#103 40dagentijd - vasten, toen en nu (Dick en Evert-Jan)
Hey welkom terug bij geloofsvoergesprek aflevering 103 en tevens de eerste van de 6 afleveringen net als vorig jaar in de 40 dagen ook wel Leidenstijd. Dus ofwel de periode nu tot aan Pasen. En in deze aflevering doe ik zelf niet mee, dus ik neem wel de intro op, maar je hoort zo meteen een gesprek tussen Dick en Evert Jan. Die er net als vorig jaar ook weer bij is. Sterker nog, het was zijn idee.
Speaker 1:Dus hopelijk luister je ook weer mee naar deze aflevering en dan zeker ook de komende 5 afleveringen.
Speaker 2:Dag Evert-Jan. We zitten hier in de Strinskerk. Ja. En het voelt een beetje raar want wij zijn maar met zijn tweeën. Renco is er een keer niet.
Speaker 3:Nee en dat is dat merken we gelijk. Want Renco heeft 2 kerkelijke professionals achtergelaten en wij starten denk ik ook anderhalf uur later dan gepland.
Speaker 2:Ja, we vroegen van hé, hoe gaat het eigenlijk met jou? En toen waren we gewoon anderhalf uur verder. Ja, dat is heel gevaarlijk. Ja, maar aan de andere kant hebben we volgens mij ook wel een soort verkenning gedaan voor het onderwerp. Dat denk ik dan hoop ik dan een beetje.
Speaker 2:Dat is aan
Speaker 3:bod gekomen, ja.
Speaker 2:Ja, want waarom zitten we hier weer in de Stinskerk is omdat we net zoals de afgelopen 2 jaar, denk ik, ja 2 jaar. Ja. 2 jaar gaan we weer een podcastserie eigenlijk ter begeleiding van jou breken. Mag ik dat zo zeggen?
Speaker 3:Je mag het zo zeggen. Ik zou het zelf natuurlijk anders zeggen.
Speaker 2:Als een soort aanvulling op je preken.
Speaker 3:Ja, ik denk dat het is een ondersteuning ook voor de gemeente en voor ons omdat we allemaal toe gaan leven naar Pasen. En nou ja, dat is Pasen toch wel 1 van de grootste feesten die wij als christenen vieren. Dus is het nou ja, ook goed om daarop voor te bereiden. En ik zie dit als 1 manier waarop wij ja dat ondersteunt.
Speaker 2:Ja, nee eens. En ik vond het afgelopen jaren erg leerzaam. Dus wij zeiden ook meteen ja toen je het voorstelde. En het is vandaag dus ook als woensdag. Dat weet de luisteraar niet, maar we nemen dit dus op op woensdag.
Speaker 2:Dit is natuurlijk het begin van de vastentijd. Volgens mij had je daar ook al een haakje aan met onze eerste podcast aflevering. Want wij haken, dat moeten we misschien ook nog zeggen, eigenlijk onze onderwerpen parallel aan die van de Bijbel Basics, wat volgens mij bij jullie wordt gebruikt in de kindernevendienst.
Speaker 3:Ja, wij noemen het bijbelgroepen, want we bouwen overal onze eigen woorden voor natuurlijk.
Speaker 2:Ja, natuurlijk.
Speaker 3:Maar het is wel helder. Maar wij proberen dan ook om te diensten dat we daar in meegaan. Dus wij hebben dan het thema van Bible Basics en dit jaar, volgen we dan een beetje het thema van de tuin. Ik denk dat dat voelt ook heel logisch, want we zitten nu ook nou te kijken naar de zon buiten en denk dat we allemaal de eerste krokus hebben gezien. Dus ja, het het Pasen valt ook wel een beetje samen met het opbloeien van de natuur en het opkomen van de bloemetjes en zo.
Speaker 3:Wij gaan dus de komende periode ook de beelden van de tuin ook gebruiken, omdat de Bijbel begint ook met een beeld van de tuin. De schepping, het paradijsbeeld dat veel mensen wel kennen, Adam en Eva. Zo gaan we ook door andere verhalen waarin de tuin en het leven centraal staan. Uiteindelijk eindigen we dan ook in de tuin waar ja het verhaal van Jezus uiteindelijk ook wat minder goed eindigt. Dat hij wordt gepakt in een tuin.
Speaker 3:Nou en uiteindelijk gaan we naar de begrafenisstuin toe. Maar dat is voor de komende weken, dus dat is wat we een beetje gaan volgen.
Speaker 2:Ja, nou en volgens mij eindigen we zelfs nog na Pasen, want volgens mij hebben we het dan, dan gaan we het ook nog hebben over een tuin volgens mij in de openbaring. Over een tuin waar we misschien allemaal naartoe gaan of een soort beeld wat dan weer gespiegeld wordt aan die tuin in het begin waar we het vandaag over hebben. Volgens mij, dat zat er
Speaker 3:ook nog in toch? Dan wat iets wat abstractere dacht ik. Ik zeg ja. En dat dat vind ik een hele goeie, goede. Ik weet niet of ik het het grootste staat zo.
