#6 Geloofsopvoeding
Hey, welkom bij aflevering 6 van Geloofsvoergesprek en vandaag gaan Dick en ik in gesprek over geloofsopvoeding. Want met gesloten kerken, gesloten scholen rust die verantwoordelijkheid toch wel helemaal op de schouders van de ouders. En dat valt niet mee. Dus luister mee, hoi!
Speaker 2:Nou Remco, goedenavond. Volgens mij is het de eer aan mij om vanavond een onderwerp in te brengen. Klopt toch?
Speaker 1:Ja, hoe voelt dat die druk?
Speaker 2:Ja dat is moeilijk joh. Ik lees wel van alles maar om dan zeg maar echt iets te bedenken van ja dat gaan we als pointer gebruiken voor deze aflevering, dat vind ik toch wel lastig. Maar volgens mij heb ik er eentje gevonden, namelijk geloofsopvoeding.
Speaker 1:Je hebt geloofsvoer en je hebt geloofsopvoeding. Nou ik zeg 10 punten alleen al voor het onderwerp.
Speaker 2:Ik bedoel ik dan dus zeg maar niet geloofsopvoeding gewoon naar onszelf toe, maar gewoon naar die kleine mini variantjes van onszelf, onze kinderen en andermans kinderen. En hoe je dat dan een beetje vorm moet geven. Hoe doe je dat eigenlijk? Doe je dat zelf of laat je dat lekker de school doen of de kerk?
Speaker 1:Zo, wil je daar eerlijk antwoord op? Ja Sorry, jij valt wel met de deur in huis, Dick. Ik zal
Speaker 2:meteen maar even wel heel eerlijk beginnen. Onze kerk, degene waar ik niet waar ik voor werk, maar waar ik nog lid van ben, is de CGK in Zwolle, die heeft een hele mooie actie uitgezet in de voetsporen van Jezus heet dat volgens mij is dat gebaseerd op bijbelbasics of kind op zondag, nou ja, 1 van die beproefde methodes. En hebben ze best wel leuk uitgerold. En ook allemaal netjes vrijwilligers, die hebben een pakket bij ons in de bus gedaan. En nou ja, dan moeten we iets voor het raam hangen.
Speaker 2:We moeten een filmpje elke zondag kijken. Ja, en we zijn nou op 3 zondagen, je voelt hem al aankomen, we zijn 3 zondagen verder. Ik heb nog geen filmpje gekeken. Volgens mij ligt zelfs de poster nog bovenop de kast. En ik dacht jeetje, dit doe ik volgens mij niet helemaal goed.
Speaker 2:Herkenbaar? Nou niet specifiek deze actie dan, gewoon.
Speaker 1:Ja, nou ik heb een ander boekje hier liggen, Niet van brood alleen. Waarmee ik tegen jou zei, Dick zullen we nou eens in de 40 dagen tijd dit gaan lezen? Wat jij meteen beaamde en zei Ik heb hem al liggen, Remco. Dus ik dacht, nou Dat gaat wat worden. Ik heb heb hem nog niet open gehad.
Speaker 1:Ik luister wel de podcast 2 keer in de week. Dat is dan toch wel een format dat misschien wat beter bij me past. En het lijstje boeken wat ik nog aan het lezen ben of nog wil lezen is dan ook al lang zat en dan probeer ik ook nog elke dag een krant te lezen. Dus ik excuseer mezelf al, je merkt het al. Maar daarmee wil ik zeggen dat wat jij hebt met dat kerkprogramma zeg maar, gericht op je kinderen en dat je daar eigenlijk niet eens goed op stoot.
Speaker 1:Je komt niet eens op gang eigenlijk. Het is niet dat je halverwege afhaakt of zo, of dat je de aandacht verliest. De motorkap niet eens op gang.
Speaker 2:Nee, ik merk ook dat ik dan tegen mezelf zeg van ja, dan moeten ze een video kijken. En dan denk ik ja, mijn kinderen zijn bijna 5 en 2 weet je wel. Dus ja, daar vinden ze toch niks aan. Dat gaat allemaal nog een beetje over hun hoofd heen en dan merk ik al van dat zijn een beetje van die laffe excuses. Ik vind ze niet zo sterk.
Speaker 2:Ik ben natuurlijk actief in het jeugdwerk en dan verzucht ik wel eens vanuit de andere kant bezien van nou dan lijken die ouders af en toe die kinderen daar gewoon bij de kerk te droppen en dan hé succes jeugdwerk dan ook op die zondag aan het werk is. We hebben de hele week niks aan gedaan, stoppen jullie er even een uurtje wat wat geloofsinspiratie in en dan komen wij daarna wel weer terug. Weet je wel, dat idee. Jij
Speaker 1:bent die ouder. Ja precies.
Speaker 2:Maar ook ik denk dat dat een moeilijk heid is. Ik heb ook wel wat tegen mensen die hun kinderen op school doen met zeg maar een een boodschap, een christelijke boodschap zeg maar, weet je wel, dus een christelijke basisschool of een katholieke basisschool, hoe je het wil noemen, en dat dan alleen maar doen omdat dat dan omdat ze dan wat meekrijgen van religie ofzo, zoiets vaags.
Speaker 1:Bedoel je dan dat niet-christelijke mensen hun kinderen naar een christelijke school doen bijvoorbeeld? Ja. Of bedoel je dat christelijke mensen hun kinderen naar een christelijke school doen?
