#48 Heilige herrie

Speaker 1:

Hey jij bent er weer. Wij zijn er weer. Leuk dat je weer luistert naar geloofsvoer gesprek. De laatste aflevering van 2022. En deze aflevering is een gesprek tussen mij, Renco en Dick.

Speaker 1:

En we gaan het hebben over het initiatief Heilige Herrie. En in hoeverre je iets alledaags kunt vergoddelijken en of we door iets teveel te vergoddelijken niet zijn heiligheid of zijn apartheid verliest en wat het risico is als je helemaal niks meer wilt voor alle daagse of wilt vergoddelijken. Nou, een hele mond vol. Ik weet niet of we helemaal aan deze verwachting die ik nu zelf schep gaan voldoen. Maar dat mag je dan zelf uitvogelen.

Speaker 2:

Hey Dick, goedenavond. Yo, goedenavond.

Speaker 1:

Daar zitten we.

Speaker 2:

Ja, ja dat is onze laatste aflevering van 2022 toch?

Speaker 1:

Ja, klopt. Wij nemen dit begin december op, maar als je hem nu luistert, dan is het volgens mij net voor kerst.

Speaker 2:

Ja, ja dat is raar. Dus we moeten even doen alsof het bijna kerst is.

Speaker 1:

Ja, moeten doen alsof het bijna kerst is,

Speaker 2:

Nou ja, dan kunnen wij.

Speaker 1:

Ja, we zitten hier op mijn zolderkamer waar mijn sportkleding van vanmorgen nog zit na te dampen. Maar ik heb gelucht, dus het is oké, toch?

Speaker 2:

Ja, ja, nee, het valt mee. Je hebt ergere apocalyptische taferelen ooit geschetst. Dus nee, dit valt alleszins mee.

Speaker 1:

We hebben een lekkere Dunkelweizen biertje erbij.

Speaker 2:

Ja.

Speaker 1:

Ik heb ook een onderwerp, of eigenlijk heb je zelf het onderwerp min of meer aangedragen, maar jij stuurde mij laatst dat je je had opgegeven om mee te werken aan de heilige herrie adventskalender. Heet het zo? Ja toch?

Speaker 2:

Ja, de oorsprong ligt bij heilige herrie en dat is door Koyan Matsinger. Dus ik ga eventjes wel juist de mensen de credits geven. Ja. Hij heeft ooit een boek geschreven of een podcast. Of het ene is volgens mij uit het ander voortgevloeid.

Speaker 1:

In ieder geval een boek volgens mij.

Speaker 2:

Ja. Ja, waarin die zeg maar gewoon popmuziek behandeld. En daar nou, die hoeven niet per se christelijk te zijn, maar waar hij dan dingen in hoort waarvan die denkt hier kan ik een bruggetje maken of dit vind ik dan. Weet niet of hij het christelijk noemt. Volgens mij iets met God zegt hij.

Speaker 2:

Ik weet niet eens hoe hij dat zelf omschrijft.

Speaker 1:

Maar waarom bedoel je die heilige herrie?

Speaker 2:

Heilige herrie. Ik bedoel de muziek heeft soms hele lichte connecties met een Bijbels thema. Maar ik weet niet. Als ik het nu allemaal zo verwoord denk ik dan gaat niemand dat luisteren. Terwijl hij het echt heel licht invliegt.

Speaker 2:

Als

Speaker 1:

je dit luistert, zitten de adventskalender er al bijna op. Maar ik heb me ook aangemeld, dus ik heb nu 4 mailtjes.

Speaker 2:

Ja, vandaag 5.

Speaker 1:

Maar inderdaad, ik vind het vrij lichtvoetig.

Speaker 2:

Ja, maar het is gewoon heel Waarom ik dus ook meedeed, omdat ik dit had gedaan. Want dan heb je natuurlijk ook de bekende 40 tijd. Dat is eigenlijk de vaste tijd. Maar dan kon je ook nog elke ochtend in je inbox muziek binnenkrijgen verbonden met zo'n soort Bijbeltekst waarin dan een schrijver het linkje probeert te leggen. En ik dacht, waarom niet?

Speaker 2:

Weet je wel, gewoon leuk. Dat helpt mij ook een beetje om misschien des ochtends even te beginnen met ja, wacht even, we zitten in de 40 dagen tijd voordat ik weer door ging En nou, niet elke dag was geslaagd. Maar er zaten gewoon echt een paar hele goede, ja, of ik weet niet eens altijd of het de link was door de schrijver. Of dat ik gewoon de muziek zelf heel erg. Ik werd echt geïntroduceerd op allemaal manieren waarvan ik dacht, wauw, dat is cool.

Speaker 1:

Ja, dus ze slagen er wel in dan bij jou.

Speaker 2:

Ja, ik was erg onder de indruk. En en nu zochten ze schrijvers voor de voor de kerstperiode. Toen dacht ik ook, kan ik dit ook. En toen dacht ik, dat weet ik eigenlijk niet. Maar ik kan me wel opgeven of ze nog schrijvers nodig hadden.

Speaker 2:

En en ze hadden nog voor Er

Speaker 1:

was er al en je houdt van muziek. Dus dan ben je aan lijn toch?

Speaker 2:

Ja, ja. En ik ik was eerst werd ik afgewimpeld, maar er viel iemand af. Dus ik mocht nog, er waren nog 2 timeslots over. Dus

Speaker 1:

Ja, ik zag ook dat je dus op de website kun

Speaker 2:

je

Speaker 1:

alle bijdrages, schrijvers die worden even kort genoemd. Dat jij hebt ook een stukje aangeleverd. Ja. Volgens mij staat jouw eerste bijdrage komende weken te gebeuren.