Speaker 3:Ja, nou trouwens dat denk ik wel, maar het is sowieso wel een hele belangrijke. Dat als we nu gaan kijken naar het het uiteindelijke, de tuin, het ideale tuin van waarin we alles weer goed is, dat is inderdaad de spiegel van de tuin waarmee het begint. Ja. Dus sommige mensen die zeggen ook van hé, die hebben zoiets van het geloven en hebben beginnende ellende van vandaag als ze dat zo willen omschrijven. Ja.
Speaker 3:En dan, nou ja, we gaan vanuit waar we nu zitten, dan nou ja, misschien een goede toekomst die er ooit zal zijn. En ik denk juist ook het mooie is van deze opzet van die tuin is dat we eigenlijk beginnen bij van nee, het begint niet in de ellende. Het begint eigenlijk met dat er zoveel moois is, zoveel potentie ligt in die scheppingstuin van een paradijs. En of je dat nou gelooft als een historisch feit dat dit is 1 tuin geweest of dat je zegt nou, dit is gewoon een manier van God om duidelijk te maken hoe het bedoeld is. Beide lezingen laten zien dat de aarde begon als iets heel goeds.
Speaker 3:De realiteit in de basis heeft heel veel goeds in zich, in ieder geval potentie tot goed.
Speaker 2:Ja, mooi. Dus in deze allereerste podcast gaan we het dus heel echt hebben over dat allereerste begin. Dus ook over Genesis 2 volgens mij.
Speaker 3:Ja, dat is Genesis 2.
Speaker 2:Ja, dan volgens mij Genesis 3. Dan hebben we het eigenlijk alweer over de zondeval. Daar gaan we het in de tweede keer over hebben en de rest dat moeten luisteraars, komen ze vanzelf wel tegen. Maar jij hebt dus ook al, en dat weten de luisteraar nog niet, je hebt dus nu ook al gepreekt over die Genesis 2, over die tuin.
Speaker 3:Ja, daar heb ik over gepreekt. Ook omdat ik dacht, nou ja, voor nu afgelopen zondag of voor de luisteraar misschien vorige week of wanneer dan ook. Toen ja, was ook de de de zondag voor de de As woensdag en voor Mardie Ik moet dat anders zeggen. Ik dat is Frans, dus ik.
Speaker 2:Ja, hoe zeg je dat in Nederlands dan? Ook Mardie Gras, toch?
Speaker 3:Ja, nou dat zei ik
Speaker 2:dus Maar zonder 1 s. Mardie Gras.
Speaker 3:Ja, ik ben dus ben laatst zei ik het tegen iemand die zegt je zegt het helemaal verkeerd.
Speaker 2:Dan ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe het dan
Speaker 3:Ja, ik ben het vergeten. Maar in ieder geval, het ging dus over dat in dat weekend, dus van dat ik ging preken, was het ook, er was natuurlijk carnaval en dat was het feest op voorbereiden, dus van de vastenperiode die nu gestart is. En dat vond ik ook wel een heel gek iets, dat je echt begint met het feest van die overvloed van er is zoveel gegeven door God aan ons als mensen, waar we van kunnen genieten, wat zo prachtig is. En dat feest eindigt dan een stukje in vasten. Je dan
Speaker 2:Ja, een mineur. Ik bedoel, ja, ervan dat het niet in iets positiefs eindigde?
Speaker 3:Ja, nou ik zou dus nu zo Ik ben er wel tot inzicht gekomen dat ik het eigenlijk wel heel positief vind, maar het voelde er. Ja, dat je van de overvloed naar zeg maar jezelf dingen ontzeggen gaat.
Speaker 2:Ja, nee hoor nee, ik snap dat gevoel heel goed. En ik bedoel daar zie ik de spiegeling ook wel met Genesis natuurlijk. Daar beginnen we met die mooie tuin en dan eindigen we ook met ellende. Dus dan je zou bijna zo zeggen van dat dat dat is een beetje dat carnavalsgevoel wat jij ook hebt van eerst feesten en dan en dan ja, dan is het in 1 keer as woensdag. Dat klinkt helemaal niet prettig, weet je wel, dat je denkt echt het einde van de feestvreugde.
Speaker 3:Ja, maar dan zeg je nu ook dat, en dat vind ik ook een lastige, want ik ben gewoon een nuchtere noorderling. Dus dan zeg je dus van ook carnaval, dat is de staat zoals het zou moeten zijn. Het paradijs, zoals het bedoeld is in Genesis. En als we zo het weer zien, een openbaring, dat is 1 groot carnavalsspel.
Speaker 2:Ik weet dat de carnavalsvierder dat ook vindt, hè?
Speaker 3:Ja, ik weet het niet, want ik ben echt kwam in een zondag, ik had een bruiloft, of nee, het was op zaterdag en ik had een bruiloft en ik fietste onwetend gewoon door het centrum heen en ik zag al die mensen zeg maar met met die verkleed waren en ik was kwam terug van de bruiloft en toen was lag echt de hele straat vol met confetti en nog een paar mensen die zeg maar in het na-feesten waren. Ik dacht: ik kom uit Dronten. Ja, daar had je 2 personen die zeg maar naar een bar waren geweest en dat is dan een beetje gek, maar niemand viert het. Dus ik had zoiets van: carnaval is hier ook echt een groot ding.
