#100 Het christendom ligt weer op tafel? (met Dick en Anoek)
Trommelgeroffel, trommelgeroffel, welkom. Welkom bij de honderdste aflevering van geloof voergesprek. Cool, leuk dat wij er zijn. Leuk, ja, leuk dat jij er ook bent. In deze aflevering uiteraard ga ik in gesprek weer met Dick.
Speaker 1:En als inbellen deze aflevering hebben we niemand minder dan Anouk. Ja, en Anouk is ja, voor de trouwe luisteraar, die weet dat. Anouk is de vrouw van Dick. Dus dat is natuurlijk superleuk en ook wel gepast voor zo'n honderdste aflevering. En in deze aflevering hebben we het over licht onder de jongere generatie het Christendom weer op tafel als een serieuze religie, serieus wereldbeeld met alles wat erbij hoort.
Speaker 1:Ja, nou, een abstracte vraag denk ik. We gaan erover nadenken. We gaan erover praten en ik hoop dat je het interessant vindt om weer mee te luisteren. Dick, het moet even gezegd worden. Aflevering 100.
Speaker 2:Ja, bizar. Aflevering 100. 100, wat een getal. Ik heb net ook vooraf al bekend dat het voor de rest niet heel veel met me doet.
Speaker 1:Nee, ik zag ook geen twinkeling in je ogen.
Speaker 2:Nee, goed. Als je hem eventjes een beetje door je mond laat rollen, dan denk je toch 100 man.
Speaker 1:Als een soort goed glas wijn ook.
Speaker 2:Ja, dat je denkt wauw, zijn wij al 100 keer dit aan het doen?
Speaker 1:Ja. Als dat probeert concreet te maken, dan heb je al 100 onderwerpen zijn er bedacht. We hebben natuurlijk heel veel mensen ook in de podcast gehad. En de ene seizoen meer dan andere seizoen. Maar dat we toch ervaar ik nog geen enkele moeite om een onderwerp te bedenken voor een opname.
Speaker 2:Nee, die dien schuilt aan. En ik denk dat we ook elke keer weer die nieuwe dingen hebben we ingevoegd. Gasten, waardoor we het ook zeg maar fris hebben gehouden.
Speaker 1:Ja, we spelen natuurlijk wel een beetje met de vorm.
Speaker 2:Ja, waardoor we onszelf ook wat voorkomen hebben dat we teveel gingen herhalen en een beetje out-of-the-box en dat soort dingen.
Speaker 1:Ja joh, en we hebben nog meer dingen in het vat hè?
Speaker 2:Heel veel, ja.
Speaker 1:Mobiel podcasten?
Speaker 2:Ja, precies, daar had ik ook al ideeën over enzo. En dacht ook, jij bent, je hebt best altijd heel veel met gasten uit jouw reservoir. Ik dacht misschien moet 2025 ook maar een jaar worden dat ik wat meer mijn reservoir aan boor. Nou, dat was een gedachte die gisteren in mijn naam naar boven kwam. Dat misschien allemaal in het licht van die honderdste aflevering, dat ik daarover nadenk.
Speaker 2:Ik weet het niet. Zulk maar gewoon zeggen, die honderdste aflevering, die brengt onvermoede krachten naar boven.
Speaker 1:Wat misschien nog wel noemenswaardiger is dan het feit dat dit aflevering 100 is, is dit ook de aflevering waarin we jouw vrouw gaan inbellen.
Speaker 2:Ja, die hebben we 100 afleveringen hebben onze eega's. Zeggen dat? Ja. Ja. Die hebben wij gewoon, ja, niet altijd uit eigen wil.
Speaker 2:Ja, wel van die van hen, maar niet van ons. Die hebben zich altijd heel erg afzijdig gehouden. Maar voor een korte, met nadruk op kort, inbellen mocht dit wel.
Speaker 1:Nou ja, ik vond het zeer sportief. Dus dat markeert misschien nog wel meer deze aflevering dan het feit dat het de honderdste is.
Speaker 2:Dat zou ik maar zo maar kunnen. Dat we ons de honderdste aflevering herinneren vanwege dat heugelijke feit.
Speaker 1:Ja, ja. En inhoudelijk ligt deze voorbereiding voor deze opname in jouw handen. En jij, kun je daar iets? Waar gaan we het over hebben, Dick?
Speaker 2:Ja, het is gewoon een column. We hebben beloofd dat we daar niet te vaak naar verwijzen, want dan moeten luisteraars dat ook helemaal weer gaan lezen. Maar het is een column van Ellen van Heij in Trouw.
Speaker 1:Is Ellen van Heij?
Speaker 2:Een voormalige jonge theoloog des vaderlands of echte theoloog des vaderlands. Ik weet het niet. Hij is van onze leeftijd gok ik, misschien iets jonger. Vrij actief in proberen een soort, ja hoe zou je dat zeggen, een soort lijntje te leggen tussen tussen de tijd anno nu en de Bijbel. Vind altijd dat hij dat op een hele leuke en laagdrempelige manier vaak dichtbij weet te brengen met dingen die nu spelen, om dat te verbinden.
Speaker 2:Dus hij heeft kennis van zaken. Hij heeft de opleiding ervoor, maar hij staat ook met zijn benen in nu. Hij mag het ook heel vaak persoonlijk maken. Zijn eigen ervaring in het land vind ik leuk. Soms is heel herkenbaar.