Speaker 2:

Ja, voor de luisteraars is die dan al ja. Bijna 20 dagen. Maar 5 december schrijf ik volgens mij die andere ergens rond de kerst denk ik, ja.

Speaker 1:

Ja, ja. Nou, ik denk dat het het zo moet zijn dat op het moment dat deze podcast gepubliceerd wordt, dat maak ik natuurlijk passend anders straks. Ja, dat is precies de dag

Speaker 2:

dat jij Dat zou mooi zijn. Ja, ik weet ik weet dus niet meer. Maar het was erg leuk om te doen, omdat ik dus zelf Het was wel grappig dat ze sowieso thematisch verdeeld hebben. Elke maandag vertegenwoordigd. Volgens mij hadden ze het dan over vrouwen en over dinsdag hadden ze het zo.

Speaker 2:

En het werkt natuurlijk ook nog toe naar kerst. Dus ze hadden echt een multi gelaagde aanvliegroute waar je als schrijver gewoon, ja, mocht elke invalshoek gebruiken die je wilde. Dus kon of letterlijk bijvoorbeeld ze hadden wel een Bijbel verzen hadden aangedragen, 1 quote uitgelicht. Dus daar kon je dan op varen. Of je kon denken van nou, die quote kan ik helemaal niks mee.

Speaker 2:

Maar dan kon je bijvoorbeeld het hele verhaal.

Speaker 1:

Dan had je wat meer vrijheid om daar

Speaker 2:

Ja, en voor de rest was er ook helemaal geen restrictie over wat ik zou aandragen. Dus volgens mij heb ik in de bijdrages van nu al een of andere cover van Bongiovi langs zien komen. Gangster's Paradise. Nu we love of bad name. Bruce Springsteen, Kitty Melois, weet je, gewoon grappig.

Speaker 2:

Die laatste van Ketty Mellowa, die heb ik 3 keer opgezet en 3 keer dacht ik: is nu alweer afgelopen? Zo saai was het. Maar goed, ja, dat kan ook. Dat kan altijd raak zijn. Nee, nee, nee, ik doe mijn best.

Speaker 2:

Dan schrijft iemand een leuk stukje en dan kunnen ze ook bij mij denken hoor. Maar ik vind ik vind wat ik ook in mijn promo tekstje schreef. Ik vind het gewoon zo leuk om, dat is ook wat wij met onze blog volgens mij altijd doen, proberen een stukje geloof in ook meer een seculiere setting te vinden. Misschien voor onze luisteraars dat geloof is op meer plekken te vinden dan alleen in de kerk. Misschien moet ik het zo noemen.

Speaker 1:

Ja, dat onderwerp is wel besteed aan Corjan Matzingen, want ik heb ook wel eens een eerder, denk ik, een eerder boekje van hem gelezen. En Ik vond het eigenlijk best een irritant boekje. Vond het leuk omdat we het over dit onderwerp kunnen hebben. Aan het einde van het boekje betoogde hij: God, kunnen we Ik zie jou heel voorzichtig je bierglas op tafel zetten, omdat we in onze vorige opname bijna Aardbeving. Alsof we met onze hoofden tegen de bureaula zitten te slaan.

Speaker 1:

Zo hard dreunen we dat door. Dit was echt perfect.

Speaker 2:

Graag gedaan.

Speaker 1:

Maar in dat boekje van hem brengt hij een lans voor dat je eigenlijk God overal kunt vinden. Ik legde dat toen vooral uit, en dat zou ik nu niet helemaal meer zo doen, ik. Maar ik legde dat toen vooral uit als een soort van alledaagsing van God. Iets wat gewoon gewoon is. Daar wordt dan een soort God op geprojecteerd.

Speaker 1:

Het wordt eigenlijk vergeestelijkt, religieus ingekapseld. En vervolgens kunnen we er dan ook mee pronken of zo. Dus ik vond het een beetje irritant. Ik dacht ook, toen ging hij met die heilige herrie aan de slag. En toen dacht ik, ja, dat moet ik dan eigenlijk wel leuk vinden.

Speaker 1:

Want muziek, dat spreekt mij aan. Niet zozeer de popmuziek. Maar ik dacht, ja, oké, ik heb wel waardering voor wat je hier, ik denk wat jij ook net

Speaker 2:

zegt. Ging jij niet altijd met kerst, ging je ook niet naar zo'n zo'n dienst, dat bestaat tegenwoordig niet meer. Ik begin dan ook allemaal van die religieuze nummers.

Speaker 1:

Nee, dat was met Pasen.

Speaker 2:

Met Pasen. Ja, dat had ook een beetje dezelfde insteek toch? Dat je met gewone nummers tussen aanhalingstekens, toch mee wordt genomen in het paasverhaal.

Speaker 1:

Ja, hij was eigenlijk heel geslaagd.

Speaker 2:

Ja, ik ben er wel eens heel lovend over.

Speaker 1:

Ja, zeker. En ik vond het ook echt jammer dat dat toen op een gegeven moment eindigde. Dus dat geeft ook een beetje aan de rare positie die ik dan innemen. Aan de ene kant vind ik het dus lovenswaardig en in het voorbeeld van met Pasen werd ik ook echt enorm door aangesproken. En aan de andere kant toen ik dus zijn boekje las, dat is al jaren geleden hoor, dacht ik echt van ja, weet je, zo kunnen we God overal in stoppen.