Speaker 2:Ik ken het echt niet. Ja, dan zal een Brabander zeggen van groot, groot, is dit nou groot? Ik hoorde een Brabantse dominee zeggen van: ja, met een paar versierde trekkers komen we er niet. Het het leukst zoals we het hier vieren, maar zeg maar wil je een beetje de echte carnaval, dus de aanhalingstekens, dat moet je toch daar naartoe gaan. Dus dan volgens mij telt Zwolle dan ook niet echt mee.
Speaker 3:Nee, maar toch het idee van ja, zo het beeld ook dat ik heb van carnaval, dat eigenlijk ja, dat mensen er niet heel erg over nadenken van waarom doen we dit? Het is een leuk feestje en we mogen ons verkleden en we mogen drinken, dus dan doen we dat. Dat is een beetje ook de enige lading ongeveer die ik aan carnaval kon plaatsen in eerste instantie. Omdat ik er eigenlijk nooit verder over na had gedacht. En dan denk je ja, zo dat uitbundige feesten.
Speaker 3:Dat is niet echt helemaal mijn ding. En ik vind dat ook als protestanten gegeven. Meer dan heb ik ook zoiets van nou, nou, nou, moet op nou.
Speaker 2:Heeft dat ook te maken met dat overvloed wat je net zei? Dat is ook gewoon allemaal Het is te te te veel pronken met alles wat we hebben. Te veel, te groot, te luidruchtig. Of hoor ik dat er niet in?
Speaker 3:Ja, ik denk dat je dat goed gehoord hebt. Maar tegelijkertijd denk ik ook, dat is misschien wel juist mijn beperking. Dat ik eigenlijk ook denk, ja, ik heb ook altijd wel een beetje geleerd van doe maar gewoon normaal en niet te uitbundig. En dat ik eigenlijk ook denk dat er is overvloed gegeven en ik denk ook dat een deel van het God eren in de Bijbel en in het Christendom ook samenvalt met echt vieren en genieten van de dingen die goed zijn. Dus dan is het eigenlijk dan als ik denk ja, ik kan het alleen maar afwijzen, dan is het misschien ook een beperking van mijn kant.
Speaker 3:Maar dan is de volgende vraag natuurlijk: is dit zeg maar carnaval? Is dat Ja, moeten de de rooms-katholieken dat allemaal zelf even gaan uitvinden. Of dit de manier is. Ik denk dat in de geschiedenis zijn er ook echt wel bisschoppen geweest die het hebben geprobeerd af te schaffen. Maar ik denk niet dat het gewerkt heeft.
Speaker 2:Het hele grote dan ooit.
Speaker 3:Ja precies. Maar er zit ook echt wel iets moois in. God geeft ons een enorme overvloed en daar mogen we elkaar voor opzoeken om het met elkaar te delen en het te vieren. Want ik denk dat, ik lees natuurlijk als ik kijk naar Genesis. In de tuin, het eerste wat ik lees is natuurlijk een christelijk verhaal, een religieus verhaal.
Speaker 3:Maar je proeft in die zone, wanneer je het Hebreeuws kijkt, heb je altijd heel weinig woorden dat een schrijver kan gebruiken. Omdat er, ja, in die tijd, het opschrijven van teksten is best duur en lastig. Je moet ook kunnen onthouden. Hè, en dat is natuurlijk een verschil met vandaag, want nu kan iedereen een boek lezen, dat kon destijds niet. Dus je moet ook bondig zijn, je moet kunnen onthouden en dan dan worden kleinere woorden best wel belangrijker.
Speaker 3:En dan zie je dat dat het best, zeg maar, als je zegt van, het zijn verrukkelijke bomen en het is prachtig. En daarna wordt de hele tuin omschreven en omgeving omschreven met dat er zoveel moois te vinden is in de grond. En dan denk ik ja, eigenlijk, we worden ook echt wel uitgenodigd om echt de verrukkelijke dingen van schepping te zien.
Speaker 2:Dus in de voorbereiding kwam je eigenlijk erachter dat je best wel wat meer nadruk daarop zou mogen leggen, op de overvloed en misschien wel het carnaval gedeelte eigenlijk. Precies. Maar kun je dat dan daarna nog rijmen met dat grote contrast van die Aswoensdag die er dan nu aan zit te komen? Weet je, ik zag gisteren nog mensen, dat was dus dinsdag, zag ik mensen nog in kostuum de bus hier uitstappen. En dan denk ik ja, vandaag staan we hier allemaal as op elkaars voorhoofd te te smeren en dan zeggen van tot stof zult gij wederkeren.
Speaker 2:Dan denk ik van dat contrast is vrij vrij heftig met met dat beeld wat jij net schetst.
Speaker 3:Ja, ik vraag me ook af hoe wil dat werkelijk ook met dat als kruisje gaan halen?
Speaker 2:Ja, dat hadden we eigenlijk in onze voorbereiding wel even kunnen uitzoeken of dat ook een beetje Ik weet eigenlijk niet of veel carnavalsvierders dat dan nog gaan doen.
Speaker 3:Nou, ik denk dat sowieso het in Noord-Nederland zeker minder gebeurt. Maar dat dat ik zeg zeker in die zekerheid is een Ik ben zeker van overtuigd dat dat ik dit vind. Precies. Ja, maar ja, die die overgang ja die die ja ik ik die ik ook groot. En dat is eigenlijk het grappige is inderdaad dat ik dat stukje van het as woensdag of in ieder geval het vasten, dat heb ik eigenlijk wel altijd in mijn omgeving gezien.
