#17 Chillen, of meer?
Hey welkom bij aflevering 17 alweer van Geloofsvoergesprek. Dit keer een wat bijzondere aflevering. We proberen nog wel eens wat nieuwe dingen uit en dat gaat niet altijd allemaal goed. Dat heeft een bijzonder resultaat opgeleverd. Want wat is er niet goed?
Speaker 1:Nou pap, je hoort jou maar aan 1 kant en dik aan 2 kanten. Precies, mij hoor je maar aan 1 kant en dik aan 2 kanten. Ja we doen het er maar mee dus ik raad je aan om bij 1 speaker te gaan zitten dan hoor je ons allebei. Het is niet anders. De volgende keer weten we weer hoe de settings wel moeten dus dan wordt het ongetwijfeld beter.
Speaker 1:We hebben deze over de lat binnen jeugdwerk in de kerk. Mag het daar nog over God gaan, ja of nee? Of hebben we het zo ver uitgekleed dat het gereduceerd is tot samen Netflixen? Dus veel luisterplezier!
Speaker 2:Goedeavond, Renco.
Speaker 1:Hey,
Speaker 2:Dek. Volgens mij een mooi onderwerp voor vanavond. Althans, mooi. Ik zat er eigenlijk een beetje mee te worstelen en ik dacht, dat is meteen wel een goed thema voor vanavond.
Speaker 1:Ja, maar ga je er dan compleet aan voorbij, gaan we de luisteraars niet vertellen dat wij voor het eerst een podcast opnemen met beeld?
Speaker 2:Ja, ja, dat zien de, gaan we dat ook met beeld en al uitzenden? Dat weet ik eigenlijk helemaal Nee,
Speaker 1:Nee, wat mij betreft niet, maar
Speaker 2:Nee, ik wou zeggen dus dan is het ook verder niet heel relevant, toch? Of is het wel relevant?
Speaker 1:Nou, een beetje trots dat het nu gelukt is na alle settings 388 keer gecheckt
Speaker 2:Ja, dat is altijd meer dames en heren, dat is meer Renco's zo komt hoor. Wil altijd weer een stapje hoger en beter. Dus nou ja, mocht het niet zo zijn, laat het hem dan vooral ook weten.
Speaker 1:Oké, nou na deze korte onderbreking, het onderwerp. Ik ben benieuwd.
Speaker 2:Ja, ja, nee, ik werd gevraagd via mijn kerk of ik een jongerengroepje zou willen leiden. Een groepje die nog geen leiding had, maar die ze dus duidelijk wel al gepitcht hadden of gevormd hadden en die de naam draagt, durfde te chillen. En daar stond zo bij en daar gaan we het dan over hebben. Het moest allemaal wat minder inhoud hebben en wat minder verwachtingen dan de groepen die ze al hadden. Dus het is een soort catechese is het.
Speaker 2:Voor de duidelijkheid.
Speaker 1:Chillen tijdens de catechese begrijp ik.
Speaker 2:Ja, eigenlijk maar ook om het heet dus ook al geen catechese meer. Dus het is vooral chillen. En dat je dan denkt van ja, wat doe ik daar dan eigenlijk? Dat was dus vooral mijn, ik voelde me dan gewoon een beetje een babyzitter, maar dan voor tieners. We gaan gewoon Netflix kijken.
Speaker 2:Dat stond gewoon letterlijk in die tekst. En misschien een beetje diepgang.
Speaker 1:Ja, als het nog mee is en de zwaluwer lagen overvliegen.
Speaker 2:Ja, ja, precies. Ik vond het echt heel, ik vond het wel vrij bijzonder. En ik dacht van, hoe ver gaan we om tieners, wat ik denk ik wel de aller moeilijkste doelgroep is om bij je kerk te betrekken, hoe ver gaan we om die tieners nog bij onze kerken te betrekken. Dus dan trek ik je nu breder dan dit voorbeeld. Het is trouwens ook nog helemaal niet gezegd dat ik die durf te chillen helemaal niet ga doen, maar ik heb al wel terug gemaild dat ik graag wel iets meer inhoud zou willen.
Speaker 2:Maar dat even terzijde.
Speaker 1:Het een beetje Het valt nog onder de categorie jeugdwerk, maar het is eigenlijk gewoon georganiseerd tv kijken.
Speaker 2:Ja, ja, en dan is echt mijn vraag van Hoe ver denk jij dat we moeten gaan die moeilijke doelgroep maar binnen te halen? Is het dan oké om dan gewoon te zeggen, nou ja, dan maar een paar jaar Netflixen met ze en dan hopen dat ze blijven en dan gaan we het daarna nog wel een keer over de inhoud hebben of? Ja, ik was wel benieuwd wat jij daarvan vond.
Speaker 1:Ja, dat is een goede vraag. Ik Ik heb wel mijn eerste reactie is denk ik wel vergelijkbaar aan die van jou. Dat je denkt, nou wacht even, weet je, dit Het voelt een beetje als zoveel water bij de wijn doen dat het niet meer herkenbaar is als wijn. Dus tinies zijn onderdeel van een kerk al dan niet omdat hun ouders dat nou eenmaal waren en derhalve de kinderen ook.
Speaker 2:Maar het
Speaker 1:is al zo aangelengd op een gegeven moment dat je je afvraagt, ja, is dit, dit is de kerk joh, weet je.
