#54 Marcus 4 – Geloof en Ongeloof (Lijdenstijd 1/4)
Hey hallo welkom leuk dat je weer luistert naar Geloofsvloergesprek en je bent nu gestart aan aflevering 1 van een vierluik. Ik weet niet of dat woord bestaat, maar bij deze dan. Een viertal afleveringen die gaan over de lijdenstijd, de periode vlak voor Pasen en het is een gesprek dus zowel deze aflevering als de komende af nog 3 afleveringen zijn gesprekken tussen mij, Renco en Dick die jullie natuurlijk ook kennen maar ook met Evert Jan. Met een speciaal welkom aan de luisteraars, de kerkleden van de Nederlands gereformeerde kerk nummer 2 uit Zwolle. Dat zijn, dat is de kerk waar ik zelf lid van ben en waar Evert Jan sinds kort ook de predikant ofwel de dominee van is.
Speaker 1:En in deze aflevering praten wij met zijn drieën nog verder, praten wij na over de tekst en over het onderwerp van de preek die deze luisteraars, waaronder ikzelf, vanmorgen in de kerk konden meemaken, konden horen. Dus ik hoop dat jullie de samenhang begrijpen in de aflevering zelf. Vertelt Evert Jan er ook nog wel wat over. Ja, voor nu hoop ik dat jullie wat aan deze aflevering hebben en alvast uitzien naar de daarop volgende 3. Helemaal beginnen we de op podcast aflevering en dan zeg ik eigenlijk altijd goedenavond.
Speaker 1:Maar het is nu voor voor ons eens een keer anders. Het is goedemorgen, Dick, nog, maar leuker nog, goedemorgen Evert-Jan. Goedemorgen, fijn hier te zijn. Lekker spontaan zo. We hebben een wat andere afleveringen vandaag.
Speaker 1:Wij zijn hier in de Plantagekerk in Zwolle. Dat schetst meteen het beeld alsof we in die grote kerkzaal zitten aan de voet van de preekstoel. Dat is niet het geval, Maar we zitten in de werkruimte van jou. Evert-Jan, wat brengt jou dan in de Plantagekerk? Leg eens uit.
Speaker 2:Wat mij hier brengt is, als predikant hadden we een werkruimte nodig. Onze eigen gemeente die heeft die niet. We waren aan het zoeken en in de eerste week kreeg ik een berichtje van Jos Douwema die zei: 'Wij hebben hier een ruimte en als jij hier zou willen werken dan zou dat een heel goed idee zijn, vinden we dat fijn' en zo kwam dat binnen een week mocht ik hier komen werken cool ja mooi torenkamertje
Speaker 1:hey en wij nemen met jou op een aflevering die we ja met zijn drieën ook voorbereid hebben die specifiek gaat over de leiders tijd Voordat we beginnen is het omdat jij nieuw bent in onze podcast is het misschien leuk als je jezelf even kort introduceert. Wie is wie is Evert Jan en van waar het idee voor deze podcast?
Speaker 2:Ja, wie ben ik? Ja, ik ben Evert Jan Broekhuizen predikant dus van de NGK Zwolle 2, CCC. Ik moet nog even kijken hoe je welk van de 2 het meest gangbaar is om te gebruiken. Woonde nu nog in Zwolle of in Dronten, maar uiteindelijk wil iedereen natuurlijk verhuizen naar de prachtige stad Zwolle. Sowieso.
Speaker 2:Iedereen. Echt iedereen.
Speaker 1:Dick heeft ook nog geprobeerd een aantal jaar in een andere stad maar is ook tot inkeer gekomen.
Speaker 2:Dat snap ik wel. Amsterdam is uiteindelijk ook niet heel veel meer dan een buitenwijk van Zwolle. Maar in ieder geval heb 3 kinderen ben ik heel blij mee getrouwd 13 jaar
Speaker 1:13 jaar
Speaker 2:ja denk het wel ja ben niet zo goed met cijfers houden wel van En ja waarom dan nu deze podcast? Nou ik vind sowieso heel fijn om een beetje mee te gaan met de belangrijke feesten. Dus de 40 dagen tijd en advent vind ik in de kerk het meest belangrijke periode. Vooral 40 dagen tijd en het is ook een beetje voor mij kijken van hey wat is er überhaupt in de gemeente aanwezig, wat zijn mensen, waar zijn ze mee bezig. En toen hoorde ik dus dat een paar gemeenteleden waren natuurlijk erg enthousiast over deze podcast.
Speaker 2:Ja echt heel enthousiast. Nou ja ik heb gehoord voordat ik met de 40 dagen tijd bezig ging en in Dronten toen ik daar jongerenwerker was hebben we ook een tijdje een podcast gemaakt en toen dacht ik ja als hier mensen zijn die er mee bezig zijn is dat moeten we als gemeente daar gebruik van maken.
Speaker 1:En hier zijn we.
Speaker 2:En hier zijn we. Ja, en dat wou jij ook en dat is ook heel fijn.
