#102 Vrouwen in de kerk (met Dick en Inge-Maartje)

Speaker 1:

Je hebt er alweer zin in, dat snap ik wel. Je bent beland bij 102 van de geloofsvoergesprek En in deze aflevering hebben Dick en ik een lekkere, krokant, korstig kerkonderwerpje voor je klaargezet. Namelijk moeten die vrouwen Ja, let op dat ik het heel provocerend formuleer. Moeten die vrouwen nou wel in het ambt? Het ambt, wat is nou weer het ambt?

Speaker 1:

Nou, mogen vrouwen een kerk besturen? Mogen vrouwen predikant zijn? Dus voor veel mensen misschien een non onderwerp, maar we

Speaker 2:

gaan het toch maar eens een

Speaker 1:

keer goed over hebben. We hebben een hele interessante inbelstudie die daar een leuk perspectief op heeft. Volgens mij genoeg reden om weer te luisteren. Dus zeker doen. Hé, dikke.

Speaker 1:

Daar zijn we weer. Ja. Helemaal opgewarmd, omdat wij natuurlijk net al een aflevering hebben opgenomen.

Speaker 2:

Ja, dat was er eentje onder hoogspanning. Nu zijn we ontspannen.

Speaker 1:

Ja, we hebben bevestigd gekregen dat de techniek toch wel werkt grotendeels. Gelukkig.

Speaker 2:

Was ik blij om. Ja. En nu hebben we een Ja, hiervoor was misschien een meer theoretisch, hè, geloofsonderwerp. Nu hebben volgens mij

Speaker 1:

iets Atheïsme.

Speaker 2:

Ja, nu hebben iets praktischer.

Speaker 1:

Nou, hè

Speaker 2:

hè. Nou, gelukkig. Beetje halfallig. Niet te veel speelerijen, hè. Gewoon de praktijk.

Speaker 2:

En jij was nota bene degene die dit eigenlijk heeft aangewakkerd.

Speaker 1:

Ja, helemaal niet te insteken om daar met jou over te podcasten. Ik heb me ook nog even een beetje verzet in het idee zelfs. Ja, klopt. Ik las in de krant dat het Landelijk Kerkverband, ofwel de landelijke organisatie van de Christelijk Gereformeerde Kerk, afgekort CGK, Ja. Die hebben lang en uitgebreid vergaderd en nagedacht over wat de rol van vrouwen is in hun kerk genootschap.

Speaker 1:

In het ambt. In het ambt, hè. Een ambt wil dan zeggen dan ben je ouderling of je bent een diaken. Nou, of je bent predikant. Predikant.

Speaker 1:

Dat is ook een ambt. En dus lang over nagedacht en tot zo zijn tot de conclusie gekomen dat de vrouw daar eigenlijk geen plek in heeft. Ja. Nou wij hebben een groepje. Jij, ik samen met Reinoud, die ook wel eens een keer in de podcast gekomen is.

Speaker 1:

En jij en Reinoud zijn in Zwolle lid van de Christelijk Gereformeerde Kerk.

Speaker 2:

Ja, dus jij dacht al lekker van nou dit is jullie kerkverband die dit beslissing neemt.

Speaker 1:

Ik denk die smerk jullie even lekker onder de neus.

Speaker 2:

Maar het grappige was ook wel dat we natuurlijk dachten het gaat over vrouwen en vrouwen in het ambt. Toen dachten we in 1 keer de vrouw van Reinhout, Inge Maartje, Wat is een vrouw of was? Dat moeten gaan we zo meteen even vragen.

Speaker 1:

Is het er Nou, dat het een vrouw was is wel duidelijk toch?

Speaker 2:

Ja. In het ambt. Dat is wat pijnlijker.

Speaker 1:

Het is of was een vrouw. Oké.

Speaker 2:

Ja, ja, Een vrouw in het ambt. Ja, maar zo

Speaker 1:

is eerst even opheldering over. Ja, ja,

Speaker 2:

Precies. Ik ik liet de pauze compleet verkeerd vallen. Maar nee, of de of. Maar goed, zij zij heeft die rol waarvan de CGK nu zegt daar dat gaan we niet meer doen.

Speaker 1:

Ja, voor de duidelijkheid dan wel zeg maar de landelijke kerkorganisatie.

Speaker 2:

Ja, je hangt zeg maar dus elke kerk individueel mag nog wel andere keuzes maken. Maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat je je houdt aan de landelijke richtlijn. Want waarom heb je die anders? Ja, ook de CRK is inderdaad dan 1 van de vele. Dus wat de CGK, de Christelijk Griftermeerde besluiten, dat slaat dan bijvoorbeeld weer niet op de Nederlandse Griftermeerde.

Speaker 2:

Even om het lekker ingewikkeld te maken.

Speaker 1:

Natuurlijk, er zijn andere stromingen zullen we maar zeggen, andere besluiten hebben genomen daar langer of korter geleden. Maar de CGK heeft eigenlijk en dat vond ik het nieuwswaardige eraan, heeft eigenlijk opnieuw nog eens goed naar gekeken. Hebben lange tijd voor genomen en hebben het idee nou, dit is ons standpunt daarin. Die vrouw, die de vrouw is een beter woord ervoor. Ja, die die vrouw, de vrouw kan is natuurlijk van harte welkom, maar niet in de rol van amm.

Speaker 1:

Niet in een ambt.

Speaker 2:

Ja klopt. Ze mag wel meedenken en meedoen. Maar als de beslissingen moeten worden genomen of echt bestuurlijke verantwoordelijkheid moet worden genomen, dan?

Speaker 1:

Ja, maar bijvoorbeeld ook ouderling. Ik ben zelf ouderling geweest. Ik bedoel, je gaat ook op bezoek bij mensen en je gaat geloofsgesprekken met mensen voeren. Je gaat ook mensen bezoeken die het moeilijk hebben in het leven, die misschien wel ervaren dat God er helemaal niet is. Of hele blije momenten.

Speaker 1:

Mensen gaan trouwen, krijgen kinderen. Er kunnen allerlei momenten zijn. Ik vind dat nogal noemenswaardig. Dat vertrouwt de CGK dan ook niet toe aan een vrouw.

Speaker 2:

Nee, ja, dan mag je natuurlijk wel op persoonlijke titel doen, maar niet onder niet vanuit een die mag dat niet namens de kerk doen. Althans niet in de rol van Niet

Speaker 1:

vanuit de formele positie binnen die Ja, nou en wij dachten, jij en ik dachten van nou, we kunnen daar natuurlijk als 2 kerels daar eens even lekker over gaan discussiëren. Ja. Wat vinden we daar eigenlijk van, hè? Want jij bent lid van diezelfde kerk in Zwolle. Ik zit in een andere gereformeerde kerk in Zwolle.