Speaker 1:Hij schrijft boeken.
Speaker 2:Schrijft boeken. Hij heeft wel een drietal. Daar vond ik volgens mij 2 thuis heb liggen. Maar gewoon, als zijn naam voorbij komt, dan vind ik het altijd leuk om zijn column te lezen. Deze column was misschien een klein beetje een inkoppertje, omdat we het al eerder over hebben gehad.
Speaker 2:Maar in deze column heeft hij het er eigenlijk over dat hij merkt dat er weer een soort, ja, nieuwe generatie aan het opstaan is die anders tegen religie en christendom aankijkt dan de generatie van onze ouders of van onze opa's en oma's. En dat is natuurlijk, daar hebben we het eerder over gehad. Maar hij staafde dat met wat feiten en zo. En dat vond ik wel leuk. Hij zei onder andere, dat wist ik helemaal niet, de Bijbelverkoper klaarblijkelijk in Nederland in de lift zat.
Speaker 2:Of iets dergelijks. Volgens mij noemt hij geen nummers, maar volgens mij belde hij met, heel ingewikkeld weer met het Nederlands Dagblad. En die had weer de cijfers opgevraagd bij dit en dat. En die zei: ja, het gaat relatief goed. Dus ja, of het zijn al die kisten die komen, hebben in de Bijbel kapot gelezen.
Speaker 2:Die kopen gewoon een nieuwe. Maar ik had het idee dat het over een soort nieuwe aanwas ging.
Speaker 1:Ja, ik heb zelf ook wel het idee, zeg maar uit mijn eigen ervaringen met leeftijdsgenoten als het gaat om gesprekken over geloof, dat meer dan toen ik tiener was, dat het christendom nu wel gewoon op tafel ligt als serieuze religie of een wereldbeeld of een lens. Mensen hebben er allerlei andere woorden voor. Maar ik ervaar helemaal niet dat ik van halve zool versleten word, omdat ik nog christenen noem.
Speaker 2:Terwijl je dit nu zo zegt, denk ik, ja, hebben het natuurlijk ook over gehad met het atheïsme, toen Stien Jensen dat boek schreef, die ook zo zei van ja, die echte die-hard mensen bestaan ook bijna niet meer. Dus je hebt bijna niet meer van die rabiate discussies over wel of niet. En dat je elkaar echt bijna de de tent uit vecht. En dat er nu soms wel zelfs door Stiene Jensen, die zichzelf dan ATS noemt, een lans wordt gebroken om dat religieuze toch in te passen. Ja, spiritueel.
Speaker 2:Spiritueel om daar dan, dus er waait gewoon een andere wind. En daarmee niet zeggen van, we gaan weer terug naar de tijden, weet ik veel waar we dan aan refereren. Maar dat vond ik wel mooi iets en ik waardeer het de beweging zelf. Dus dat zeg ik ook weer, want ik refereerde Wat bedoel je daarmee? Ja, refereerde in de podcast 99, refereerde ik al aan een boek wat ik aan het lezen was van 'Ander Root, wacht op God', waarin hij zegt van de kerk heeft heel vaak de neiging om terug te kijken naar de gouden tijden, weet je wel, dan weet je nog toen.
Speaker 1:Zo was het, het was zo mooi toen.
Speaker 2:Ja, en en dat je dus heel vaak naar voren kijkt van ja, onze kerk is er nog niet en we willen zo groot worden als die megakerken. Dus we kijken heel erg naar de toekomst, waardoor we dus de hele tijd vergeten wat we dus nu hebben. Gewoon voor onze neus, dat de mensen nu gewoon in de kerk zitten. Maar dat we eigenlijk alleen maar bezig 'Ja, leuk deze mensen, maar we gaan natuurlijk voor die mega kerk, dus ach, deze 800 voor mijn neus, die zijn prima, maar we gaan natuurlijk voor 5000. Dus dan ja, waardoor je dus de hele tijd vergeet om datgene wat zich voor je neus afspeelt, te waarderen voor wat het is.
Speaker 1:En wat zich dan nu afspeelt, is een soort herwaardering of in ieder geval een mildere omgangsvorm met Christendom.
Speaker 2:Ja, en zonder daar dan dus meteen dat weer als gereedschap te willen gebruiken, of lelijk woord, tool, om te zeggen van, ja, dit is een teken van we gaan weer terug naar het verleden of we gaan naar een glorierijke.
Speaker 1:Niet te veel duiden gewoon. Nee,
Speaker 2:nee, dat het gewoon mooi is dat dat zo is. En klaarblijkelijk ook weer nieuwe mensen in de kerk trekt. Dus nieuwe gezichten. En dat zeg ik dus niet vanwege dus de kwantiteit, hoeveelheid mensen, maar dat het ook leuk is, vind ik althans, dat je andersoortige kerkgangers waarschijnlijk om je heen hebt.
Speaker 1:Ja, en het christendom heeft kennelijk wat te bieden. En dan waar hij alleen in zijn column ook aandacht voor vraagt is die jongere generatie die opgroeit in de een tijd van soort oneindige mogelijkheden en keuzes. En daarmee ook wel een druk. Ook daar hebben het al eerder over gehad. Een druk om het dan maar zelf ook te maken.