Speaker 1:De podcast kan je wel sluiten aan mij. Dick heeft heeft meestal ook maar een half woord nodig en dan zegt hij al ja. Dus dat is ook erg positief altijd.
Speaker 3:Ja, natuurlijk. We gaan ervoor.
Speaker 1:Hey, en welk onderwerp gaan we vandaag behandelen, Evrian? Kan je het kort introduceren?
Speaker 2:Ja, natuurlijk. Nou ik denk sowieso dat het goed is om te zeggen als we bezig gaan met de veertigdagen tijd is dat natuurlijk meer dan ja, een beetje praten over geloof. Dat kan altijd, dus dat is heel goed om te doen. Maar ook wat meer richting in, want je gaat natuurlijk uiteindelijk naar het belangrijkste feest voor christenen, Pasen. Ja.
Speaker 2:En in de tijd daarvoor leer je dan een beetje kennen wie is Jezus dan precies en wat heeft hij gedaan en waarom is dat nou zo belangrijk. En dat staat meer aan de voorkant dan in andere periodes. En nou ja voor deze podcast is het gewoon goed om ook te kijken naar 1 van de verhalen die ik ook heel merkwaardig vind. Kijk weet niet of je dat ik neem aan jullie kennen het verhaal natuurlijk wel. Een beetje van Jezus en en die gaat dan meer op.
Speaker 2:Ja. En dan komt er een storm zeg maar. Dat dat zijn volgens mij ook meerdere verhalen van. Eentje dat Petrus dan zegt ik ga ook lopen over het water. Maar dat is hem niet.
Speaker 2:Is hem niet. Het merkwaardige aan dit verhaal uit Markus is dat Jezus zelf voorstelt weet je we gaan ergens heen laten we met de boot gaan. En de vrienden van Jezus die voelen zich daar wel vertrouwen mee. Zijn allemaal vissers die denken joh dat doen we wel even. En als jij dan in die boot zit dan ja, na een lange dag is het ook niet heel gek dat hij dan gaat slapen en dat zijn vrienden dat dan wel oppakken.
Speaker 2:Dat varen.
Speaker 1:Ja, zeggen gewoon het vooruit komen zeg maar op het water.
Speaker 2:Dat is niet zo heel bijzonder als ik tegen jullie zeg van joh gaan we zometeen ergens anders heen en dan je hebt een rijbewijs denk ik. Of denk je die heeft een rijbewijs en zeggen we joh we gaan er heen. Ja en jullie gaan lekker met zijn tweetjes rijden en ik ga er gewoon ja nee want ik ga mezelf niet waar ik ga rijden en dik die gaat lekker slapen zeg maar. Het is gewoon heel normaal. Je gewoon dat dat kom je bijna elke dag wel tegen zo en dan dan gaat het dus stormen en op zo'n manier zelfs dat de de die leerlingen en de vrienden van Jezus bang worden
Speaker 1:Bang als in: dit gaat ons einde worden of die storm die doet ons omslaan, boot breekt in tweeën of in ieder geval levensbedreigend moet ik het zo zien, want dat is wel hoe ik het als ik dat verhaal lees wat ik eruit oppik dat het echt wel
Speaker 3:serieus was. Doodsbang.
Speaker 1:Ja, letterlijk dan doodsbang.
Speaker 2:Ik denk ook dat het terecht is. Het is ook echt de vrees die ze hebben. Je hebt natuurlijk verschillende soorten angst en dit is echt wel de angst van we gaan dood zeg maar. Dat is ook de het een beetje in het Grieks staat zeg maar. Hebt dat over de storm zijn ze echt, hebben ze echt die angst.
Speaker 2:We gaan gewoon dood.
Speaker 1:Ja en Jezus ligt in die boot en die heeft niks in de gaten of die is aan het slapen.
Speaker 2:Ja die slaapt en denk je waarom ga je hem dan soort van dan gaat ze hem wakker maken en dan denk ik in eerste instantie denk ik ook van waarom maak je hem wakker want bedoel als vissers weet je meer misschien dan dan Jezus zeg maar van over een boot. Ja uiteindelijk natuurlijk niet. Jezus weet alles als vissers weet je hoe je dat zou moeten oplossen. Maar het is echt een blinde paniek die er dan ontstaat. Dan gaan ze dus naar Jezus toe.
Speaker 2:En die slaapt door de storm heen.
Speaker 1:Wat ook al wel knap is zou je kunnen zeggen. Als die boot echt zo heen en weer gebeukt wordt op die zee, dan zou je, ik denk dan, hoe zou je, misschien dat ik die boot schaamteloos onderschat, hè. Of overschat, hoe groot of hoe kleiner het is. Maar ik zou dan denken, hoe kan je dan, hoe kan je dan niet wakker worden?
Speaker 2:Ja, is een hele goede vraag.
Speaker 1:Dat is misschien een bijzaak hoor, dat is een gedachte die mij opkwam.
Speaker 2:Ja, misschien. Ja, kijk, oud zijn jullie kinderen?
Speaker 1:Bij mij is de oudste 6 en bij mij 10.
Speaker 2:Nou ja, Er zit nog een beetje, de tijd dat ze dan slapen in de auto is dan voorbij denk ik.