Speaker 1:

En dan kapselen we hem in in onze religieuze taal. En dan is het in 1 keer Nou ja, goed. Ik weet niet of die 2 echt met elkaar te maken hebben, maar dat wilde ik inbrengen in deze opname. Hoe zie jij dat? Ervaar je dat ook Dat dat op de loer ligt dat je al te gemakkelijk religieuze betekenis toekent aan iets waarvan op zijn minst twijfelachtig is?

Speaker 1:

En is dat ook misschien helemaal niet erg dat je dat after effect alsnog doet?

Speaker 2:

Hoe zie jij dat? Ja, het doet mij meer denken aan het voorbeeld dat iemand vertelde van die jaren geleden, die was bijvoorbeeld de plectrum van de gitaar kwijt. En dan gingen ze dan voor bidden. En dan werd hij daarna gevonden. En dan was dan zeg maar, er werd dan ook aan God gedacht.

Speaker 2:

Of ze moest dan ergens daar en daar zijn. Dan ging alle stoplichten op groen of zo, weet je wel. En dan bekruipen een beetje wat jij bij Coria Massinga ook hebt. Kun je daar wel voor bidden? Is dat is het daarvoor?

Speaker 1:

Er wordt religieuze betekenis of geestvergeestelijking toe geplakt op iets waarvan je denkt, ja

Speaker 2:

Ja, maar kijk, ik doe het misschien. Ik word dan altijd wel aangesproken, merk ik, omdat ik het weer misschien wel te weinig doe. Dus ik denk gewoon heel vaak, ach whatever, of wat een geluk noem ik dat.

Speaker 1:

Of weet je wel, dat ik

Speaker 2:

dan misschien als te weinig misschien daar God, ik wil attribueren zeggen, maar dat vind ik altijd zo moeilijk woord. Maar ik wil het aan hem toedragen. Dat ik dat dus misschien dus wel eens te weinig doe. Dat ik Dat ik misschien God meer credits zou moeten geven voor bepaalde dingen zoals in mijn leven zijn gelopen. Dus dat zit er altijd een beetje onder wanneer ik dit af doe als ach, weet je wel.

Speaker 2:

Dan denk ik ook even ja, aan de andere kant, Het zou zou het kunnen, weet je wel?

Speaker 1:

Ja, ik denk dat wel eens bij mezelf, als ik even in mag haken hierop. Natuurlijk. Stel je voor dat je zo, ja, klassiek beeld vooruit. Later zit je zo in een leunstoel in de hemel, weet je wel. En dan krijg je zo even nog die film afgespeeld.

Speaker 1:

Dan zie je al die al die momenten waarop je zelf eigenlijk alles afdeed als gewoon toeval of geluk, weet je wel. En dat je dan, dat je, ik vind het gewoon een grappig gedachte experiment. Dat je dan denkt en ziet van mannen, dat gewoon keer of keer doe ik het allemaal af. Als ik

Speaker 2:

dan Ik moest passen. Ik was pas moest ik of dat moest. Ik. Ik was voor de jongen was ik allemaal video voor een maandje laten gebruiken voor mijn voor gewoon iets. Volgens mij ging het over bidden of over signalen zien of iets dergelijks.

Speaker 2:

Ik weet het niet meer. En toen kwam een stukje bij van Bruce Al Mighty. En dan op een gegeven moment dan zit Jim Carry die die die speelt dan. Die mag dan weer tijdelijk voor God spelen. Die zet dan op zijn knieën van ja God, geef mij toch een teken.

Speaker 2:

En dan dus voor ons als kijker weet je wel, dan komt de zeemeeuwen langs vliegen. Daar staat 1 of ander bord staat verkeerd om. Daar zegt 1 of ander zwerfje, je moet naar rechtsaf. En hij roept maar ja, geef mij nou een teken. Je wel.

Speaker 2:

Terwijl ik denk ja, het is zo obvious, weet je wel. Maar niet niet als in bliksemschicht of er staat in 1 keer een engel op de weg. Maar het is het is subtieler. Wat ik best wel aardig vond om om inderdaad hierop aansluitend van ja, misschien mis ik ook wel wat. Ja, weet je wel.

Speaker 2:

En daar doen ze het dan heel grappig,

Speaker 1:

weet je wel. En op

Speaker 2:

een gegeven moment komt echt een bord gewoon een een vrachtwagen langs met allemaal borden, weet je wat ik bedoel. Was dat in real life maar zo. Maar toch denk ik ergens als ik dus zeg maar mensen zeggen van goh, je kunt dat je kunt dat toch niet overal God in zien. Of je kunt het toch maar overal toepassen. Dat ik dan wel ergens had en nog denk van maar zou het?

Speaker 1:

Nou, ik vind dat het dat heilige herrie is natuurlijk dan wel ook een hele leuke vondst. Omdat het het bekt lekker, het leuke alteratie natuurlijk. En heilig is natuurlijk zoiets als apart gezet, hè. Ja. Als de betekenis van het woord heilig.

Speaker 1:

En hij pakt dus populaire popmuziek. Ja. Die niet per se apart is gezet. Niet niet naar mijn idee misschien een enkele liedje daar gelaten, maar niet niet als heilig. Daar zou je zelf niet dat woord aangeven.

Speaker 1:

Dus hij maakt een herrie, een heilig, een leuk contrast. En ik luister zelf ook herrie, dus daar heb je mij dan wel weer mee. Dus ik denk, ja, er zit wel veel achter. Dus ik moet ook wel zeggen dat ik van die irritatie die ik dus eerder had van zo kunnen we God overal wel bij slepen. Zit ook wat meer op de lijn met wat jij nu net zei.