Speaker 2:Ja, dat is wel een goed onderscheid. Ik bedoelde eigenlijk mensen die niet per se heel christelijk zijn, daar eigenlijk ook thuis een beetje wars van zijn omdat dat dan zeg maar te veel naar spruitjes ruikt of weet ik veel, omdat ze dat zeg maar niet helemaal kunnen rijmen met hun eigen geloofsovertuiging maar wel zoiets hebben van 'ik vind het toch belangrijk voor mijn kinderen'. Maar dan eigenlijk niet helemaal kunnen formuleren wat er dan precies belangrijk aan is, maar ja.
Speaker 1:Ja, dan kom je wat voor mijn gevoel wat meer op het terrein van de normen en waarden of zo. Dus niet zozeer Bijbels gefundeerde levensovertuiging misschien. Of misschien dan nog wel, met dat ik het zeg, bedenk ik misschien nog wel de avontuurlijke Bijbelverhalen, weet je wel. Waar we ook zelf als jonge leeftijd natuurlijk kennis mee gemaakt hebben. Maar Er zit ook iets in van: je moet ook weer niet te ver doortrekken.
Speaker 1:Maar er zit wel iets moois in. Zo dat woord mooi, daar wil ik ook nog eens een keer een hele podcast aan wijden. Want dat wordt ook in de te pas en te onpas gebruikt. Terwijl ik denk dat er allerlei andere woorden veel beter zijn. Maar toch, het Christendom is wel mooi ofzo.
Speaker 1:En dan doe je je kinderen naar een christelijke basisschool. Aan de andere kant, ja Ik zie mezelf wel als Christendom, ik doe mijn kinderen naar een christelijke basisschool. Ja, ik ben hetzelfde misschien wel. Ik denk ja, het is ook iets wat je bijna vanzelfsprekend doet als christen. We hebben nou eenmaal de vrijheid in Nederland om die vorm van basisonderwijs om die af te nemen.
Speaker 1:Maar ik vind het wel lastig. Ik zal een voorbeeld geven, heel concreet voorbeeld om hopelijk jouw keiharde vader jegens je kinderen iets te relativeren. De kinderbijbel. De kinderbijbel. Dat is zo'n boek waar ik meestal na 3 bladzijden al rode uitslag krijg en jeuk op allemaal plekken.
Speaker 1:En ik heb wel eens het gevoel dat ik zelf zo, dat die verhalen zijn zo sleets geworden, zeg maar. Die zijn zo, of voor mijn gevoel soms zo eenzijdig verteld. Of heel erg ingebed in de blanke cultuur. Er valt vanalles over te zeuren, zeg maar. Ik heb wel eens het gevoel dat ik zo een beetje verpest ben als ik dan kinderbijbel daaruit voorlees aan mijn kinderen.
Speaker 1:Ergens vind ik het belangrijk dat ik er ook achter moest staan. Ik ben er niet per se trots op, want ik lees primair voor mijn kinderen. En mijn kinderen, ik zal niet zeggen ze smullen ervan, maar als ik een goed aflever, zeg maar. Hebt een beetje een geschikte kinderbijbel, dan dan lukt dat best aardig. Maar ik merk dat ik zelf ook een drempel ervaar om uit uit die kinderbijbel te lezen.
Speaker 1:En dat heeft er vaak mee te maken dat dat dan eigenlijk helemaal geen kinderbijbel is, want er staan veel te moeilijke woorden in of lange zinnen. En dat ik denk ja, ik als dit een kinderboek was, had ik hem al weggelegd. Weet je, maar het is dan een kinderbijbel en dan doe ik het ermee. Maar nou ja, gaat eigenlijk denk dat
Speaker 2:je daar wel een punt hebt. Kijk uiteindelijk zeg maar een beetje cru gezegd dan zeg je van ik wil er zelf ook achter staan. Maar alleen al die gedachte heeft natuurlijk kunnen ontstaan bij onszelf, bij jou zelf, bij mij, doordat we ons konden afzetten tegen verhalen die we allereerst geleerd hebben. Dus op de 1 of andere manier moet je eerst eventjes indoctrineren zeg maar. Dus we vertellen gewoon al die verhalen hoe afgekauwd ook.
Speaker 2:En dat dan volgens de kerkelijke kalender. Dat is een zienswijze. Zodat ze dan na een paar jaar gewoon kunnen zeggen van ja ik vind het helemaal niks, wel met die kennis die ze dan al hebben opgedaan. Kijk, volgens mij kun je
Speaker 1:Een soort gefundeerde idee. Ja precies, want
Speaker 2:van die andere kant kun je niet zo goed starten. Dat je dan alvast de scheppingsverhaal gaat lezen en dan alvast kanttekeningen gaat erbij zetten bij je kinderen, weet je wel. Ja, dit is echt heel raar ofzo. Dus volgens mij moet je hem gewoon eerst een paar jaar gewoon vertellen en dan hen zelf die vragen laten
Speaker 1:Ik vind het echt een heel mooi voorbeeld. Ik heb die neiging dus, hè. Om dan als ik een bijbelverhaal lees Bijvoorbeeld, ja, bijvoorbeeld begin maar over Adam en Eva. Hoe letterlijk moet je dat nemen. Als je alleen de eerste boeken uit Genesis letterlijk leest, dat zijn er meteen allemaal problemen al.
Speaker 1:Je bent al niet halverwege, of je bent al maar net onderweg, wou ik zeggen. Waar komen al die mensen vandaan? En dat waren toch al mensen. En nou, en dan krijg je in een kinderverhaal krijg je dat verhaal netjes en eenvoudig opgediend. En ik lees dat voor en het is precies wat jij zegt.
Speaker 1:Het moment dat ik dat aan het lezen ben, heb ik de neiging om een soort inzetjes te plaatsen. Van nou, nu gaat papa Remco even vertellen dat hier toch wel wat kanttekening bij te plaatsen zijn. Of dat dit 1 manier is om dit verhaal te interpreteren, maar dat je dat ook anders kunt bekijken. Dan denk ik ja, hou je bek is gekken, weet je. Dan ben je gewoon een kinderverhaal aan het voorlezen.