Speaker 3:Mensen die dan zeggen nou, ga mijn ding ontzeggen. Ja. Ik weet niet of jij dat kent?
Speaker 2:Ja ja, een beetje een beetje denk ik die clichédingen van ik kan wel wat minder schermtijd of iets dergelijks, maar niet hele grote dingen. Nee.
Speaker 3:Nee, dat maar dat maar dat voelt ook logisch. Op het moment dat iemand in een protestantse kerk zegt ik ga vasten, dan hebben meer mensen zoiets van ja dat is logisch. Als je dat mensen zeggen ik ga carnaval vieren, dan hebben ze zoiets van ja, je hebt gewoon zin in een feestje. Ja. En ik denk dat dat ja, die die ja, dat contrast is denk ik inderdaad heel erg groot.
Speaker 3:Maar ik vind tegelijkertijd, ja, dat ze ook wel mooi is dat ze bij elkaar kunnen passen.
Speaker 2:En zouden we dat dus ook moeten gaan herwaarderen in de kerk? Zouden we misschien dus dat, nou ik zeg niet dat we carnaval moeten gaan vieren, maar ik bedoel, voor de uitzending hadden we het over die vette dinsdag, die Mardy Graz. Zouden we zoiets in de kerk moeten gaan doen, dat je dan eigenlijk op die dinsdag heel lekker gaat eten om dan misschien dat contrast met woensdag, met dat vaste wat meer misschien wat meer een body wilde ik zeggen, lelijk Engels woord, maar dat je dat misschien wat wil aanzetten waardoor misschien dat vaste dus ook weer een andere betekenis krijgt?
Speaker 3:Denk dat het virus ook een leerschool is. Dus als we zeggen van we gaan carnaval, wat betekent het wegdoen van vlees ongeveer. Dus als we de kasten leegmaken zodat je klaar bent voor het vasten. Als we dat soort dingen allemaal echt als we als we het gaan vieren en we leren daaruit wat goed is, dan denk ik dat het echt een hele mooie voorbereiding is. Mop, een vaste periode die daarna komt.
Speaker 3:Want virus is niet alleen omdat je een zin hebt in een feestje. Vir is ook essentiële dingen van het leven leren kennen.
Speaker 2:Ja, maar zou je dan dus met dat vaste wat dan dus daarop volgt, moet je daar dan zeg maar dan als bijvoorbeeld hele gemeente dan dezelfde vaste doel gaan kiezen bijvoorbeeld of zo? Probeer me dan meteen te visualiseren hoe ziet dat eruit? Mag iedereen onze eigen ik ik denk dan ook als je dat dan dus gaat rituelen, dan moet je misschien dus als gemeente ook iets gaan doen in plaats van dat iedereen zegt van goh ik doe social media en jij zegt weer nou ik drink eigenlijk veel te veel cola dus dat mag wel wat minder. Dan heb ik het toch het idee dat we Ja, maar dan ben
Speaker 3:je Kijk, dat is denk ik, en dat vind ik ook een beetje een bezwaar. Als je goed viert, dan denk ik ook dat het vaste tijd beter wordt. Dan dat je nu zegt is van ja, ik mag wel minder cola drinken. En dat is een beetje een aversie die ik heb bij het vasten is dat weet je, nou ik wou eigenlijk toch wel een beetje breken met deze gewoonte. Dus ja, wanneer doe ik dat?
Speaker 3:Nou ja, ik heb ik heb dat met 1 januari gemist, dus dan doe ik het nu. En dan denk ik ja, dan is het zelfhulp. Ja, weet je, doe wat je niet later kan. Ik ga je niet zeggen, want je mag het niet doen. Maar vasten is je ook meer dan alleen het aardse dingen ontzeggen.
Speaker 3:Je wil ook je richten op iets anders. En ik denk dat carnaval en Marecharavan ons kunnen voorbereiden om echt gericht te zijn op het andere, waar we dan ook echt mee aan de slag gaan als je gaat vasten. Oké, dus dan zou je dus in dit geval,
Speaker 2:dus eventjes mijn idee verder, dus dan maakt het eigenlijk niet uit dat we allemaal dus die verschillende dingen willen doorbreken. Waar de kerk dan in gaat faciliteren is meer waar gaan we ons dan op richten. Dus prima dat iedereen dus apart iets voor zichzelf doet, maar wij als kerk richten ons dan op ritueel waar dan mogelijk ruimte dus voorkomt, denk ik dan.
Speaker 3:Nou, ik zou dat wel willen doen. Ik vind dat je een punt hebt. Je zegt van ja, is het dan iedereen doet het voor zich? Ik dat zou ik wel jammer vinden. Het maakt niet echt uit misschien waarop je vast, maar dat je dat wel met elkaar deelt.
Speaker 3:Dat je echt kan zeggen, hé, zijn samen aan het vasten en wat de inhoud daarvan is. Dat laat ik dan even achterwege. Ja. Maar wel dat je echt ook daar elkaar op daarop kan bevragen. En wanneer je dan bijvoorbeeld 6 dagen gevast hebt en dan heb je zondag als feestdag, dat je ook, nou ja, ik denk ook dat het die zondag ook misschien sterk kan aanzetten als een feestdag.
