#31 Een boekenclub, huh?
Hey, leuk dat je weer luistert naar geloofsvoer gesprekken. Dit keer aflevering 31 en die gaat erover dat Dick en ik samen een boekclub bezochten. Jawel, een heuse boekenclub in een klooster over een boek van Thomas Alic. Niet geheel toevallig in de 40 dagen tijd. Dus luister mee.
Speaker 1:Hey Dick, goedenavond.
Speaker 2:Hey, goedenavond.
Speaker 1:Dit keer geen kinderen bij jou op de achtergrond?
Speaker 2:Nee, nee, nee. Ja, al liep er wel weer iemand in de buurt, maar die heb ik maar naar andere plekken gezonden.
Speaker 1:Ja, lees je wederhelft.
Speaker 2:Ja, Maar ik heb belangrijke zaken nu hè? Podcast opnemen.
Speaker 1:Er gaat gewoon een enorme aantrekkingskracht uit van onze podcast. Dat is het denk ik.
Speaker 2:Ja, blijkt. Ja, dat is als jong en oud verenigt zich om ons te horen en er live bij aanwezig te zijn ook.
Speaker 1:Zo zijn we lekker bescheiden, hè.
Speaker 2:Yep. En dat komt misschien ook omdat wij weer een nieuwe afspraak met Lennard hebben ingepland in een nog professionelere omgeving, denken we. Ja, ja. Dus daar worden we een beetje opschepperig van denk ik.
Speaker 1:Ja, hoor als iemand het woord podcast studio in de mond durft te nemen, dan leg je dat wel hoog, toch?
Speaker 2:Ja, of heb ik dat heb ik dat verkeerd begrepen? Nee, dat is waar toch?
Speaker 1:Hij luistert natuurlijk nu en die hoort natuurlijk dat wij echt hooggespannen verwachtingen hebben. Dus ja, dat misschien het kleurtje op de wand nog niet helemaal goed is, maar qua hardware verwacht ik top of the bill.
Speaker 2:Ja. En ook speciaal gaan we bij hem op audiëntie, dus ja. Nou, nog spannender.
Speaker 1:Wat ook spannend was, wat een lekker bruggetje, was ons bezoek deze week aan een zo- wat zou blijken, een leeskring.
Speaker 2:Ja, dat had ik niet, had ik niet op gerekend, heel eerlijk gezegd.
Speaker 1:Het is toch wel grappig dat we
Speaker 2:Ik dacht een lezing, maar niet een leesclub of nou Ja,
Speaker 1:ik dacht wel goh, een lezing, maar dan dus 4 dinsdagavonden achter mekaar. Toen dacht ik wel, nou, een flinke lezing,
Speaker 2:maar dat is En interactief, dat had misschien ook al een belletje moeten. Er stond, maar ja, dacht weet je, dus altijd de Q&A, ook na een lezing. Dus ik, ik had alsnog totdat we binnen liepen, dacht ik nog steeds dat we daar een lezing gingen. Zelfs over 4 avonden. Ja,
Speaker 1:nou ter verduidelijking, wij waren daar een avond in het Dominicanenklooster in Zwolle. De eerste in een reeks van 4 dus en die gaat over het boek Raak de Wonderaan aan van Thomas Halik. En op de heenweg toen we heen fietsten toen fluisterde er dik mee in dat dat was, omdat het de leiderstijd is. Nu weet ik wel dat het de leiderstijd is, maar het was nog even niet gevallen dat we precies dit boek nu behandelen in de leiderstijd. Dus hij verontschuldigde zich dat dat kwartje bij hem niet gevallen was, maar bij mij mij ook niet.
Speaker 1:Maar goed, we gaan daar
Speaker 2:Ja, precies. Mijn mijn kwartje was ietsje eerder gevallen, maar niet heel veel eerder. En er bleken echt allemaal mensen in die cursus die echt deze cursus speciaal deden om het in deze tijd te doen. Ja precies. Daar
Speaker 1:staken we toch een beetje bij af. Ja. Maar wat was jouw Wat vond je van de avond?
Speaker 2:Ja, nou ja, even los van dat het soms praktisch wel een beetje rommelig was, was het ook wel Ja, toch ook wel weer verrassend intiem. Vond je je dat ook niet? Vooral toen we in zo'n klein groepje uiteen gingen, wij waren wel 1 van de jongsten, ik denk dus om hier en daar zelfs te beweren dat je ons keer 2 kon doen en dan kwam je richting een leeftijd.
Speaker 1:Nee, is overdreven.
Speaker 2:Maar ze waren wel flink wat ouder, de meesten, maar dat deed niks af aan ja, weet ik veel, over zo'n onderwerp als dit. Natuurlijk best wel zware thematiek, Het ging over Ja, ik raakte wonden aan en dat dat Maar dat maakte wel dat je iedereen ja volgens mij er wel vol in ging, zeg maar. Niet als in de dikke discussies ofzo, maar gewoon.
Speaker 1:Ik dacht wel van mensen die hierheen komen, die komen hier wel echt specifiek naartoe. Ja, dan kun je natuurlijk over alle dingen zeggen, maar ik bedoel daarmee dat het niet een hele alledaagse bijeenkomst is. Je moet dat boek natuurlijk lezen. Dat boek vindt dan niet iedereen interessant en toegankelijk. Dan moet je je opgeven voor niet 1 avond maar 4 avonden en dan moet je er heen en naar dat waren ook een beetje ontleerd natuurlijk.
Speaker 1:Sorry, wat zei je?
Speaker 2:Betalen, je moet zelfs nog geld voor neerleggen. Zelfs
Speaker 1:dat nog. Dus ik dacht wel van je bent bij mekaar met mensen die allemaal iets hebben met deze schrijver, dit boek of dit onderwerp en dan kan je ook een beetje voorbij de alledaagsheid ofzo. Of sneller, sneller voorbij de alledaagsheid denk ik.