Speaker 3:Ja, heb nog, ja wat jongeren die, ik heb er nog 2 en die slapen nog wel in de auto.
Speaker 2:Misschien zit het wiegel ofzo?
Speaker 3:Ja, dat denk ik. Maar ik dacht nu gewoon eigenlijk een simpele verklaring dat ik dacht, Jezus is boven natuurlijk. Dus ja, Hij kan gewoon dingen die wij niet kunnen, zoals slapen door een storm.
Speaker 1:Nou, fair nog.
Speaker 3:Ja, Hij kan wel meer dingen die wij niet kunnen, dat is ook slapen door een storm.
Speaker 2:Ja, nou ja, en dan iets anders wat hij ook kan dus is dan wordt hij wakker gemaakt en dan spreekt dus de storm aan. De straf de storm is ook nog iets wat, hè, hoe straf je een storm en hoe straf je de wind. En dan wordt het dus stil en daar zijn de leerlingen verbaasd over. Dat is natuurlijk ook iets om je over te verbazen. Waarom zijn de leerlingen nou verbaasd?
Speaker 1:Ze hebben Jezus meer wonderen zien doen al.
Speaker 2:Ja je volgt zo'n man toch met met met een reden en ze hebben inderdaad wat wonderen gezien dit is misschien nu nog nieuw maar ja je geeft je leven voor iemand op om te volgen nou ja in ieder geval ze zijn verbaasd en J is dan ook weer verbaasd van joh je had dit inderdaad toch moeten weten, zeg maar.
Speaker 1:Dus hij spreekt hen er ook op aan, dat ze dus verbaasd zijn.
Speaker 2:Ja, dus eigenlijk is een verhaal van allemaal mensen die verbaasd zijn.
Speaker 3:Goed, Jezus zal natuurlijk vaker tegen zijn leerlingen zeggen van dit heb ik jullie al verteld. Een tijdje geleden was ik bezig met de Emma's Gangers en dan gaat Jezus loopt met hen mee en dan vertelt Hij hen ook van ja, ik had toch verteld dat ik ben opgestaan? Weet je, hij heeft dan al die tijd, ik zal niet zeggen 33 jaar, heeft hij dit hele verhaal keer op keer op keer verteld. En ondertussen zijn die leerlingen nog steeds zoiets van: ja,
Speaker 1:Oké, wat gebeurt hier?
Speaker 3:Hebben we het alleen maar aangehoord en niet eigen gemaakt? Ja misschien.
Speaker 2:En het is natuurlijk ook inderdaad wat je zegt, het komt elke keer terug dat Jezus zegt inderdaad van dit had je toch moeten weten? En nou ik denk ja waarschijnlijk als ik kijk naar mijn kinderen of ook een soort van hem met met ook gewoon een jongerenwerk wat hiervoor gedaan heb. Soms denk ik ja dit jongens, daar had je zelf over na kunnen denken dit. Maar toch gebeurt het hè. Een soort van denk misschien dat het ook wel heel Het is makkelijk om dat naar kleine kinderen en jongeren toe te spelen maar als volwassene ja, je zou beter moeten weten.
Speaker 2:Dat is niet heel is wel herkenbaar. Ja En toch hè, toch gebeurt het. En de vraag is denk ik, die heel belangrijk is, wat hadden ze dan moeten weten van Jezus hier?
Speaker 1:Ja, wat er mij opkomt is, ik denk vertrouwen. Dat, als Hij Hij is met hen in die boot. Hij zit ook in die boot. Hij maakt die storm ook mee. Ze hadden Nou jij zei net, Dick, Jezus kan wel meer dingen die wij niet kunnen.
Speaker 1:Waaronder dan blijven slapen in een boot die een storm ondergaat maar ze hebben Jezus wonderen zien doen en ze weten in dat opzicht dat Hij bovennatuurlijk is zoals jij net zo mooi zei dus dan komt het er eigenlijk op neer van wat mij betreft ja geloof ik dat dan ook echt? Zal hij in deze omstandigheden, ook al slaapt hij Ik vind het wel overigens heel begrijpelijk dat die leerlingen echt wakker maken. Want jij zei net tegen het Jan van waarom maak je hem wakker? Ik vind dat eigenlijk heel logisch. Ik zou dat ook in paniek denken, ja, we gaan er allemaal aan.
Speaker 1:Misschien even een waarschuwing vooraf aan degene die nog slaapt, maar jij waarschijnlijk dan ook. Dat zegt iets over dat vertrouwen. Ze scharen eigenlijk Jezus onder henzelf en zeggen: 'Die omstandigheden zijn zo extreem aan het worden de kans is groot dat we er aan onderdoor gaan dus en en en de zich op dat moment niet of hebben onvoldoende vertrouwen erin dat dat niet opgaat voor Jezus sterker nog dat hij niet alleen zichzelf dan kan of zal redden, maar juist ook zijn leerlingen kan en zal redden. En dat vertrouwen daarin, dat lijkt te verdampen in die extreme weersomstandigheden.