Speaker 1:

Dat zit er dus eigenlijk heel dicht naast. Klopt. Maar het leek ons beter om gewoon Inge Maartje in te bellen eerst.

Speaker 2:

Ja, dus laten we dat doen.

Speaker 1:

Ja, laten we doen. Inge Maartje die weet hopelijk dat we bellen. Ik had gezegd op dit tijdstip. Het is ook precies dat tijdstip. Nice timemanagement is perfect.

Speaker 1:

Geweldig. Yes. Nou.

Speaker 3:

Goedemorgen, met Inge Maartje.

Speaker 1:

Hey Inge Maartje, goeiemorgen.

Speaker 3:

Hallo, goeiemorgen, Renco.

Speaker 1:

Je zit in de podcast met mij en met?

Speaker 2:

Ja, Dick natuurlijk.

Speaker 3:

Hallo Dick, ik zie je morgen.

Speaker 2:

Leuk dat we jou mochten bellen Ingemaatje.

Speaker 3:

Ja. Ben je een beetje

Speaker 2:

zenuwachtig of valt het mee?

Speaker 3:

Valt wel mee.

Speaker 2:

Gelukkig. Ja. Je weet nog niet wat we precies gaan vragen?

Speaker 3:

Ik weet niet wat jullie gaan vragen, maar

Speaker 2:

ja. Dat laat ik nu aan

Speaker 1:

Renco. Nou, oké, die taak zal ik ook maar nemen. Inge Maartje, ten eerste leuk dat we jou even mogen bellen.

Speaker 3:

Ja, leuk dat jullie mij gevraagd hebben.

Speaker 1:

Ja, nou kijk, wij podcasten, dat weet je, dat wij elke 2 weken een podcast maken. Doen we al een hele tijd. En ja, wij lopen er natuurlijk wel eens tegenaan dat ons perspectief op een vraagstuk altijd beperkt is door het feit dat wij, ja, een man van 40 zijn bijvoorbeeld.

Speaker 3:

2 mannen, 2 mannen van 45 hé.

Speaker 1:

Dat brengt gewoon beperkingen met zich mee, zo is het.

Speaker 3:

Dus je dacht we gaan de vrouw vragen van peerty gewoon een andere input te krijgen.

Speaker 1:

Ja, precies. Dus je ziet in onze seizoen nu al een verschuiving plaatsvinden want 1 of 2 afleveringen geleden hadden we Anouk. Ja. De vrouw van Dick in de afleveringen. Ook een vrouw van 40.

Speaker 1:

Dus ik zie een trend ontstaan.

Speaker 2:

Zo vrouwen, dat is wel eigenlijk al bijzonder.

Speaker 1:

Maar het het waarom we het extra belangrijk vonden om juist een waarom nee, waarom we jou graag wilden inbellen is dat het het gaat over de beslissing van de de landelijke kerken, het landelijke kerkverband van de Christelijk gereformeerde kerk. Ja. Over wat de positie van de vrouw is binnen de binnen de kerk, hè. Specifiek kan een vrouw nou ook predikant worden in een CGK kerk of kan een vrouw ouderling worden? Nou, we hebben net voordat we jou in belden, hebben we daar al even kort over gehad.

Speaker 1:

En nou, wij gaan het nog even verder discussiëren. Ook als we zometeen met jou ophangen nog even van nou, wat doet dat met ons? Maar voordat we dat doen dachten we ja, het is eigenlijk het veel interessanter om het eerst eens te vragen aan iemand die vrouw is. Ja, de eerste. Ten tweede die ook lid is van de van die kerk.

Speaker 1:

En dat ben jij.

Speaker 3:

Dat klopt.

Speaker 2:

Ik ben het

Speaker 3:

van de verzekeraar. En ik heb ook nog een ambt die ik verveelt binnen de kerk. Dat klopt.

Speaker 1:

En welk ambt is dat Inge?

Speaker 3:

Nou, ik ben pastoraal ouderling binnen onze gemeente. Dat doe ik nu een jaartje. En ja, eigenlijk Ik denk dat het ongeveer 4 jaar geleden zijn ze bij de CGK Zwolle vrouwen gaan vragen of ze de rol als pastoraal ouderling willen gaan vervullen. Kijk, er hadden wel vrouwen binnen de gemeente die al een taak hadden als pastoraal medewerker. Maar eigenlijk Ze zijn eigenlijk gestart, ongeveer 4 jaar geleden, van Oké.

Speaker 3:

Ook omdat ze zagen dat die rol heel mooi was binnen de gemeente, er vrouwen waren die heel mooi deze rol konden vervullen. En kijk, God heeft ons gaven gegeven, En God maakt niet een verschil tussen man en vrouw. Dus waarom niet ook deze mooie wol die vervuld kan worden? Kijk, ik heb nu een jaar mogen draaien. Ik heb een wijk in Zwolle-Zuid.

Speaker 3:

Had ik samen een andere ouderling, een mannelijke. En dat vond ik eigenlijk iets heel moois, want daardoor als we bijvoorbeeld gesprekken hadden, dan konden we samen naar gesprekken. Maar als er een gesprek was met een jonge vrouw, nou, dat vond de man best wel lastig. Dus dan werd er gevraagd: Zou jij naar deze vrouw kunnen gaan? En ook andersom, als het alleen maar een jonge man was.

Speaker 3:

Dan konden we het ook heel mooi, die rol ook samen vervullen. En wat ik vind, zeg maar, de gelijkwaardigheid, dat ook in de bijbel staat, waarin man en vrouw Kijk, we mogen ook samen het avondmaal vieren. Er wordt ook geen verschil gemaakt. We mogen een man en een vrouw mogen ook stemmen.

Speaker 1:

Gelukkig.

Speaker 3:

Geluk heeft het. Denk dat anno 2025 het ook heel mooi is om die gave die een vrouw heeft, om die ook, ja dat ze die op kan vervullen.

Speaker 2:

Eigenlijk zit je dan in de verkeerde kerk, blijkt nu. Maar wat vind je daar dan van? Kijk, ik weet dat Zwolle en nog wat andere kerken een beetje de vreemde eend in de bijt zijn, maar dit gaat wel over de koers van onze Kerk.

Speaker 3:

Het landelijke. Ik vind het ook wel erg verdrietig, maar het punt is: ze hebben mij niks gevraagd.

Speaker 1:

De traditie staat allemaal belachelijk.

Speaker 3:

Vind het wel Kijk, als jij een groep mannen bij elkaar gaat zetten en en daar komen vragen binnen, ze hebben niet de vrouw erbij betrokken om te zeggen hé, om een goede beslissing te kunnen nemen. Ze kijken heel erg naar de de traditie zeg maar en ook wat in de bijbel staat. Zij komen heel erg Ze kijken naar 1 Timotheus 2 vers 12, waarin echt wordt gezegd, nee, de man die heeft een rol en de vrouw moet zich koest houden. Kijken ze elke keer naar terug. Vrij

Speaker 1:

vrij vertaald, ja.