Speaker 2:Ja, nee, maar het is een goede opmerking ook trouwens, je erbij zegt, is dat ik denk de meeste tieners nog aardig onder, ze wonen meestal nog thuis, dus vaak ook moeten. Dus weet je wel, die hebben nog zo'n compromis met hun ouders van nou je moet minimaal 1, je mag zeg maar van het weekend wel stappen, maar dan moet je ook minstens 1 keer in de week nog iets voor de kerk doen.
Speaker 1:Ja, een soort ruilhandel.
Speaker 2:Denk ik, ja. Ja. Wat ik, daar heb ik dan weer wat minder op tegen, maar ja, deze vorm. Ja.
Speaker 1:Maar is het dan, even een vraag terug. Stel je voor dat jij niet in, mag ik jou kerkelijk werken noemen? Is dat een goede term voor jou?
Speaker 2:Ja, ik omschrijf me vaak met jeugdwerken, maar dan denken mensen weer dat ik in de psychiatrische zorg met autistische kinderen werk of zo. Dus dat gaat ook niet altijd goed. Dus misschien, maar ik vind kerkelijk jeugdwerker. Zullen we het maar zo doen? Ja, dat is mooi denk ik.
Speaker 1:Ja. Maar stel je voor dat je deze vraag niet had gekregen als kerkelijk jeugdwerker, maar als vrijwilliger actief in het jeugdwerk in diezelfde gemeente. Had dat verschil gemaakt?
Speaker 2:Mogelijk, maar mogelijk ook als ik bedenk, als ik dat mijn kinderen zijn nog niet zo oud, maar als dit ook mijn enige manier is om ze nog bij de kerk te krijgen, misschien is dit wel de oplossing. Maar ja, als ik heel eerlijk ben, denk misschien moet ik dan ook wat strenger zijn voor mezelf. Dat is het vooral. Kijk, hebben dit onderwerp vaker vastgepakt met volwassenen. Van ja, hoe solo religieus ga je zijn.
Speaker 2:Wat mag je loslaten en wat niet. Dan een beetje een plakje maar een beetje wat van jouw gading is. Maar ik vind het wel interessanter als het op jeugd komt. En dat raakt natuurlijk ook mij als opvoeder meer van. Ik weet je, mijn eerste reactie was dus afkeurend, maar jouw wedervraag is ook mijn vraag natuurlijk naar mezelf toe van vind ik dit dan wel zo problematisch?
Speaker 2:Ja, ik denk het wel. Maar ik denk het
Speaker 1:heeft te maken dat je eigenlijk ergens voor aangenomen bent. En dat dat zo ver uitgekleed wordt, zullen we maar zeggen. Je met zo'n aangelengde varianten, dat je gevraagd wordt met een aangelengde variant mee te werken. Dat je denkt, ja, maar wacht even, dit is niet helemaal in lijn met wat ik normaal doe. Terwijl als je als vrijwilliger die vraag krijgt, dat je dan dat minder erg had gevonden.
Speaker 1:Dat je denkt, nou ja, weet je, ach, een beetje met die tienische gezellige bakje chips of wat dat ook tegenwoordig is. En dan een Netflix aan, ach, weet je, gezellige avond, punt. Niet te veel vragen stellen.
Speaker 2:Waarschijnlijk lachgas.
Speaker 1:Lachgas. Ja, shit, ja, tuurlijk.
Speaker 2:Maar ja, dan moet ik hem dus eigenlijk aan jou stellen. Want het zou kunnen dat wat jij zegt dat dat waar is. Dat ik te veel vanuit mijn werk denk. Maar zou het jou dan dus aanspreken? Als je dan gewoon even al je taken weglaat en gewoon denkt van ik ben maar gewoon een vrijwilliger.
Speaker 2:Zou dit dan een groep zijn als jij daarvoor gevraagd zou worden waarvan je denkt Zou je dan minder storen aan de inhoud?
Speaker 1:Nou kijk ik werk ook actief in het jeugdwerk in onze kerk. En ik zit in het jeugdteam. Ik ben niet verantwoordelijk voor catechese of wat dan ook, maar wij zijn als jeugdteam verantwoordelijk voor het organiseren van leuke activiteiten. Dus ik ben het in dat opzicht meer gewend om activiteiten te organiseren die eigenlijk puur als doel hebben om gewoon die tieners een gezellige avond te bezorgen. Dus we zijn voor de zomer zijn we wezen laser gamen.
Speaker 1:We zijn nu bezig met een jeugdkampen organiseren wat ongeveer over een maand is. Nou, ik heb er 1 of andere obscure GPS boottocht in het donker mevrouw voorgenomen met vrij duistere rietkragen waar je doorheen moet akkeren. Nou, ik vraag me wel eens af wie dat het leukst vindt, of ik dat dan niet gewoon stiekem zelf ben, maar
Speaker 2:Dat is het antwoord, ja.
Speaker 1:Ja, dat is het antwoord, ja. Maar dus dat opzicht vraag ik, stel ik mezelf dan de vraag in hoeverre het verschilt dan zo'n Netflix avond onder de hashtags durf te chillen van wat ik eigenlijk doe. Wij organiseren eigenlijk soortgelijke avonden die puur tot doel hebben. Vermaak. Gewoon in het feit ze komen, hebben een leuke avond samen, punt.
Speaker 1:Dan gaan we weer naar huis.