Speaker 3:Ja, en ik denk ook dat dat vertrouwen moet wel meer zijn als in, om even het auto voorbeeld weer te doen, het moet meer zijn dan: ik vertrouw de auto waarin ik stap. Of als ik nu met de trein of de bus ga, dan ga ik er ook vanuit dat die bussen en die trein werken, dat die goed onderhouden zijn. Maar dit gaat om meer dan dat vertrouwen. Dus niet enkel van: ja, ik word wel van die, zeg maar, nu lijkt het vertrouwen alleen maar in de boot te zijn of iets dergelijks, maar er wordt nog meer van ons gevraagd. En dat is natuurlijk, dat vind ik heel lastig.
Speaker 3:Dat zal vast ook de ook wel de opdracht aan ons zijn van: je moet dat vertrouwen niet nog een stapje verder. Ik zou bijvoorbeeld ook, waar je me ook kan voorstellen, dacht ik toen ik dit stuk had van ja, maar als Jezus dit wonder nu zou doen ten overstaande van ons, dan zouden wij allemaal niet twijfelen. Want wij willen eigenlijk, denk ik, wel eens een keer zo'n wonder met ons eigen ogen zien. Ja, en die leerlingen die mochten dat gewoon zien. Dan zou ik nooit twijfelen.
Speaker 2:Nou, is dat zo? Ik vraag me dat echt af, want ik denk zo wonder als dit is natuurlijk wat Jezus laat zien is dat hij controle heeft over de situatie. Hij heeft controle over de wind, over de zee.
Speaker 1:Hij kan ze zelfs bestraffend toespreken.
Speaker 2:Bestraffend toespreken en tegelijkertijd denk ik ook wanneer we dat zien als iets van controle. Het is ook vaak een soort van de tegenhanger van ja zoek een gebrek aan vertrouwen. Wanneer je geen niet het vertrouwen hebt van het komt automatisch goed dan zoek je naar controle. Dus als we dit zouden zien vandaag, zouden we het dan zien als een soort van vertrouwen op Jezus of zou het meer zijn dan zouden we Jezus dit zien doen en denken, gelukkig hebben we een middel gevonden waardoor het gevaar te bedwingen is.
Speaker 1:Ja, dat een vraag waar ik niet meteen en dan denk ik een antwoord op.
Speaker 3:Maakt dat dan uit?
Speaker 2:Ja, maakt dat uit? Ja, misschien is dat ook wel een vraag, zeg maar. Maakt het uit, zeg maar, wat wat dat de leerlingen in dit geval denken. Eerst proberen ze het zelf en daarna maakt ze hem wakker.
Speaker 3:Ja, nou ja, kijk het komt de hele tijd op inderdaad, het is hetzelfde wat jij ook zegt van nu met die vertrouwensvraag. Is het een gebrek aan vertrouwen of houdt ons menselijk vertrouwen misschien ergens, heeft dat ergens een grens of zo? En kunnen we dat zeg maar dat stapje extra wat van ons wordt gevraagd is, zit ergens in ons menselijk systeem zit dat er misschien niet in? Kunnen we maar tot zover ons vertrouwen opschorten of iets dergelijks? Ja, dat denk ik dus wel bij al die verhalen.
Speaker 3:Dan heeft Jezus van alles laten zien en nog steeds is het niet genoeg.
Speaker 1:Ik kan me nog herinneren dat jaar geleden een keer onze predikant, je voorganger dan
Speaker 2:Was ik dus niet hè? Was ik dus niet nee.
Speaker 1:Een keer preekte over even een zijstraatje kort hoor, over dat Jezus dan naar de hemel gaat en dat dan die discipelen achterblijven en een aantal van hen snapten of begrepen of geloofden nog steeds niet wat zich daar nou afspeelde zeg maar even vrij vertaald. Dat is dan eigenlijk nog dit in het kwadraat wat jij net zegt Dicky. Dan heb je dat allemaal gezien en al die wonderen en je hebt die man gevolgd, hebt er wat jij zegt heeft zijn, je hebt er alles voor opgegeven en dan wordt hij opgenomen in de hemel en dan en dan dan nog stond je erbij en dan keek hij ernaar zeg maar. En dan lijkt het nog niet helemaal binnen te zijn gekomen waar je nou eigenlijk getuige van bent geweest die hele tijd. Vind dat ergens heel bemoedigend omdat ik denk, zelfs die discipelen die dus met hem leefden elke dag die met hem op die boot waren, die hadden moeite om dat vertrouwen en dat geloof vast te houden in moeilijke omstandigheden.
Speaker 1:Dat vind ik er wel bemoedigend aan en ik denk zelf ook wel eens is het niet ook een test geweest?
Speaker 2:Ja, denk dat ik bedoel, hij is het hele leven niet een test, maar
Speaker 3:Maar
Speaker 2:ik denk, ik weet het niet zeker. Het komt niet voor mij. Zo komt het niet direct ook op mij over hoor, dat het een test zou zijn.