Speaker 3:

En als je gaat kijken naar wat bod in gelaten staat, daar staat gewoon de gave van de vrouw en de gelijkwaardigheid tussen man en vrouw, waarin de vrouw ook een dienende rol. En Jezus maakt geen onderscheid, ook die bij hem aan het avondmaal, daar is man en vrouw. Ook de vrouw vindt hij net zo belangrijk als de man. Dus ik vind het

Speaker 1:

Ja, ik veronderstel even dat op de inhoud zijn wij het volledig met jou eens. Dus wij zien ook die gelijkwaardigheid zoals jij die niet alleen persoonlijk belangrijk vindt, omdat je bijvoorbeeld zegt nou als ik een vrouw bezoek is het misschien wel handig als ik ook een vrouw ben. Er zit ook een praktische kant aan. Je geeft ook aan je of er ook vanuit diezelfde bijbel die aangehaald wordt om die vrouw geen plek in die kerk te geven, kan je ook tegenovergestelde beargumenteren. Dus we zijn daar ook op dat punt en en ze hebben het jou inderdaad niet gevraagd.

Speaker 1:

Dus en misschien in het algemeen hebben ze er wel heel weinig vrouwen of geen vrouwen geraadpleegd. En toch ben jij ouderling in zo'n kerk in een CGK kerk. Ik wil toch even daarop doorprikken. Jij leest dat ook, net als ik. En ik wrijf het dan Dick en Reinald onder de neus.

Speaker 1:

Kijk, dit is jullie kerk. Eigenlijk doe ik dat op een wat nettere manier, ook bij jou. Probeer natuurlijk, het lijkt wel een beetje of ik sensatiebelust ben nu. Maar ik ben gewoon even benieuwd. Ben je dan teleurgesteld, verdrietig of denk je joh, boeien?

Speaker 2:

Wil je dat we aan een CRK eruit stappen als Zwolle bijvoorbeeld?

Speaker 3:

Ik vind voordat je zo'n keuze maakt, dat je er echt goed over na moet denken. Want ik denk Dat heeft best wel consequenties. En Dus ik laat het echt aan het bestuur over om de keuze te maken. Het maakt wel verdrietig, want ik zie echt ook een plus. Ik hoor ook vanuit de gemeenteleden dat zij dit echt meer waarderen.

Speaker 3:

Ook als je ziet, waar wij het CGK, Dick, Reinnet en Ingrid van zijn We groeien nog steeds. En als er wel of niet vanuit landelijk wordt bepaald ergens doen we toch iets goeds als gemeente zijnde. Omdat we nog steeds wel groeiende zijn. En ik denk door een open blik te hebben en ook te kijken naar nu, anno 2025, wat wij belangrijk vinden denken we dat we vooral ons sterk moeten maken om de juiste boodschap uit te dragen. En

Speaker 1:

Maar Inge, nu ben ik eventjes ook een inwoner van Zwolle en ik ga helemaal niet naar de kerk en ik lees dit bericht ook. Ik denk gewoon, ja die lui, die zijn totaal achterlijk, weet je wel. Die leven nog in hele wereld.

Speaker 2:

Ik wil niet bij de club horen.

Speaker 1:

Mooi dat de kerk groeit Inge, hè. Neem ik de kennisgeving aan. Maar waarom zou ik in vredesnaam lid worden van een kerk? En dan ook nog eens een keer van een kerk die de positie van de vrouw ondergeschikt maakt aan die van de man. Dus ik probeer even wat te prikken hier.

Speaker 1:

Maar

Speaker 3:

ik Ik denk zolang wij als kerk dat ik nog steeds alleen mag blijven denk dat het nog niks, nog niks aan de hand is. Ik denk dat het vooral is van welke keuze we als kerk gaan maken.

Speaker 1:

Sorry dat ik je onderbreek, maar dan bedoel je dus de individuele kerk in Zwolle bijvoorbeeld, waar jij lid van bent, dan bedoel je niet de kerk als totale landelijke organisatie?

Speaker 3:

Nee, want ik denk dat wij als kerk, hoe wij bij mijzelf staan, dat wij deze boodschap nog steeds zo uitdragen, wij staan er nog steeds achter in de keuze die we maken. Alleen ik denk, zodra landelijk gaat zeggen: CGK, wat gaan jullie doen? Want wij willen niet meer dat vrouw in het ambt. Ik denk dan moeten wij als kerk daar heel goed de gesprekken over voeren. Ook met respect naar de andere kerk.

Speaker 3:

Want natuurlijk, wat zij hun reactie doet ons heel veel verdriet, maar we moeten wel goed kijken wat willen wij zelf als kerk zijnde. En zolang wij als kerk zeggen van hé, wij vinden de vrouw in het ambt nog steeds heel belangrijk en dit willen we graag voortzetten. Dan sta ik er ook achter.

Speaker 1:

Maar in een bijzinnetje zei je net Inge en daar wil ik ook straks met Dick nog over verder praten. Of eigenlijk Dick met mij. Je zei het in een bijzinnetje. Ik wil we willen ook respect hebben voor keuzes die andere kerken binnen de CGK maken. Die dus bijvoorbeeld heel duidelijk voor kiezen om een vrouw niets ouderling te maken, zoals jij dat wel bent.

Speaker 1:

Ja. Waarom? Is dat gewoon een beleefdheidsvorm? Of wat moet ik daar Hoe moet ik dat interpreteren dat je dat zegt?

Speaker 3:

Nou, ik denk zeg maar De keuze die ik heb gemaakt, zeg maar, voor de kerk ook de keuze om deze dienende rol te hebben Daar heb ik goed over nagedacht. Ook in mijn achterhoofd. Landelijk zijn ze het hier niet mee eens. Hoe kijk ik hier zelf tegen aan? En wat vind ik belangrijk?

Speaker 3:

De standpunten die zij hebben Zij hebben ook waarschijnlijk hele goede standpunten waarom het belangrijk is om niet een vrouw in het ambt te hebben. Niet die dienende rol te geven. Daarin heb je wel respect naar hen toe van: dat is hun keuze, daar staan zij achter. Ik weet niet hoe de gemeenteleden er achter staan. Waarschijnlijk wel, want zij hebben ook nog steeds leden.

Speaker 3:

Dus dat zijn normen of hun waarden, wat zij belangrijk vinden. En ik denk dat de gemeente waar ik nu lid ben, heeft de normen waar die ik ook waardeer.

Speaker 2:

Maar het is geen 'hun' hè, het is 'we'.

Speaker 3:

Ja, dit is 'we'.

Speaker 2:

Nee, maar dat is ingewikkeld toch? Ik bedoel, zit allemaal onder diezelfde paraplu.