Speaker 2:Ja, ja, wat ik wel wel had, maar dat hangt samen met de thematiek, is dat het op een moment gewoon ook wat van die ongemakkelijke stiltes hingen. Dat kon die eerste avond zijn, maar ik denk dat dat deze thematiek ook is, weet je Ik heb altijd de neiging om zeg maar misschien nog hier en daar een grapje te maken, maar daar leende het zich natuurlijk niet voor. Dus dat is wel de keerzijde van zo'n zwaar thema in deze tijd, dat je, alleen maar zwaar vind ik soms, ik heb dan wel een beetje lucht nodig, en dat zat niet altijd in deze avond, maar
Speaker 1:Nee, nee, nee. Misschien is het ook dat onze leeftijd maakt dat vooral wij 2 ons daar soms ongemakkelijk bij voelden, maar dat de rest daar helemaal geen last van had. Dat kan ook nog, hè?
Speaker 2:Ja, dat zou ook heel goed kunnen. Ja, ja, maar niet dat we dan voor de volgende keer allemaal mopjes moeten gaan voorbereiden, maar. Nou ja, maar nee, vond, maar ik vond hem mooi en ik zei tegen jou van ik was die dag eventjes zonder kinderen en zonder andere mensen in huis en ik had even tijd om dat boek rustig te lezen en ik vond het fijn om daarmee bezig te zijn, ook al is het een best wel ontoegankelijk boek, maar het vroeg gewoon eventjes mij om het thema, ik heb het er later ook nog over gehad, Kijk, Pasen is natuurlijk voor de kerk het allerbelangrijkste feest. Dat lijdens-evangelisch, zoals je dat dan zegt. Belangrijker dan kerst, want de meeste mensen zullen denk ik toch kerst met Christendom doen, maar eigenlijk is kerst gewoon een heel kitscherig, een beetje, ja, een baby, wat kun je daar nou voor?
Speaker 2:Weet je, je kunt je ook niet echt een bel aanvallen. Het is niet echt scherp, het doet niet echt pijn, weet je wel. Is gewoon schattig en hoop en
Speaker 1:Het ligt niet in het donker.
Speaker 2:Ja, precies. En dit verhaal schuurt, weet je. Is ook helemaal niet fijn. Het is ook gewoon, het vraagt ons ook om stil te staan bij de zorg in deze wereld, of in je eigen leven. En ja, ik denk dat de meeste mensen, dat wordt wel eens gezegd van deze maatschappij, dat zo veel mogelijk naar de zijkant van hun leven duwen, misschien wel inclusief mezelf, maar ik had daar dus die dinsdag, dus de dag voordat we hier naar deze lezing toe gingen, had ik daar tijd om daar toch met die zware thematiek wat meer over na te denken ik merkte dat ik het fijn vond.
Speaker 2:Dat ik het fijn vond om ook toch over die dingen na te denken. En dat ik het belangrijk vind.
Speaker 1:Ja, nou ik vind ook voor mezelf voel ik wel dat Pasen wel ja, klinkt een beetje raar om te zeggen, maar het hoogtepunt is van mijn geloofs, van zo'n geloofsjaar zeg maar. Er zitten natuurlijk bepaalde christelijke feestdagen in. Kijk Pinksteren daar zit ik meestal op de camping ofzo. Dus dat gaat al jaren zo zijdelings.
Speaker 2:Nee, maar de kerk is het met je eens hè. Ik denk dat Pasen inderdaad
Speaker 1:Ja, maar dan schiet mij nu even te binnen. Ik luister podcast en ook in onze kerk is er een soort leesrooster waar je dan aan mee kan doen. Dat je elke keer elke dag iets leest of iets luistert. Nou, ik doe dan een podcast en dan kan het thema is ben je klaar voor het feest? Misschien dat je het herkent.
Speaker 1:Dus zullen er ongetwijfeld andere kijkers zijn die daar ook zeg maar aan meedoen.
Speaker 2:Ik vind het op zondag denk ik.
Speaker 1:Ja, ja, ja, daar heb je gelijk in. Ik kan niet zoveel mee. Ik vind het toch. Jij noemde net ook het woord feest. Ik snap dat je dat bedoelde in de vorm van feestdag, christelijke feestdag.
Speaker 1:Maar ben je klaar voor het feest? Dat ja, daar kan ik dan aan denken als die Goede Vrijdag zeg maar voorbij is, weet je wel. Maar ik vind het lastig om het paasfeest of ik noem het dus ook nooit paasfeest, vind ik een heel dom woord paasfeest, kerstfeest, paasfeest. Ik noem het gewoon Pasen.
Speaker 2:Maar daar ga ik nu wel tegenin brengen. Het wordt namelijk wel, er was een jeugddienst afgelopen zondag in de kerk in Weespwijk en die dominee zei ook van, je hebt dus zeg maar, het zijn de 40 dagen, het zijn eigenlijk 49 dagen hè. Dus die zondagen die worden niet meegeteld. Dus als je het echt gewoon gaat tellen van Aswoensdag tot aan 17 april, dan kom je aan meer dagen dan die 40. Oké.