Speaker 1:

Ik dacht, het moet ook niet.

Speaker 2:

Dat is ook wel mooi, want bijvoorbeeld bij Gangsor Sparadives, daar las ik dus vandaag over. Ik moet zo'n dagje inhalen, volgens mij gisteren was die op. Dat die rappers klaarblijken in de jaren 90 heel veel dieppsalm 23, weet je. Dat door die vallei van, ik weet niet hoe die in Nederlands gaat, die vallei of that's. Nou ja goed, in ieder geval door

Speaker 1:

Parano Evil?

Speaker 2:

Ja, dat die heel vaak gebruikt wordt. Wist dat het bijvoorbeeld de cover was van Stevie Wonder. Dat wordt ook verteld als 'Pest time Paradise'. Die CD heb ik ook thuis. Maar ik wist bijvoorbeeld niet dat die ene religieuze regel, die psalm 23, heeft dus Culio expres dus wel een cover gemaakt.

Speaker 2:

Maar hij heeft dan nog die ene religieuze regel toegevoegd. Waarom denk ik dan? En heel interessant, weet je wel.

Speaker 1:

Dat is leuk, Dat soort aardigheden zitten ook in die heilige herrie. Daar word je even op gewezen. Dus hij maakt je ook dan opmerkzaam voor zoiets als dit. Die ene zin uit Psalm 23 die iedereen weglaat, maar hij kennelijk bewust opneemt.

Speaker 2:

En ik moet ook heel eerlijk zeggen, maar dit is misschien, nou, misschien niet voor onze luisteraars, maar wel ik, ik vind dit dus ook zoveel prikkelen dat als ik, als je dan mij dus nu gewoon een christelijk nummer door een christelijk artiest, Dat kan ook mooi zijn, maar ik weet je, van mij mag het wel een beetje dit zijn. Maar ik moet een beetje op zoek naar die betekenis. Ik mag bij een christelijk artiest. Ik weet gewoon precies wat ik krijg. Het is ook allemaal binnen de lijntjes.

Speaker 2:

En dit is heel vaak dat je van wat raar. Wat maak je rare combinaties weet je wel. Dan heb je het denk ik over drugs en dit en dat. En dan denk je hou je God erbij. Hoe rijm je dat weet je wel.

Speaker 2:

En dat is spannend. En dat vind ik dus ook aan de heilige herrie zo leuk. Dat het gewoon echt af en toe

Speaker 1:

zo'n

Speaker 2:

nummer waarvan je denkt je kunt God toch niet bijhalen. En dan is het laatste couplet woord in 1 keer God erbij gehaald. Dan denk je, hè? Hoe dan? Weet je, en dat zou je dus nooit, echt nooit bij zo'n christelijke artiest die we op 1 van onze festivals zien.

Speaker 1:

Nee, jij bent nog naar een optreden geweest van een artiest die in die hoek zit.

Speaker 2:

Ja, maar dat vind ik dus ook heel vaak heel tandeloos. Het is mooi, en als ik verplaats me gewoon, of ik zet een bepaalde knop om in mijn hoofd en ik weet wat ik moet verwachten. Maar als je me echt vraagt van wat verwacht je nou voor muziek? Of wat is nou het mooie muziek? Is dat het mij prikkelt, ontregelt.

Speaker 2:

Ik heb wel meer nodig dan. Ik ben niet een slaapzussen. Ik mag van mij wel een beetje. Dat ook denk ik ook waarom ik jou altijd wel begrijp met die herrie. Ik vind het niet altijd even mooi, maar ik herken vaak wat in de passie of in wat men probeert te doen.

Speaker 2:

Of het is er zit een soort rouwheid en niet puurheid, iets ontregelends in. Iets kapot maken en dan weer opbouwen. Of heel kritisch zijn op jezelf. Weet je wel, want veel nummers waar ik dus ook bij dat concert was, was allemaal wel heel erg het komt allemaal weer goed en zo weet je wel. Maar die andere nummers die durven echt Ik weet niet, mijn favoriete band Tocher Amoré.

Speaker 2:

Die druk daar op een paar knoppen ook die heel ook heel spelen in mijn leven. Dat is maar nooit gebeurd bij een opwekking nummer, weet je wel. En dat zou misschien kunnen gebeuren als ik straks na een zwaar ongeluk in het ziekenhuis lig en je zou alleen opwekking geven. Dan zal het misschien opnieuw betekenis krijgen. Maar op dit moment in mijn leven zijn dit soort nummers, huidige Herrie nummers, ja, ik ben meer aangehaakt dan ook hoor.

Speaker 1:

Ja, leuk.

Speaker 2:

Ik dus. Was de vorige keer ook verbaasd over. Wat ik ook zei hoor, die niet alles is raken. Ik sprak ook anderen. En dan zei ik: dat vind ik heel mooi.

Speaker 2:

Zie iemand anders daar ook helemaal niks mee.

Speaker 1:

Gaap, ja.

Speaker 2:

Of die kende dat nummer bijvoorbeeld al. Weet je, het is natuurlijk ook heel particulier. Maar toch alsnog. Ik heb deze luisterkaart veel mensen doorgestuurd omdat ik dacht van ja, volgens mij zit er voor ieder wat wils in. En gewoon op 40 dagen toch op 1 of andere manier bezig te zijn met in plaats van een soort dagboekje.

Speaker 1:

Ja, of een chocolade kalender.

Speaker 2:

Een chocolade kalender of weet ik veel wat.