Speaker 2:En wat is dan bij jullie in die krijg ik dan de, is er dan ook nog afwisseling? Dus ik zeg, nou, ik kan me vermaak, maar wat is dan, hebben jullie dan ook nog de tegenhanger daarvan? Dat je dan denkt, weet je wel, de ene week met jou en dan de andere week met dat. Is dat dan de
Speaker 1:Ja, dat is een beetje het idee. We werken met kringen gebaseerd op leeftijdsgroepen. En die leeftijdsgroepen komen bij elkaar. De exacte frequentie op dit moment weet ik niet. Het is natuurlijk nog door corona ook allemaal een beetje veranderd.
Speaker 1:En stil komen te liggen en nog niet helemaal weer in zijn oude vorm teruggekeerd. Maar wij als jeugdteam organiseren gewoon een aantal activiteiten per jaar. Dus dat is niet iets wat om de week is of zo. Wij organiseren gewoon 3, 3, 4 activiteiten per jaar. Waaronder dan een kamp weekend, hè.
Speaker 1:Dus het is vrij incidenteel. Maar jouw de vraag die in jou gesteld werd over dat durf te chillen. Dat zou dan wel een tweewekelijk iets zijn.
Speaker 2:Ja, de frequentie is vrij hoog. Ja, denk tweewekelijks.
Speaker 1:Want dat is natuurlijk ook wel een factor denk ik. Als je dus elke 2 weken puur de gezelligheid organiseert. Ja, dat.
Speaker 2:Kijk, dat is hem denk ik. Weet je, ik vind die afwisseling ook. Ben er ook voor om gewoon activiteiten zonder thema en zo, weet je wel. Dus gewoon te vermaak. Daar ben ik heel erg voor.
Speaker 2:Dat vind ik ook prima. Ik zou alle kijkers als aanraden van, ook ik sprak pas ook iemand die wilde graag een Instagram account voor de kerk opzetten. Die zei zo ja het zou ook wel prettig zijn als dat datzelfde account ook niet altijd maar weer een reclamezuil is voor jeugddiensten en zo weet je maar ook dat we gewoon leuke filmpjes niet kijk gerelateerd erop kunnen zetten. Dat in het echte leven ook is. En ik denk zeg maar precies dat die balans die zoek ik altijd ook wel.
Speaker 2:Dus ik doe best wel veel leuke dingen met de tieners, maar wij proberen dan ook wel iets inhoudelijks tegenover te En dit leek gewoon structureel, leek, want het moet ook nog opstarten, maar het leek wel gewoon structureel gewoon aan diepgang te onderbreken. Dus, ontbreken. Ik vond het heel vreemd. En het deed me ook denken een sollicitatie die ik een paar jaar geleden had. En dat was bij een vrijzinnige kerk in Amsterdam.
Speaker 2:En ze vonden mij te orthodox, onder andere door het lezen van blogs op ons geloofsvoer trouwens. Die hadden ze toch gegoogeld. Ja, dat was toch wel een beetje. Maar het kwam er eigenlijk een beetje.
Speaker 1:Want je op jou een baan door je neus geboord.
Speaker 2:Ja, zoiets. Nou, ik sta volledig achter onze blogs. Dus ik als ze me daarom niet aannemen dan. Dat was gewoon prima. Die zeiden ook iets in de trance van ja, maar we komen met die jongeren kwamen ze ook samen in een of andere kelder en maar het moest niet te veel over religie gaan.
Speaker 2:Terwijl ze onder andere mijn sollicitatie gewoon stond op Rallywerk. Dat is gewoon een site met allemaal werk religieus. Dus ik bedoel ja zochten jullie niet gewoon iemand van een scouting of zo weet je wel. Ik vind het wel raar dat je zoekt wel een religieus iemand maar die heeft als die in een dienst is moet die daar zo min mogelijk over praten. Nou en in die gedachte en ik heb toen zelfs denk ik de enige keer dat ik weer teruggeschreven heb op een afwijzing, dat ik mijn redenatie nogal vreemd vond.
Speaker 2:Zo orthodox vond ik mezelf niet. Maar dat ik dacht van, dit is ook mijn eigen gemeente, onze eigen kerk. Ik dacht, gaan we het ook wel doen?
Speaker 1:Ja, je bedoelt je eigen kijk dat waar je nu gevraagd bent om die.
Speaker 2:Ja, ja, precies waar ik gewoon lid ben, waar ik niet voor werk, weet je wel. Ja, ja, maar ik ben
Speaker 1:natuurlijk wel actief in dat werkveld. Dus het is niet raar. Ik zou het niet raar vinden als je dat soort verzoeken toch een beetje in die context tot je neemt.
Speaker 2:Ja, ja, ik bedoel het voelt uiteindelijk gezien al mijn activiteiten gewoon inderdaad wel als werk. Maar ik word er niet voor betaald, maar dat klopt.
Speaker 1:Maar je kan ook denken van, lage voorbereidingsfactor. Ik bedoel, ik moet even misschien scannen wat er op Netflix te zien is, maar dat kan ook onderuit gezakt op de bank. En Ja, ik zeg dat omdat Is er echt een probleem? Eigenlijk stel je dan En dit is een open vraag. Ik weet het ook niet, daar kunnen het over hebben.