Speaker 1:Maar die drempel is dan zo lastig.
Speaker 2:Nou precies, maar dat is denk ik ook de moeilijkheid van geloofsopvoeding. Ik weet nog dat Stefan Paas zei van religie moet je ook leren. Dus hij zei zo van in zekere mate sommigen zijn zeg maar iedereen heeft wel het talent van voor religie denkt die. De ene is er wat net zoals met sport weet je wel. De ene is er heel goed in, die doet het heel makkelijk, die ander moet er wat harder voor werken.
Speaker 2:Maar net zoals ook bij sport, je kunt talent ook niet zomaar laten liggen. Je moet er alsnog wel voor werken, weet je wel. Dus dus dat was zijn pleidooi. Ik weet nog, volgens mij zei hij dat een jaar of 2 geleden of zo. En ze moeten nog wel onthouden dat er altijd een soort toch ook een soort dat je eerst dat moet opbouwen om je daarna mogelijk daar tegen af te zetten.
Speaker 2:Dat klinkt een beetje raar, maar eigenlijk zou je dus, maar ik snap je gevoelens natuurlijk helemaal, want ik ben ook zo, maar om dat verhaal zeg maar gewoon maar gewoon kant-en-klaar te vertellen En dan Nee, ik ik vroeg net voordat we deze blog begonnen, dan zei ik van heb je nog de podcastserie dit dus? Heb je nog die nog geluisterd? Toen zei je nee, ik ben geëindigd bij Franker Treur, dat is van vorige week. En die vertelde dat zij nu volgens mij is ze 30 de Bijbel opnieuw ging lezen terwijl ze uit zo'n heel zwaar gereformeerd gezin kwam en dat ze er toen pas achter kwam dat bijvoorbeeld het scheppingsverhaal 2 keer wordt verteld in Genesis. Dat is heel raar weet
Speaker 1:je wel,
Speaker 2:dat dat gewoon zo dat klopt. Dit staat 2 keer gewoon hetzelfde verhaal na elkaar, een soort misprint of zo lijkt wel. En het is wel grappig hè, want ze heeft dus al die jaren nooit zelf voor zichzelf. Ze heeft gewoon altijd gewoon bam, dat ding gewoon gelezen, gelezen, gelezen, gelezen en dan nu doet ze daar wat mee. En nu betekent het ook wat voor haar.
Speaker 2:Terwijl ze dan volgens mij vanaf het begin af aan al op was geweest, dan had dat lang niet zo'n impact gehad.
Speaker 1:Ja, had het lang niet zo'n impact gehad, maar tegelijkertijd is dus dat van het begin af aan daar al op wijzen, is ook wel weer problematisch. Want de aantrekkingskracht om over je geloof, of over het geloof, of over je persoonlijk geloof aan je kinderen te vertellen, is ook wel via die verhalen denk ik dan. Dus als je die verhalen met allerlei voetnoten en inzetjes probeert te laten vloeien. Dus ik geloof er wel in Ja, ik geloof er in wat jij zegt van je moet het eigenlijk eerst tot je nemen en dan kun je ertoe verhouden wanneer je ouder wordt. Aan de andere kant denk ik ja, is dat dan zo?
Speaker 1:Is zeggen we dat gewoon omdat we anders.
Speaker 2:Nee, weet ik weet het ook niet goed. Ik ik ik heb namelijk ook nog niet de de juiste formule daarvoor gevonden. Ik denk dat dat, ik zou zeggen dat het wat ik net theoretisch zeg, dat lijkt mij het meest kloppen, maar het komt dan niet overeen met hoe ik het in de praktijk breng. Daarmee mij soms nog verschuilend achter, ach mijn kinderen zijn nog jong. Maar weet je wel?
Speaker 1:Ja, mijn kinderen zijn dan iets ouder. Eentje van 8 en eentje van 5. Dus ja, is absoluut niet zo dat ik denk tijd tikt. Renko kom op. Zo ervaar ik dat niet.
Speaker 1:Maar ik worstel wel dus met die onbevangen lezing van die Bijbel. Daar heb ik wel echt moeite mee. Die wordt voor een deel dus ook wel veroorzaakt bijbelvertaling zelf. De manier waarop dat opgediend wordt naar kinderen en hoe dat aangekleed wordt met allerlei tekeningen. Ja, ik ben daar dus lastig naar mezelf toe.
Speaker 1:Dan nog even de oplossing voor nu. Ik dacht op een gegeven moment van ja, ik kan daarmee doorgaan en dan doe ik het echt puur op discipline. Ik denk nou, wil het eigenlijk ook wel lezen, omdat ik dat zelf ook wil. Ook voel dat dat oké is om te doen. Ik merkte dat die Bijbel dan toch regelmatig dicht bleef, omdat ik dus zelf zo die drempel ervoer, en mijn kinderen ook niet aan mijn lippen hingen, zeg maar.
Speaker 1:Dus nu heb ik de Narna-reeks gekocht.
Speaker 2:Een heel ding. Ja,
Speaker 1:met zo'n beetje zo'n illustratie-nieuwe softcover. En al die 7 boeken die zitten daarin. Ik ben gewoon voorin begonnen. Voordat ze gaan slapen trek ik daar een kwartier tot een half uur vooruit en probeer ik echt een verhaal te vertellen. Echt voor te lezen wat voorlezen is.
Speaker 1:En ik doe dit nu, ik weet niet, ik denk 2 weken of zo. En ik krijg daar hele leuke, mijn kinderen reageren er heel leuk op. We zijn helemaal in dat verhaal. Denk ja, dan maar even zo, weet je wel. Ik wil ze wel iets meegeven.