Speaker 1:

Ja. Voor mij is het ook nog wel dat ik, ik luister zelf niet echt toegankelijke muziek voor veel mensen. Het is vrij hard. Ik ben afgelopen weekend nog weer naar Munstig geweest, waar wij toen, waar jij een keer op de hartstreek en met mij naar Orgis Bundesred bent geweest. Nou, daar was ik afgelopen weekend op dezelfde plek dezelfde band weer bekeken.

Speaker 1:

Ja, dat was echt was echt supergaaf. Maar ik realiseer me echt heel goed dat wat ik daar luister, dat heel veel mensen dat feestelijk Ze zullen uit leeftijd nog tegen me zeggen van nou Enco, het klinkt wel lekker stevig totdat hij begint te zingen. Weet je, dat is meestal de diagnose die ik terugkrijg. Maar ik snap dat voor veel mensen dit echt 3 bruggen te ver is. Maar wat ik wel probeer te doen is tegelijkertijd daar wel een soort begrip voor afdwingen bijna.

Speaker 1:

Om mensen te laten zien van ja, weet je, genre van opbouwende, hoopvolle, zo je wil zelfs christelijke muziek. Dat is een genre is veel breder dan dat wat we in de kerk opgediend krijgen en het cliché opwekking. Dus wat ik probeer te doen, daarvan zei ik dus een paar jaar geleden tegen Koya Mattser in zijn boekje van ja, hij doet precies dat, weet je wel. En dan zit ik dus eigenlijk daar een beetje kribbig over te doen. Terwijl, en toen was ik misschien ook nog niet zo bezig met die eigen muzieksmaak ook uitdragen.

Speaker 1:

Het was misschien nog wel leuk om te vertellen. Afgelopen zaterdag hadden we een zaterdag, een dag van de kerkenraad in onze gemeente. Nou, zoals je weet, zit daar net weer bij.

Speaker 2:

Een hei dagje.

Speaker 1:

Ja, zoiets. Het was in het klooster Sion. Ja, dat is ook wel een toffe plek. Ik wel op een gegeven moment bevroren snotterbellen, maar nee, gek, het was echt heel leuk. Maar ik was eerder weggegaan, omdat ik dus naar Duitsland nog Dus ik had een deel van het programma gemist.

Speaker 1:

Dan, ik licht dat wel heel bewust dus toe. Waarom ik dan dus eerder weg ga? Omdat ik enerzijds het niet tof vind om degene te zijn die dan als enige zeg maar de helft van het programma mist. Maar ook dus maak ik even van de gelegenheid gebruik om kenbaar te maken waar ik dan heen ga. En welke betekenis dat voor mij heeft.

Speaker 1:

Dus ik laat dat niet gaan. Dus ik pak die kans toch. Dus ja, zoiets met highlight.

Speaker 2:

En heb je toen ook wat laten horen van mij?

Speaker 1:

Nee, dat durf ik. Nee, nee. Dat is een goede vraag. Daar heb het lef niet voor. Nee, dat vind ik heel ongemakkelijk.

Speaker 2:

Ja, dat zou ik ook niet doen. Ook in jou verplaatsen, maar gewoon überhaupt.

Speaker 1:

Is wat je zegt met dat particulieren, toch? Muzieksmaken is zo Je hebt toch van die

Speaker 2:

stripjes, weet je wel?

Speaker 1:

Ik weet even niet meer hoe het heet. XCKCC? Ik weet niet. Nou ja, zo'n beetje slecht getekend. Stripje heb ik toen ooit een keer gevonden.

Speaker 1:

Ik heb hem nog niet meer terug kunnen vinden helaas. Maar dan zie je zo iemand, die is helemaal vol van een bepaald nummer. Dan laat hij het op het tweede plaatje, het tweede plaatje laat hij dat aan een aan een maat horen, maar. En die reageert heel tam. En dan zie je de derde plaatje zo van ja, neem maar over over 13 seconden dan.

Speaker 1:

En dan zie je die maandag steeds heel tam luisteren. Denk je echt van waar heb je het over? En dan zie je dus diegene totaal gedesillusioneerd aftaaien van ja, taal mislukt. Weet dat die ervaring hebben we volgens mij allemaal wel. Dat je

Speaker 2:

Ja, ja, ja. Ik denk ook Kijk, wat jij ook bijvoorbeeld Vaak met jouw muziek en ik hoor het mij soms namens jou zeggen. Zeg ik van ja, luister even door die schreeuwzak heen. Ken die tekst is echt goed, weet je wel. Weet je wel, dus dat is ook alsof je zeg maar soort vergoeilijke zeg maar Doorbijten.

Speaker 2:

Ja, even doorbijten. Dat de Maar het is wel echt waar dat ik vind bijvoorbeeld de boodschap in die teksten heel somber, ook vaak. Zwartgalliger dan de rest van de muziek die ik ook luister. Maar echt de moeite waard. Alleen dan moet je dus wel door die dingen heen luisteren en de moeite nemen.

Speaker 2:

Ik denk dat alles waar je de moeite voor neemt, vaak wel waardevol kan zijn. Ik

Speaker 1:

denk dat jij daar wel, jij bent wel in de basis een muziekliefhebber. En jij bent wel bereid daar ver in te gaan. Ja, dat klopt. Ik denk De inspanning die jij

Speaker 2:

wil leveren,

Speaker 1:

is wel fikwel prijzig.