Speaker 1:Als het niet lukt dan ligt het ook aan jezelf en om daarmee om te gaan. Ja, christendom biedt daar natuurlijk een heel andere kijk op. Wie je bent in verhouding tot anderen. In hoeverre je jezelf te bewijzen hebt en je het moet maken. En als het dan niet lukt en maar ook dat noemt Alain ook structuur en duidelijkheid.
Speaker 1:Een afkadering. Dus die oneindige mogelijkheden die er zijn, die worden juist door religies waaronder het christendom eigenlijk wat verder afgekaderd. En dat op zichzelf kan al een verademing zijn. Dat is ook een punt wat hij maakt.
Speaker 2:Ja, klopt dat je gewoon in die veelheid van keuzes, die keuzes, toch enigszins laat bepalen door een richting die je kiest, in plaats van dat je zegt: 'Ik laat alles open, weet je. Het kan van alles. Ik weet nog in mijn opleiding was toen ook de soort bricolage, weet je, dat mensen gewoon van alles, van alle religies wat pakken, maar waardoor dan alles zeg maar ook heel hol wordt en heel betekenisvol van ach, ik pak wat mediteren van het boeddhisme en ik pak wat wierook branden van het katholicisme en misschien vijfmaal daags iets doen van de Islam en dan nog een vleugje dit. Maar dat dat allemaal bij elkaar gegooid, nou dat is mooi, want dan maak je het lekker op maat zoals het jou past. Maar dat dat daar ook een soort oppervlakkigheid in zit van ja, als het nergens in gegrond is, ja, dat mensen vroeg of laat achter komen van ja, ja, het betekent ook niks.
Speaker 1:Maar is daar dan een soort is daar dan een herwaardering voor ontstaan voor het feit dat dat al die christelijke gebruiken en rituelen, maar ook overtuigingen en dogma's, dat die lange ontstaansgeschiedenis hebben en niet bij elkaar geshopt zijn. Maar ja, ik bedoel, je kunt er inhoudelijk mee eens zijn of niet. Maar je kunt niet zeggen dat het over 1 nacht ijs.
Speaker 2:Ja, daar zijn oorlogen over gevoerd en zo. Nee, dat denk ik. Ik denk dat dat Christendom, maar dan dan als 1 van de religies. Kijk, wij zijn, we zitten wel in dat kamp. Maar dat verhaal inderdaad al duizenden jaren bestaat en overgeleverd wordt.
Speaker 2:Ik bedoel als het een heel matig verhaal was, hadden we gewoon ala Darwins theorie van, ja, dat sneuvelt ergens onderweg als het niet levensvatbaar is.
Speaker 1:Omdat er een beter verhaal is.
Speaker 2:Omdat er een beter verhaal is, ja. En dan zouden we nooit wat van gehoord hebben. En ondanks dat mensen dus allemaal kritiek hebben over allemaal onwaarschijnlijkheden, over die Jezus die allemaal dingen kan, is dit klaarblijkelijk toch resoneert dat meer, om dat mooie woord maar te gebruiken. Vindt
Speaker 1:je het een mooi woord?
Speaker 2:Ja, ik vind altijd omdat het mij altijd doet denken aan een soort grot waar je dan inschreeuwt en waar je dan zo'n galm in hoort. Dat er zeg maar meer is dan alleen maar dat gat waar je in kijkt. Maar dat je dan hoort van, er zit diepte in. Dat vind ik altijd mooi aan het woord resonantie. Dat doet mij dan altijd denken.
Speaker 2:Dus dat er gewoon meer is dan die verhalen. Dat je eigenlijk voorbij die oppervlakkigheden moet kijken van dit kan niet en dit kan wel.
Speaker 1:Allene is ook als eerste degene die zegt, we weten niet of we hier een grootschalige nieuwe trend te pakken hebben.
Speaker 2:Nee, en daar en daar willen wij, daar wil ik dus ook voor waken. We hebben ook gewoon
Speaker 1:anekdotisch bij elkaar geraapt. Ook in de ongelooflijke podcast kwam het eind vorig jaar een paar keer voorbij. Werd er ook gezegd van nou ja, de trend dit, trend dit tellen bij mekaar op en niet alleen in Nederland, maar ook in andere Europese landen en ook daarbuiten. Ja, ik zie nog niet zo heel veel van die opleving in mijn directe omgeving. Ik heb het idee dat er weinig veranderd, dus ik ben wel wat sceptisch over.
Speaker 2:Ja, maar ik zou net ik nee, dat was ook wat ik net zei van ik vraag me ook af wat je daar dus mee precies mee bereikt van wil je dan mensen nog een hart onder de riem steken of zo? En ik denk dat wil ik, dat wil ik ook helemaal niet. Dat hoeft ook helemaal niet. Je kunt gewoon, speelt zich nu eens af en dat zie je, dat is leuk. Punt.
Speaker 2:Punt. Ja, ook daarbij, dat sluit weer heel goed aan bij zijn vorige podcast. Of is het gewoon zo simpel als dat maar wel is? En omdat ik ook dan merk dat ik ook in die reflexen, ik dan ook dat weer naar het verleden en weet je, je gaat binnen een seconde daarna, dat je zegt punt, ga je weer toch weer.