Speaker 3:

Klopt. Alleen, ik denk dat ze doordat zij bepaalde standpunten hebben die ik niet belangrijk Die niet mijn paarden zijn praat ik over hun en Ik

Speaker 1:

hoor jou niet meegaan in mijn prikkelende uitgangspunt dat mensen op basis van dit nieuwsbericht zouden kunnen zeggen, die die mensen die dat nog om jou te quoten anno 2025 met elkaar besluiten, die zijn die zijn niet meer van deze tijd. Die zijn echt totaal belachelijk. Jij bent heel

Speaker 3:

Nee, ik vind het niet. Vind ze niet Nee, ik vind ze niet belachelijk. Nee.

Speaker 1:

Nee, oké.

Speaker 2:

Nee.

Speaker 3:

Want Als ik dat wel zou doen, dan ben ik net zo zwart-wit. Weet je wat ik bedoel? En dat Nee, ik denk zelf En de keuze die onze gemeente heeft gemaakt om wel deze dienende rol te geven aan vrouwen, is denk ik een hele belangrijke stap voor wat wij belangrijk vinden in de toekomst. En ook om het ook draaiende te houden. Want dat vrouwen ook deze mooie rol kunnen krijgen, heeft heel veel meerwaarde.

Speaker 3:

Dat zie ik ook tijdens gesprekken, want ik vraag het ook. Van ook Vinden jullie dat het nou ook Dat ik als vrouw En natuurlijk heb ik ook gesprekken gehad waarin mensen zeiden van: Ja, eigenlijk zijn we het dus niet zo.

Speaker 1:

We liever een man gehad op bezoek.

Speaker 3:

Ja. Maar ik kan het gesprek over voeren. En Wat ik belangrijk vind, zeg maar Doet het tijdens zo'n gesprek ook niet toe. Want ik vind een gesprek die ik heb met iemand uit mijn gemeente die ergens tegenaan loopt of geboorte, of een nieuw lid is

Speaker 1:

ook heel Dan hoeft dit niet de boventoon te voeren, zeg maar. Dat is niet de aanleiding waarom je daar natuurlijk bent op dat moment.

Speaker 3:

Nee, nee.

Speaker 1:

Oké, oké.

Speaker 3:

Maar het gesprek aangaan en respect naar elkaar. Kijk, en ik denk dat door Kijk, je moet het respect hebben voor hun, voor de tradities. Ja, ik ben zelf van oudsher, ik ben katholiek opgegroeid. Misschien hoor je wel dat ik een zachte G heb.

Speaker 2:

Is geen voorwaarde trouwens voor katholiek zijn.

Speaker 1:

Ik ben nooit opgevallen. En

Speaker 3:

de luisteraars weten misschien niet dat ik Nee, deze. Vanuit katholieke tradities, ik weet nog heel goed toen ik op een gegeven moment op zoek ging naar naar welke kerk past bij mij, hoe wil ik mijn geloof ervaren en wat vind ik belangrijk, Weet ik wel dat in mijn omgeving er wel veel problemen zijn van hé, waarom wij niet meer Katelien

Speaker 1:

kunnen zou kunnen zeggen, je hebt verkenning gedaan, welke kerk moet het worden? En dan in de ogen van jouw vriendinnen zegt nou, ben ben ik heb er eentje gevonden. Ik heb er een kerk gevonden, ga ik me mee aansluiten. Ja, het is wel een kerk waar een vrouw niet in het ambt mag, maar het

Speaker 2:

lijkt me toch

Speaker 1:

wel wat.

Speaker 3:

En dat vond ik op dat moment misschien minder belangrijk, zeg maar. Bela-vieke vrouw in het ambt.

Speaker 1:

Ja, is een beetje flauw voor mij, maar op dat moment kijk je naar andere dingen.

Speaker 3:

In de Kaprieken kerk zie je ook dat vrouwen nu ook steeds meer de rol gaan pakken. Ze zijn nog niet de pastoor, maar er zijn ook steeds meer vrouwen die ook bepaalde rollen gaan pakken. En je ziet daar dus ook een soort omslag ontstaan. Dus dat vind ik wel mooi anno 2025, dat dat ook kan daar. En daar is helemaal de pastoor mag helemaal niet getrouwd zijn.

Speaker 3:

Dus ik vind dat daar zie je ook dingen veranderen.

Speaker 1:

Inge, gun ons nog even wat tijd om om even na te denken Dikke Nick en nog eens te reflecteren op wat je allemaal ons meegegeven hebt. Ik vind het in ieder geval heel waardevol om juist van jou te horen hoe jij dit ervaart. De mooie kanten.

Speaker 2:

Ja, ik denk ik denk dat Inge een mooi pleidooi heeft gedaan voor juist wel vrouwen.

Speaker 1:

Zeker zeker.

Speaker 2:

Dus ja, dank. Fijn.

Speaker 3:

Ja, ik

Speaker 1:

en ik ik. Het proefde ook wel als iets wat dit. Dit gaat jou zo natuurlijk af Inge. Wij noteren jou op shortlist van gasten die we vaker in kunnen bellen.

Speaker 3:

Dat mag altijd gaan komen. Helemaal geen probleem.

Speaker 1:

Hey, dank je wel Inge en mooie dag nog.

Speaker 3:

Ja, zelfde. Succes nog.

Speaker 1:

Doei doei. Nou Dik, dat was Inge Maartje.

Speaker 2:

Ja, die was er in ieder geval duidelijk over wat zij vond dat de CGK moest doen. Of nou ja, dat zei ze eigenlijk niet. Eigenlijk gewoon, ze gaf gewoon aan dat eigenlijk de koers die Zwolle voert, die dan eigenlijk heel erg afwijkt van beslissing die nu is genomen. Ja. Dat ze zich in ieder geval thuis voelt in Zwolle en de rol die ze heeft, dat ze die belangrijk vindt.

Speaker 2:

En heeft ze ook uitgelegd waarom. En ik denk dat de argumenten dat wij het daar ook mee eens zijn, van praktisch, maar ook van waarom. Maar ik moet wel zeggen, toen jij dat artikel stuurde, en dat probeerde natuurlijk Inge ook een beetje voor te leggen, van ja, dit is wel een, de kerk gaat waarschijnlijk niet een andere koers varen. Dus deze beslissing is niet van nodig. Gaan we morgen nog een keer weer weer opnieuw bespreken.

Speaker 1:

Maar het kan maar zo zijn dat je weer voor de komende 10, 20 jaar, zeg maar, dit het standpunt is.

Speaker 2:

Ja, ja, want ook in het onderzoek hiernaartoe bleek ook wel dat de CGK vond eigenlijk alle tussen tussenvormen waarin kerken die het anders wilden doen dan tijdelijk hun eigen koers mochten varen, geen beslissingsbevoegdheid zouden hebben in de synode. Dus dat is die overkoepelende groep.