Speaker 1:Daarna is heel wat anders dan de Bijbel, laat dat helder zijn. Maar het is een poging van mij om even een tijdje kinderbijbel af te zijn, omdat dat toch niet helemaal lekker loopt en daardoor ook te vaak dan niet gebeurt, dan denk ik nou, dan kun je zeggen nou weet je, dan niet. Dan heb ik ook een beetje gevoel dat je het kind met het badwater weggooit. Ik denk nou ja, dan probeer ik wat anders. Nou ja, ben ik hier uitgekomen.
Speaker 1:Misschien heb je nog tips?
Speaker 2:Nee, dat vind ik ook moeilijk. Ik kan wel allemaal activiteiten verzinnen voor andere mensen, weet je wel. Voor eenmalige gebeurtenissen. Het is juist iets wat op dagelijkse basis terugkomt. Ja, dat vind ik wel lastig.
Speaker 2:Mijn ouders waren trouwens ook niet zo heel, die deden ook niet zo heel moeilijk. Volgens mij kinderbijbel heel lang lezen denk ik. Dat was alles, maar ook niet des avonds nog heel uitgebreid in het gebed of zo. Dus ik heb daar in dat opzicht volgens mij ook, die hebben zich ook niet helemaal uitgeput. Je bent volgens mij ook veelal aan school gelaten en en al die andere randvoorwaarden.
Speaker 2:Familie, vrienden, dus dat leeft ook voort natuurlijk.
Speaker 1:Nou ja, denk ik dan ook. Hebt geloofsopvoeding. We hebben het nu dan over Bijbellezen, Een hele voor de hand liggende bidden is aan anderen. Ik vind, wat ik ook heel belangrijk vind is hoe je praat over anderen. Heel simpel.
Speaker 1:Als mijn kinderen Hoe druk ik mij uit over iemand anders? Mijn kinderen zitten daarbij. Die horen dat en zullen daar misschien nooit op reageren. Maar die krijgen dat mee. Die leren daarvan.
Speaker 1:Die denken dat iets normaal is. Of die denken dat iets Die voelen aan dat iets absoluut niet normaal is of niet oké is. Dat zijn ook dingen waar ik me zeer bewust van ben. En van mijn voorbeeldrol die ik daar heb. Dan kan je zeggen ja, is niet per se christelijk.
Speaker 1:Nee, klopt. Dat is niet per se christelijk. Alleen ik probeer wel degelijk mijn manier van praten altijd respectvol te houden tegenover anderen. Nou, daar hebben christenen geen patent op, maar is wel een, vind ik, ook een component van geloofsopvoeding. Omdat die bij mij wel geworteld is in die christelijke levensovertuiging.
Speaker 1:Die kun je ook niet hebben, maar ik heb die wel. En daardoor is voor mij ook logisch om dat ook te scharen onder geloofsopvoeding. En dat is minder geforceerd. Het is minder nou, gaan nu Bijbel lezen kinderen.
Speaker 2:Ja, ja, ja, is wel interessant. Ben ik het wel mee eens hoor, maar aan de andere kant voelt daar ook wel een soort toch wel de vrijblijvendheid in of zo weet je wel. Snap je wat ik bedoel? Ja, ik maar nee, als ik dat voorlees leef, dan krijgen ze die normen en waarden wel mee. En dan zijn die normen en waarden mogelijk bij mij wel geworteld in in het Christendom zeg maar.
Speaker 2:Maar dat hoef ik in dat opzicht nooit uit te leggen. Mijn kinderen zullen daar pas naar vragen als ze 20 zijn of zo, weet je wel. Dus die zullen die zullen niet weet je dus dat ja, zit hem in weet
Speaker 1:je We
Speaker 2:kennen elkaar al heel lang en ik denk dat we dat alleen al naar elkaar toe hebben gedaan en naar onze vrienden toe en ook naar onze vriendinnen en vrouwen weet je wel. Dus dat we dat doortrekken naar onze kinderen vind ik dan wel logisch. Er zitten wel een, volgens mij moeten we nu extra ons best doen ofzo.
Speaker 1:Ja, ja je merkt dat het wat van je vraagt. Dat je eigenlijk een punt komt en denkt ja oké, als ik mijn kinderen God wil leren laten kennen, wat betekent dat dan? Wat is dat dan? Hoe ziet dat er dan uit? En wat wil ik dan eigenlijk daarover vertellen?
Speaker 1:Dan zit ik zelf ook nog in een God houdt mij enorm bezig op allerlei verschillende manieren, waardoor ik zelf daar allerlei gedachten over heb. Maar ja, die kan ik niet kwijt aan mijn kinderen en dat moet ik volgens mij ook helemaal niet doen. Maar daardoor moet je wel schakelen zeg maar tussen je eigen geloofsvragen, geloofsbelevingen, dingen die me bezig houden, dingen die ik gelezen heb, dingen die ik geluisterd heb. En dan voelt het soms zo teleurstellend om dan weer helemaal af te schalen naar dat eenvoudige bijbelverhaal wat op een ergerlijke manier opgeschreven is, met irritante tekeningen is ingekleurd.
Speaker 2:Ja, heb
Speaker 1:Dat is ook wel een beetje.
Speaker 2:Klopt. Schakelen. Herken ik wel en ook want ik las pas ook nog iets was mijn uitgave van het NBG, de Nederlandse bijbelgenootschap. En die dat was meer een soort, er stond dan het was wel heel mooi vormgegeven, maar het was duidelijk ter promotie van hun Bijbels. En tegenwoordig heb je die zeg maar voor ongeveer om het jaar.