Speaker 3:Want dat is zeg maar een onderbreking van de vaste tijd vaak.
Speaker 2:Ja, ja, kwam ik een paar jaar geleden pas achter dat je die zondag eigenlijk helemaal dus niet moet meetellen.
Speaker 3:Dus je
Speaker 2:hebt tot nu
Speaker 3:toe altijd gewoon ook zonder gevat.
Speaker 2:Nee, dat het heeft dat ik denk dat ik Ja, volgens mij nam ik die wel mee trouwens, ja. Ja, dat ze gezegd hebben. Maar ik ik wist al van een paar jaar van die zondag is echt een onderbreking.
Speaker 3:Maar ik weet ik weet niet of me
Speaker 2:niet heugen dat iemand in de kerk mij dat ooit zo expliciet heeft gezegd van: die zondag tellen we eigenlijk niet mee met die dagen.
Speaker 3:Dat is het stukje. Het is uit onze traditie een beetje verdwenen, dus wie gaat het je uitleggen? Het is je eigen keus een beetje. Dat vind ik echt heel jammer.
Speaker 2:Ja, precies net zoals wat jij ons probeert uit te leggen van waar het dan ingebed is en waar we dan naartoe willen. Als dat contrast met dat genesis, met die tuin en van die overvloed, maar dat we daar dan ook op reflecteren. Wat wilde God ons geven? Is onze plek daarin? Wat is misschien die tuin waar we naartoe gaan?
Speaker 2:Ook nog allemaal in het licht van Pasen. Volgens mij is er genoeg om over na te denken in deze periode. Als je dat volgens mij niet goed een plek geeft, dan gaat het misschien wel verloren in je inderdaad alleen maar bezig houden met van ik mag geen cola drinken. Dat is
Speaker 3:dan ja, was het jouw ding? Want je zegt ja ik heb eerder gevast en dat deed een beetje dan zo Heb je dat, hoe heb je dat toen ingekaderd? Waarom begin je dan überhaupt eraan?
Speaker 2:Ja, dat je gewoon om inderdaad gewoon wel het feit dat je denkt van het zijn dingen die vaak tijd opslokt. Dus ik had ik heb inderdaad weinig met eten en dergelijke, maar het is vaak wel meer van wat nam nou veel ruimte in mijn hoofd in die ik best wel kon besteden aan andere zaken. Nu heel puntsgewijs inderdaad kun je je afvragen van ja, waarom was dat dan altijd in diezelfde periode in maart naar Pasen toe, want dit zou je het CDA moeten doen. Maar het voelde voor mij elke keer weer als een soort nieuwe start van een bam. Laat ik dan in die 40 dagen eens even kijken of ik dat echt kan.
Speaker 2:Waarbij ik het ook heel eerlijk gezegd altijd weer na de 40 dagen tijd ook weer zo weer vast vergeet. Ja,
Speaker 3:dat mag. Ik denk dat dat heel cruciaal is. Dat is denk ik met vasten. Het is niet zozeer dat je het even 40 dagen uitprobeert en daarna door moet blijven gaan. Het is vast dus denk ik ook 40 dagen iets doen en dat het daarna ook gewoon oké is om door te gaan.
Speaker 3:Maar wat met wel een verschil is dat je wel weer echt gericht bent op het goede. Want als je dan gaat kijken naar die tuin, de tuin van in Openbaring of in Genisis, dat is echt een hele goede wereld waar je op gericht wil zijn. Maar tegelijkertijd je ook ziet het aardse, hoe we omgaan met de dingen die ons gegeven zijn. Ja, die zijn vaak is meer gericht op onszelf. Op hebzucht, op lust en dat soort dingen.
Speaker 3:En dat je dan kan zeggen ja maar het hetgene wat gegeven is, is goed. Maar eigenlijk ben ik misschien zelf gericht op de verkeerde dingen. Dus dat als je dan een tijdje zelf bepaalde dingen ontzegt, dat je ruimte hebt om je leven weer gericht te laten zijn op het goede leven. En dat hopelijk heeft dat voor mensen wel een een doorwerking.
Speaker 2:Ja, ja precies. Dat je dus een soort afgebakende periode doet, want anders zou het misschien eerder een ja wat die monniken vaak doen hè, wat we dan met zo'n duur woord, zo'n alcetische levensstijl noemen van ja dat je eigenlijk je hele leven dat ontzegt. Ten eerste nou ja daar kunnen we er is ook nog wel weer een podcast over te vullen of of dat dan helemaal de juiste wandel en en dergelijke is. Maar maar jij zegt meer van het zit de kracht zit hem dus juist in dat afgebakende periode, omdat je daarna ook weer even mag terugveren mogelijk wat je geleerd hebt weer
Speaker 3:ja dat je dat het is niet gericht op zelfhulp als je echt 40 dagen breekt met iets wat heel slecht is voor je stel nou je zegt ik heb 40 dagen ik ga vast want met van roken dan denk ik hoop ik voor je dat je dat na die 40 dagen kan vasthouden. En dat is dan heel goed voor jou als mens en dan heb je daarvan geleerd. Maar ik hoop vooral denk ik dat die afgebakende periode ook ervoor is dat je dan in die 40 dagen niet alleen zo'n vlecht gewoonte hebt afgeleerd, maar dat je ook hebt gezien van hey maar bijvoorbeeld als je mijn lichaam, God heeft mij dat lichaam gegeven en ik kan daar dus ook verkeerd mee omgaan. Want als ik zo zeg van als ik zou bijvoorbeeld ik ben echt een een hypocriet persoon dat ik wil heel graag vasten, maar ik ik al zeg die die stap niet zet. Dat ik elke keer denk wat ga ik nou doen?