Speaker 3:Maar het
Speaker 2:is wel een leermoment voor hen. Dus de vraag van ja, we hebben natuurlijk heel veel vertrouwen gehad zeg maar. Het is nu wel de vraag van Jezus dus een beetje verbaasd van: 'Hey jullie hebben geen geloof en geloof en vertrouwen ligt bij elkaar. Wat is dan het vertrouwen dat hij had verwacht zeg maar? Wat hadden ze, ik bedoel tuurlijk het is logisch dat als een mens in een levend bedreigende situatie komt dat er angst is.
Speaker 2:Dat is, ik bedoel, dat is logisch. Ik denk ook niet dat dat Jezus verwacht dat het anders zou zijn geweest. Maar waar ligt dan het vertrouwen wat hij wel had kunnen verwachten? Is dat een soort van vertrouwen als we stel we mochten komen, mocht het komen staan te gebeuren en overlijden dan dan gaan we naar God toe. Is dat het vertrouwen van dat komt uiteindelijk na dit leven wel goed of het vertrouwen van we zijn geborgen bij God op deze aarde.
Speaker 1:Dus we zullen niet ten onder gaan.
Speaker 2:Ja, dus het antwoord daarop die vraag maakt ook wel uit wat uiteindelijk om te kijken is het een test geweest, ja of nee?
Speaker 1:Aan de ene kant hoor ik jou zeggen dat Jezus het waarschijnlijk best logisch vond dat zijn leerlingen, de discipelen, doodsangsten uit stonden. Daar waren de omstandigheden ook naar. Heel menselijk om daar bang op te reageren. En aan de andere kant, dus aan ene kant, dat is dus begripvol, dus Jedis is dan begripvol voor hoe die leerlingen reageren op die omstandigheden en aan de andere kant, je ziet hij toch ook aanleiding om hen toe te spreken. Dus hij is verbaasd over hun ongeloof of hun gebrek aan vertrouwen.
Speaker 1:Het is een beetje van beide aan de ene kant dan begrip, oké dit zijn ook extreme omstandigheden, maar aan de andere kant had hij dus toch iets ook nog verwacht en dat is ik weet niet of dat is waar jij dan Ik probeer het een beetje in mijn eigen woorden te formuleren. Is dat dan waar jij naar op zoek bent? Jan, wat is het dan dat Jezus nog had willen zien bij die leerlingen? Want hij dat ze bang zijn zeg je ja, dat is eigenlijk wel logisch. Maar wat om?
Speaker 2:Ja, misschien ook zit er meer in nog inderdaad. Ik bedoel het is meer dan natuurlijk alleen een weergave van wat er toen gebeurd is. Is ook, ik bedoel als je de Bijbel ook, Markus is zo'n klein boek als je al die blaadjes naast elkaar legt dan schrik je een soort van hoe weinig tekst daar zit. Dat gaat dan over het leven van Jezus. Dat is best geselecteerd en in Markus waar dit verhaal in staat dan merk je ook dat Jezus heel vaak in eerste instantie zich wil laten kennen aan zijn leerlingen.
Speaker 2:Dus dan komt de vraag van wie ben ik zeg maar. Dus zij mogen dat in eerste instantie ontdekken en nog even voor zich houden, zodat ze echt eventjes mogen rijpen als ook ook in hun geloof en hun vertrouwen richting Jezus.
Speaker 1:En
Speaker 2:in Markus komt zegt Jezus ook wel eens een keertje tegen zijn leerlingen joh, even stil nog richting richting de andere ga eerst nog even zelf aan het groeien en als we dan dit verhaal lezen of of daarvan horen dan is het ook er is hier iets ook van Jezus wat Hij wil laten zien? Het is niet alleen wat had ik als Jezus zegt, dit hadden jullie moeten weten, is tegelijkertijd ook iets van jullie weten het nog niet dus blijkbaar en dat betekent dus dat ik die, ja dat hierna weet je het wel. Ja, misschien is dat een test.
Speaker 1:Ja, nou daar moest ik net aan denken toen je dit zo vertelde. Dacht ik, ja dat is eigenlijk wat ik ook met test bedoelde. Hij laat het daarna natuurlijk ook overtuigend zien. Lijkt me geweldig dat hij dan wind bestraffend toespreken. Ik bedoel als er ergens wat van uitgaat, wie kan dat?
Speaker 1:Dus het is ook een enorm krachtig moment voor die leerlingen denk ik. Jezus toont daar ook zijn macht over de zee. Inderdaad die dan zeker in die tijd heb ik me laten vertellen echter ook symbool stond voor die chaos. De zee dat was dat was een onzeker bestaan en daar kon van alles gebeuren. Jezus toont zijn macht over die zee.
Speaker 1:Dus het is dat bedoelde ik eigenlijk met een test van het lijkt alsof het is heel logisch dat die leerlingen zeg maar bang zijn en daarna is het ook het perfecte moment dat Jezus dan daarmee kan zien misschien nog iets meer van zijn ware aard of van zijn goddelijkheid kan laten zien of van zijn macht en kracht kan laten zien. Dat is wat ik met testen eigenlijk net bedoelde.