Speaker 1:Mooi moment misschien om jouw lieve wederhelft in te bellen en een paar van deze nou eens even te kijken wat zij hier op te zeggen heeft. Dus ik zoek er even op. Ze heet Anouk en we bellen er even in. Hartstikke leuk dat dat zo kan. We dat hopen wel eens opneemt.
Speaker 1:Misschien zit ze wel
Speaker 2:een indruk te geven. Op zich spijt, dat kan ook.
Speaker 1:Hey Anouk.
Speaker 3:Hey hallo.
Speaker 1:Hey hallo Anouk, je zit in de podcast geloofsvoer joh.
Speaker 3:Nou, wat gezellig.
Speaker 1:Wat een begin van de week hè.
Speaker 3:Nou, goed het nieuwe jaar beginnen.
Speaker 1:Nou, hebben net al vastgesteld dat het feit dat dit de honderdste aflevering minder heugelijk is dan het feit dat we jou in de aflevering hebben.
Speaker 3:Nou, dat is hartstikke lief van jullie. Maar toch 100, mooie mijlpaal.
Speaker 1:Ja toch?
Speaker 3:Dat vonden wij. Zeker.
Speaker 1:Ja. En we hebben even van jouw tijd. Je hebt de kinderen ergens ondergebracht of die zijn even een kleurplaat aan het maken.
Speaker 2:8 een schermpje als zo waarschijnlijk.
Speaker 3:Laten we het daar ophouden inderdaad.
Speaker 1:Ja, wou nog met kleurplaat. Bouw genoeg. Nee hoor.
Speaker 3:Nou nee, nou verrassend genoeg staat er geen scherm aan en zijn ze zich al heel de ochtend super goed aan het vermaken en dat is best wel uniek. En jammer dat dat de laatste dag van de vakantie gebeurt, maar toch ik ben er blij mee.
Speaker 1:Ja, dit proeft, dit voelt ook een beetje als een onderwerp Anouk, waar we ook nog even over door zouden kunnen praten.
Speaker 3:Nou, dan gaat het misschien nog wat te lang duren deze
Speaker 1:Ja, heel
Speaker 2:erg particulier ook hè?
Speaker 1:Ja, ja, weet niet of herkenbaar denk ik. Hey, maar Anouk, leuk. Leuk ten eerste dat je dat we jou even mogen bellen. Wij.
Speaker 3:Zeker.
Speaker 1:Wij hebben het in deze aflevering over ja, een soort voorzichtige aanwijzingen. We we mijden het woord bewijs anekdotisch, maar voorzichtige aanwijzingen dat het dat de religie, waaronder ook het Christendom, ten opzichte van vroeger weer meer als een volwaardig alternatief of een volwaardig iets op tafel ligt om, zeker voor jonge mensen, door het leven te navigeren van het leven van de oneindige keuzes en mogelijkheden en de maakbaarheid, maar ook daarmee de druk om het zelf dan ook allemaal te gaan realiseren. En als het dan niet lukt, dan ligt die oorzaak ook binnen jezelf. Dus wij zijn nog wat voorzichtig of dit allemaal wel echt zo'n trend is als dat we misschien vooral hopen als christenen van kijk eens, er is een hernieuwde interesse.
Speaker 3:En
Speaker 1:de beste toets is misschien wat zie je daar zelf van in je directe omgeving? Dus een vraag die ik aan jou op, Anouk. Als jij om je heen kijkt in je sociale kring, in je vriendinnengroep of wat dan ook maar. Zie je daar iets van terug? Of heb je het idee dat dat vooral iets is wat we zo tegen elkaar zeggen, maar waarvan we in de werkelijkheid nog niet zoveel zien?
Speaker 3:Ja, nou als ik in mijn eigen directe kring kijk en dat is natuurlijk dan een relatief beperkt klein groepje, zie ik niet direct neiging om terug te keren naar een kerk of een georganiseerde religie, of daar enigszins interesse in te tonen. Maar wat ik wel heel sterk zie, is wel die zoektocht naar meer naar zingeving, naar Wie ben ik? Of wat wil ik? Of hoe wil ik leven? Ja, dat zie ik bijvoorbeeld bij vriendinnen ook wel sterk terug.
Speaker 3:En ik wijkt dat dan zelf Ik zou mezelf denk ik ook niet meer onder de jongeren scharen, helaas. Ik denk dan altijd: Nou, we zijn allemaal een beetje aanbeland in een fase waarin er weer wat meer ruimte voor dat soort dingen, om het maar zo even kort te zeggen, komt. De mensen zijn afgestudeerd. Je hebt een baan, een huis, een gezin. Het loopt en er komt wat meer ruimte.
Speaker 3:En dan komen deze vragen toch weer naar voren. En mensen zijn daar wel mee bezig. En ik denk in die zin dat er ook wel ruimte is Om te weten, erkennen, voelen dat er meer is Er meer moet zijn. Maar hoe dat dan precies vorm te geven Ja, dat dat voor velen toch wel een zoektocht is. En ik zie dan niet direct
Speaker 2:denk je dat de christelijke optie dan wel daadwerkelijk ook een optie is? Misschien meer dan vroeger? Of denk je van daar zijn het daar bijvoorbeeld te veel bekend mee en dat is helemaal geen optie?