Speaker 3:En nou ja, heb mijn vrouw er ook echt voor nodig om dat de vol te houden. Nou nee, niet vol te houden, maar aan het begin dat ik denk van ik
Speaker 2:heb eigenlijk nog
Speaker 3:nooit zo'n vaste periode volledig meegemaakt. Dus dat is echt echt, ik ben super hypocriet. Maar ik wil, ik heb verlang er wel naar, omdat ik ook echt denk dat ik er iets uit te halen heb. Maar bijvoorbeeld als ik zou zeggen, ik eet geen snoep of geen chips, dat soort dingen. Dan denk ik ook, dan zou ik het ook willen doen, omdat ik denk ja maar ik geloof ook dat God mij heeft gemaakt zoals ik ben.
Speaker 3:En dat ik als mens het ook waard ben om goed voor te zorgen. Ik zou dan dat wel als reden hebben dat ik ook in zo'n periode anders naar mezelf ga leren kijken. Met roken denk ik het ook. Denk ja, dat is destructief. Dus hoop ik ook dat als je zegt van hé, ik stop hiermee een tijdje, dat je dan ook dat doet om je bepaalde waarden die God jou als mens toekent te ontdekken.
Speaker 3:Het kan zijn dat je met andere punten van jouw denken hernieuwd moet worden. Maar ik denk dat dat is iets waarvan wat je ook na die tijd kan vasthouden. Stel nou ik dus ik zou na 40 dagen heb daadwerkelijk gekozen om geen geen suiker te eten of wat dan ook. Dan dan doe ik dat na die 40 dagen wel weer. Maar dat idee van dat dat ik anders ben gaan kijken naar naar God en naar mezelf, dat zou blijvend zijn.
Speaker 2:Ja, dus echt een pleidooi om eventjes even die 1 laag dieper graven. Bewustwording zat ik de hele tijd aan te denken. Het gaat er echt eventjes om dat we heel veel dingen, denk ik, klakkeloos doen. Gewoon zomaar. Dat het dan heel makkelijk is om nou makkelijk is trouwens niet het goede woord, want ik denk dat sommige gewoontes heel moeilijk zijn om af te leren.
Speaker 2:Maar als we dan niet kijken naar datgene wat daarachter is en in dit geval omdat we een podcast over het nemen, dat we kijken wat de Bijbel zeggen, of wat wil ik daarover zeggen, of wat zal daar betekenis zijn meer in het licht van, dat dat dan meer de vastentijd zou moeten benadrukken. Ja, maar dat schijnbaar niet vaak uitgelegd, zit ik me nu gewoon te bedenken. Ik denk dat je echt zo doorpraat over wat betekent. Dat is misschien een taak van een dominee, om dat dan wat meer voor het voetlicht te brengen. Maar
Speaker 3:Ja, het is we hebben op dit punt gewoon een hele arme traditie, hè. De de de er zijn ook in de reformatie tijd zijn er ook is het vasten bijvoorbeeld 1 van de dingen waar best wel mee gebroken is. Zo is er 1 van de in Zwitserland, ik weet niet je dat verhaal kent, had je Swingly heel Swingly,
Speaker 2:ja ja ja ja, herken ik wel, maar ik dat verhaal wat je nu gaat vertellen waarschijnlijk niet denk ik.
Speaker 3:Neutraliteit en dat soort dingen, ach dat dat komt bij hem vandaan. Gewapende neutraliteit trouwens, dus niet gewoon neutraliteit, gewapende neutraliteit. Maar in ieder geval zijn Reformatie begonnen ermee dat die de keuze maakt. Weet je wat, de vaste tijd gaat beginnen. Wij gaan met zijn allen worst eten bij de broekdrukken of zoiets.
Speaker 3:En hebben ze met zijn twaalven gezegd: wij gaan dan worst eten. En nou,
Speaker 2:toen vond
Speaker 3:ik een kerk, ik vond dat niet leuk. En toen hebben ze hem gezegd, nou ja, toen hebben ze hem daarom natuurlijk verketterd. En uiteindelijk heeft hij een preek gehouden waarom je wel dat soort dingen mag dus waarom de kerk niet mag zeggen dat je niet mag worstelen tijdens de vaste tijd. Dat is zeg maar de aanleiding geweest ook voor een breuk met de katholieke kerk destijds.
Speaker 2:Ja, en dus een breuk met dat vasten er als onderdeel van de canon of zo, of hoe je dat ook wil noemen?
Speaker 3:Ja, je mag het doen. Ik bedoel, dat is wel gezegd van joh, als jij dat wil, moet je dat gewoon lekker doen. Het is niet meer een kerkelijk aangeschreven praktijk.