Speaker 2:En dat komt omdat eigenlijk elke zondag is een feestdag. En ik weet dat de meeste mensen, of althans in mijn jeugd, kon ook niet herinneren dat ik dat nou echt zag als een feestdag, maar dat hoort een feestdag te zijn. En toen vertelde je ook het verhaal van het vaste trommeltje. Dus dat bijvoorbeeld in zuiden, in het desalans, kreeg je snoepjes doordeweeks, maar dan had je afgesproken met je ouders van nou, dit is de vaste tijd, gaan we dat niet eten? En dan stopt hij dan in een vastentrommeltje, zeg maar, die snoepjes die je dan doordeweeks Maar die mocht je dan op zondag openmaken, Weet je wel, dan was het Dus eigenlijk is het toch de bedoeling dat je wat gaat vieren, dat uiteindelijk zeg maar de Goede Vrijdag is natuurlijk de nare gebeurtenis, de opstanding Het toch echt een feest te zijn.
Speaker 2:En ik snap precies wat jij bedoelt hoor, van het is omgeven met loodzware thematiek en bezinning en contemplatie, maar ja, ook die preekt die wees er weer op van dat je die zondagen niet meetellend, want die moesten toch als feestdagen zijn en je hebt toch ook een beetje dat carnaval daarvoor, weet je. Er hoort wel een soort lichtheid in te zitten. Ja. Ik ben het meteen met je eens dat ik, dat ik, maar misschien moeten we het daar eens over hebben. Het het is wel zwaar.
Speaker 1:Ja, ja, is wel zwaar. Maar ik, ik wil, waar ik het ook nog even over wilde hebben is, daar kunnen we misschien dan hier nog op terugkomen zo, maar de aanleiding was natuurlijk dat we die kringavond bezocht hebben. Afgezien van onze observaties die die we al gedeeld hebben hier, zoals de leeftijd, Onze wederzijdse vriend zou zeggen er waren een hoop zilveruitjes. Hoeveel ervaring heb jij met kringen kerkelijke kringen kerkelijke avonden zoals deze of daar hoeven het niet lezingen te zijn we hebben in de Wij noemen het kringen, ik weet niet hoe het bij jou in de kerk heet. In ieder geval, we hebben vorige keer over de doordeweekkerk.
Speaker 1:Hoe zou die kerk er meer doordeweek uit kunnen zien? Mag dat dan ten koste gaan van de kerkdienst op zondag? Of is dat terrein waar je niet waar niks vanaf mag snoepen? Die kringen is een invulling eigenlijk van die doordeweek kerk, net als die kring die wij dan bezochten.
Speaker 2:Niet zozeer van wat wil je graag, maar gewoon bij wie woon je in de buurt. Ja. En, maar die is heel licht. Die dat op de eerste avond al werd gezegd van nou, niemand echt zin had om er een Bijbelkring van te maken. Oké.
Speaker 2:Dus als je dat wel wilde, dan moest je maar een plek zoeken, weet je. Er zijn natuurlijk ook avonden dat je gewoon specifiek naar een Bijbelkring kan, maar dat deze kring daar dan zich eigenlijk, ja, dat vonden de meesten dus dat heeft dan een beetje bepaald van nou, deze kring die wisselt wel, ja, nou ja, wat zijn christelijke dingen met elkaar uit, ja, weet ik veel wat.
Speaker 1:Je bent bij zo'n avond, waar gaat het over? Is het gewoon?
Speaker 2:Ja, het gaat over, het gaat over je gezin, over moeilijkheden, over toch ook wel over ziekte, weet wel. Pas was iemand die zowel zijn vader lag op sterven als hij werd bijna zelf vader, dus dat was een heftige thematiek, maar dat komt dan voorbij in een kring. Dus ja, voor mij is dat dan ook genoeg, weet je wel. Dan hoeft daar geen, nog een Bijbelvers bij te worden gehaald. Gelukkig niet, denk dan ook.
Speaker 1:Dus er wordt ook lief en leed met elkaar gedeeld?
Speaker 2:Ja, ja, echt, ja. Ja, precies zoals het dan bedoeld is. En niet elke avond haalt dit soort thematiek hoor. De afgelopen keren ging het denk ik over een omgevallen schutting ofzo, maar ja.
Speaker 1:Zo divers hè, zo divers.
Speaker 2:Nee, om aan te geven, want dan denkt iedereen van nou, bij zo'n kring hoef ik het niet, maar daar kan alles gezegd worden.
Speaker 1:Maar wat is een Bijbelkring dan? Hoe contrasteert een Bijbelkring hiermee?
Speaker 2:Nou, was weer vorige week in Nijkerk op een avond en dan moest je de trap oplopen voor iedereen die een Bijbellezing wilde doen. Dus volgens mij gingen ze dan gewoon naar hoofdstuk 1 van het Johannesevangelie samen even doorwroeten of zo, weet je wel, dat en dan ja, ik vul desnoods wat vertalingen erbij, wat andere Ja, heb daar nooit, ik vind daar echt niks aan, maar goed.
Speaker 1:Heb je het wel eens geprobeerd?
Speaker 2:Ja, via dagboekjes en
Speaker 1:Ja, in zo'n kring bedoel ik gewoon.
Speaker 2:Nee, nog nooit in een kring. Nee. Het zou mij, ik kan het wel, want wat ik al zei, heb het ook voor mijn studie moeten doen, maar
Speaker 1:Ja, zie je, ja, mensen zien jou natuurlijk visueel niet, maar ik zie jou niet opfleuren inderdaad.
Speaker 2:Nee, nee, nee. Ik, je zou me er ook niet meer straffen horen als nu in 1 keer zeggen van, voor vanavond, want het is ook altijd, iemand mag ook de avond gewoon invullen. Dus als iemand dan in 1 keer verrast met door te zeggen van, we gaan vanavond eens een keer niet over ongevallen schutting praten, maar we gaan eens een keer een Bijbelboek Dan ga ik ook niet spelbreker zijn.
Speaker 1:Nee, nee.