Speaker 2:Dus je hebt ze zeg maar echt voor éénjarigen, tweejarigen. Nou daar kwamen allemaal pedagogen en theologen om om te vertellen wat nou precies de reden was dat die Bijbel er sowieso uitzag voor die en die doelgroep, weet je wel. En toen bleek het dat wij al 1 zo'n variant in huis hadden, dat wist ik niet. Maar dat was er eentje waar de voorkeur lag op. Je moest vooral heel veel gevoelens en heel veel geluiden van dieren moesten erin zitten, weet wel.
Speaker 2:Dus het verhaal was, weet je wel, dat ging nergens over, maar daar stond heel veel bear en boe en talk en weet je wel, allemaal van die dierengeluiden in. Ik dacht, ja, dat kun
Speaker 1:je me nu allemaal
Speaker 2:nog pedagogisch vertellen, maar ik vind het een dan ontzettend debiel boek worden, weet je wel. Dat ik gewoon, ik snap dat het voor mijn dochter bedoeld is en die is nog jong, maar dan heb ik dus een beetje wat jij ook hebt van, ja het zal allemaal wel heel verantwoord zijn en zo weet je wel, maar dan lees ik nog liever gewoon karig gewoon zo'n, zo'n boek met van die pagina's waarvan ik denk nou je gaat 90 procent over hun hoofden heen dan dat ik daar inderdaad variant ga doen. Aan de andere kant denk ik ja, klaarblijkelijk heeft deze markt zich ook ontwikkeld en vast ten goede en proberen ze in ieder geval wat meer aan te sluiten bij de kids, weet wel. Vroeger had je natuurlijk gewoon maar 1 variant en dan moest je het maar mee doen. Van je derde tot je achttiende of zo, weet je wel.
Speaker 2:Zie je wel wildgroei aan die dingen, weet wel, die af en toe dus in sommige formatten terecht komen. Waarvan ik, waar ik dus ook alweer datzelfde gevoel heb, dat dubbele gevoel van nou ja, mooi dat het er is, maar aan de andere kant ik ga het niet gebruiken idee, weet je wel. Dus ja.
Speaker 1:Ja, merkt gewoon bij jezelf dat je het meer doet dan verstandelijk, omdat je denkt van hé, ik wil mijn kinderen daar wat over mee, over God meegeven, ik wil hun daar wat over leren, ik wil hen kennis laten maken met de Bijbelverhalen. Hebben ook nog ergens een keer onze kinderen laten dopen en ook nog daar het een en ander over beloofd. Dus ik zie het ook als als ouder heb ik een hele hoop taken, verantwoordelijkheden richting mijn kinderen. Dat zie ik er ook als eentje. Maar ja, het liefste vul ik die in op een manier die ook verankerd is in mijzelf.
Speaker 1:Dat ik dat doe vanuit een niet alleen maar van: hé, is goed om te doen of zo. Je wel, ik doe al te veel dingen waarvan ik dat tegen mezelf zei. Ja, dat is goed om te doen. En die dingen blijven ook op een gegeven moment als de tijdsdruk ontstaat, die blijven liggen. Dat schiet erbij in.
Speaker 1:Dus vandaar dat ik nu dan de switch dan denk ik tijdelijk, maar misschien ook niet heb gemaakt naar een geheel ander boek waarvan ik denk nou ja, dus eigenlijk ben ik gewoon aan het voorlezen. Dit heeft eigenlijk niks meer met de Bijbel te maken, zou je prima kunnen zeggen. Maar goed, ik denk ja, hier heb ik wel zin in. Ik denk ja, ik zie mijn kinderen daar helemaal in opgaan. Nou, dat maakt dat ik het weer met meer enthousiasme doe.
Speaker 1:Dat werkt. Ja, heeft dat nog iets met geloofsvoeding te maken? Ja, zeg het maar, ik vind het lastig.
Speaker 2:Nee, Dardia daar hoef je niet zeg maar niet heel erg religieus voor onderlegd te zijn om daar heel veel christelijke dingen in te herkennen hoor. Dus ik zou zeggen dat is nog best wel een goede keus. Ik denk als je Harry Potter gaat lezen dat het dan lastiger wordt om daar
Speaker 1:Ja, precies. Ik ben ook niet geheel toevallig natuurlijk bij Naanny uitgekomen.
Speaker 2:Ik heb die trouwens op op te late leeftijd gelezen. Ik merkte dat die volgens mij heb ik hem na Harry Potter na de Harry Potter boeken gelezen en toen dacht ik ja, dit boek had ik eerder moeten lezen Op jonge, op jongere leeftijd. Ik vond vooral de leeuw Aslan Aslan Aslan. Ja, die was wel zo duidelijk gemodelleerd naar. En ja, lag er bij mij wel zo dik bovenop.
Speaker 2:Eigenlijk een beetje wat we in films zo ergelijk vinden, dat vond ik in het boek heel vaak zo van kijk kijk dit is snappen jullie wie dit is?
Speaker 1:Maar probeer je, ik probeer me ook, ik ben daar nog niet in het boek, het is nogal een dik boek, ik probeer dan te denken: ik lees voor mijn kinderen en ik zie hier wel dat mijn kinderen aangehaakt zijn, het leuk
Speaker 2:vinden Ja, ze vragen over de wereld die er werd geschonden. Ja, Ook daarbij refereer ik weer graag naar de film- en tv-wereld. Als je een soort world building hebt, dus als je zeg maar een soort wereld weet te creëren waar die kinderen in kunnen ontsnappen en daar avonturen in kunnen beleven, wat dan die verhalen zijn. Ja, als je dat heel goed kan en ik vind ik dus C. S.