Speaker 1:Maar is er een probleem als je is het problematisch om de lat qua inhoud, qua religie, qua praten over geloven, over God, over wat dat allemaal betekent in het leven van een tiener of niet betekent of waar die mee zit of niet mee zit of wat dan ook, Om dat eigenlijk allemaal af te schalen naar bijna 0. En in plaats daarvan draai je aan een andere knop. Dat is dan de vertierknop. Nou ja, die staat inmiddels zo hard dat de rest verdwenen is. Waarom is dat een probleem?
Speaker 1:Omdat we het kennelijk Tenminste, ik doe een schot voor de boeg, omdat we het kennelijk wel als onze taakopvatting zien. Om ze meer te bieden, meer mee te geven, zo je wil, dan alleen gezelligheid.
Speaker 2:Ja, maar dat klinkt heel streng. Ik ben wel mee eens omdat die tieners, dat is ook je meest egocentrische periode in je leven denk ik. Dus dat God ook voor ons als tieners, weet je wel. Ik denk dat dat de wereld om jou draait. Dat het niet erg is om dat gewoon wel flink naar beneden te draaien.
Speaker 2:Dat vind ik niet zo heel problematisch. Weet je dan maar eventjes je moet ook concurreren met vrienden wat heel belangrijk is. Pears dat is echt in die leeftijd gewoon heel belangrijk. School, sport, uitgaan. Dan komt er ook weet je je mag net voor het eerst uitgaan.
Speaker 2:Daar concurreer je allemaal mee. Dus dat moet je wel beseffen. Maar het is meer, misschien vind ik het wel problematisch dat je het zo zwart wit op papier zet.
Speaker 1:Oké, dus dat die
Speaker 2:Dat denk ik hoor, dat weet je, want misschien draai je wel heel veel avonden hierop uit. Maar misschien dat je al van tevoren gaat zeggen, Nou we gaan echt gewoon niet hierover praten. Ik vind gewoon. Vind toch de kerkelijke omgeving. Dat vind ik toch raar weet je.
Speaker 2:Ik vind toch dat je ergens onderscheidend moet zijn. Dat je gewoon. Ja, gewoon de kerk, punt.
Speaker 1:Ze maken natuurlijk die voetbal, de vergelijking vaak met een voetbalclub, menig podcast, wat onderscheidt het ene van het ander, of ik haal inspiratie uit kunst of zo, zo kan je ook zeggen, ja, ik ben ook fan van voetbal en dat vind ik prachtig. Je bent lid van die voetbalclub. En en en dan ja, eigenlijk zeg je op een gegeven moment nou dat voetbal daar vind ik echt geen reet meer aan.
Speaker 2:Nee, precies.
Speaker 1:En dan is nou weet je, we gaan nu ook avonden organiseren vanuit de voetbalclub. Maar dan gaan we niet meer voetballen. Kom je dan wel? Ja, dat is wel leuk. Weet je wel, voetbal vind ik gereed aan.
Speaker 1:Maar als jullie dan niet meer dat voetbal doen, dan kom ik. Ik weet niet het helemaal zuiverder van
Speaker 2:Nee, precies.
Speaker 1:Het voelt natuurlijk een beetje vreemd dat vanuit de voetbalclub er een avond wordt georganiseerd, structureel, terugkerend. Die nadrukkelijk als doel heeft om niet te voetballen.
Speaker 2:Ja, precies. Ik denk dat ik denk dat dat het is, weet je. Want ook de voetbalclub die hebben ook, weet je Ik heb zelf ook menig, menig keer in de kroonlucht gehangen. Weet je, die doet ook heel veel, die doet ook heel veel niet sportieve dingen, wat dan eigenlijk haaks staat op wat een voetbalclub is, weet je Dat is namelijk sportief bezig zijn.
Speaker 1:Is dat een soort eufanisme voor een biernuttige Dick? Of?
Speaker 2:Ja, ja, ja, dat is even, ik weet niet wie jou meeluistert.
Speaker 1:Ja, hoor je zeggen de kroon.
Speaker 2:Precies, gewoon bier drinken, weet je, wordt al flink wat bier gedronken. Dus in dat opzicht, weet je, geeft zo'n voetbalclubs soms ook tegenstrijdige signalen, weet je wel. Sportclub denk je gezond. Ik denk dat niet gechargeerd gewoon naar meer dan de helft daar ook gewoon zit om vooral voor de derde helft. Dus dat zal ook voor een kerk zo gelden.
Speaker 2:Dus daar zoveel mensen. Maar het is gewoon raar. Ik vind het gewoon raar. En het was gewoon een tekst. Je wel.
Speaker 2:Ik snapte natuurlijk wel een beetje in de geest van wat ze wilde zeggen. Maar ik vond het gewoon een beetje. Ik merkte ook gewoon dat ik het teleurstellend vond om het zo op papier te zien staan. Alsof we het zeg maar al helemaal hebben opgegeven. Van nou ja.
Speaker 2:Weet Jan, als deze doelgroep er is, prima.
Speaker 1:Ja, ja en ik heb dan, je hebt mij al verteld dat er al best wel aanmeldingen zijn dus voor die groepen. Vandaar dat ze natuurlijk ook leiding daarvoor zoeken. Ja. Ergens hoopte ik dan stiekem nog dat er ook niet zoveel aanmeldingen zouden zijn. Zo van ja, weet je Netflix is dat kan ik dan ook wel.