Speaker 2:Nee. Maar Ik zit gewoon te bedenken dat je met dat vasten vaak inderdaad niet zo verder komt met dat breken van gewoontes, die je natuurlijk ook wel ergens in kan inbedden, maar dat je dan nog even weer wat verder gaat. Eigenlijk ook wel dat contrast met die Genesis. Of dat nou komt omdat we nu dat thema nu behandelen omdat de NBG nou voor ons besloten heeft. Maar dat is eigenlijk wel een mooie toevoeging en hopelijk ook wel wat meer begrip naar onze medebroeders en zusters.
Speaker 2:Praten toch ook vaak in hij en zij, alsof we ook 2 complete verschillende tradities zijn waarin we helemaal niks van elkaar kunnen leren, of waarin we misschien soms moeten toegeven dat we met al die dingen weggooien, dat we daarmee soms ook het kind met het badwater hebben weggegooid. Dat ik dit ook wel een mooie oproep vind om daar eens weer te denken hoe dit nog wel eens een toevoeging kan zijn, in plaats van daarnaar te kijken van blij dat we er vanaf zijn.
Speaker 3:Nou ja, ik denk dat de noodzaak ook wel gegroeid is om het idee van vasten te overwegen. Ik bedoel vasten is ook echt een breuk met gewoontes. En ik denk wij als mensen zijn gewoontedieren, maar hoe meer je vastzit zeg maar in je tijd, hoe meer gewoontes er noodzakelijkerwijs ontstaan. En ik denk dat nou ja, geluiden die we horen over hoe we omgaan met onze tijd en met ons leven. En nou dat dat misschien ook echt wel een indicatie is dat de noodzaak voor volwassenen misschien nu wel heel wel groter is dan misschien 100 jaar geleden.
Speaker 3:Want 100 jaar geleden leefde gewoon heel anders en misschien sowieso wel heel sober. Ik heb geen idee.
Speaker 2:Ja, ik zat ook weer zo te denken. Als je nu zo zegt van ja, dan zou je dus ook als Kerk moeten gaan faciliteren als je dan meer de vaste tijd dat je ook meer momenten hebt om dus je komt dus dingen tegen tijdens die vaste tijd, waarin volgens mij nu ook helemaal niet geen faciliterend iets is in de kerk, waar wij dat nou echt dan naartoe kan brengen. Ja, dan moet je weer wachten tot zondag. Ja,
Speaker 3:of je moet naar de de de KRondskatholieken gaan. En ik denk als mensen die ons kruisje willen halen en dat doen, dan hoop ik dat ze dat bij onze broers en zussen in de katholieke kerk doen. Ja. Maar eigenlijk vind ik het Ja, ik overweeg wel zeg ik, zeg net gezegd hoe hypocriet ik in dit op dit opzicht ben, maar ook ook echt dat het telkens meer als een gemis ervaar. Ik ook hoop dat we gaandeweg dit wel een plek kunnen geven in ons kerkelijk leven.
Speaker 2:Vanmiddag kun je nog naar de Dominicaan hè, hier in Zwolle. Ik weet dat het 1 van de plekken waar het askruisje wordt uitgedeeld vanmiddag. Ja. Als mensen dit horen, zijn ze te laat, maar jij kan nog.
Speaker 3:Ja, ik kan nog, ja.
Speaker 2:Ja, nee, maar ik had ik toevallig ook in in de gemeente waar ik werk werd hetzelfde gezegd. Er werd overwogen om dit voor om dit weer een plek te geven. Ook helemaal ingebed in wat jij ook in je preek al had aangehaald. Die nederigheid wat met stof te maken heeft. Niet om ons helemaal weerloos te maken en ons neer te knuppelen, gewoon om alles weer
Speaker 1:even het juiste perspectief
Speaker 2:te zien.
Speaker 3:Ja, dat stoffelijke vind ik ook heel mooi. De ene kant is confrontatie dat je jezelf ook niet belangrijker maken dan je bent. En van stof ben je gemaakt en tot stof zul je wederkeren. Maar er zit een andere laag in, is dat ook het Genesisverhaal vertelt van eigenlijk, je bent wel meer dan stof alleen. Juist ook dat je bent gevormd als mens.
Speaker 3:Je lichaam is 1 ding. Maar we werden pas echt mens toen God zei ik ik blaas mijn levensadem in in in dat stof. Dus dat je ook denkt ja, aan de ene kant er is we zijn juist dat je ook meer dan alleen het stoffelijke en dat je dat kan ook kan gaan ontdekken.
Speaker 2:Ja, ja, precies. Want ik bedoel, het klinkt heel deprimerend, maar dat is het helemaal niet. Het is ook een soort bevestiging volgens mij, hè, van ons van onze potentie, denk ik of zo?
Speaker 3:Ja, ik dat dat zijn ook vind ik, dat zijn woorden die ik ik zou gebruiken die die ik ook gebruik als ik erover nadenk. Maar ik had het gevaarlijk vind om omdat ik Ik zeg
Speaker 2:het gewoon nooit.
Speaker 3:Potentie. Ja, dat klinkt ook weer alsof je jezelf moet gaan ontplooien tot iets dat je eerder niet was.