Speaker 2:Ik zou niet zo snel Dus dit was voor mij eigenlijk wel nieuw. Maar ik vond het ook wel grappig, het voelde, ik dacht ook dat je daar naartoe wilde van ken je dit soort kringen in het algemeen? Toen wilde ik gewoon zeggen, ja, maar toch voelde deze avond anders, omdat ik het idee had dat ik echt gewoon met deze mensen echt eigenlijk helemaal geen raakvlak had, behalve zoiets vaags als we hebben het boek gelezen.
Speaker 1:Ja, ja, dat herken ik wel ja. En wat maakt nou dat deze kringavond, als we maar even op die bult schuiven, dan toch weer mee meer weet aan te spreken. Dat is misschien al een verschil tussen dat de kring die jij net beschreef. Daar komen mensen bij elkaar die gewoon bij elkaar in de buurt wonen. Dat is dan de gemeenschappelijke delen versus je hebt een bepaalde interesse in bepaalde thematiek, een schrijver, een boek wat je geraakt heeft of wat je ontzettend boeit.
Speaker 1:En daar ga je 4 avonden over doorpraten met andere mensen. Hè dus En een bijbelkring daar daar wat daar de gemeenschappelijke deler is, is dat er mensen zijn die de bijbel willen bestuderen. En inderdaad wat je zegt bijvoorbeeld vertalingen willen vergelijken of willen doorgronden wat er staat en daar gewoon studie van willen maken. Maar mijn ervaring is ook wel bij kringen dat het dat merkte je ook wel een beetje in het begin op afgelopen dinsdagavond. Dat deed die gesprekslijsten ook wel goed vond ik.
Speaker 1:Op een gegeven moment was iemand, had je even de ruimte om verduidelijkende vragen te stellen over de wat er geschreven was, wat er gelezen was. En toen begon 1 vrouw daar die bespiegelde gewoon daar wat op hè. Dus die begon gewoon iets te vertellen over wat hij aansprak in een bepaalde tekst. En toen was ik een beetje ongemakkelijk. Toen zei die gesprekslijster ook van ja had je ook nog een vraag?
Speaker 2:Je lunk wat je vertelt daar heb je ook nog een vraag?
Speaker 1:Ja, dus ik dacht wel van oké hier wordt wel de toon mee gezet van ik vond het eigenlijk heel goed. Het was een beetje ongemakkelijk omdat die vrouw gewoon heel oprecht iets deelt over wat het met haar deed. Maar het werd wel direct even, ja, dit is eigenlijk de ruimte om nu om met elkaar vast te stellen begrijpen we wat die schrijver hier opschrijft. En dat is natuurlijk wat je in een gewone kring doorgaans niet hebt. Dus wat, hoe ik dat probeer te verduidelijken waarom het mij niet aanspreekt.
Speaker 1:Dat is, je gaat iets lezen. Dat kan ook, dat is vaak iets in de Bijbel hoor, dat hoeft niet hè. Kunt ook lezen.
Speaker 2:Maar sorry, wat niet aanspreekt?
Speaker 1:Zo'n kring.
Speaker 2:Wel zo'n kring. Ja, ja, maar niet deze keer waar we naartoe zijn geweest, maar. Sorry.
Speaker 1:Ja, ja. Dus dan ga je, dan spreek je een bepaald onderwerp af. Soms is dat helemaal georiënteerd vanuit de Bijbel, soms deels. En dan wat er vaak gebeurt is dat iedereen gewoon gaat vertellen wat hij vindt. En dan denk ik ja, dan wat moet ik zeggen dan ook als iemand anders zegt van ja deze dit raakte me, deze tekst.
Speaker 1:En dan hoorde je ook afgelopen dinsdag als iemand dat dan doet, zegt iemand dan zijn er mensen die knikken en dan zeg je ja en mooi. Soms meen ik dat echt en soms denk ik ja wat moet ik anders dan weet je. Iemand vertelt iets en ja als je nou alle als je dan nog een gemeenschappelijke deler hebt in de zin dat je dat dat boekje echt heeft weten te raken weet je wel. Kan dan ook die bijbel zijn, maar die is wel heel divers en heel breed. Zo'n Bijbelvers, het is een beetje verplicht nummertje ofzo.
Speaker 1:Je klapt zo naar psalm 87 vanavond, om maar even wat te noemen. Dan ga je het allemaal lezen en dan gaan we er wat stichtelijks over zeggen. Ik chargeer nu wel een beetje, maar dan dan horen we elkaars stichtelijke woorden aan. Ik heb niet echt de ervaring opgedaan zoals we die in het klein misschien afgelopen dinsdag wel hadden, dat daar dan iets intiems plaatsvindt. Misschien heb ik, laat ik dat dan zelf niet
Speaker 2:toespreken. Nee, maar ik snap wat je ook wel bedoelt, maar ik denk ook omdat ik het idee had dat iedereen zeg maar er ook gewoon fatsoenlijk in geïnvesteerd had, weet je wel. Dus iedereen had ook gewoon zijn huiswerk gedaan. En ik vind wel zo'n bijbelversie in zo'n kring vaak doen, weet wel, dan heeft de helft geen tijd gehad, weet je Dus dan merk je ook altijd als iemand antwoord moet geven, dan hoor je, hier konden we meteen met het materiaal zelf, zeg maar, aan de slag. Ja.
Speaker 2:In plaats van, ja, ben er toch niet aan toegekomen, weet je wel. Want ik bedoel, dan geeft zo een iemand een soort bijbel vers op, waar je dan als kring over nam, over herkauwen ofzo, weet je wel. De helft heeft dat niet gedaan en dat vind ik altijd ergerlijk, weet je wel. En iemand anders heeft er een uur ingestoken en een ander een minuut. En dat zou moeten kunnen, maar laten we wel wezen, in de praktijk is dat eigenlijk gewoon rete irritant als jij daar wel veel tijd aan hebt gestoken en je merkt dat de buurvrouw naast je gewoon nou nog even tijdens de afwas of de vaatwasser inruimen nog even die tekst heeft doorgelezen.