Speaker 1:

Oké, dus even concreet. De kerk in Zwolle, waar dus jij en Inge

Speaker 2:

er zijn ongeveer, er zijn 181 Kersgeformeerde kerken. En een 31 daarvan voeren een beetje de koers zoals Zwolle. Dus die hebben een een vrouwelijk, volgens mij geen vrouwelijke predikant, maar zijn 31 ongeveer een kwart.

Speaker 1:

En jij zegt daarvan dat het ook een overweging is om die 31 kerken eventueel inspraak in het landelijke verband te ontnemen zolang ze tegen dit standpunt.

Speaker 2:

Volgens mij, ik, ik heb het niet helemaal paraat, maar volgens mij voor een periode van 9 jaar zou er een soort nou, maar even gedoogconstructie noemen. Maar dat is dus van tafel geveegd omdat ja, eigenlijk de CGK ook vond van dit, het moet gewoon duidelijker worden, niet van die, nou, ik parafraseer het nu een beetje, maar het het we moeten gewoon hier een standpunt innemen. En het standpunt is nu gewoon nee, dit willen we niet.

Speaker 1:

Ja, ik vond eigenlijk Inge nog best mild over die beslissing. In de zin dat ze zei ja, ik zit in, ja, ik, dat zijn natuurlijk mijn woorden nu, maar ze zitten in jullie zitten in een kerkverband. Ik zit er, ik ik reken mezelf daar eigenlijk praktisch ook toe hoor. Al al zit ik dan in de Nederlands gereformeerde kerk. Nou, zal menig luisteren aan worst wezen misschien.

Speaker 1:

Maar je zit in dat in die kerk waar gezegd wordt nou, jij mag dat niet doen. Ja. Ik doe het, je doet het toch. Ja, en dan als je dat dan probeert een beetje op de scherpst van de snede te zetten, dan hoor ik Inge wel zeggen ja, nou ja, we moeten ook wel respectvol blijven naar andere kerken in de CGK die anders besluiten. En toen dacht ik ja, is dat dan ook hoe ik bijvoorbeeld naar zou moeten kijken als christen?

Speaker 1:

Dat ik zeg nou, in de in de hele onze, mijn eerdere dominee zei wel eens van een soort hele grote optocht waar iedereen in meeloopt, hè. En ik loop ook ergens. Maar die christenoptocht, dat is een flinke optocht. Ja, ik moet ik moet ik ook niet milder zijn naar mijn medewandelaars in die club die er die er op mijn optiek ja, bijzondere overtuiging op nahouden.

Speaker 2:

Ja, nou, dat is precies dat woord. Ik vind het woord respect vind ik al problematisch, weet je. Dat je denkt ja, respect, wat betekent dat dan precies? Van als ik respect heb voor iemand anders standpunt, betekent het, ik kan het daarmee oneens zijn, maar ik vind het toch fijn dat jullie bij de club horen. Ja, ja, zoiets.

Speaker 2:

Maar dat is een hele rare opstelling, toch? Vind ik ook weer.

Speaker 1:

Ja, had mijn respect. Ik hoor er in ieder geval in dat je niet zeg maar dat je dan wel je blue je best blijft doen om te begrijpen hoe die ander komt, waar die toekomt.

Speaker 2:

Ja, mooi verwoord. Ja, ik denk ja, precies.

Speaker 1:

Dat is niet categorisch afwijzen van nou, jij bent ook achterlijk dat jij iets denkt wat ik niet denk of niet meer denk. Ja, en we gaan er

Speaker 2:

ook vanuit dat het zeg maar geen want ook dat er zijn ook genoeg vrouwen, althans in in het kerkverband, die zich dus prima, weet je, die zijn ze soms zelfs verhuisd van een andere stroming naar de CGK omdat deze positie.

Speaker 1:

Ja, ik vind ook niet mensen mensen die sterke mening hebben zijn nog wel eens meewarig, alsof ze allemaal moeten opnemen voor die verarmen vrouwen in die CZK in dit voorbeeld, want die mogen ouderlijk worden. Nou, dan voel ik dat niet.

Speaker 2:

Nee, als er iets van het woord dictatoriaal afgedwongen. Nee, ik denk dat er ook gewoon een grote groep zit. En ik bedoel dat ook met respect. Er is ook gewoon een grote groep die zich hier wel, die zit hier echt niet je tanden knarsen nu in de in in de banken. Van nou, foei, wat zitten we nou weer.

Speaker 2:

En als we eruit gaan, dan worden we met pekke veer het dorp uitgejaagd. Nee, daar geloof ik niks van.

Speaker 1:

Nee, nee, nee, daar geloof ik ook niks van. Maar mijn eerste reactie toen ik dat artikel las. Ik ik was 1 in diepe zucht, omdat ik dacht dit gaat, dit voelt als een als een achterhoedegevecht. Ja, het voelt als een om het onderwerp is. Het is voor mij een non onderwerp.

Speaker 1:

Het is voor mij zo volstrekt normaal dat er ook in het bekleden van functies in de kerk totaal geen onderscheid gemaakt wordt tussen man en vrouw. Ja, voor mij, voor mij persoonlijk. En dan lees ik dit en dan denk nou, daar is heel lang over nagedacht en we bevestigen eigenlijk na langer over nagedacht te hebben nog een keer wat we al eerder zeiden. Kan je zeggen nou oké, kudo's voordat je er zo goed over nagedacht hebt, hè. Dus het heb je zorgvuldig gedaan als geloof ik allemaal direct.

Speaker 1:

Maar ik denk ook hoe kan je dan alsnog tot deze uitkomst komen?

Speaker 2:

Ja, kijk, en als er een hele lekkere eenduidige club was, dan dacht je nog nou, dat is da's prima. Maar je zit gewoon ermee dat gewoon een kwart die waren ook echt wel. Je las ook wel echt mensen wel in tranen. Kijk, het gaat er toch ergens over, weet je wel. Ondanks dat wij een achterhoedegevecht vinden, op dit niveau gaat het echt over gevoelens.

Speaker 2:

En misschien zullen sommige mensen zeggen zelfs hun levens gaat hier wel over. En is het ook een, dat is ook, vind ik dan ook wel weer verbazingwekkend. En daar zouden we eigenlijk eens iemand over moeten vragen van waarom zou je dus nog binnen dit kerkverband willen blijven als dit dan, maar die hele tijd die ene groep, die kwart, die zegt de hele tijd ja, maar we willen niet weg.

Speaker 1:

Ja, ja, dat ja.

Speaker 2:

Dat dat vind ik interessant toch? Dat dat zeggen bijna al die progressieve. Het is niet alleen Zwolle. Maar die andere zeggen ook van ja, wij hoeven helemaal niet. Je zou zeggen nou, dan gaat het gewoon prima, we beginnen gewoon een nieuwe club.