Speaker 3:Nou, ik denk dat dat misschien best een optie is. Al denk ik dat een heleboel mensen die daar niet zozeer mee zijn opgegroeid, dan wel de laatste jaren heel actief mee bezig zijn geweest, die meteen zien. Want ik denk op zich, de boodschap Je mag er zijn. Je mag zijn zoals je bent. Je bent goed zoals je bent.
Speaker 3:Je bent prachtige schapen. Je hebt talenten. Die mag je inzetten. Je wordt gezien. Dat dat iets is waar misschien wel iedereen in zijn leven heel erg naar verlangt.
Speaker 3:Dus dat het eigenlijk hartstikke mooi kan aansluiten bij mensen die dus op dat vlak nu zoekende zijn. Ik vermoed wel dat als als je dat gewoon niet echt gewend bent, vanuit je eigen jeugd niet of in je sociale kring niet. Ja, dat dat misschien niet direct iets is waar je dan aan denkt.
Speaker 1:Zeg je dan daarmee dat er ook wat hoge instap drempel is, zeg maar. Als je dat dus niet van vroeger hebt meegekregen om dan je te gaan verhouden tot zo'n wereldreligie als het Christendom. Ook al spelen die vragen dus misschien op deze leeftijd wel meer dan voorheen. Ja,
Speaker 3:misschien misschien wel. Misschien heb je dat wel goed gezegd nu. Ik weet niet of het zo werkt hoor, maar ik kan me zo voorstellen dat als je daar zelf niet mee op bent gegroeid, dat je ook niet zo bekend bent met Dat dan, zeker als het dan in die sociale kring daar niemand naar een kerk toe gaat, dat je niet snel bijvoorbeeld zelf geneigd bent om zeggen: Laat ik zondag eens een keer in een kerk gaan zitten en kijken dat wat me wat brengt. Misschien dat dat toch wel lastig is. Of dat je juist misschien wel van vroeger dat nog kent, maar eigenlijk in je puberteit het een soort beetje hebt afgezworen.
Speaker 3:En Nou, ik moet er niks van hebben. Dat je dan ook niet direct geneigd misschien bent, nu, om te denken Nou, laat ik dat standpunt eens heroverwegen.
Speaker 1:Ik
Speaker 3:weet niet. Misschien zit daar toch een soort van knip dan, in drempel, wellicht Dat het niet meteen een optie lijkt te zijn. Ik denk dat heel veel mensen Niet direct mijn persoonlijke kring. Maar ja, mensen zijn wel aan het zoeken. En die lezen dan vanalles.
Speaker 3:En er zijn natuurlijk nu legio mensen op Instagram en social media die nou met van allerlei andere dingen aan komen zetten. En ik heb het idee dat mensen al heel snel of eerder misschien zelfs geneigd zijn om daarin mee te gaan en dat te exploreren dan meer bestaande structuren.
Speaker 1:Ja, want dat is eigenlijk de vraag die we ook proberen een beetje te verkennen in deze aflevering. Dus die complete set van geloofsbeleving van religie, zoals bijvoorbeeld het Christendom die biedt. Er zijn natuurlijk andere wereldreligies die dat ook doen. Heeft dat anno nu dan toch meer aantrekkingskracht dan vroeger ten opzichte van wat jij net beschrijft. Dat je die vragen die nu meer spelen, waar je net eerder naar refereerde, die probeer je wel te beantwoorden, maar meer door zelf eigenlijk een vorm van religie spiritualiteit bij elkaar te shoppen.
Speaker 1:Ik zeg het wat oneerbiedig door bijvoorbeeld bepaalde social media accounts te volgen. Dus die behoefte onderkennen we volgens mij. Dat hoor ik jou ook zeggen. Die zoeken zoeken de houding. Maar ik hoor jou niet meteen weglopen met een soort hernieuwde interesse in het Christendom.
Speaker 1:Dat het zeg maar een totaal antwoord op kan geven in de vorm van een samenhangende religie met overtuigingen, dogma's, rituelen, alles erop en eraan.
Speaker 3:Ja, misschien zijn we het ook wel een beetje ontwend ofzo. We Ik weet niet precies wie 'we' is nu in dit geval. Maar het is Je schetste al in aanloop naar de vraagstelling van We zijn heel erg nu ook wel individualistisch. Het ligt aan jezelf. Jij moet het succes van je leven bepalen.
Speaker 3:En als dat niet lekker loopt, dan doe jij iets mis dat je zo erg bezig bent met dat individualistische: het is mijn zoektocht, ik moet dat doen. Dat je dan misschien wat minder snel geneigd bent om naar een soort totaalpakket te kijken, of naar een soort samenleving, een gemeenschap te kijken en je
Speaker 1:daar niet
Speaker 3:te willen onderdompelen. Een collectief. Dat je veel eerder denkt, van: Ja, ik moet hier uithalen wat dan bij mij past. En dan moet ik mezelf beter kennen, eerst. Dus dat dat misschien wel iets is Dat we zo gewend zijn om het dan zo te doen, tegenwoordig.
Speaker 3:Dat dat misschien wel de eerste de eerste stap dan is die mensen zetten en niet zozeer direct dan denken aan een collectief.