Speaker 2:En dan bedoel je dan testen soort van steekproef?
Speaker 1:Een beetje vrij geformuleerd zou ik zeggen. Er worden omstandigheden gecreëerd waarin Jezus zijn macht kan laten zien aan zijn leerlingen. Dus een kleine kring. Er is daar verder niemand op die zee, tenminste dat lezen we niet in het verhaal. Dat is wat ik met Testen Maar
Speaker 3:het best een groot
Speaker 2:meer hoor. Gaan niet even varen in de grachten van Zwolle.
Speaker 1:Nee, maar we lezen in dat verhaal natuurlijk niet over andere boten die ook nabij waren of die ook deze. Ja, we weten het niet. We kunnen het.
Speaker 2:Misschien hadden we gekeken naar de lucht en dachten ach. We gaan niet varen. Zijn er zo de bootjes, omdat Jezus gaat, dacht
Speaker 3:ik ach, arme stakkers.
Speaker 1:Dit illustreert precies het punt. Zij gaan wel en dat bedoel ik met is dit dan een soort test, een soort test situatie waarin dat geloof van die leerlingen getest wordt, maar tegelijkertijd er een soort setup is en omstandigheden worden gecreëerd waarin Jezus juist die kant van Hem kan zien. Ook om dat geloof van die leerlingen te verdiepen en te inspireren.
Speaker 3:Ja, nee, snap hem. Maar dan blijft nog steeds de vraag van, ook om bij Evert Jan aan de site, van wat is dan die kans of wat is dan het geloof dat er misschien nog meer moet zijn wat hij ons in dit stuk nou wil laten zien? En dat dat is mij niet helemaal duidelijk. En voor mij persoonlijk blijft vooral dat bestraffende hangen. Dat hij vooral boos op ze is.
Speaker 3:Hij zegt van jullie hebben meer ongeloof dan geloof. Terwijl ik daar niet per se een bemoedigend iets uit heb. Dat hij dan daarna zegt het eindigt niet echt op een positieve noot of zo van nou, maar goed, we gaan gewoon weer verder. Ik bedoel, als hij zich wilde laten kennen, is mij nog steeds onduidelijk welke kant dat is en hoe je dat dan moet bereiken. En allereerst is het toch wel een beetje de bestraffing voor het ongeloof.
Speaker 2:Ik denk dat je ook kan zien in reacties, zeg maar wat gebeurt er hiermee met de leerlingen? Hoor je ook wat van. Die angst die is voor de zee, zeg maar. Die is er en dat slaat ook om, zeg maar. Dus ze krijgen die bestraffing maar je merkt niet dat het een nou als een heel negatief iets wordt opgepakt van nee zeg maar hebben ze voelen zichzelf volgens mij niet heel erg bestraft maar dan de soort van dat stukje van die vrees die ze eerst hadden voor de of de angst die ze hadden voor de zee die ze laat dan om naar vrees en ik denk dat het een heel groot verschil is in de taal zeg maar dat bij ons lijkt het bijna zo van de vrees des heersen dat vinden we echt een heel erg iets.
Speaker 1:Kunnen we het even uitleggen want we hebben spreekwoordelijke gong. Als je een woord gebruikt wat we in de kerk wel veel gebruiken, maar daarbuiten niet. Dan ga je zo bang bong en dan moet je even uitleggen waarom. Wat is vrees, Evert-Jan?
Speaker 2:Nou vrees in de Bijbel, heeft te maken met angst. Het is een beetje de confrontatie die je hebt met iets groots, zoals een storm. In de kunst, de romantiek, ik weet niet of je dat een beetje kent, dan heb je zo'n typisch beeld van een klein scheepje, zo'n hele grote storm. En ik denk dat die stroming die probeert een beetje die vrees op te wekken. Het is namelijk aan ene kant de angst want het is zo'n grote macht waar je mee geconfronteerd wordt.
Speaker 2:Dat is gewoon beangstigend. Maar aan de andere kant zit er ook iets heel moois in. Je wordt nederig en je bent ook een beetje nieuwsgierig zeg maar. Je snapt ook wel dat het scheepje daar staat. Want iedereen heeft op een eigen manier maar je ziet soms mensen foto's maken op zo'n klif bij een berg dat je denkt doe niet zo stom, waarom doe je dit zeg maar.
Speaker 2:Maar ik snap het ook wel.
Speaker 1:Ja, 2 kanten eigenlijk dus.
Speaker 2:Ja, dus die waren de confrontatie met de wat groot waar je denkt van dit is te veel en de en de nieuwsgierigheid en de en de ja de nederigheid een beetje bij elkaar komen. Ik denk dat is de vrees ook en dat zo staat ook in de dat is ook de reactie van de leerlingen die en dus die angst voor de grootsheid en de en de nederigheid en het nieuwsgierige die komen hier echt bij elkaar. Ik denk dat is denk ik een hele mooie reactie. En als dat het reactie is op straf, nou ja,
Speaker 3:ik weet niet of ik Nou ja, nee, ik snap wat je bedoelt. Nee, was ook meer mijn, het was niet de leerling reactie, meer wat ik erin las. Maar ik vind het wel mooi, want dat zou ook een licht kunnen werpen over wat je dus zou kunnen leren van dit stuk. Dat we misschien God nog te klein zien. Vrees vraagt dus ook om God nog groter te zien dan we misschien.