Speaker 1:

Ja, die ambitie is helemaal af. Nee, die wensen zich helemaal niet.

Speaker 2:

Nee, nee, nou, ieder geval niet. Misschien gaan we er wel naartoe. Maar er zit iets ook in van nou ja, dat dat is wat Inge Maartje ook onder woorden bracht van iets van traditie. Het is toch onze club, het is onze kerk, de dat zeg maar je je identiteit van wie je bent valt samen met het kerkgenootschap waar je bent.

Speaker 1:

Maar doen wij niet precies hetzelfde dan als christenen in die in die haal ik even die optochten weer bij. Daar lopen ook mensen mee in die optocht waarvan ik denk wij delen eigenlijk helemaal geen overeenkomsten. En toch noemen wij onszelf beide Christen.

Speaker 2:

Ja. En nou, ik vind dat zo. Ik vind het bij bepaalde standpunten merk ik wel dat ik het dan wel lastig vind. Ja, terwijl ik dan wel.

Speaker 1:

Ja, ik ja, ik heb dat ook hoor.

Speaker 2:

Ja, nou, op een gegeven moment ook dan, dat is dan een beetje koren op mijn molen. En dan zei, iemand zei van ja, als we dit gaan toestaan, moeten we straks het homohuwelijken en kinderen aan het avondmaal ook toestaan. Dan denk ik, ja, dat klinkt voor mij als een soort echo uit 1948 of zo. Wat, wat, wat, hè, serieus zijn dit nou de, is dit waar je bang voor bent tussen aanhalingstekens? Ik je bang?

Speaker 2:

We hebben het over. Ja. Ik ben met jongeren probeer ik nog zeg maar bij het geloof te houden. Dat dit soort, ja, wat je zegt, achterhoede effect. Exact.

Speaker 2:

Ik bedoel, kerk loopt leeg waar we bij staan. We proberen de relevantie van het geloof aan iedereen te laten zien en we hopen dat het geloof ook voor zichzelf spreekt, zeg maar. En dan zeg ik geloof omdat ik bedoel die hele die hele optocht waar je het over hebt. Dan denk ik wel eens ja, dan helpt dit niet per se erbij. En aan de andere kant, dat was ook de reden waarom ik dit als onderwerp wilde of inbracht.

Speaker 2:

Het zit hem in dat respect van kunnen we dat nog? Horen deze daadwerkelijk bij de club? Weet je wel? Is dit?

Speaker 1:

Kun je het nog opbrengen om dat respect te Ja,

Speaker 2:

en ik merkte het in ons voorgesprek ook, ging ik het ja, maar ze zijn er nog niet. En toen tikte hij me op de vingers van ja, maar we doen net alsof er zeg maar een soort ja, maar deze groep heeft het licht nog niet gezien.

Speaker 1:

De tijd moet zijn werk

Speaker 2:

nog doen ofzo. Ja, en toen zei je ook al terecht van ja, maar alleen al de de CGK die al 20 jaar over dit besluit is. Het is maar de vraag of of er nog ergens licht wordt gezien. En zij zullen zeggen ja, welk licht? Ze zitten al in het licht.

Speaker 2:

Dus ik vind

Speaker 1:

dat eigenlijk niet fair om er op die manier naar te kijken. Alsof dat een ontwikkeling is die op sommige in sommige gebieden van het land of zo wat trager gaat. Het is ook wat nog wel aanmatigend om er zo naar te kijken, maar ik merk wel dat ik snel gedachten heb die die richting opgaan. Ja. Als je nou gewoon dat even probeert te parkeren en denkt oké, ik zit ben lid van een diverse club.

Speaker 1:

En er zitten ook mensen in de boot, in de optocht. Die houden er hele andere overtuigingen op na. Ja, ik vind het toch moeilijk om het daar dan mee af te doen.

Speaker 2:

Ja, ik ook. En dan denk ik van ja, is het is het dan oké omdat ze geen vrouwen slaan, weet je wel. Dus dan, ja, dan, oké, ja, zo ja, dus jullie.

Speaker 1:

Dat had erger.

Speaker 2:

Ja, ja, wat is de schade nou helemaal of zo, hè, denk je van ja, nou ja, goed, als die als die club ook bestaat uit vrouwen die zich daar ook allemaal gewoon prima

Speaker 1:

Ja, dan is er natuurlijk ook niet echt wat aan de hand zou je kunnen zeggen.

Speaker 2:

Nee, dan

Speaker 1:

kun je er nog in, kun je er natuurlijk nog wel van alles van vinden, dat je nou een totaal belachelijk wereldbeeld of hè, hoe kun je die positie van die vrouw nou zo zien, inclusief de vrouwen zelfs dan. Ja, maar in jouw, maak ik hem even weer specifiek. Jouw club, Dick, zit er gewoon een kwart. Ben jij er 1 van die dit heel anders ziet?

Speaker 2:

Ja, precies. Maar omdat ik in andere takken, weet je wel, als je dan lid bent van een of andere politieke partij die op een gegeven moment radicaal rechts gaat doen, dat je dan tegen die lui zegt van Wil jij nou bij die club horen? Wordt die tijd deze keer gaat uitschrijven?

Speaker 1:

Vervreemd eigenlijk dan.

Speaker 2:

Ja, en dan zeg ik dus wel van de in een de kerk krijgt dat allemaal prijzen. Ook die die hele die die hele die tak die hooliginisme omarmd heeft of zo. Dus dat voelt raar, weet je, terwijl ik andere mensen op andere vlakken allemaal zeggen nou, als dat nog onderdeel is van jouw club, dan zou ik misschien je lidmaatschap maar eens heroverwegen. Ja. En nu ga ik in 1 keer, omdat het mijn kerk is, ga ik de mantel der liefde, dan ga ik zeggen nou ja, prima joh, als ze die, dat ze dit en dit niet willen of dat die groep er niet bij hoort en die niet en die niet.

Speaker 2:

Nou, die lijst is soms in sommige kerken behoorlijk lang waar er allemaal niet bij mogen. Dan denk ik ja, als je merkt ik een mes op de keel zet, dan denk ik wel van ja, wordt dit nou allemaal er wel bij? Ja, weet niet.

Speaker 1:

Ja, ik zet hier het mes op de keel, dan kun je niet zo twijfelend blijven.

Speaker 2:

Nee, ik vind dat, ik vind dat verrekt moeilijk. Want ik merk dat ik gewoon, dat ik, nou ja, hebben ook wel eerder het woord hypocriet, dat zei Job in de vorige aflevering volgens mij, dat je af en toe als christen ben je zit je een beetje hypocriet te doen hoor. Dan zeg ik wel van: hé joh, alle paletten zijn welkom. Terwijl ik als ik nu naar de landelijke politiek kijk en er is iemand lid van een van de regeringspartijen, kan ik nu wel zeggen. Nou, dan zou ik hem misschien in een gesprek toch even op het hart drukken van: prima, blijf jij bij deze toko, dan zou ik wegwezen.