Speaker 1:En hoe is dat voor jou? Dus misschien wat persoonlijk, maar is dat ook iets wat voor jou geldt? Dat je op die manier probeert als die vragen tenminste we hebben nu in algemene zin praten we erover, maar ik voel me wel Ik herken me wel in wat we hier bespreken. Ik weet niet of dat ook voor jou geldt.
Speaker 3:Nou ja, zeker zeker. Dat weet ik natuurlijk ook heel goed. Ja, die vragen spelen bij mij wel ook heel erg en ik ben helemaal zelf niet geneigd om op Instagram rond te gaan shoppen zeg maar. Nou ja, ik merk gewoon ik merk juist aan mezelf eigenlijk meer wel die zoektocht naar toch een soort niet per se al een gemeenschap waar ik dan heel actief bij betrokken ben, maar wel het gevoel van ik ben niet alleen bijvoorbeeld. Of Andere mensen hebben hier ook wel interessante inzichten over.
Speaker 3:En wat kan ik daar uit leren? En ja, me meer gezien en gehoord voelen. Ruimte mogen innemen voor mezelf. Ruimte voor dit soort dingen. Voor deze vragen, om veel meer stil te staan Wie ben ik nou eigenlijk?
Speaker 3:Wat drijft mij? Ja, dat is iets wat ik de laatste jaren toch te veel heb laten sloffen. Wat me nu ik nu ontzettend van mezelf tegenkom. Dus ja, nee Dat geldt Ja, en ik zoek het dus juist eigenlijk eerder nu wel in de kerk of in het geloof.
Speaker 1:Nou, dat is wel interessant. Als dit al jaren speelt, dat je dan Ja, dan is het fijn dat je in aflevering 100, want dit is natuurlijk eigenlijk ook een stap in dat proces. Dus in de podcast.
Speaker 3:Zeker. Ik heb ja geschreven.
Speaker 2:Ja, ja,
Speaker 3:tegen een belletje.
Speaker 2:Ja, het hele belletje.
Speaker 1:Ja, nee, nee. Maar fijn dat je het ook iets dichter bij huis brengt op deze manier. Want ja, dit is wat wat die Allenfeheye en die column natuurlijk eigenlijk zegt. Dat het christendom als totaal verhaal, nog even los van of je je meteen verbindt tot een kerk en een gemeenschap waar je een plek hebt of een taak hebt. Dat kan je nog even los zien van elkaar, maar wel dat het Christendom als all-in-one set, hoor ik jou zeggen, ook voor jou wel jammer wat zegt.
Speaker 2:En hij heeft het ook niet alleen over kerkgang. Ik bedoel, hij zegt het ook. We hadden het ook net over Bijbelverkoop. Dus ik bedoel, je hoeft ook niet meteen naar een kerk binnen te lopen. Je kunt ook gewoon eerst gewoon lekker voor jezelf beginnen.
Speaker 2:En een Bijbel heb je in elke boekenzaak wel volgens mij. Dus je kunt ook gewoon daar beginnen. Dus volgens mij bedoelt hij ook meer die interesse. Dus niet altijd, kijk dat je nog een kerk, daar snap ik dat die drempels hoog ligt. Maar volgens mij is die hernieuwde interesse ook ligt ook ligt de lat volgens mij ook wel lager.
Speaker 3:Ja, al kan ik me wel voorstellen dat ook zomaar starten met een Bijbel lezen, dat dat ook heel lastig kan zijn. Niet zozeer de drempel om een boek te kopen en je kan dat lekker privé doen en niemand hoeft daarvan te weten. Maar om hem te lezen en goed te snappen en erover na te denken is het toch wel fijn als je daar denk ik met mensen over kan sparren of of wat meer informatie over kan kan inwinnen. Nou ja, goed, ben vorig jaar ook al begonnen hoor, moet de eerlijkheid mij zeggen. Op een gegeven moment heb ik dat weer niet volgehouden.
Speaker 3:Dat is een beetje typisch soms maar ik ben dit jaar weer opnieuw begonnen met mijn bijbel in 1 jaar. Dus iedere dag een stukje bijbel zodat aan het eind van het jaar als het goed is ik hem helemaal heb gelezen. Dus fingers scrub, het gaat nog steeds goed maar goed we ook pas op 6 jaar. Vraag het me nog maar eens over 2 maanden.
Speaker 1:Ik vind ik vind wel dat je ook wel ambitieus bent dan ook. De hele bijbel in 1 jaar. Je kunt zeggen ja, een jaar is lang. Oké, maar ik weet uit ervaring dat die Bijbel heeft ook een paar hele taaie boeken. Het is waar die doorheen te komen.
Speaker 3:Nou ja, ik moet vast hier om lachen, maar ik stel mezelf dan altijd hele ambitieuze doelen. En het lastige wat ik soms vind is om ze daadwerkelijk vol te houden. Maar goed, ik heb hier ik doe weer een nieuwe poging dit jaar.
Speaker 1:Nou, hoop dat het je lukt Anouk om het vol te houden, het lezen. Dat het niet alleen een soort vlijtig huiswerk wordt, maar dat het ook ja iets helpt in het beantwoorden over het verder verkennen van die vragen die je eerder beschreef. En ja, weet dat je altijd welkom bent na deze vlammende start om nog een keer terug te komen in de podcast.