Speaker 2:Ja, maar je bent bent de hele tijd bang voor dat de zelfhulp gedeelte in
Speaker 3:moet vasten. Dat snap ik wel. Ja, maar ook dat je dat dat het een een een idee is van jij bent nu niet goed genoeg. Ja. En dus dat je moet gaan doen om dat iemand anders het van je vraagt, want je bent niet goed genoeg nu.
Speaker 3:Dat zou ik ook niet willen zeggen. Maar er zit wel iets in van het opruimen. Ons leven zit ook gewoon vol met dingen die niet goed zijn. Ja. En dat zit heel erg gebrand ook in onze gewoontes en hoe we denken ook.
Speaker 3:En dat als we daarmee het is zie ik het ook vast als een stuk bevrijding van verkeerde beelden en gewoontes. En na die bevrijding dat je ook op weg kan gaan naar dat wat goed is. Ja. Dat je daar meer op gericht op bent.
Speaker 2:Kijk ik vond het ook zo eigenlijk heel want je gebruikt dan eigenlijk de als het in de echte traditie gebruik je echt de palm takken. Ja. Van palm pasen van vorig jaar. Wat wat natuurlijk ook weer symbolisch is dan dan dat was natuurlijk het moment dat we dat iedereen Jezus binnenhaalde. En dan weten we we kennen de geschiedenis.
Speaker 2:Dus dat je dan zeg maar die takken dat voelt ook een beetje als een zeg maar een soort hypocrisie of juist niet, zeg maar. Dat je die dat moment zeg maar gebruikt om dat kruisje dan aan te brengen. Dat dat zit ook iets.
Speaker 3:Het is ook heel Maar volgens mij, tenminste ik ik kom ook niet uit een traditie met heel veel palmpaas, maar juist volgens mij is dat ook een 1 van de dingen. Dat die hypocrisie zit er ook in van het zijn dat dat die palmtakken. Zij zowel het binnenhalen van Jezus. Ja. Maar het zijn verbrande palmtak.
Speaker 3:Dus ook zeg maar de dat zijn ook de mensen die uiteindelijk Jezus gekruisigd hebben.
Speaker 2:Ja precies. Is het toch gewoon een een ja het plant pas vinden we natuurlijk altijd een hele mooie een terecht hele mooie zondag. Maar dit is ook ik vond het vroeger als kind al ook al heel verdrietig, omdat je wist wat er nog ging komen, weet je. Dus dat feest voor voor voor de ellende ook weer hier, zeg maar.
Speaker 3:Feest voor de stille week. Ja. Ja en dat is natuurlijk ook, dat is een feest voor de stille week. Dat is dan de week voor het sterven van Jezus.
Speaker 2:Ja.
Speaker 3:Dus dat is ook weer een feest voor de stilte. En net als het als woensdag carnaval ook. Het is een feest voor voor de tijd van de bezieling en bezinning.
Speaker 2:Ja. Ja, ik zeg gewoon weer invoeren dit soort
Speaker 3:Ja, toch? Ja.
Speaker 2:Ja. Ja. Nou dan moet je moet jij maar even gaan bedenken hoe je dit allemaal vorm gaat geven in iets. Want er is nog niks hè? Of ja er is niks.
Speaker 2:Ik bedoel we hebben ja je zult weer opnieuw moeten uitvinden of
Speaker 3:niet? Ja 1 uitvinden gewoon jatten bij onze buren. Ja. Van de van de katholieken, maar ik weet ik ben ook blij dat ik ben ik ik heb ben hier niet opgekomen door het lezen van de Bijbel. Ik heb ook gewoon een collega gehad in Dronten die me op dit zoiets ook voorstelde en dat ik dacht ja maar dat is zo'n goed idee.
Speaker 3:En toen is het gewoon gaan resoneren en toen ben ik erover na gaan denken en toen werd ik wegberoepen. Dus hebben we het zo nooit meer gedaan. Dus ja, het is gewoon wel een verlangen dat dit al een tijdje meegaat. Maar ik denk wel ja, het is We moeten het echt uit het persoonlijk halen. We willen dit echt ook Ik wil daar een rol in als dominee in spelen, maar als gemeenschappen mogen we dit soort dingen weer gaan omarmen.
Speaker 3:Als iets van ons samen. Dat we er samen naar gaan verlangen.
Speaker 2:Wat een prachtig slotwoord, Revitan. Ja, dat een mooi slotwoord, hè? Volgens mij is dit echt inderdaad een mooi einde voor deze episode. Dan gaan we door naar een wat vrolijkere geschiedenis. Ja, zondeval.
Speaker 2:We zijn daar nu heel
Speaker 3:goed bij weggebleven en daar ben ik heel blij mee.
Speaker 2:Ja, tot volgende.
Speaker 3:Ja, tot de volgende.
Speaker 1:Ja, Dick en Evert-Jan, dank jullie wel voor deze opname over onder andere vasten. Ik neem nu alleen de intro en de outro op, maar ik ga later de aflevering nog eens goed luisteren. Ik hoop dat andere mensen die hebben geluisterd ook goed geluisterd hebben. En dat ze reden zien om ook volgende week weer in te schakelen. Want deze 6 afleveringen verschijnen wekelijks.
Speaker 1:Dus graag tot dan.