Speaker 2:En dat was nu anders, weet je. Het is veel gelijkwaardiger. Had niet het idee dat ik daar nog hele dingen moest uitspellen ofzo.
Speaker 1:Nee.
Speaker 2:Voor sommigen was het wat langer geleden dat ze hem hadden gelezen. Dus ja, dat was dan jammer, maar
Speaker 1:Je heet toch hier op mij nu?
Speaker 2:Nee, die ene vrouw naast ons, die ging nog hele passages weer teruglezen. Dat was ook wel, die was weer geraakt door bepaalde passages.
Speaker 1:Nou, ik wil ook niks afdoen aan zo'n ervaring. Ik bedoel, ik weet alleen nooit zo goed, zeker niet als het iemand is die me best wel vreemd is, die ik het niet ken. Dan denk ik ja oké, ja, hoor dat aan. Dan dan kan het mij iets doen dat het die ander iets deed. Maar het is ook iets waar je best wel ja, waar je niet echt dan toe kan kunt verhouden.
Speaker 1:Maar dat is dan nog wel tot daar aan toe. Ik vind dat best wel een positief. Iets. Maar wat jij net beschrijft, dat is ook wel wat ik herken. Dat je dat mensen in een kring zitten ook wel uit een soort besef.
Speaker 1:Ja, wil toch wel iets ermee hoor. Ik wil toch wel iets ermee. Ik ben net zelf, ben ik net zo. Ik zou ook naar zo'n kring gaan uit een soort gevoel van ja, vind mijn geloofsleven toch wel een beetje pover of hé, die zondagsdienst daar beleef ik het ook niet helemaal. Dus je gaat het wat zoeken in andere bijeenkomsten.
Speaker 1:Nou, hebben we vorige week of 2 weken geleden over gehad.
Speaker 2:Ja, nou ja, een zondagsdienst is denk ik aanvullend en dan mag je verder hoor. Maar ik bedoel, het ook altijd 1 richting. Dus wilt ook wat terug. Dus
Speaker 1:dat je het zoekt in die andere activiteiten. Ik wil daar, ik wil daar niks aan afdoen. Ik doe dat zelf ook, maar het is wel, het is niet makkelijk om elkaar daar echt te vinden. En dan merk je dat in zo'n gesprekje avond als afgelopen dinsdag, waarbij wij op 1 minuut over tijd eigenlijk het kwartje valt dat we dan in een lezing soort leesclub beland zijn. Iedereen weet dat behalve wij.
Speaker 1:Ja. En toch dacht ik nou prima, prima, weet je. Uiteindelijk komen we hier allemaal omdat we deze interesse hebben. En dan loopt dat wel. En en het wordt ook, het was goed voorbereid.
Speaker 1:Nou ja, in praktische zin misschien niet helemaal, maar inhoudelijk deze verhaal.
Speaker 2:Inhoudelijk zeker. Ja.
Speaker 1:Had het wel vaker gedaan, weet je wel. En dat maakt dan ook dat je volgens mij een bevredigende gevoel overhoudt. Ik hou een bevredigende gevoel over aan zo'n avond omdat
Speaker 2:dat Ja, en ik denk dat we, en dat we ook nog het geluk hadden we dat we, we moesten de tweede helft gingen we natuurlijk uiteen in groepjes en toen mochten we, we zouden eigenlijk 10 vragen behandelen. En de eerste vraag was eigenlijk best wel een open vraag van ja, wat zijn jouw ervaringen?
Speaker 1:Ja, zal hem even oplezen. Ja, de eerste vraag was, door welke passages in deze 2 hoofdstukken, we hadden hoofdstuk 1 en 2 behandeld, voelde jij je aangesproken?
Speaker 2:En het is grappig, dat stip natuurlijk een beetje aan wat jij zegt van ja, dan krijg je van die particuliere uitleg en die sloegen wij over. Wij gingen meteen inhoudelijk van wat vind je van een bepaald iets en hoe interpreteerde iedereen dat. 6, 8, 9 ofzo, dat moet je zo maar voorlezen. Maar het grappige is dus dat toen we terugkwamen om ook eventjes samen te vatten waar we het over hadden gehad, toen kwamen die anderen ook niet echt tot een verhaal. Want ja, iedereen had gewoon verteld wat hij vond.
Speaker 2:Dus er was ook geen hij of zij vond. Dus er was ook geen,
Speaker 1:maakt Er is ook
Speaker 2:geen conclusie te maken toch? Iemand zei ook, ik weet niet, ja Nou
Speaker 1:het was, het was eigenlijk nog nog iets ongemakkelijker want we kregen een paar mensen, het waren gewoon allemaal mensen die naar buiten keken toen er gevraagd werd, wil ik wat zeggen?
Speaker 2:Nou zegt ik dan, zat op de middelbare school of zo zat ik weet je Ja,
Speaker 1:ik vond het echt een beetje ongemakkelijk, maar ik inderdaad zeg, dit is precies wat daar in die andere groep, eigenlijk hadden die hadden die het ingekleurd op de manier die ik net eigenlijk een beetje in een negatieve daglicht stelde. Zo van iedereen doet een persoonlijke bespiegeling, heel particulier. Ja, en als je dan dat niet verder kunt bij elkaar kunt brengen, is het gewoon aaneenschakeling van particuliere opvattingen en dan ga je weer naar huis. En ik denk, ja, daar kom ik dat toch ook niet helemaal voor.