Speaker 1:Dat doe ik al met vrienden. Dus waarom zou ik daar dan ook nog voor naar de kerk of in kerkelijke context met mijn leeftijdsgenoten dat daar doen? Maar met dat ik dat zeg denk ik ja, dat is natuurlijk, dat is die onderhandeling met die ouders weet je wel.
Speaker 2:Exact. Ja, precies. Dat wilde ik ook terugkaatsen. En dan toch is moet dan kies je die die ene cursus op school weet je wel. Die ook het minste aantal uren kosten.
Speaker 2:Dat was dan een potje schilderen ofzo. Dan dacht je ja ja, ik moet die uren opvullen. Nou doen we de makkelijkste cursus op school die er is weet je wel. En dat doen die tieners natuurlijk ook met dit soort kerkactiviteiten. Waar moet ik me zo min mogelijk, waar kan ik mezelf zo min mogelijk laten zien?
Speaker 2:Want dat vind ik ook eng. En we hopen het zo min mogelijk daarover te hebben.
Speaker 1:En daar werd dus zich op grote schaal is daarvoor aangemeld. Maar het is dus die verwachting op voorhand eigenlijk. Daar zit zit het in.
Speaker 2:Ik denk dat we daar nu al praten daarop uitkomen denk ik, ja.
Speaker 1:Maar dat dat gewoon. In jullie kerk, bent lid van een best grote gemeente. Daar is natuurlijk nog zijn allerlei andere groepen ook nog. Dus als je, het is net hoe je de, hoe ver je wilt uitzoomen. Nou, je kunt natuurlijk zeggen nou ja, die ene groep heeft echt alleen maar tot doel om, nou daar hebben we weer het voorbeeld dan, om Nederland te Netflixen.
Speaker 1:Maar ja, er zijn ook nog allerlei andere groepen waar je wel meer verdieping kan zoeken als je dat wil. Maar is dan
Speaker 2:Nou ja, dat voel ik niet.
Speaker 1:Zeg jij dan van ja, maar dat moet je eigenlijk binnen elke groep zou je dat wel moeten pogen of zo.
Speaker 2:Nou ja, misschien moet ik dat nog aanvullen. Ik deed hiervoor deed ik met de dominee een andere groep. Dat heette durf te geloven. Daar gingen we wat meer, dat was bijna helemaal gefocust op de inhoud. We hadden ook niet heel veel aanmeldingen, maar dat was denk ik de enige praatgroep die nog liep.
Speaker 2:Al die andere praatgroepen, dat liep niet. Was vooral durf durf te heet dat. Daar had cassatie van. Dus al die wintersporters sport dat allemaal vol. Maar die praatgroep, dat was er al langer niet.
Speaker 2:En ik heb onder andere die durf te geloven groep opgericht, omdat ik daar vroeger wel, ik had wel heel veel vragen en die wilde ik wel ergens kwijt. Maar die groep die loopt dus niet. Dus die is nu per dit jaar ook geschrapt. En dus durft eigenlijk voelt dan een beetje alsof durft te chillen daarvoor in de plaatsjes
Speaker 1:achter Maar er zit er meer achter dan eigenlijk.
Speaker 2:En ja, je kunt ook zeggen van ja, nou ja, dik, dat is gewoon het landschap waar we nu in verkeren. Maar dat neemt toch niks, ook niks af aan die teleurstelling.
Speaker 1:Maar is het dan Ergens zeg je, zeggen we van nou, het is wel armoede als je in de kerk je jeugdwerk zo afschaalt. Wetende ook dat andere groepen waar wel meer inhoud was ook afgeschaald zijn, maar dan in aantallen. En dat je dan dus de groep die je bijna leeg hebt gemaakt qua inhoud, dat daar volop op aangemeld wordt.
Speaker 2:Ja, dat sluit ook een beetje aan bij je postmoderne luiheid. Je hebt echt het idee dat je zeg maar nu alweer een nieuwe generatie aan het kweken bent. Die zeg maar, weet je, die moeilijke vragen dat als we er al ooit aan toekomen dan branden we die wel later of zo. Ik weet niet of je die 2 dingen met elkaar moet vergelijken, maar ik heb soms, ja, ze zeggen wel eens van de huidige generatie van ja, vooral als het moeilijk wordt, dan lopen we heel hard weg. Gewoon in het algemeen, maatschappelijk gezien, weet je wel.
Speaker 2:Dus dat bonjouren we er allemaal uit. Weet je, het moet vooral blijheid en zo zijn. Dus dan trek ik even nu dit voorbij het jeugdwerk. Maar ik heb het idee van kweken we hier dus niet al in de basis van dat soort types. Ja.
Speaker 2:Misschien zijn er misschien, ik extrapoleer het misschien naar veel te grote hoogtes, dat snap ik ook wel. Maar ik ergens, en ik denk wel dat het ook kwam omdat ik dus jouw blog las waarin je ook zei van kom op mannen, dat vrijblijvende, die vrijblijvendheid en dan weet je, dat mag wel even, We zijn een kerk, moeten toch ergens voor gaan staan. En ik bedoel ook al zijn het tieners en ook al vinden ze het moeilijk en blablabla, om die kanttekeningen, kom op.
Speaker 1:Ja, ja, en dat is het tegenovergestelde van wat jij las in die oproep aan jou om die durft het chillen groep dan te gaan leiden.