Speaker 2:Lewis dat hij dat dus wel goed kan, dan zal zeg maar de helft van de strijd gewonnen al, weet je wel. En dan inderdaad kun je de zuurpruim gaan uithangen, maar dan is het heel makkelijk om dat zijde te doen als de rest zo mooi is vormgegeven. Nou ja, en dat snap ik wel bij Narna, dat heb ik wel.
Speaker 1:Ja, hey, misschien dat jij over een paar euro ook kun je voorlezen. Nou ja, precies. Hey, maar ik wil nog even terug, want jij noemde in loops dat je die laatste aflevering van de podcast, dit dus, geluisterd hebt met Sywert van Lienden. Denk je dat nog nadenken over dingen? Werden daar nog interessante vragen gesteld?
Speaker 1:Ik ga de app sowieso luisteren natuurlijk, maar zijn er nog interessante vragen die nog raken aan dit onderwerp voor nu?
Speaker 2:Nee, niet per se. Ik vond wel weer een nou het was alweer een interessante aflevering. Nou ja, hij is vrij jong en hij heeft dan dan best wel veel gedaan al en hij heeft dus meegeschreven aan het CDA programma voor van deze verkiezingen. Dus hij had op een gegeven moment heeft hij besloten om zich wat geëngageerd te gaan gedragen volgens mij omdat die vader was of omdat die dat die vond dat die christelijke normen waarde die die nog uit zijn volgens mij katholieke jeugd had opgedaan die begonnen weer een beetje op te spelen. Dus nou dat had hem ervoor Hij had besloten van dan ga ik dan voor de CDA schrijven.
Speaker 2:Die hebben in ieder geval nog normen en waarden, een beetje een cru gezegd. Voor de rest, voor de rest, maar voor
Speaker 1:de rest was die niet
Speaker 2:per se heel mild of zo. Hij zegt gewoon, religie in Nederland is gewoon dood. Je wel, laat ik het zo zeggen, dit was 1 van degenen die het minst positief stond naar Christendom in Nederland.
Speaker 1:Hoe was dat voor theoloog Kees die ook in podcast zit?
Speaker 2:Ja, die gooide er weer een paar van die, soms heeft hij van die zinnen's af, denk ik, ik snap helemaal niet wat je zegt. Heel vaak haken de luisteraars of diegene die worden geïnterviewd haken wel aan. Dus dan denk ik oké, jullie begrepen hem in ieder geval wel. Ik ben hem even kwijt. Maar ja die probeer die weet je het gesprek soms wilde hij zeg maar een soort kant op en dan denk ik van bevraag hem nou eens een keer wat meer op.
Speaker 2:Hij was heel erg bijvoorbeeld daardoor kwam ik op die geloofsopvoeding. Hij wilde zijn kinderen naar die school doen maar hij had dan zeg maar ik vond dus een hele soort verwaterde versie van het Christendom. Hij zegt ja hij wilde niet aan cultuurrelativisme doen van iedereen heeft de waarheid. Daar was hij zich heel erg tegen aan het wapenen. Dus hij zegt maar hij wilde aan de andere kant dus ook niet gaan staan bijvoorbeeld voor de christelijke zaak.
Speaker 2:Dus toen dacht ik van ja, maar waarom je kinderen dan wel op die katholieke school? Wat is dan daar nog de weet je, een beetje vaag hoe hij dat omschreef. Van ja, wat wil je nou precies? Dan vind ik het dus jammer dat Kees dan als die nou wat meer inhoudelijk op hem ingaat, dan kun je hem daar wat meer bevragen. Maar Kees heeft vaak zijn eigen agenda en die wil dan nog wat dingen vertellen, omdat ze waarschijnlijk bij de EO zitten.
Speaker 2:Dan denk ik van nou vertel het nou eens. Ik vind het heel vaag wat jij zegt. Heel vaak weten die dertigers als je dan niet uit een een traditionele religie komt, dan weten ze vaak niet goed wat ze nou wel geloven. Nou en daar kun je ze volgens mij heel vaak op doorvragen. Er kunnen best wel interessante dingen uitkomen.
Speaker 1:Ja. Nou, zeker. Ik vind ook dat dat Bijvoorbeeld bij die Nathan de Vries. Ja, heb dat programma nooit gezien, volgens mij. Maar dus dat hele Die eerste helft vond ik niet zo interessant.
Speaker 1:Maar Ik vond dat het daar redelijk lukte. Hij was vrij veel aan het woord, Nathan. En dat Dat vind ik versterking, hè? Dat die gast
Speaker 2:Ja klopt.
Speaker 1:Daar ben ik vooral benieuwd naar. Dus hoe de christenen daar
Speaker 2:Ja, precies
Speaker 1:niet zijn nadelen van de 2 mensen die de podcast organiseren, maar dat is juist het bekende terrein voor mij. Ik vind het juist super interessant om dan leeftijdsgenoten te horen die helemaal niets, of niets meer met God geloof en kerk hebben. En zich ook proberen staande te houden in het leven, zeg maar. Weer interessant. Dus vond dat in aflevering 7 goed uit de verf komen.
Speaker 1:Ik vond het met Franca, Treur al, vond ik het wat minder. Dus ja, ik ben benieuwd dan na aflevering 1.
Speaker 2:Dat was ook weer mede dankzij, ken hem niet, dus die Sywert die ken ik niet van de Lienden. Lienden, die ken ik dus niet, maar ik vond ook wel mede door hem. Het klonk als een intelligente jongen die er veel over na had gedacht en ook wel belezen klonk. Dus wat hij ja wat hij aan het zoeken was, dat was echt bere interessant inderdaad. Er waren heel vaak dingen waarvan ik denk, oké je gebruikt andere woorden, maar wij zoeken hetzelfde.