Speaker 2:Nee, nee, nee, en ik denk dat we, wij hadden dus geluk dat we in die andere groep zaten en wat meer inhoudelijk, dus dat gaf ook veel beter, althans ik heb, kijk er nog steeds met een goed gevoel op terug. Zoals het was en dat ik gewoon gewoon goed met die matri, ja ik heb echt, nou we hebben het vorige keer in de podcast over hadden, ik denk dat ik echt gegeten en gedronken heb voor deze week. Ik laat het hier niet bij, maar dan toch eventjes.
Speaker 1:Ja, zo voelde dat wel. Ja. Ja. Nou, je had natuurlijk ook al je hele dinsdag was al een succes voor jou in
Speaker 2:dat opzicht. Ja, ja, ja, precies. Was echt, dat was al een zondag voor mij eigenlijk.
Speaker 1:Maar oké, maar hoe zouden we nou moeten we nou gewoon eigenlijk dit soort formules kopiëren dan in de kerk waar wij wij zelf bij zitten? Wat maakt dan dat zo'n kring meer kan? Ik bedoel, jij geeft eigenlijk aan van nou ik heb een kring, maar die hebben we gewoon met elkaar besproken dat het niet te inhoudelijk of te bijbelse wordt. Dus we delen gewoon het leven met elkaar en dat dat kan een christelijke wortels hebben, maar dat hoeft helemaal niet per se. Je kent elkaar in ieder geval wel natuurlijk van die kerk en je woont bij elkaar in de buurt.
Speaker 1:Dus misschien kom je nog eens elkaar in supermarkt tegen of deel je een krantenabonnement ofzo, weet ik veel. Ja. Maar.
Speaker 2:Nou, op zich werkt het wel goed, want ik bedoel er zitten wat, om een serie termen te spreken, wat spinoffs bij. Iemand uit de kring die vroeg of hij en ik nu samen een boek gingen lezen. De economie van goed en kwaad. Dan denk je, nou, ik wil wel met jou een boek lezen, weet je. Dus dan gaan we nu straks, dat, weet je, dat zijn een beetje van die side projects.
Speaker 2:Dus ik zou zeggen van, de kring zelf is misschien meer gewoon een soort kapstok waarin allemaal van die, waarbij je ook weer andere initiatieven die misschien wat dieper gaan, kan ophangen.
Speaker 1:Dus eigenlijk die kring, die faciliteert eigenlijk dat jullie wegen elkaar kruisen.
Speaker 2:Ja, dat denk ik wel. Ja, precies. En ik wil het voor, ik heb geloofsgemeenschappen hebben omdat er waren, wat ik dan wel heel interessant vind, maar eigenlijk die in de kring dan zo super wordt uitgediept. Maar die zitten er dus over te denken om naar bij Diepe Veen, bij Deventer, met de Nieuw-Sion, om daar in te gaan trekken. Gewoon met hun gezin.
Speaker 2:Ze wonen nu in 's-Heerenbroek, een prachtig huis met 2 kinderen en dan willen ze in 1 keer toe gaan treden tot ja, zo'n wooncommunachtig iets. Heel fascinerend en dan vraag ik me af wat je daar gaat doen. En ja, wilde stiltemeditatie gaan geven. Nou ja, whatever, daar wilde ik nog een keer een podcast aan ophangen van wat doen die gemeenschappen eigenlijk en waarom zou ik daar wel of niet in willen wonen? Maar dat zijn meer van die collateral damage, weet wel, van die dingen die je bij de kring krijgt, niet per se in de kring structuur.
Speaker 2:Ik denk niet dat het in elke kring zo faciliterend is. En dat zo'n kring als waar we dinsdag waren, veel gerichter is.
Speaker 1:Ja, precies. Ofwel je moet inderdaad de verwachtingen van een georganiseerde kring in kerkverband, bijvoorbeeld omdat je bij elkaar in de buurt woont, dan moet je je verwachtingen wat verlagen. Daar moet ik ook mee dat de druk er wat vanaf moet om dat dan een hele stichtelijke inhoud te geven. Omdat dat niet, dat voelt zo onnatuurlijk aan denk ik ook. Je zitten eigenlijk mensen die op zondag zo 5 rijen schuin voor je zitten, weet je wel.
Speaker 1:En je hebt ze wel eens een keer in de Jumbo gezien en dat is het dan. En vervolgens zit je op een bijbelkring en dan slaan we de Bijbel open en dan is eigenlijk een hele onnatuurlijke start van contact, vind ik dan.
Speaker 2:Ja, ja, en dat, ja het voelt ook heel top down eigenlijk hè. Dat je gewoon je probeert niet eerst iets op te bouwen en dan misschien eindig je dan bij een Bijbellezing. Nee, heel vaak beginnen we dan de Bijbellezing, daar beginnen we dan eigenlijk mee. Ja. En dan hopen dat daar vriendschappen uitkomen ofzo.
Speaker 2:Heel rare benaderingen inderdaad, zoals je dat zegt.
Speaker 1:Ja, het is heel heel onnatuurlijk. Ben ook altijd gaandeweg heb me er ook zo ongemakkelijk bij gaan voelen dat ik ook het op heb gegeven en dat ik dan zo'n Nou ik
Speaker 2:denk dat het misschien nog wel erger is dat je misschien iemand ook niet meer mee wil nemen. Ik noem maar je partner zeg maar, weet je wel. Je gewoon denkt, ja, weet je, dit worden toch geen hele leuke avonden. Ik houd het nog wel uit omdat ik wel bekend ben met jargon, maar ja, dat vind ik ook, dat heb ik ook, weet je wel. Zeker dat je dat al gaat denken.