Speaker 2:

Maar ik zou in het algemeen wel, daar hoeven mensen natuurlijk niet naar te luisteren, ik zou eigenlijk bij iedereen wel zeggen van probeer. Wij kijken ook series waarvan je ook misschien zou zeggen: taai of zo. In het begin met de pay-off, de uitbetaling is altijd mooi als je er eenmaal in geïnvesteerd hebt. Dat geldt eigenlijk voor boeken, maar eigenlijk voor films. Ik zou zeggen van op een gegeven moment kom je in een leven waarin je het gewoon te druk hebt en je dus niet meer de moeite neemt om dus nog nieuwe dingen te ontdekken.

Speaker 2:

Dus of de tijd te nemen voor muziek die jou niet ligt om dan eventjes proberen die ander echt te begrijpen. Dus eventjes die die de herrie, de heilige herrie proberen van ja, wat wat is dat nou wat Renco. Ik dat de meesten het gewoon aanhoren en dan weer doorgaan. Maar het zou toch menigeen sieren als we toch in ieder geval zouden proberen en dan niet met die eerste brilzak meteen afhaken. Maar toch even proberen daar.

Speaker 2:

Ja, ik denk dat dat toch altijd de moeite waard is.

Speaker 1:

Ik probeer dus dat maar te stimuleren. Zo ver als het elastiek wil rekken zonder de muziek zelf te laten horen, weet je wel. Dat is eigenlijk een rare combinatie.

Speaker 2:

Ja, dat is wel. Ja, dat is wel. Maar ik

Speaker 1:

ben gewoon bang dat ik ben letterlijk bang dat iemand gewoon ervan schrikt.

Speaker 2:

Ja, maar ik kan me nog een anekdote van jou die jij een keer niet op hier hebt verteld. Het

Speaker 1:

is on-air. Had je niet allemaal on-air dan?

Speaker 2:

Ja, dat weet ik niet. Maar dat jij iemand liet ook dat lied horen en dat en toen had je eigenlijk zo'n beetje dat stripje wat je net omschreef, dat had jij ook toen toch? Ja, ja. Ik ben, jij hebt ergens ook wel een litteken lopen.

Speaker 1:

Grappig, jij zei net van als jij dan bijvoorbeeld iets luistert waarvan ik, waar ik jou mee lastig heb gevallen, dan dat je af en toe zelfs probeert via mijn oren, dat je eigenlijk probeert via mijn oren te luisteren. Mijn bril op en dan mijn oordoppen, zoiets. Terwijl, net dat je net zegt, stripje wat ik net schetste en dat voorbeeld, die anekdote, gebeurt het eigenlijk andersom. Ik zit eigenlijk helemaal in een soort genormaliseerde muzieksmaak bubbel, weet je wel. Het is voor mij volstrekt normaal om iemand de longen uit zijn strot te horen schreeuwen.

Speaker 1:

Kijk daar niet van op of om totdat je het iemand anders laat horen. Dan slaat meteen de gêne toe. Dan doe ik het tegenovergestelde. Ik ga met jouw oren luisteren. Ik denk dan in 1 keer: dit nummer is echt Ik had deze nooit moeten kiezen, weet je wel.

Speaker 1:

Want dit is echt afgrijselijk voor iemand die niet de into dit genre is. Dus dan slaat eigenlijk wat jij schetst gebeurt andersom. Dan voel ik meteen gêne en heb ik hem echt na 5 seconden al spijt van dat ik geprobeerd heb iemand in te wijden.

Speaker 2:

Nou ja, ik denk dat dat gewoon altijd moeilijk is met datgene wat je zeg maar aan het hart gaat. Dat kan zeg maar gewoon iets zijn wat zeg maar helemaal niet zo mainstream is. Maar ik heb bijvoorbeeld ook wel eens dat je dan een serie aanraadt aan iemand, ik eerst dat aftasten van wat, daar hebben het al eens eerder over gehad, wat kijkt diegene nou gemiddeld, weet je, voordat je dan een of ander echt een of ander verschrikkelijke Oostblokding gaat doen, waarvan je zegt na aflevering 8 wordt het echt leuk. Je wel, dat als dat niet zo'n kijker is, dan kijk ik terwijl ik wel vind dat hij eigenlijk die moet kijken. Maar dan pas ik het ook wel een beetje aan.

Speaker 2:

Dan ga ik dus in zijn. Maar alsnog zou ik vinden bij al die dingen, ik denk dus dat Coyan dat ook probeert met die heilige herrie, je dan toch de hele tijd moet proberen. En ik denk dat je niet het moet proberen. Maar als we het meer op het lichtgebied gaan doen. De markt is zo groot.

Speaker 2:

Je kunt zoveel uitproberen. Neem dan eens een keer even echt de moeite om te kijken of het wat voor je is of niet. Daar gaat dit natuurlijk allemaal over. En dan nu over muziek, wat ik heel makkelijk vind. Maar ik zou het zo over allemaal andere onderwerpen kunnen hebben.

Speaker 1:

Maar dit is dan eentje waar jij en ik misschien wel eerder toe te verleiden zijn om hier tijd in te steken. Omdat het in ons domein is, zou je kunnen zeggen. Maar als iemand zegt tegen mij, ik heb nu een advent kalender met 30 obscure yogaoefeningen, waarin je God kan ontmoeten. Ja. Ja, ik zwest dit zo uit de mouwen.

Speaker 1:

Maar dat, ja, weet je dan dan kleine kans dat je mij aantreft in een artistieke houding, weet je wel. Ik ben al klaar op voorhand. En dat zouden dat zouden mensen natuurlijk ook kunnen hebben met popmuziek. Die zeggen ja, dat is onverenigbaar met

Speaker 2:

Maar toch, als je het goed goed kan brengen, dan zou ik wel We staan

Speaker 1:

hier des morgens straks bij jouw raam.