Speaker 3:Dat gaat voorbij onze angst. Het is misschien Hij is meer meer vrees, zeg maar. Dat er misschien wordt gevraagd van jullie moeten Ik ben nog groter dan dat jullie denken.
Speaker 2:Is dat iets dat jou bezig houdt?
Speaker 3:Nee, maar ik kan me voorstellen dat als je dit nu zo uitlegt, dat die leerlingen dat dus ook kunnen denken van: hey, als we dit nu hebben meegemaakt we hadden het eerder over meer vertrouwen, maar ik denk misschien is het ook wel meer begrip. Ontzag. Misschien meer ontzag. Dat dat misschien dan zeg maar de als Jezus iets meer van zichzelf wilde laten zien. Iets wat ze voor die storm nog niet hadden en nu wel.
Speaker 3:Ja, ik
Speaker 2:lees nu naar India voor en 1 van onze kinderen. Wat natuurlijk heel erg leuk is, gewoon altijd doen. Des Avonds voor het slapen gaan en ik ik vind het dan wel heel mooi als hoe dan het wordt omschreven als ze dan bij Asslang komen. De de grote leeuw. Dat is ook die staat voor Jezus.
Speaker 2:Die staat voor Jezus en dat is de eerste die angst er is zeg maar ook en dat het niet een slecht iets is of die vrees. En soms denk ik wel van ja dat dat is denk ik wel iets wat we uit het verhaal ook mee kunnen nemen. Dat we soms ook ja, nou misschien is het niet alleen uit dit verhaal maar maar dat we dat te makkelijk soort van van God zeg maar. Ja een knuffel hebben gemaakt die je op je schoot kan houden zeg maar.
Speaker 1:Oké.
Speaker 2:En zo van dit is dit verhaal laat echt wel zien zeg maar. Ik bedoel die vrees van God het heeft ook wel soort van dat het is heel lastig om te plaatsen zeg maar in dit in het in het nu zeg maar. Maar het maakt toch iets meer ongrijpbaar zeg maar hoe hoe God in het natuurgeweld nu is. En ik vind het heel lastig hè, we hebben alles wat er gebeurt op aarde nu met alle rampen die er zijn en je kan het gewoon niet helemaal verklaren. En juist het stukje vrees denk ik helpt wel om het niet kunnen verklaren tot misschien ook een plek te kunnen geven.
Speaker 3:Ja, dat dacht ik ook. Maar dat was net een beetje hoe je het uitlegde. Ik daar was natuurlijk een leuke insteek om dan ook die tekst te doen. Want toen ik dit las dacht ik, ja, er komen moeilijke vragen naar boven van oké, als Jezus in staat is om natuurgeweld tegen te houden. Ja, er is zoveel natuurgeweld
Speaker 1:We hebben onlangs nog zeer veel natuurgeweld gehad.
Speaker 3:Dus dat zijn hele lastige dingen. Maar misschien ook als je het meer of symbolisch wilt zien of meer vanuit dat vrees wilt benaderen.
Speaker 1:Ik vind die koppeling naar dat natuurgeweld vind ik wel een moeilijke hoor. Want God heeft dan de macht om dat natuurgeweld zeg maar te beteugelen of te voorkomen. Jezus laat zien in dit verhaal dat hij die wind en die zee bestraffend kan toespreken. En daar wordt ook naar geluisterd. Dus hij kan dat.
Speaker 1:Dan dat dient dan de vragen werpt de vraag op als het dan kan waarom gebeurt het dan nu niet en ik denk dat dat en dan kom je natuurlijk bij de ja naar mijn idee kom je dan bij de grote leidense Theodicil kom je dan uit naar mijn idee vaker geschapen in deze podcast Theodicil ja zit ik zie jou de spreekwoordelijke gong weer luiden ja we hebben nu een predikant in ons midden dus ik ga deze even doorpazen eventjes Jan wat is een Theodicil
Speaker 2:het niet een Theodicil, het Theodicil.
Speaker 1:Het is
Speaker 2:1 van de grootste dilemma's die er bestaat in de filosofie en theologie. In beide kanten op. En het is eigenlijk de vraag van als God machtig is, almachtig is, hoe kan het dan kwaad bestaan? Of is God niet almachtig? En bestaat kwaad daardoor?
Speaker 2:Of er is ook nog een derde optie en die wisten jullie volgens mij heel goed. Ik weet niet meer soort van welke dat was.
Speaker 1:Ja, dik oude religie-wetenschap student.
Speaker 2:Ja, ik bedoel ik ben theoloog. Ik heb christelijke antwoorden en niet een soort van
Speaker 3:dat vind ik heel eng als je me niet op de mannen afvraagt. Het gaat maar niet meer. Dit zal waarschijnlijk tot des ochtends opnemen zijn.