Speaker 1:Ja, terwijl als je gewoon zoals afgelopen dinsdag als je gewoon het veel gerichter maakt, eigenlijk versmal je het veel meer en en je zet ook niet een een de Bijbel zelf centraal. Je zet gewoon een ja, ja, een bepaalde christelijk thema centraal, weet je wel.
Speaker 2:Dat is trouwens ook wel grappig wat je daar zegt. We hebben inderdaad, we hebben wel iets over de Bijbel gehad, maar het was heel vaak was het gewoon, het was duidelijk dat we allemaal wel christelijke geschiedenis kenden, hè. Ik wil niet zeggen dat allemaal christenen waren daar, maar dat klopt ja, het werd niet, goed dat je Maar toch
Speaker 1:zeg jij, en dat is mooi dan, toch zeg jij dan, ik heb wel echt gegeten en gedronken zoals je dat zo zei Terwijl, dus
Speaker 2:Maar ik vind het ook fijn als dat dus niet zo, daar hebben we het eens vaker in deze podcast over gehad, als het niet zo, voor mij hoeft dat dan dus ook niet altijd zo expliciet te worden gemaakt. Weet je, dat ik nog ergens een of ander regel tussen moffelen ofzo, dat ik nog even moet zeggen van Praise the Lord ofzo, weet je wel. Of nog even dat bijbel vers erbij halen die misschien ergens een woord hetzelfde heeft en dan en dan ja, dan hebben we dat ook wel afgevinkt ofzo, weet je. En dit was gewoon omdat het allemaal, ik voelde dat dat allemaal niet hoefde.
Speaker 1:En wat vond je van het
Speaker 2:moet ik wel zeggen dat we afsloten met een lied. Ik wou. Ik
Speaker 1:wilde net vragen, wat vond je van het lied op het einde?
Speaker 2:Dat, nee, dat had voor mij niet zo gehoeven. Zat er een link in met, dat was een schrijver van een gedicht wat terug kwam, maar whatever. Nee, dat
Speaker 1:A Capella ook hè?
Speaker 2:Ja, A Capella. Ik heb nog mijn best gedaan, maar jij, ik heb, jij hebt later bekend dat jij gewoon stilaan hebt gesjoe, geest, heb jij. Je hebt echt naar je schoentje zitten staren. Nee, dat was, dat was
Speaker 1:Dat een werkwoord hè, gesjoe, geest.
Speaker 2:Dat is muziekstroming joh. Nee, maar ja, nee, dat was wat. Nee, oké. Ik moet iets van terugkomen. Er zaten toch nog wat elementen bij waarvan ik dacht, dat had niet gehoeven.
Speaker 1:Maar ook niet, Maar misschien is de lat interessanter. Voelde je je er ongemakkelijk bij?
Speaker 2:Nee, maar dat komt omdat je dan ook al overgeeft aan, ja, aan de sfeer, weet wel. Ja, je ziet, het wordt toch afgekondigd als de spreekster was de dominee van Oosterkerk.
Speaker 1:Oosterkerk, ja.
Speaker 2:Ja, en een samenwerking met het Dominicanen Klooster. Dus je weet ook al een beetje, mensen zullen vast wel enige affiniteit ermee hebben, dus dan snappen ze ook dit soort rituelen vast. En dat deed ik ook.
Speaker 1:Ja, ja. Nou, ik vond het ook hoor. Ik dacht ook van nou
Speaker 2:Je mag het schrappen de volgende keer hoor.
Speaker 1:Ja, ik vind dat Akapella zingen altijd al een beetje problematisch.
Speaker 2:Op zich wel wordt de tekst mooi, maar ja, ik zit dan eigenlijk meer te generen om wat ik aan het zingen ben dan dat ik heel goed dan op die tekst let. Dat is ook weer jammer.
Speaker 1:Ja, kijk, ik heb wat dat betreft dan meer zelfkennis. Ik ben al gestopt met zingen omdat dat generen is gewoon te heftig. En jij?
Speaker 2:Ja, dat zou kunnen. Heb je die tekst dan wel goed begrepen?
Speaker 1:Ja, daar moet ik nu wel ja op zeggen.
Speaker 2:Ja, dat past toch goed bij de leiderstijd. Laten we het daar maar ophouden.
Speaker 1:Hey, ik wilde eigenlijk nog wel even voordat we afronden wil ik nog wel even terugkomen op die vragen die behandeld zijn in ons groepje. Puur om beetje de mensen die luisteren een idee te geven van hoe ja, hoe zo'n gesprek in ons geval dan best goed uit de verf kwam toen we eenmaal in groepjes uit elkaar gegaan waren. Misschien dat ook nog wel noemenswaardig is dat er 1 groepje had een ruimte waar de kachel het wel deed. Dat waren wij. En de andere groep zat in een ruimte waar de kachel het nauwelijks deed.
Speaker 1:Dat was merkbaar toen wij terugkwamen in de andere ruimte.
Speaker 2:Voelstemperatuur.
Speaker 1:Ja, ja.
Speaker 2:En wij mochten we hadden dus 10 vragen en wij mochten we hadden besloten dat we waren maar met zijn zessen, dus iedereen mocht gewoon zeggen welke vragen die mooi vond en dan keken we naar de overlap. En dan moesten jullie dat erbij vertellen. En dan kwamen deze 3.
Speaker 1:Ja, deze 3 kwamen eruit. In het boek raakte wonden aan van Halik gaat over Thomas, de ongelovige Thomas die we in ieder geval allemaal wel van naam kennen. Die dus niet gelooft dat Jezus is opgestaan totdat hij hem gezien heeft en zijn wonden heeft aangeraakt. Maar daar heeft nou dat boek ik raad het aan. Ik denk dik ook anders waren wij niet op die kring leesclub beland waar we nu nog een aantal avonden heengaan.