Speaker 3:Nou, hartstikke fijn. Dank je wel.
Speaker 1:Succes nog met je laatste vakantiedag met de kids en nou leuk dat je even wilde inbellen.
Speaker 3:Nou leuk dat jullie mij hebben opgebeld en veel plezier nog even.
Speaker 1:Hey, dank je wel. Doeg. Doeg. Nou Dick.
Speaker 2:Toch wel fijn dat jij
Speaker 1:Vastgelopen te zijn. Right error.
Speaker 2:Maar dit telefoongesprek is zo.
Speaker 1:Hey, we zijn er weer.
Speaker 2:Ja, check.
Speaker 1:Dus hoe was dat nou? We gaan even een stapje terug, omdat we een SD kaartje hadden wat niet helemaal meewerkte. Maar Dick, hoe was dat nou om je eigen vrouw in de podcast te hebben?
Speaker 2:Ja, ik vond het dus ook vast het leuk. Ik had het idee dat ze zich naarmate het gesprek ook wel redelijk ontspande.
Speaker 1:Ja, ja, ik vond er eigenlijk vanaf het begin af aan dat wel ontspannen klinken. Maar je kent haar natuurlijk beter.
Speaker 2:Ja, leuk. Ik wist dat ze van tevoren had gezegd van ben niet verliefd dat het 100 afleveringen duurde voordat we haar zover kregen. Dat er volgens mij, dat zij toch ook wel indachtig het gesprek ook wel een drempel ervaart om hier in te stappen.
Speaker 1:Ja, ja, nou, dat is ook wel begrijpelijk.
Speaker 2:Ja, omdat ze altijd denken dat ze een enorm weet van alles moet hebben.
Speaker 1:Je moet allerlei zwaarwegende theologische inzichten meebrengen, anders dan kan je niet inbellen toch?
Speaker 2:Ja, maar heb je niet vaker dat luisteraars of luisteraars, mensen die bij ons aanschuiven soms denken van ja, ik moet dit en dit allemaal weten voordat ik voordat ik bij die grote orakels mag aanschuiven.
Speaker 1:Nou, dat laatste, dat hoor ik nooit. Wilde de gêne of de aarzeling?
Speaker 2:Van weet ik wel genoeg of iets dergelijks of zo? Nou ja, dat moest bij Anouk ook even worden weggenomen. Maar inderdaad, het leek alsof ze zich goed voorbereid had op dit alles.
Speaker 1:Maar wat dit wel verraad is dat Anouk ook geen trouwe luisteraar is. Anders had ze die verwachtingen echt er wel neerwaarts bijgesteld.
Speaker 2:Ja, ja, dat ja, dat klopt. Ik ook zei volgens mij heeft ze niet alle 100 afleveringen geluisterd. Het zullen vast de trouwe luisteraars zijn.
Speaker 1:Ja, joh. Het is ook niet Ik vind ook als je als je wederhelft of je partner wat leuks onderneemt. Ik bedoel als Sarah nu in 1 keer gaat schilderen, moet ik dan ook verplichten al die schilderijen bestuderen en dan zeggen, wat zijn ze prachtig mooi geworden. Ik bedoel, het is haar hobby. Ja.
Speaker 1:En dit is onze hobby. Ja, ik vind ook niet dat dat dat dat Anouk of Sarah verplicht.
Speaker 2:Nee, nee, nee, Maar daarom dus leuk dat we dat heugelijke feit van haar inbellen. Dat Het voelde wel tof dat ze dat deed.
Speaker 1:Zeker. Bij mij blijft nog wel 1 ding een beetje hangen. Dat is omdat Anouk, we kennen het al. Ze zeiden ja, ik reken mij niet meer tot de jongeren. Jij bent 40 dik.
Speaker 1:Ja. Jouw 40 feestje hebben we al gehad. Ja. Die van mij die gaat dit jaar komen. Ja.
Speaker 1:Hannoek, zit in de, dat weet ik eigenlijk niet. Zit zit die er?
Speaker 2:Ze wordt dit jaar 39 39 jaar.
Speaker 1:Ja, Ja, uitstel mag zichzelf nog jongeren noemen. Ja. Nee, maar alle gekke op een stokje. Wij wij zitten natuurlijk onze directe omgeving. Dat zijn niet jongeren.
Speaker 1:En we hebben weliswaar kinderen, maar die zitten daar nog weer een stuk onder. Dus eigenlijk de generatie of de leeftijd, het leeftijdscohort waar het in die column over gaat, daar staan wij niet echt mee in verbinding. Dus dat blijft bij mij nog wel een beetje hangen. Eigenlijk moeten we iemand van 22 spreken.
Speaker 2:Ja, klopt. We hadden het al over dat reservoir waar ik uit zou gaan putten. Ik vind het altijd heel lastig om dan bijvoorbeeld in die kerken waar ik werk, om dan van die jongeren eigenlijk voor een particulier te kiezen. Ik ben daar natuurlijk voor werk daar. Dan is dit privé.