Speaker 2:

Ja, nee, maar ik kan me herinneren, maar correct me if I'm wrong. Ben jij niet ooit een keer op zo'n soort, net zo'n zweethut geweest of zo'n of zo'n. Een zweethut? Zo zo christelijk dat je zo zeg maar eventjes. Je hebt zeg maar van die trouw had op een gegeven moment van zo'n serie met van die.

Speaker 2:

Ja, je hebt ook in christelijk Nederland heb je zeg maar de de. Ja, er zijn ook nieuwe vormen van rituelen. Dus dat is ook, ging over christelijk yoga. Maar ook over dat je in een hutje op de hei daar ook, dan ging je volgens mij op een matje liggen. Dan ging je ook helemaal proberen à la mediterend.

Speaker 2:

Ik dacht me te herinneren dat jij ooit ook zo'n vrij, zeg maar out of your comfort zone ding had gedaan waarin jij jij ook toe had verleid. Nou ja, als je het niet had gedaan. Maar ik, ik.

Speaker 1:

Ik heb het misschien verdrongen dat het zo'n vervelende.

Speaker 2:

Nee, nou maakte ik. Nee, want ik vond dat als het waar was, ik heb denk volgens mij geen het wel over jou, dat ik het wel cool vond dat je dat deed. Ook al klinkt het heel zweverig, maar dat je dan toch denkt van ja, dat kan iedereen wel zeggen, maar ik ga het toch proberen. Wie weet, weet je wel. Misschien is dat voor mij toch een religieuze ervaring kunnen zijn.

Speaker 1:

In dat opzicht is het dus eigenlijk sowieso prijzenswaardig als iemand langs een as een ingang zoekt naar iets wat boven hem of haarzelf uitstijgt. Wij zouden dat dan snel wel God noemen. Dat zou ook wel zelfs mijn voorkeur hebben om dat zo te omschrijven en de woorden aan te geven. Maar ergens, je kunt irriteren aan de route, langs welke as, omdat die jou meer of minder ligt. Maar eigenlijk moet je het in de basis al prijzen om het initiatief

Speaker 2:

te maken.

Speaker 1:

De klant is toch op zoek en is bereid er tijd en moeite

Speaker 2:

in steken. Volgens mij heeft Henny Huisband gedaan voor de EO. Kan me herinneren dat Paul Witteman heeft dat ook gedaan. Je had zo'n EO serie, die heet 'Holyshit' waarin die we nog besproken op onze Ja, ook allemaal vormen gaat zoeken bij van alles en nog wat. We zijn toen ook keer een lezing geweest van die Willemijn dikke dikke.

Speaker 2:

Die is van sjamaan tot volgens mij ging die titel ook zo. Die heeft ook alles uitgeprobeerd om volgens mij uit te komen bij Eckhart. Waar jij dan weer laatst belandt bent. Dat is ook weer zo'n voorbeeld van ja, weet je. Dan zit je in 1 keer bij de ja Zij zit wel in die zweethut trouwens.

Speaker 2:

Ja, ja dat klopt ja. Maar daarom nou ja, goed. Ik ga straks na de on-R gaan we het maar eens een keer uitpraten voor volgende aflevering. Maar nee, maar ik vond het ook leuk aan haar boek en haar zoektocht dat ze alles serieus nam. Dat was vind ik een goede insteek.

Speaker 2:

Dan sommige dingen deed ze ook afwas van dit was het niet om uiteindelijk ergens te komen. Dat volgens mij alleen maar was gelukt als ze die route niet had afgelegd om

Speaker 1:

Maar het is jammer. Ik heb hem beneden liggen, dus ik ga me er nu niet bij halen. Ik heb jou en onze gewaardeerde vriend Reinoud, die we in het nieuwe jaar ook gaan verwelkomen als gast. Dat heeft hij inmiddels toegezegd. Dus onze campagne werkt.

Speaker 1:

Maar ik heb jullie een keer een een een foto gestuurd van een stripje van Anton Dingeman. Ik heb hier beneden een een stripboek liggen. Zo meteen als we beneden gaan laat ik het je zien. En dan is dat is echt dat cherry pikken zeg maar. Zo van ja, ik ben wel, ik ben wel spiritueel en dan, maar dan pak je overal wat van mee zeg maar.

Speaker 1:

En dan heeft hij op een gegeven moment zo'n, heeft hij zo'n zo'n objecten, religieuze objecten verzameld waar dan ook een, ik moet er steeds om lachen, een Afrikaanse tas bij zit. Illustreert gewoon heel mooi dat dat wel op de loer ligt. Je zoekt gewoon.

Speaker 2:

Maar zo kom je terug bij ook wat met muziekzijde. Dat je dan misschien in het teveel in van alles wat gaat zien.

Speaker 1:

Wanneer ga je dan een grens over? Raak je dat heiligen kwijt en beland je echt in het profane? Vind dat het. Ja, dat is hele goede hoor. Maar ze zien het thuis niet die luisteren, maar jij kijkt mij zeer vragend aan.