Speaker 2:Maar daar kwam dan zeg maar, ik vond vooral omdat hij er van die jonge kinderen had en ook besefte dat hij daar keuzes in moest gaan maken. En het voor zichzelf altijd Ja, hij was al heel lang niet met geloof bezig, maar dan nu toch besloten om ze op die school te doen. Ja, dat vond ik dan interessant.
Speaker 1:Maar is dat dan in het hoekje van baat het niet als Ja,
Speaker 2:dat hij voor de CDA schreef was niet eens zozeer, volgens mij omdat hij niet eens omdat hij jarenlang lid was of zo, maar ook omdat hij nu had besloten van ja, is de partij die het beste verenigt. Wat ik graag mee wil geven aan de toekomstige generaties, zeg maar. Vandaar dat meeschrijven met dat partijprogramma. En dus ja, dat hij dan misschien dacht van ja, heb wel wat aan mijn katholieke opvoeding gehad en ook al doe ik er nu zelf niet wat mee, ik besluit toch mijn kinderen daar op school te doen. En dan ja, misschien onder dat onder dat
Speaker 1:Ja, dat is eigenlijk een beetje een metafoor of een parallel met dat Bijbel lezen voorbeeld van mij lijkt. Het is niet iets wat helemaal in fysiek geworteld is, maar. Ikzelf heb wat moeite met dat soort kinderlijke bijbelverhalen, maar ik voel wel dat het belangrijk is om ze door te geven. En zo zegt hij eigenlijk als ik jou zo beluister van nou ik heb bepaalde opvoeding gehad en daar speelde ongetwijfeld de basisschool waarop hij zat ook een belangrijke rol en daar ziet hij toch de waarde van in. Alhoewel hij daar zelf nu kennelijk niet meer heeft.
Speaker 2:Nee, maar het is natuurlijk niet toevallig dat hij heel veel jaar bezig heeft. Ik bedoel al die mensen 30, dan komt dat nu weer terug. Weet je, je gaat nu terugkijken op je, ja. Ja. En ik denk dus dat hij toen tot de conclusie kwam van, ja, daar zat misschien toch wat in, weet je wel.
Speaker 2:En, en
Speaker 1:We zijn wel gaandeweg goed reclame aan het maken voor die podcast. De ongelooflijke podcast komt al wel eens voorbij hier en nu zitten we
Speaker 2:Ja, maar
Speaker 1:ik moet dus zo promoten.
Speaker 2:Dat wil ik best wel een shout-out voor de EO doen. Dat ik de laatste jaren gewoon veel leuke programma's vind. Ze hebben zo'n programma dat ik pas nog 1 aflevering van gezien waarin ze dan 2 mensen die worstelen met hun geaardheid daar wel of niet uit zijn zeg maar met elkaar elkaar brieven laten schrijven en elkaar laten ontmoeten. En ook heel erg met reacties van de kerk. Dus ja, met alle ook wel echt alle nare reacties.
Speaker 2:Dus heel open, heel eerlijk. Nou, dat vond ik echt verrassend. Onze Andries Knevel gaat daar bij wetenschappers En het kan allemaal wat kritischer, maar het is gewoon dat je überhaupt die deuren naar die wetenschap open zet. Dat vind ik leuk en ik mag die holy shit waar ik over vlogte, blogte, dat is leuk. En dit dus, nou ik vind het format dus niet helemaal top, maar het geeft genoeg stof.
Speaker 2:En ik vind dat dat de EO dus dat lekker oppakt. Ik weet niet, een beam en zo en eigenlijk is bijna alles is bespreekbaar. Terwijl ik de EO vroeg echt zo'n ja in mijn ervaring gewoon zo'n gesloten bastion was. Waar je gewoon een bepaald ding moest doen.
Speaker 1:Ja.
Speaker 2:Nee. Dus dan hoort dan zo'n shout-out naar die podcast hoort daar wel bij. Dat verdienen ze dan dus.
Speaker 1:Ja, afsluiter voor vandaag. Ga vooral een andere podcast luisteren, zeggen wij eindelijk.
Speaker 2:Ja, jij bent volgende keer weer aan de beurt hè.
Speaker 1:Goed en dankjewel.
Speaker 2:Tot de volgende, later.
Speaker 1:En tot de volgende. Tja, dit was eigenlijk al aflevering 6, maar zoals dat dan gaat, praat je nog eens even lekker na, en dat was eigenlijk weer interessant, dus ik heb er nog even een stukje achteraan geplakt. Hij opende ook nu wel sterk. Door dan te zeggen van ja, besteden we die geloofsopvoeding eigenlijk niet gewoon het liefst uit. En als je dan kijkt naar je eigen gedrag en de de kennelijk de moeite en de inspanning die het kost.
Speaker 1:Als het even kan, laat je die dus varen. Maar zo nu en dan wint de ratio het. En dan zeg je toch tegen jezelf maar nu is het moment om eens even wat nou mee te geven of uit te leggen of voor te lezen of te bidden of wat dan ook. Ja, je het allemaal wel beschouwt bekijkt, komen er zelf ook niet niet heel Ja, ik vind niet dat ik daar heel goed af kom. Misschien dat ik dan denk ja, dat is omdat ik een bepaald idee heb van wat geloof voeding kennelijk inhoudt.
Speaker 1:En dan kijk ik vooral naar hoe mijn ouders, met name mijn moeder in mijn geval, dat dan vroeger gedaan heeft. En dan kijk ik naar wat er uitgedragen wordt door leeftijdsgenoten bij ons in de NGK. Dan zijn er een hoop gezinnen die voor mijn gevoel daar veel meer tijd insteken dan ik. Ja, nou ja, je hoort het. Ik vind het inderdaad een lastig vraagstuk, omdat je ook wel een beetje een teleurstelling hebt.