Speaker 2:Hoe verhoudt zich dat? Daar heb ik nog nooit heel erg heel veel gedachten aan gedaan van hoe is dit op te lossen. Maar daar zitten er toch nog wel wat in in dat cohort waar we nu eigenlijk wel nieuwsgierig naar zijn. Ja, die zitten dan weer in de kerk. Dus dat is ook wel weer, er zit altijd bias in.
Speaker 1:Maar ze bieden wel meer breedte in het perspectief dan
Speaker 2:wat hadden. Ja, ze hebben vast vrienden die
Speaker 1:daarom. Dus ik moedig je aan om dat reservoir aan te boren. Misschien ter geruststelling, ik maak ook een podcast voor mijn werk. Ja, daar heb ik eigenlijk hetzelfde in de zin dat ik als consultant gedetacheerd ben bij een opdrachtgever. En dan kom ik daarna klop ik daar aan bij mensen.
Speaker 1:Zeg ik ook ik heb ook een podcast. Zou je het leuk vinden om een keer met mij te praten over onderwerp X? En eigenlijk is dat een beetje hetzelfde. Je zit daar voor een opdracht. Ja.
Speaker 1:En dan ga ik daarna zeggen ja, maar ik heb ook nog iets. Dat heeft eigenlijk helemaal niks met die opdracht te maken. Alleen inhoudelijk zijn er raakvlakken. Ja, precies. Kan ik jou, dan boek ik even hier een kantoorruimte, want hier zien we elkaar.
Speaker 1:Dat zou bij jou dan een ruimte in de kerk kunnen zijn of zoiets. Ja, het voelt toch een beetje ongepast. Maar ik, ter geruststelling, wordt eigenlijk heel, in mijn geval wordt er heel positief op gereageerd.
Speaker 2:Nee, dat geloof ik. Daar ben ik eigenlijk ook niet zo bang voor. En en sinds jij allemaal toffe apparaten hebt om dat allemaal mee te nemen. We zijn nu echt zeg maar mobiel.
Speaker 1:Ja, we kunnen gewoon erop uit.
Speaker 2:Ja, dat maakt ook nog een keer, dat je dat mensen niet helemaal speciaal ergens naartoe hoeven te reizen. Je kunt ze ook nog een keer iets aanbieden en dat vind ik ook prettig. Dus mochten mensen al aarzelingen hebben, dan zeg van nee, maar we komen gewoon naar jullie toe. Ja, volgens mij valt dat inderdaad alles weg.
Speaker 1:Of inbellen, dat werkt.
Speaker 2:Of inbellen kan ook.
Speaker 1:Dat zie je ook nu bij Lennard en die is wat ervarener, maar ook bij Anouk.
Speaker 2:En Evert-Jan.
Speaker 1:Ja, Het gaat eigenlijk best prima.
Speaker 2:Ja, dus dat is ook nog zeker een goeie optie. En dat is wel leuk, want inderdaad, sommige onderwerpen vragen gewoon nog eventjes buiten ons perspectief. Omdat we inderdaad ofwel door We zijn zo beperkt in alles wat we weten en wat we kunnen, dat we heel vaak van deze religieuze onderwerpen aanvliegen natuurlijk vanuit ons persoonlijk perspectief, maar dat het nog niet eens een vingernagel van de hele reikwijdte van de van het Christendom.
Speaker 1:Maar dan kunnen we ook de luisteraars nog oproepen. Hè, ben je zelf of ken je iemand die dit misschien wel leuk zou vinden om eens met ons hierover door te praten? Wij zouden dat heel erg leuk vinden en op reis stellen. Dat kan op allerlei verschillende manieren. Dat kan hier in Zwolle, dat kan bij iemand thuis, dat kan via telefoon, dat kan met teams.
Speaker 1:Wat je wil. Dus nou ja, ook een uitnodiging naar de luisteraar om iets in digitale ideeënbus in te dienen. Hoe doe je dat trouwens? Dat doe je gewoon door te mailen naar gesprekgeloofsvoor punt nl.
Speaker 2:Of via de website, maar ik weet niet of iemand daar nog op zit. Zit daar, zit daar geen contactformulier of zo? Ja, dat weet ik eigenlijk niet zo.
Speaker 1:Ja, het kan in ieder geval op deze manier. Ja. Hey, bedankt weer en dan kom ik er weer af.
Speaker 2:Ja, joh. En de onderste dus hé.
Speaker 1:En de onderste. Gaan, het is nu maandagochtend. Ik denk dat we even de champagne Ja,
Speaker 2:nou ja, dan
Speaker 1:doen we dat niet.
Speaker 2:Ja, kom maar op.
Speaker 1:Ja, en tof dat jij ook weer meeluisterde naar deze honderdste aflevering van Geloofsvoer gesprek. Ja, en voordat de tune uitdooft nog even een vraag ter overdenkingen. Hoeveel van die 100 afleveringen heb jij eigenlijk geluisterd? En als je tot de conclusie komt dat dat er minder dan 100 zijn, dan is dit het moment om dat recht te zetten. Dus scroll in je podcast app naar beneden.
Speaker 1:Luister ook die oude afleveringen nog eens, want daar worden ook ontzettend wijze dingen gezegd en als je ze daar niet kan vinden, kan je gewoon naar podcast punt geloofsvoer punt n l gaan. Hey Ayou, tot de 101.