Speaker 2:

En dan bij de kerk ga ik in 1 keer doen.

Speaker 1:

Ja, ja. Ja, ik vind dat de mantel der liefde wel mooi gekozen.

Speaker 2:

Ja, voor mij is het ook nog echt nog, kijk voor jou, jij kunt het nog aanvliegen van het is de CGK, het is ook.

Speaker 1:

Kan jullie gewoon een beetje onder de neus zijn.

Speaker 2:

Maar ik bedoel, dit staat gewoon boven de nieuwsbrief die ik elke keer een week krijg, weet je, staat al gisteren, ik geef hem weer

Speaker 1:

de kerken. Ja, dus eigenlijk komt die bij jou in dat opzicht nog wel iets dichter bij huis.

Speaker 2:

Ja, ja, waarvan ik denk ja, weet je, kan ik dan.

Speaker 1:

Maar als je dat dus, maar als je dat dus niet wil, Jij bent niet bereid om dat te accepteren omdat je zegt ja, dat voorbeeld wat je net gebruikt, die club waar ik dit van ben, ja, die die extreem rechts of zo, dat dat steeds meer opschuift, dat je op een gegeven moment eigen voor je geld moet kiezen. Ja. Nou, hoor ik niet meer bij. Stel je voor dat je dat plott op de die kerksituatie.

Speaker 2:

Ja, dan zou ik overstappen bijvoorbeeld naar de NGK. Maar dan weet ik dat die club er nog steeds is. Weet je wat heb ik ook gedaan? Ik ben dan veranderd van club, maar die anderen mogen gewoon dat beleid.

Speaker 1:

Voor het beleid maakt het ook niet zo heel veel uit. Ja, dus dan is je vraag ja, wat heeft het voor een effect het nou, ik zou zeggen, voor jou persoonlijk heeft het tot effect dat je die spanning kwijt bent. Ja, dat je misschien een club, een andere club vindt waar je je meer mee vereenzelvigd.

Speaker 2:

Ja, precies. Maar dat

Speaker 1:

zou het dan opleveren.

Speaker 2:

Ja, niet zoveel. En dan kom je weer op dat het toch wel dat je heel veel dit individueel beantwoordt. Van ja, dit is mijn standpunt. Maar dit gaat natuurlijk gewoon over een, ja, dat is wel het lastige aan zo'n kijk, elke kerk mag anders, dat hebben we ook in de coronatijd gemerkt, je hebt een landelijk bestuur, maar elke kerk individueel mag andere beslissingen nemen. Dus je zegt wij wilden in coronatijd dat je kerkdiensten zo en zo.

Speaker 2:

Maar er waren een aantal kerken die zeiden ja, boeien dat jullie dat zeggen. Als, toentertijd was het volgens mij Urk, besluiten om het anders te gaan doen. En dat mag, omdat

Speaker 1:

je als kerk ook enigszins onafhankelijk bent. Oké, maar waar is dan die duidelijkheid voor nodig die kennelijk dat landelijke CGK-kerkverband meende te moeten brengen? Zou je ook niet kunnen zeggen joh, wij hebben hier als landelijke club niet 1 totale mening over, want we onderkennen dat die nogal uiteenloopt in alle individuele kerken. Dus als je wil weten waar de CGK voor staat op een bepaald onderwerp, bijvoorbeeld mag mevrouw predikant zijn, dan moet je even te rade gaan bij de lokale CGK moet je even daar vragen, want dan moet je even kijken hoe daar is.

Speaker 2:

Ja, nee, maar ze vinden toch nee.

Speaker 1:

Kan dat niet?

Speaker 2:

Nou, niet vanuit dus de ja, vooral vooral met die nadruk op die Bijbel. Dat is natuurlijk altijd heel, dat maakt het wel altijd heel hermetisch hè, van waarin zij gewoon diverse aanhalen waarin dit gewoon duidelijk is. Wat ik

Speaker 1:

ook zei, ja.

Speaker 2:

Er is gewoon geen, er is gewoon geen ruimte. Er is gewoon 0 ruimte. En elke vorm van toegeven aan die ruimte, dat proeft die wel een beetje, is toch toegeven aan ja, waarom zouden we daarin mee moeten gaan? Voor wie zeggen ze. Wij zijn gewoon van mening dat dat klopt niet.

Speaker 2:

Dus waarom zouden we, het klopt gewoon niet punt. Er is geen maar, het is gewoon klopt niet.

Speaker 1:

Ja, dus dat dan zeg je eigenlijk. Dus wij, wij, die minderheid waar jij dan bij hoort, zeg ja, dit is je bent de minderheid en dit is gewoon hoe het in de volle club, zeg maar beleefd wordt.

Speaker 2:

Het grappige is wel dat ze hebben benadrukt dat het niet onchristelijk is wat dus die andere kerken doen.

Speaker 1:

Maar dan kom je nog bij de schrik vrij.

Speaker 2:

Ja, nou, dat zou nog bij bijna de suggestie. Nee, maar die suggestie zou dus kunnen. Het werd ook een beetje woordspelletje natuurlijk van dat zou de suggestie kunnen zijn dat als dit christelijk is, dan de partij die is die 31 kerken die niet meedoen, die zijn dus automatisch dan onchristelijk. Maar dat dat mocht, dat zou zijn. Nee, zo werkt het in de communicatie dan niet naar buiten komen.

Speaker 1:

Nee, maar goed, dan zou je datzelfde, dan zou de CGK dat ook bijvoorbeeld zeggen over alle andere kerkgenootschappen waar die vrouw wel bijvoorbeeld. Ja, maar

Speaker 2:

het is wel, het staat natuurlijk wel weer haaks op die ja, dit is de, dit is dat eigenlijk soort de waarheid. Dus eigenlijk zeg je toch tegen die ander zeg je eigenlijk wel. Ja. Dus uiteindelijk, ik snap dat je dit in de perscommunicé niet zo doet, maar als ik dan gewoon even een beetje door douw, dan denk ik ja, maar dit is toch, dit is toch jullie besluit? Dus jullie vinden dat wel.

Speaker 1:

Ja, nou, ik, heb, ik kom nu te, we moeten trouwens bijna afronden denk ik. Maar ik kom mij nog, misschien wel nog te binnen. Ik heb een keer een blog geschreven over dat je eigenlijk in de kerk ook 2 golflengtes hebt, hè. Dus dat je als kerkenraad kan zeggen nou, wij vinden niet of uit, dus je zou kunnen zeggen, wij hebben er moeite mee als een stel wat nog niet getrouwd is samen gaan wonen. Ja.