Speaker 2:Precies. Of die er in de praktijk allemaal zo uit gaat zien, dat maakt niet uit. Het was nu ook zeg maar meer een soort springplank voor dit gesprek. Maar gewoon, Ik krijg wel vaker mensen gewoon, weet je, toevallig werd er deze week werd er geopperd en dat is een kerkdienst die ik over 2 maanden gegeven. Die gaan we toch een moeilijk onderwerp houden.
Speaker 2:Dus de jeugddiensten die blinken nogal uit in heel veel blijheid. Maar toen zei een van die organisatoren van ja laten we het eens hebben over uitverkiezing. En waarschijnlijk gaan we niet over hel hebben. En ik heb net vandaag een boekje gekocht van C. S.
Speaker 2:Lewis, de grote scheiding waarin een stel helgangers met de bus een uitje gaat maken naar de hemel. Maar ze moeten daarna weer terug naar de hel. Nou, dit sprak me heel erg aan. En we gaan het een beetje in de trance van EOBEM denkstof. Ik weet niet kort, met Rennier Zonneveld van die.
Speaker 2:Dus gaan we iets, het gaat er gewoon om van we willen even iets met een moeilijk onderwerp. Weet je wel, ook omdat wij ook allemaal vonden dat hij een punt had van ook de jeugddiensten zijn ook allemaal, misschien ergens wel schuldig, ook al zijn ze wat inhoudelijker aan, ach ja, laten we het vooral lekker laagdrempelig houden, weet je wel.
Speaker 1:Ja, waar ik wel eens bang voor ben, ik denk dus net dat toen ik zei van, Ik hoop dan ergens dat die aanmeldingen achterblijven bij zo'n durf te chillen groep. Nou, de realiteit is dat dat niet zo is. Men melden zich juist veel tieners voor aan. Ik weet niet of ik nou naïef ben als ik dit zeg. Maar ergens denk ik dat als je de juiste golflengte weet te vinden, dat je een groot deel van de tieners best wel aan het aan het denken en aan het praten kan krijgen over over God.
Speaker 1:Over wat dat in in welk opzicht dat heel veel voor hun betekent of helemaal niks. Als je maar het helemaal open houdt, weet je, het gevoel geeft dat iedereen mag antwoorden wat die wil. En dat het niet is dat je een bepaald kerk antwoord hoeft te geven. Hè, want dat dat zo heb ik dat best wel zelf ervaren van oké, ik wist wel welke soortige antwoorden ik dan moest geven. Maar ja, dat heeft ook tot effect gehad dat ik pas veel later dacht van ja, maar zijn dit ook mijn antwoorden dan?
Speaker 1:Als je dan die ruimte volop geeft, of je interesseert je in de bedenkelijke hobby's van een tiener. Je toont gewoon interesse in het persoonlijk leven van die tiener. En dan die verdieping, welke vorm die dan ook aanneemt, die komt dan wel of niet. Maar dat is dan allebei goed. Maar ik geloof ergens wel, en ik vraag me dus af, jij werkt ook nog meer met tieners denk ik dan ik, maar is dat nou naïef om te denken of heb ik daar een punt dat als je maar genoeg je best doet om af te stemmen op de juiste frequentie, dat het bij heel veel tieners wel lukt om een gesprek op gang te brengen.
Speaker 1:Alleen je moet er wel voor werken. Dat is een beetje hoe ik het denk dat het is.
Speaker 2:Ja, nee, ik snap het ook. Denk in dat opzicht ben ik ook wel met je eens. Ben heel erg voor dat, zoals je dat zo mooi noemt, relationeel jeugdwerk. Het gaat vooral om de relaties die je hebt. Niet zozeer om de activiteiten, maar meer om de band die je opbouwt met ze.
Speaker 2:Nee, dat klopt. Daar zou ik ook op inzetten. Dat zou ik zelfs iedereen aanraden. Is alleen, kijk, als ik zo'n avond heb en het is redelijk chill, om even bij die thematiek te blijven, sorry, dan
Speaker 1:We moeten deze podcast noemen, chillen met dik of zo? Of hoe gaan we
Speaker 2:het noemen? Ja, zoiets, ja, chillen met de kerk denk
Speaker 1:Dit Jack, dan Ja, nee, weet je Het
Speaker 2:gaat weer om het uitgangspunt, denk ik. Weet je, als ze gewoon, ze moeten gewoon weten dat het een veilige plek is. En ik kan ook allemaal wel dingen roepen als pastoraat en zo, maar dan heb ik een hele harde buzzer voor dat je dat soort woorden niet mag gebruiken. Maar ergens hoop je toch ook dat er wel iets meer is. Kijk, ik vind zingeving ook heel moeilijk.
Speaker 2:En dat kan op zo'n 100000 manieren. We passen allebei de Tim Hofman voor de luisteraars, aanrader, de ongelooflijke podcast geluisterd. En dan gaat de discussie heel erg over wat is zingeving en dergelijke. Dus ik besef ook wel dat voor die tieners dat ook op een andere manier vormgegeven kan zijn dan de leiding of in dit geval mijzelf. Maar alsnog denk ik dat de setting en de omstandigheden toch ergens naar die religieuze interactie toe moeten.
Speaker 2:Je wel?
Speaker 1:Maar ben dan ook bang voor dat als een tiener zich aanmeldt voor de durf chiller groep. Jij gaat dat leiden en je zou een toch wel ergens een goed verkapt schot voor de boeg doen om ergens over te hebben met ze. Dat een tiener dan ook tegen je zegt, Dick, echt een fijne vent ben je. Maar ja, ik heb me opgegeven voor de durf chiller groep. En doordat het op voorhand natuurlijk duidelijk is gemaakt dat het niet een inhoudelijke groep zal zijn.