Speaker 2:

Ja, nee. Ik wou dat ik kon zeggen van nee, nu ben je verkeerde afslag tegengekomen. Dat dat heel duidelijk was, maar ik denk dat het helemaal niet zo

Speaker 1:

heel duidelijk is. Dus dat moet accepteren dan dat je af en toe ergens belandt en denkt nou oké, we proberen nog eens wat

Speaker 2:

maar net zoals van dat je dan terug moet komen op het feit dat je dan zeg maar om die cirkel rond te maken, dat je met dat alledaagse, hè, dat vanalles kunt herkennen. Dat je dan toch ergens wil je dat afdoen van wat een nonsens. En dan is het toch ook weer niet of

Speaker 1:

zo weet

Speaker 2:

je wel. Maar ik kan mij helaas niet scherp genoeg formuleren waar het nou precies dan de grens ligt. Wel tussen heilig en profaan, dat kan misschien wat makkelijker. Maar in

Speaker 1:

het zoeken van God, in het zoeken van het Heilige, in het zoeken van het bovennatuurlijke. Of laat ik het zo zeggen, datgene wat boven jezelf uitstijgt. Dat is volgens mij van alle tijden en daar zijn zeer veel verschijningsvormen. Zo. Je keek even heel vies.

Speaker 1:

Is dat omdat wat ik zei of omdat de slok van de B&I?

Speaker 2:

Er zat een klein tikje bij,

Speaker 1:

dat is jammer. Ik zet hier een glas neer. In zoeken zeg maar, er zijn natuurlijk allerlei verschijningsvormen en ja, er zijn er een aantal waar wij onze wenkbrauwen bij op zullen, bij zullen fronsen. Ik weet nog dat een collega mij 2 jaar geleden eens tipte op zo'n ayahuasca. Ja, ayahuasca, denk ik.

Speaker 1:

Ayahuasca zweetsessie. Was niet diegene waar ik nou net naar nee, nee.

Speaker 2:

Heb je daar toch geen ja op gezegd?

Speaker 1:

Nee, ik heb daar geen ja op gezegd. Nee, klopt. Ik heb me er wel in verdiept. Ik dacht van, dat is dit eigenlijk. En ik heb er ook naar gevraagd waarom hij dat dan aanbeveelt.

Speaker 1:

En kennelijk had ook wel even getwijfeld. Moet ik eerlijk zeggen, ik denk ja, iemand neemt toch de moeite. Gewoon een kerel met wie ik prettig samenwerk, die neemt de moeite om mij dat aan te bevelen. Ik denk ja, ergens wil ik dat ook wel dan Een beetje wat jij ook zegt. Laten we dat toch proberen.

Speaker 2:

Eens kijken. Moet daarop aansluiten. Ik weet dat ook tijdens de religiewetenschappen. Er wordt wel een aantal van dat soort dingen met LSD en andere drugs hebben mensen gewoon echt een religieuze ervaring. Het is maar met welke mindset je ook begint aan zo'n sessie.

Speaker 2:

Toen dacht ik, wauw. Als dat een manier is om zeg maar bij wijze van God te ontmoeten. Dat ik, ik zou het toch niet zo snel doen. Maar ik zou ook niet ontkennen dat ik af en dacht van ja, in een gecontroleerde setting.

Speaker 1:

Ja, toch een soort shortcut ofzo? Je hoopt toch iets te beleven waar je wel naar op zoek bent, maar waar je ook niet makkelijk bij komt. Nee. Denk dat je dat op deze manier wel kan. Maar goed, ik ben gewoon zo opgevoed in een milieu waarbij er een soort ingebakken afkeer van drugs is, waardoor die drempel gewoon was voor me.

Speaker 1:

Ik heb het bedankt. Ik heb er ook geen spijt van.

Speaker 2:

Het zou ook zijn als je in 1 keer nu cocaïne ging gebruiken. Zo weet je niet niet zo zeg maar de de rustige route van de eerste jointje en dan dit, maar dan gewoon hup meteen de. Ik dat dat ook wat heftig is.

Speaker 1:

Ja, dus beste luisteraars, kom niet in de verleiding om in de aanloop naar de kerstdagen nog eventjes Een IOSK ritueel te Ja, ofwel en neem contact met ons op, want dan bellen we je in en in een aflevering en dan willen we het graag met je over hebben. Zoft ook nog wel.

Speaker 2:

Ja, ja, want ik ben nee, maar ik ben ook serieus gewoon, dat is het ook nog. Ik ben ook wel echt gewoon, Er zit voor mij ook niks. Ik vind ook niks minderwaardig aan. Ik zou het gewoon niet zo snel zelf doen, maar ik kan me echt voorstellen. Ik zou ook die ervaring.

Speaker 2:

Ik daar kan ik ook niks over zeggen of dat dan.

Speaker 1:

Ja. Mooi. Ja,

Speaker 2:

wel grappig dat we via de heilige herrie zo.

Speaker 1:

Ja, dan waaier we zo lekker uit, hè.

Speaker 2:

Ja, maar ik denk dat we wel, de heilige herrie laat zien dat je moeite moet doen voor soms het religieuze te vinden in niet religieuze dingen.

Speaker 1:

En dat het dus ook wel loont.

Speaker 2:

Ja, dat echt loont. Ja, dat zou, dat zou ik ook echt willen aanbevelen, ja.

Speaker 1:

Nou, klinkt heel raar om nu te zeggen, maar fijne kerst en zo.

Speaker 2:

Ja, tot 2023.

Speaker 1:

Tot volgend jaar.

Speaker 2:

Later. En

Speaker 1:

daarmee is de laatste aflevering van 20 22 tot een einde gekomen. Tof dat je luisterde. Niet alleen deze aflevering maar hopelijk ook andere afleveringen dit jaar. Ik hoop en dik ook tot over 2 weken in het nieuwe jaar. Hoi!

Makers en gasten

Dick
Host
Dick
Podcaster en schrijver voor geloofsvoer.nl
Renco
Host
Renco
Podcaster en schrijver voor geloofsvoer.nl
#48 Heilige herrie
Uitgezonden door