 1 minuut van terug of zo hè? Maar dat is meer dat je voor jezelf goed die achtergrond weet zodat je het goed kan uitleggen.
Speaker 3:Maar denk niet dat je dat al dat je al die geschiedenis ja omdat ik dat ook leuk vind.
Speaker 1:Ja maar je moet toch een liefhebber zijn dan anders dan.
Speaker 3:Ja, maar zo'n ex ja dat heet dan een exege. Dat helemaal onderzoeken van voor wie is het geschreven. Wat betekenen al die woorden? Ik kan ook helemaal geen Grieks of Hebreeuws of zo. Maar dan heb je wel studiebijbels voordat je dat toch wel een beetje kan vergelijken woord studies en zo.
Speaker 3:Helemaal niet zoals het een echte theoloog dat kan. Maar dan kan je echt wel heel veel van ontdekken. En dan lees je allemaal verschillende meningen die een beetje tegengesteld zijn.
Speaker 1:Ik nog niet
Speaker 3:Super leuk.
Speaker 1:Super leuk, veel kennis opgedaan en dan moet je dat comprimeren naar een preek waarbij er nou wat zei je nou?
Speaker 3:Waarbij misschien niemand het onthoudt. Dan hoop je dat 1 iemand daar daar wat aan heeft.
Speaker 2:Maar ik bedoelde ook ik zal trouwens mijn vrouw vraag was toch anders? Nee, dat maakt niet uit, want is ook een antwoord. Maar ik bedoelde eigenlijk meer, dat lag misschien ook meer aan mijn vraag, dat ik ergens Bijvoorbeeld het voorbeeld op de studie was ook van: ik kan helemaal uitleggen wat er gebeurt als mijn oma een rozenkransje bidt, van wat er allemaal voor toestanden gebeuren, wat daar voor een transactionele handelingen plaatsvinden en dergelijke. Maar als ik mijn oma dat zou vragen, misschien zal ik dat allemaal zou uitleggen wat ik allemaal wist over dat rozenkansen en wat de functie daarvan is, dan zou ik denk ik ook iets kapot maken. Ja, dat klopt.
Speaker 2:Dus soms kun je zeg maar te veel uitleggen. En dan vraag ik me af of dat dus bij Bijbellezing of je daar dus ook niet af en toe bang van bent van ja, ik weet dat er 10 verschillende invalshoeken zijn, deze 3 die
Speaker 3:Nee, ik zou dat niet zo gauw dat is meer voor als je het zelf onderzoekt leuk. Of ja, ik vind dat dan leuk.
Speaker 2:Ja, maar hoe bepaal je dan bijvoorbeeld op zo'n avond van ja, die hier ga ik niet
Speaker 3:Nee, op zo'n avond is het echt meer van de hoofdlijnen van hoe hoe is dat boek opgebouwd en wanneer heeft het zich ongeveer afgespeeld? Wat zit er van hoofdlijn in?
Speaker 2:En hoe kun
Speaker 3:lezen? Dezelfde vraag
Speaker 1:kan je natuurlijk over een, over een preek stellen. Ook daar laat je delen. Tenminste, laat delen weg.
Speaker 2:Ik denk met een Bijbelstudie omdat je specifieker kan zijn. Ik bedoel, uiteindelijk is er ooit in een ver verleden gewoon vergaderd over welke boeken erin kwamen of niet. Klopt. Wat ergens de sorry voor het lelijke Engelse woord de randomness, de willekeur, is een mooi Nederlands woord voor, ook aangeeft van die boeken. En ik bedoel eigenlijk door dat te zeggen, dat vind ik soms al best wel veelgear.
Speaker 3:Ja. Snap
Speaker 1:je? Dat je dat Ja,
Speaker 2:van er is gewoon toen besloten, ja, dit wordt het.
Speaker 3:Dit is de Bijbel.
Speaker 1:En dit is apocrief. Dit dit dingen doen we niet mee.