Speaker 2:En dan heb je kort gezegd Halik zegt eigenlijk,
Speaker 1:is altijd heel dapper wat je nu gaat doen.
Speaker 2:Ja, het is altijd vertaald zeg maar als in de Thomas had zeg maar echt de de fysieke Jezus nodig om te begrijpen waarom hij geloofde. Dus dat komt namelijk ook, zit er nog een vers achteraan waarin Jezus zegt, gezegend hij die ook geloofde zonder gezien te hebben of gevoeld volgens mij. En Halik doet dan een poging om te zeggen van nee, die moet er niet zo fysiek inkleuren, maar hij bedoelde meer gewoon, het is gewoon als je het lijden, dus zeg maar de wonden, dus de pijn van Jezus hebt gevoeld en begrijpt dat Jezus dat ook heeft gevoeld, dan ben je een Thomas. Nou ja, dat vertegenwoordigt Thomas.
Speaker 1:Ja, behoorlijk andere, voor mij een behoorlijk andere uitleg bij de ongelovige Thomas dan waar ik mee opgegroeid Volgens mij van iedereen daar. Ja, het ook de wat oudere mensen die bekenden dat wel. Nou ja. Maar goed, vragen die gaan ze ook nu niet verder behandelen wat mij betreft. Maar gewoon om een idee te geven van waar wij dan wel op aansloegen.
Speaker 1:De vraag is, een van de vragen die we maar samen beantwoord hebben is: het ongeloof van Thomas helpt ons meer om te geloven dan het geloof van de gelovige leerlingen. Nou, daar hebben we het over gehad. De volgende vraag is ook wel een hele interessante. Daar zou je echt een hele avond over kunnen praten minimaal. Veel mensen kunnen niet geloven vanwege het bestaan van lijden en kwaad in deze wereld.
Speaker 1:Voor Halik is het eerder omgekeerd. Juist, wat jij ook zei, Dick. Juist door de pijn van de open wonden die het leven met zich mee kan brengen, wordt de vraag naar God en het verlangen naar God opgeroepen. Hoe is dat voor jou? Nou, dat was er eentje.
Speaker 1:We hebben ook nog behandeld: staat ons juist niet de gewonden de voor de rechtbank van de cynische macht aangeklaagde nader en is hij niet vertrouwder dan het beeld van een glimlachende goede herder op een lieflijk bidprentje? Dit is een rechtstreekse quote uit het boek ook, waarin Haleke af en toe even lekker sneert naar de kietserigheid van de Rooms-Katholieke kerk.
Speaker 2:Ik was er nog bekend dat hij dus een Ik heb nog nooit een bidprentje gehad, maar ja.
Speaker 1:Ik heb die van mij ook achter het schot liggen denk ik.
Speaker 2:Ja, klopt ja. Volgens mij Ja, ik weet ook niet of je elke keer een nieuwe krijgt. Dat weet ik zelfs niet.
Speaker 1:Tot zover in ieder geval ons pleidooi denk ik. Voor kringavonden, maar kringavonden waar je je wat meer groepeert om een bepaalde interesse denk ik. Dat daar ook iemand is die de voortouw neemt en dat de mensen die er doorheen gaan ook zo goed en kwaad als het gaat echt werk hebben gemaakt van dat huiswerk. Ik denk dat dat een aantal ingrediënten zijn die maken dat zo'n kringavond veel voor mij althans veel bevredigender is aan het einde. Dat je veel meer het gevoel hebt dat je, ja hoe moet je dat zeggen, dat je er wat aan gehad hebt of dat je dacht het is goed besteedde tijd, ik ben blij dat ik hier was, het voelde goed om hier te zijn, dat soort dingen.
Speaker 2:Ik denk dat je ook inderdaad geen algemene avonden moet proberen te organiseren. Of nou ja, dan mag je wel proberen, maar dat waarschijnlijk de meeste indruk zal maken als je gewoon mensen zichzelf laat opgeven voor wat dan ook het thematiek van de avond is, weet je wel. Dat hoeft niet zo zwaar te zijn als dit, maar dan heb je het namelijk veel meer dat mensen vanuit hun eigen behoefte, tijdsinvestering, ja daar wat voor terug gaan krijgen in plaats van dat ze dus denken van nou, dit moet maar. Ja. En ja, dat klopt.
Speaker 2:Daar sluit ik me bij aan.
Speaker 1:Op naar de volgende dan.
Speaker 2:Ja, zeker weten.
Speaker 1:Goed man. Hey, thanks. We zijn wat later op de avond. Ik, ik schenk nog een lekkere whisky in denk ik. En dan taai ik af.
Speaker 2:Ja, nou lekker helemaal. Ik doe het.
Speaker 1:Jij haalt de kinderen weer uit de woonkamer en stopt ze voor de tweede keer in bed?
Speaker 2:Ja, daar ben ik bang voor ja. Ik weet niet of de bizki erin zit, maar nou ja. Ik heb gehoord dat ik morgenavond een biertje ga drinken dus dan haal ik het morgen. Yes, groetjes. Doei doei.
Speaker 1:Yes, dat was hem alweer aflevering 31 van Geloofsvoergesprek over de boekenclub van Thomas Aliek. Alleen dan wel zonder Thomas Aliek zelf, helaas. Wie weet. Heb jij het boek ook gelezen? Vond je het een interessant boek?
Speaker 1:Heb je ook zin om naar de boekenclub te komen? Laat het ons dan weten. Stuur een e-mail naar gesprekgeloofsvoer punt nl en als je gewoon wilt blijven volgen wat we zoal schrijven en opnemen dan kan dat heel simpel op Facebook of op Twitter of via onze website. Al die informatie kun je natuurlijk vinden op WWW punt geloofsvoer punt nl Tot over 2 weken.