Speaker 2:Ja, dat klopt.
Speaker 1:Ik ook een beetje teleurgesteld. Ja, ik had ze zeggen ja, zeggen ik echt
Speaker 2:goed wegbrengen. Dan breng zo'n reep chocola naar een of ander gezin. En ja, er was zo'n moeder en die zei zo tegen haar zoon die was echt al 18 of 19 ofzo zo van, echt een beetje gekscherend van maar God houdt ook voor jou hè. Weet je wel, even met zo'n boks erbij. Ik dacht Jemig, ik zou dat zo helemaal niet uit mijn mond krijgen joh, zo'n grapje, weet je wel.
Speaker 1:Maar zij zei
Speaker 2:het heel, weet je, zij zei het op een hele oprechte manier. Als in van dit gezin is al 30 jaar, dit is gewoon ingebakken weet je wel. Op die manier kunnen wij over God praten.
Speaker 1:Maar is dat ook niet de druk dan? Dat is de druk die ik voel. Het voelt als dat die basis daarvoor, zo'n voorbeeld als wat jij nu noemt, die basis die moet nu gelegd worden. Ja, dat gevoel. Ik denk
Speaker 2:dus denk wel dat ik daarom het voorbeeld noem, maar aan de andere kant ja, je je je hinkt altijd een beetje op 2 gedachtes. Dat je het idee hebt van ja dat moet ik er nu wat meer in rossen, weet je wel. Weet je dat dat ik moet nu eigenlijk al als ik zeg maar Facebook of Instagram had, dan had ik van die grappige dingetjes moeten posten als mijn vierjarig zoontje denkt dat God in een slakkenhuisje woont of zo, weet je wel. Zoiets weet je, kijk want ik weet gewoon dat Oscar dat niet doet, weet je wel. Omdat ik hem nooit dat dat link ik nooit aan elkaar voor hem.
Speaker 2:Dus hij heeft het ook niet over nou, Jezus zal wel zorgen dat we vanavond patat eten of zo, weet wel? Of van van dat soort grappige dingetjes die die alleen die je alleen maar op die manier kunt zeggen als dat elke dag 100 keer ter sprake komt, weet je wel. Want dan kunnen je kinderen die associaties leggen. Ja. Ja, bij mij doen ze dat niet omdat ik het dezelfde tot nooit op die manier over heb.
Speaker 1:Ja, ook voorbeeld als zingen, weet je wel. Dat er dan kinderen Ik had daar vroeger een schurfthekel aan om krijgliederen van welke pluimage dan ook te moeten zingen. Dus ja, ik ik zing ook knap lelijk kan ik je vertellen. Dus ja, ik ik ik heb dat niet eens over ooit serieus overwogen om met mijn kinderen te gaan zingen. Er is geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt, werkelijk niet.
Speaker 1:En dat hoor ik andere bij andere gezinnen hoor ik dat dat wel gebeurde. Dan voel ik toch een beetje van daar schiet ik tekort en dan zeg ik tegen mezelf nee, Renko, dat is onzin. Dat schiet je niet tekort. Dat is gewoon niet jouw manier en dan is het meteen de volgende stap.
Speaker 2:Ja, precies. Of ik moet mezelf niet altijd als uitgangspunt nemen en dat is ook nog een keer. Oké, zo van ja, want wat ik nu wat ik nu voor mezelf heb gecreëerd op dit moment op deze datum vandaag, dat is van mij. Maar ja, ik zeg altijd heel hard van iedereen loopt doet ze heeft zijn eigen geloofsontwikkeling. Dus ik zou mijn kinderen die moet ik natuurlijk niet mijn versie op hun dat is het hè, dus als ik ga zeggen van ja, maar ik voel me hier ongemakkelijk bij.
Speaker 2:Ja,
Speaker 1:Ja, zelfs als ze de Bijbel lezen, dan zeg ik eigenlijk precies hetzelfde. Voel me daar niet zolang wij ook nog
Speaker 2:zo hebben of zo. Terwijl misschien Lotta dat deed ik een verslindt, weet wel? Die heeft toch best zo'n bijbel met allemaal van die kleurtjes erin en weet ik veel. Of van die rare luide catechisatie deden dat niet.
Speaker 1:Ja, doe je wel een schepje boven?
Speaker 2:Nee, nee,
Speaker 1:ik wil niet Kijk,
Speaker 2:mijn hele bijbel is kapot gelezen toen ik dan mijn bijbel keek. En die zag er nog net zo nieuw uit als dat ik wat kreeg. Dus ja.
Speaker 1:Ik was wel blij dat op een gegeven moment kwam je dan weg met het argument. Ik voelde me echt.
Speaker 2:Nee Nee joh, ik weet niet of ik niet mijn zusje ook die kwam een hele die kon die ging dan al die aantekeningen maken als we dan in de kerk zaten van de preek en zo. En dacht ja, wie leest dat nou terug? Ik doe dat niet weet je wel. Dus ja, dus je zit dat effect is zo lastig. Want precies wat je zegt van je moet geen dingen gaan doen waar je dan niet achter staat, dan houd je het niet vol.
Speaker 2:Maar aan de andere kant krijg je dan dus net zoals solo-religieositeit, dat je dan een soort versie gaat maken die dan je heel erg past en die mogelijk helemaal niet past bij je kinderen. Dat is raar.
Speaker 1:Ja, en dit was hem toch echt aflevering 6 van Geloofsvoergesprek. Tof dat je het helemaal tot hier gehaald hebt. We hopen dat je het een leuke aflevering vond en over 2 weken zijn we er weer. Hoi!