Speaker 1:

Ik snap dat niet niet meest actuele onderwerp misschien is voor velen, maar in de kerk wel. Ja. En dan vervolgens zijn er, is er een stel wat samenwoont. Dat dat klopt dus dan niet hè. Dus dan ga je, maar dan dan kunnen er natuurlijk individuele pastorale, daar komt dan dat woord vaak ook bij, individuele pastorale omstandigheden zijn.

Speaker 1:

Ja. Waardoor dat wel kan of niet niet veroordeeld wordt. Misschien is dat een beter, niet niet niet.

Speaker 2:

Nou, en niet eens volgens mij altijd omdat er hele medische redenen worden gegeven of zo waar je moest samenwonen of iets dergelijks. Ach, ik had volgens mij gewoon, volgens mij gewoon op pure persoonlijke motivatie.

Speaker 1:

Ja, de huur, dubbele huur werd te hoog.

Speaker 2:

Precies. Volgens mij vind je dat allemaal niet aan te voeren. Het is gewoon, het kan een standpunt zijn, maar dan

Speaker 1:

Ja, maar daar, daar hoefde ik altijd in van waarom, waarom wil je wel, zeg maar, op individueel niveau ruimte geven aan individuele omstandigheden en wil je tegelijkertijd als kerkenraad, dus dat wil zeggen het bestuur van 1 individuele kerkgemeenschap, toch een formeel daar je ertegen blijven uitspreken. En dat proef ik dan eigenlijk hier

Speaker 2:

ook. Ja, aan de andere kant zou dus nu wat de CKK heeft gedaan, dat dan jou tegemoet komen en gewoon zeggen nou lekker, we gaan het helemaal individueel niet meer toestaan. Het is gewoon streep. Het is gewoon duidelijk. Klaar.

Speaker 2:

Niks niks met dat wat jij zegt. Dat is dat is de dood in de pot.

Speaker 1:

Ja, maar de vraag is of of dat zo zal gaan. Ik bedoel, dat is misschien wel door een aantal mensen gezegd, maar wat gaan ze jullie dan doen met pek en vinger uit de club sturen?

Speaker 2:

Ja, dat is het. Maar dat is de nu de de spannende vraag denk ik voor voor al die kerken van nou ja, ik weet niet of ze spannend vinden, maar goed.

Speaker 1:

Maar ik blijf ik blijf het me afvragen voor wie is die duidelijkheid? Wie? Ja, wie is nu gebaat? Nou, het is voor mij nu eindelijk duidelijk. Ik vind het fijn.

Speaker 1:

Ik ben het misschien niet eens, maar het is nu wel Wie zal zo reageren? Ik weet dat vraag ik me oprecht af. Ja.

Speaker 2:

Nee, ik zit te denken zou het dan voor die kerkbesturen zelf zijn, maar dan komt het weer op zo op mens niveau. Ik schaal het dan wel wat hoger in. Ik denk je vecht ook niet echt met een bepaalde groep om een plek in de samenleving waarvan je dus door nu paal en perk te staan. Dat het in ieder geval duidelijk is waar jij staat.

Speaker 1:

Want volgens mij kunnen zich prima nog naar links

Speaker 2:

en rechts bewegen zonder dat je iemand in de weg zit.

Speaker 1:

Ja, dat is misschien dat we het niet overzien of zo, maar ik vraag me dat gewoon zo gaandeweg deze podcast vraag ik me dat af. Wie wie wie is nu gebaat met deze duidelijkheid? Maar goed,

Speaker 2:

ja, ik, ik, je maakt er een grapje van, maar ik dacht het, om te zeggen dat het allemaal gevoelens losmaakt, dat zijn misschien wat grote woorden, maar ik moest het toch wel even, ik dacht gewoon serieus van ik hoor bij deze club en nu. Nou ja, kijk, ik zat ook wel ook hierbij, noem al hoolicanisme. Je kunt ook fan van Ajax zijn en er zijn altijd een paar van die supporters die die rossen dan die hele binnenstad van een andere stad. Ja, dan moet je ook ergens zeggen van ja, die horen erbij, weet je wel. Of ja, dat zijn ook supporters.

Speaker 2:

Of mensen gaan zich heel snel distantiëren. Nee, dat zijn in naam zijn dat. Toen dacht ik ja, er zijn wel meer gebieden in het leven waarin je bij een groep hoort waarin het toch, ja, hoe ver ging mijn compassie en dat ik allemaal andere maatstaven ging hanteren bij de kerk. Ja,

Speaker 1:

interessant. Nou, misschien dat we er na verloop van tijd nog eens over verder kunnen praten om te kijken of je nou tot een soort nieuwe positie bent gekomen.

Speaker 2:

En misschien gebeurt er wat in de kerk. Er een scheuring of iets dergelijks zou kunnen. Misschien dus dat wordt dat weer een nieuwe aanleiding. Ik hoop het niet, maar

Speaker 1:

ik moet zeggen ondanks mijn initiële verzet tegen dit onderwerp is eigenlijk best wel een interessante opname geloof ik, al zeg ik het zelf. Ja, en

Speaker 2:

jij zit eigenlijk nog in de club die zichzelf eigenlijk weer door samen te gaan zichzelf eigenlijk nieuw leven gegeven heeft, denk ik. Ja. Ja. Tegenovergestelde.

Speaker 1:

Ja. Ja, ik denk dat er ook dus op landelijk niveau de samenwerking tussen de Nederlands gereformeerde kerk en de Christelijk gereformeerde kerk door dit besluit van de Christelijk gereformeerde kerk ja dat gaat niet ten goede komen. Nee. Loopt nu uit elkaar zullen zeggen.

Speaker 2:

Ja, op landelijk niveau wel. Ik denk op plaats van die niveaus zullen nog samenwerkingen zijn maar ook hierbij gaat staan op individueel niveau.

Speaker 1:

Tot over 2 weken. Ja, zeker. Gaan we weer wat nieuws bekokstoven. Inge, dank je wel ook nog bedankt voor je bijdrage.

Speaker 2:

Ja, zeker weten.

Speaker 1:

Ja, jij natuurlijk ook weer bedankt voor het luisteren naar Geloofsvoer Gespek. Over 2 weken zijn we er natuurlijk weer met een nieuwe aflevering. Ik heb nog geen flauw idee waar het over gaat. Nee dat weet ik wel trouwens. Maar ik zeg het nog even niet.

Speaker 1:

Tot over 2 weken.

Makers en gasten

Dick
Host
Dick
Podcaster en schrijver voor geloofsvoer.nl
Renco
Host
Renco
Podcaster en schrijver voor geloofsvoer.nl
person
Gast
Inge-Maartje
Vriendin van Dick en Renco
#102 Vrouwen in de kerk (met Dick en Inge-Maartje)
Uitgezonden door