Speaker 1:Als jij dan toch misschien ook tegen omdat je jezelf niet kan helpen toch een schot voor de boeg doet dat die tiener zegt ja maar wacht even. Kijk ik
Speaker 2:denk ja ik denk dat we dan
Speaker 1:jij gaat nu dik. Jij gaat nu wat anders leveren maar dat.
Speaker 2:Ja ik denk dat het inderdaad ook wel is met met de grondhouding en alvast weerstand of zo weet je wel. Van ja, weet je als we het daarover gaan hebben dan ben ik weg. Achtig idee weet je wel.
Speaker 1:Dat is natuurlijk ook, daar kunnen ze zich ook heel makkelijk achter verschuilen. Want ze hebben natuurlijk getekend voor een activiteit waarbij dat eigenlijk op voorhand die knop bijna tot 0 is is teruggedraaid. En als je dan toch begint ja, dan zou ik ook als tiener zeggen ja, maar wacht even.
Speaker 2:Ja, ja, precies. Plus ik denk ook dat je, je kunt wel best wel zeggen van we kijken wel waar de avond ons heen leidt, maar dat weet je, maar dan heb je het wel onder die paraplu van ja, maar we zitten wel in een religieuze setting. Dus jullie snappen ook wel waar dat heen gaat. Dat zal de ene keer een dieper gesprek zijn dan de andere keer. Maar ja, je wel.
Speaker 1:Wel open, de route.
Speaker 2:Ja, maar ik weet niet, misschien is het ook helemaal niet zo'n probleem. Is natuurlijk gewoon heel spannend altijd met deze doelgroep. Nou kijk, ik had, er is ook zo'n theorie, Belong, je houdt er een tijd in de gaten. Uiteraard. Je hebt zeg maar Belong, Belong, Belong,
Speaker 1:We gaan afronden.
Speaker 2:Ja en over dit onderwerp waar ik het nu over ga hebben daar kan je toch niet mee praten want ik heb dit netjes als huiswerk opgegeven maar jij bekende gewoon 30 seconden voordat ze begonnen dat jij dit gewoon niet gelezen hebt.
Speaker 1:Dus toen zei jij ja dat geeft niks Nico.
Speaker 2:Nee, eigenlijk wel. En nu het dossier, als ik hier word.
Speaker 1:Maar
Speaker 2:heel kort, het gaat er gewoon om. Je hebt zeg maar mensen die zeggen van hé, moet belief. Dus je moet meteen die, als iemand binnenkomt in de kerk ram je even die kerkelijke bijdrage er doorheen. En dit moet je doen en dat en dat. Dat hoor je bij de club.
Speaker 2:Of je zegt als je je zo en zo gedraagt nou ja dan kom je er ook wel. Maar je hebt ook nog een groep en er zijn heel veel voorstanders voor om eerst die belong. Dus is dat gewoon zorgen dat mensen welkom heten, zich welkom voelen. En als het goed is ga je als ze zich dan dus vaker komen kun je het dan dus langzaam of snel, dat maakt dan niet uit, over je geloof hebben, over je beliefs. En als ze dat dus eenmaal eigen hebben gemaakt, als het goed is gaan ze zich daar dan naar gedragen.
Speaker 2:Dus dat is dan zeg maar de volgorde. Terwijl in de kerk ook heel vaak dat believe Be heeft belong of zo. Je wel, dat wordt dan verwacht van geloof eerst maar eens deze leerstellingen. Gedraag je dan maar eens na. En dan hoor je bij onze gemeenschap.
Speaker 1:Maar dat is ook wat ik bedoelde met dat je als je een vraag krijgt in een kerkelijke context als tiener. Dat je goed aanvoelt wat voor een soorten antwoord je daarop moet geven. Welke woorden je moet gebruiken. Dat is gewoon een soort, zal niet voor iedereen gelden, maar een deel ervan is gewoon aangeleerd. Het is gewoon je weet oké, als deze vraag gesteld wordt, dan zitten we qua antwoord een beetje in die hoek.
Speaker 1:Dat heeft vooral met die believe te maken. Ik, ja, omdat ik heb geleerd ergens vaak tussen de regels door, dat dat, dat dat het de goede respons oplevert, zeg maar. Als ik dat antwoord geef.
Speaker 2:Ja, dat is ook iemand heeft ook zo mooi gezegd als oprecht fijnste. Volgens mij was dat Harry Kuit uit zijn nogal controversiële dominee. Die zegt oprecht fijnste. Dus je bent oprecht in je niet menen. Je weet precies wat je moet zeggen.
Speaker 2:Het is ook niet helemaal onoprecht, maar het is wel alsof.
Speaker 1:Ja, je ziel en zaligheid ligt er ook zeker niet in.
Speaker 2:Nee, maar je bent toch niet gewoon, je bent toch niet keihard zeg maar aan het liegen.