Speaker 2:Maar dat is echt gewoon eigenlijk met een soort hamerslag besloten. Ja, dat dat haalt iets van dat heilige weg waarvan ik soms weleens denk, ik noem het ook maar niet dat het zo is gegaan, want je kunt ook overdrijven met 'het is door mensen geschreven'. Dat ik wel eens denk van ja, dan haal ik misschien wel iets weg waarvan mensen echt denken ' het is net voor mij Dan Brown' of iets?
Speaker 3:Ja, gewoon een geschiedenisboek.
Speaker 2:Ja. Dus dan noem ik dat maar niet, terwijl ik wel denk van ja, ik onthoud je eigenlijk kennis. Maar net als bij mijn oma, het is heel lastig te bepalen wanneer En ik dacht misschien ook omdat jij zo van studeren houdt, je ook denkt van ja, wat ga ik allemaal delen?
Speaker 1:Je laat ook heel veel liggen eigenlijk.
Speaker 3:Ja maar dat is ook zo. Maar ik denk ja je moet natuurlijk je gaat op een gegeven moment bedenken wat betekent hè als je dan zo'n hele tekst wat betekent volgens mij in de context in in die situatie van toen? En heeft dat nog een link met nu. Ik vind het heel lastig als een tekst, ik heb best wel vaak preken meegemaakt, dan werd er bijvoorbeeld echt een oud testament, dus echt een oud gedeelte gelezen. En er werd meteen gedaan voor ons.
Speaker 3:Meteen hup dit betekent het voor ons. Helemaal niet van wat toen. Dus ik vind het wel belangrijk om daar iets van te zeggen van wat was de situatie. Maar je gaat ernaar natuurlijk wel kijken van en dan vind ik het wel leuk om weetjes in OCJ11 zitten echt wel wat leuke woord dingen waardoor die tekst wel voor mij een diepere laag krijgt. En dat probeer ik dan wel te delen van nou dit is wel zo bijzonder van dat woord komt daar terug.
Speaker 3:En eigenlijk komt het ook op die manier staat er letterlijk ook dat. Waardoor die tekst veel diepere laag krijgt en wat kan dat dan ook over jou zeggen. Zo maar ja ik ik vind het heel moeilijk uitleggen hoor wat je dan wel en niet laat liggen. En ik ben natuurlijk geen ervaren dominee die elke week preekt of hè, dus mag dat een paar keer per jaar door.
Speaker 1:Nou die spreken we dan misschien ook nog wel een keer een echte dominee. Want nu de tijd weer maar.
Speaker 2:Ik wil ik wil dat ik wil zeggen ik ik dat dat vind ik niet per se een stempel waarvan ik
Speaker 3:Nee, maar dat dat is natuurlijk wel zo. Ik denk dat dat echt anders is. Dus ik heb daar of ik maak daar de tijd voor, omdat ik dat ook dan heel leuk vind.
Speaker 1:Ik heb nog wel eens
Speaker 2:ik wil
Speaker 1:er even pinhaken en dan gaan we elkaar afronden. Mhmm. Daarmee claim ik eigenlijk de laatste zendtijd, maar voel je vrij om het hartgrondig met mij oneens te zijn. In preken vind ik soms ook dat het te snel gaat naar het deel hoe passen we dat toe in het hier en nu. Ik vind dat helemaal niet altijd nodig.
Speaker 1:Ik heb voldoende nieuwsgierigheid, nou ik weet niet of Hosea, ik heb het zo niet paraat, maar ik heb voldoende nieuwsgierigheid naar de Oude Testament ook om gewoon daar alleen meer van te begrijpen en als een preek ook iets van onderwijs in zich heeft dan denk ik ja dan dan waarom dan zo die verplichte
Speaker 3:Ja dat is echt wel een beetje wat wij gewend zijn hè in Nederland of tenminste ik denk wel in de meeste kerken van het moet ook een toepassing hebben voor nu.