Speaker 1:Oké, nou we hebben allemaal nu een excuus aangewend.
Speaker 3:Maar nee, maakt niet uit. Maar ik denk dat ik weet ook niet helemaal of we nu die kanten moeten van de natuur. Ik denk wel goed dat het aanstippen, maar ik wil dat de podcast ook nog enigszins binnen de perken houden. Niet dat ik deze vraag niet wil adresseren, maar
Speaker 1:Nee, fair enough.
Speaker 2:Denk wel sowieso dat je komt hier wel terecht zeg maar. Ik merk wel dat bij het nadenken hierover elke keer als er iets een verhaal erover hoort van God die bij machte is of iets laat zien over controle over de natuur. Het komt naar boven en ik denk ook je zou er heel veel dingen over kunnen zeggen maar het is gewoon dat de confrontatie. Ook niet alleen God is zo groot, ook een soort van als je zo door blijft nadenken de problemen zeg maar, waar je tegenaan kan lopen zijn ook net zo groot. En op beide is natuurlijk de vrees van God natuurlijk een heel mooi antwoord.
Speaker 2:Niet een antwoord maar
Speaker 3:Een mogelijke
Speaker 2:verklaring. Ja, denk dat je dus weg moet blijven bij de verklaring. Denk ook dat de leerlingen in dit verhaal niet denken van Jezus die heeft dat gedaan en want dat heeft hij zus en zo gedaan. Bijvoorbeeld je hebt van die als gaat over de doortocht door de NEL heb je dat soms wel eens dan gaan mensen zeggen ja dat kan wel want je hebt dan een soort van een bepaalde wind als we dan die wind in een bepaalde hoek rijden.
Speaker 3:En dan denk ik
Speaker 2:ja oké weet je dan dan verklaar je dus het wonder weg en zeg maar dan weet je precies hoe het is ja en dan heb je een verklaring daarom is het zo en ik denk in dit verhaal heb je geen verklaring zeg maar het geeft een beetje geeft een zicht op
Speaker 1:mooi dankjewel ik denk stof tot nadenken ik hoop dat degenen die luisteren dat ook zo ervaren in ieder geval het leuk vonden om naar te luisteren en wij gaan nog een aantal afleveringen opnemen niet per se allemaal vandaag maar we gaan dit format nog even voortzetten. Evert-Jan kan je nog iets over vertellen wat gaan we nog meer doen wat kunnen mensen nog verwachten?
Speaker 2:Nou het idee is natuurlijk dat we 4 keer in deze periode, dus dit is de eerste, een podcast opnemen waarin we iets leren van wie Jezus is. Gaan we per week komt er dan 1 uit en dan gaan we naar uiteindelijk een beetje op die manier meer bewust naar Pasen toe. Want het is vraagt ook echt wel iets van iets van een reflectie functie voor Pasen. Als je gewoon zo in 1 keer het is nu Pasen, ja dat is ook waar zeg maar. Dit is ook een soort altijd een tijd geweest van vasten of en sommige mensen doen het ook nog steeds op verschillende manieren van om even iets dichter bij je eigen geloof stil te staan.
Speaker 2:Door op deze manier hopen we daar een bijdrage aan te hebben, te leven zeg maar ook voor de mensen en vanuit onze eigen gemeente die bij wie dit aansluit ook op waar het over hebben op zondag en dat is misschien goed zeggen we gebruiken wij gebruiken bijbel basics in de in de kerkdienst op moment dat je de kindernevendienst hebt die daar ook op aansluit dan weet je misschien je kinderen het hierover hebben gehad hè. Dat is altijd leuk.
Speaker 1:Het grijpt allemaal in elkaar. En als je nou denkt ja ik heb nu wel deze podcast geluisterd maar ik heb de preek over dit onderwerp gemist. Wees welkom in onze kerkgemeenschap.
Speaker 2:Ja, maar dat is een soort van dat is dus wie peek is zoals ik wil dan nog wel geweest. Maar je kan ook terug luisteren ergens. Maar ik weet niet waar.
Speaker 1:Dankjewel op YouTube of op een kerkonderzoek punt nl. Dank jullie wel voor nu. Dank je wel in het bijzonder even Jan aan jou. Leuk dat je ons hiervoor gevraagd hebt. Leuk vinden wij leuk om mee te doen.
Speaker 1:En daarmee zijn we aan het einde gekomen van aflevering 54 van Geloofs voor Gesprek of misschien belangrijker nog deel 1 van 4 over de leiddenstijd. Over 1 week zijn we er weer met een nieuwe aflevering die ook is opgenomen tussen Dick, Evert-Jan en mij en hebben we het wederom over het onderwerp wat ook die zondag centraal zou staan in de kerkdienst. Voor nu dank je wel voor het luisteren. We hopen dat je het een waardevolle toevoeging vond op de kerkdienst op de preek. Laat vooral weten wat je ervan vond.
Speaker 1:Dat kan door een e-mail te sturen naar gesprekgeloofsvoer punt n l. Ik wens je nog een fijne dag en hopelijk tot volgende week.