Speaker 1:Om Een omgeving te creëren waarbij die tiener zich veilig voelt om ook op een bijeenkomst die georganiseerd is door de kerk, waar die met of zonder plezier heen gaat, wat dan ook om dan te zeggen Bijvoorbeeld, God, ik denk gewoon niet dat God bestaat. Dat is niet een gedachte die ons vreemd is als mensen natuurlijk. Alleen, ik denk niet dat veel tieners de vrijheid ervaren om op zo'n kerkavond zo'n meer ja, bezaagt eigenlijk aan 1 van de stoelpoten weet je wel. Van een wortel. Je zegt gewoon ja, ik denk eigenlijk dat God gewoon helemaal niet bestaat.
Speaker 1:Ja, ik vind dat echt een vraag waar het sowieso over moet gaan ook. Ja,
Speaker 2:maar aan de andere kant zit je dan stiekem dus nu ook op het belief gedeeld. Ik geloof nog heel erg ook in die stap daarvoor dat je zeg maar eerst met elkaar op een of andere plas met je gps verdwaald hebt moeten zijn. Waarin je waar je een soort Die boot. Ja, die boot waardoor je zeg maar een soort band voelt waardoor je de eerst volgende keer die twijfel die jij nog net zegt of die vraag die je net zegt, die durf je dan daarna pas. Dan ga je natuurlijk niet op avond 1 zeggen.
Speaker 2:Maar als je je dan maar eenmaal veilig voelt bij een groep vrienden, nou dan kom je er wel. Ja, maar dan heb je ook niet zo'n agenda, je hebt dan nooit van tevoren gezegd van we gaan alleen maar bootje varen ofzo, weet je wel. Ja, dan kunnen ze elk weekend doen. Dan kunnen ze elk weekend bij in Githoorn huren, maar het is wel van de kerk.
Speaker 1:Nou, dan sluiten we daarmee af. Dat het op voorhand downplayen, zeg maar, van zo'n tieneravond, kring, terugkerende bijeenkomsten, aan het voorhand al aangeven van nou, beste tieners, je kan rustig komen. We gaan het zeker niet over geloof hebben, dus kom vooral. En die tieners hebben een mooie munitie richting hun ouders, dus dat is natuurlijk een top deal. Ja.
Speaker 1:Maar dat dat al ligt, ja dat dat een stap te ver is. Niet al ligt, het is gewoon een stap te ver. We mogen best als kerk zeggen joh, weet je, we organiseren ook leuke avonden. We organiseren serieuze avonden. En soms loopt het een beetje door elkaar.
Speaker 1:Maar een hele reeks avonden alleen maar gamen of tv kijken, ja, dat zit niet in het assortiment.
Speaker 2:Ja, precies. Dat dus.
Speaker 1:Dus, beste luisteraar, kap het daarmee.
Speaker 2:Als je kinderen op die club zit, nu eraf halen. Ja, vandaag gaan het wel zeggen. Ja, en dan een bijbelcursus van 10 weken.
Speaker 1:Ik bedenk nu wel met zo'n uitspraak dat ik wel ook in het komende kamp wat we organiseren nu de lat qua inhoud eventjes 3 niveaus hoger moet zien krijgen.
Speaker 2:Ja, ga ik de tieners later onder vragen. Heb je iets opgestoken van al die uitjes met Renco? Iets.
Speaker 1:Ja. Nou, ik zeg bedankt deze podcast aflevering weer. En ik moet zeggen, ik vond het een genot om je ook visueel te zien.
Speaker 2:Ja, dat geloof ik zeker. Het zit een beetje half en donker. Daar is ik mezelf een beetje in gedekt.
Speaker 1:Alsof je in een kroeg zit.
Speaker 2:Ja, Dus als we die lamp achter mij ook nog gaan uitdoen, maar dat is toch ook een beetje creepy.
Speaker 1:Ja. Ik stel voor om, hebben nog wel de neiging om als we de podcast record button hebben ingedrukt om dan gewoon meteen vol de inhoud in te gaan. Misschien is het een tip en luisteraars, jullie zullen dan volgende keer horen of we dat echt gaan doen ja of nee, maar ik ben maar zo vrij postig om het on-air hierbij dik voor te stellen, maar dat we ook gewoon beginnen met een beetje luchtig geouwehoer. En dat we dan zo langzaam niet te veel, we komen hier wel eens voor een stukje inhoud, hè. Dus het kan niet de hele avond ouwehoer worden, hè.
Speaker 1:We zijn wel die geloofspot en dat.
Speaker 2:Wat ga nou weer voorstellen?
Speaker 1:Ja, shit, ja, ik zak er helemaal doorheen. Ik stop ook met nog meer woorden, want dan ik graaf mezelf alleen maar dieper in.
Speaker 2:Ja, maar wie weet. Luisteraar, let maar op. Wat er ook gaat gebeuren, het wordt anders.
Speaker 1:Het wordt anders. De groeten.
Speaker 2:Laters.
Speaker 1:Nou, pap, dat was nog best te doen hoor. Ja, precies. Ik hoop dat jullie het ook zo ervaren hebben dat het nog best te doen was. Vergeef ons de eenzijdige audio, we gaan ons leven beteren. Leuk dat je tot hier toe gehaald hebt aflevering 17.
Speaker 1:Wil je reageren ga naar Geloofsvloed punt nl, zoek de podcast op en laat een bericht achter. Je kunt ons ook op Twitter vinden, Facebook, dat gebruiken we eigenlijk niet zo heel veel. Als je interactie wil is Twitter denk ik handiger of e-mail. En we hopen je over 2 weken weer te treffen hier in de podcast als luisteraar. Of als je mee wil praten mag dat ook.
Speaker 1:Tot later!