Speaker 1:Nou en ik op zich ben ik het daar niet mee oneens. Nee. Want anders dan worden we een soort geschiedkundige kleur of zo met elkaar. Alleen soms dan, dat is bedoel ik net ook met dan dat je veel laat liggen. Je hebt je eigenlijk zo grondig voorbereid en we krijgen daar een destillaat van zeg maar, een samenvatting van waar een klein stukje en soms denk ik dan snijdt een een predikant die pakt een tekst en denkt wauw dit is wel interessant weet je wel en dan ja binnen binnen 10 minuten dan zijn we eigenlijk naar de toepassing en dan denk ik nou ja, ik ben ik ben dan echt wel teleurgesteld.
Speaker 1:Ja. We hebben wel eens eerder opgenomen dik over ook met Bert dan volgens mij hè, van wat mag je verwachten van een preek hè? Ja ja. En de dan heeft hij ook al raakt dat ook wel hier aan dat je ja je kunt het ook niet gauw goed doen als predikant, dat snap ik ook nog wel, maar laat laat zoveel liggen denk ik ja dat voelt zo we hebben een model en daar moet het aan voldoen en dan is iedereen blij want dan is het product geleverd waarvan
Speaker 3:En moet binnen 20 minuten hè. Ja, dat is ook zo'n waarde. 20 minuten.
Speaker 2:Of liever zelfs 7.
Speaker 1:Dat is
Speaker 2:uit de coronatijd geweest.
Speaker 3:Bij ons is het nog in 20, nog steeds mag nog 20 minuten. Hoe langer? Maar liever korter.
Speaker 2:Ja, ze ze zaten toen in coronatijd vooral online of toen afgeklokt. En toen Ja. Beter zeg maar de
Speaker 3:Ja de luisteren dat klopt.
Speaker 1:Ja, vind het ook een mooi bruggetje voor afklokken en dat moeten wij ook doen, want we hebben ook met met, we hebben ook met randvoorwaarden te maken hier. Mhmm. Hey maar we hebben lekker uitgeweid naar links en naar rechts. Vond je het leuk om
Speaker 3:Ik vond het leuk
Speaker 2:ja ja ja. Nou en ik heb ook nog wel meer vragen hoor dus.
Speaker 3:Ik hoop dat
Speaker 1:het me
Speaker 3:wat zinnigs was, maar ik vond het leuk Ja. Om hier te zijn.
Speaker 1:Nou leuk. Ja. Leuk dat je er was en ja je kunt natuurlijk niet een belofte doen waar jij bij bent, jij bij zit en tot de volgende keer. Is ook bij jou natuurlijk, maar net zoals in de ongelofelijke dan altijd die David zegt. Ja.
Speaker 1:Daar komen we later nog over te spreken. Daarmee is iets geparkeerd. Niemand komt er ooit op terug of er later over gesproken Nee. Dus tot deel 2 Irma wat dan misschien
Speaker 3:niet komt. Dat gaan we meemaken. Voor nu hé?
Speaker 2:Dank je wel.
Speaker 3:Oké, jullie ook.
Speaker 1:Ja, en allereerst mijn excuses dat deze aflevering langer dan 40 minuten duurt. Dat is toch een ongeschreven regel die ik niet probeer te overtreden, maar tegelijkertijd ben ik ook een luie editor. Dus ik had geen zin om de hele aflevering terug te luisteren en te kijken waar ik nog een beetje zou kunnen knippen om het geheel toch binnen de 40 minuten te houden. Dus ja, jeetje, je doet het er maar mee en en eigenlijk heb je het er al meegedaan want je hebt dit einde gehaald. Dus superleuk dat je weer geluisterd hebt en ik hoop dat je er over 2 weken weer bent.
Speaker 1:Dan komt er een aflevering online waarin ik interview of een gesprek heb met iemand van 88. Tot dan.
